Fotograferen bij vorst schadelijk voor apparatuur?

Started by Sjaak_Banaan, January 19, 2016, 19:58:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Onlangs een Sony A58 en Tamron 70-200 2.8 gekocht om wat leuke plaatjes te kunnen schieten.
Nu staat er in de manual dat de minimum temperatuur 0 graden C moet zijn, maar ik wil eigenlijk wel wat leuke 'winter'-foto's maken, dus bij vorst.

Elders heb ik gelezen dat het prima kan, maar dat de batterij misschien minder lang mee gaat.
Anderen zeiden dat je enorm moet oppassen voor condens door temperatuurschommelingen.
Dat laatste maakt me aan het twijfelen, mijn lens is sowieso niet spatwaterdicht...

Wat is jullie ervaring?
Zou ik probleemloos 1-2 uur op pad kunnen gaan?
Ik zou de camera tijdens het wandelen in mijn rugzak kunnen houden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Nosferatu

Tja..... zelf heb ik eens condens op de lens gehad maar dat was bij tropische temperaturen in een bunkerstelsel in Vietnam met zeer hoge en sterk wisselende luchtvochtigheid. Doekje erover, weg.  :smile:

Afgelopen zondag ook buiten foto's gemaakt, pak'm beet een uurtje aan de wandel geweest met de camera (Nikon D5200) continu blootgesteld aan de vrieskou. Geen centje pijn. Denk dat de accu ietsje minder lang meegaat dan bij 25C en misschien als de camera continu warm/koud/warm/koud word dat dat nadelig kan uitpakken (condens ?). Zijn genoeg die met een camera op pad gaan op de noord- en zuidpool en daar is het nog ietsje kouder dan 'hier'. :angel: Gewoon op pad gaan en fotograferen.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

morca

Ik liep met me nieuwe camera naar buiten toen het dik min10 was met oud en nieuw.
Ik heb een paar foto,s kunnen nemen.
Batterijen dood en toestel kwam condens in en bevroor.
Gelukkig deed hij het weer met nieuwe batterijen.

Dday

Zelf nooit problemen gehad met kou. Twee jaar terug met -20 in New York rond gelopen. Zonder problemen. Wel is het verstandig om de reserve batterij dicht op je lichaam te houden waar het warm is. Batterijen gaan wat sneller leeg met de kou.

J.A.F._Doorhof

Accu's zijn een "groot" probleem
Lenzen etc zou kunnen maar lijkt me wel meevallen.
Ik heb met ruim onder de -10 en ver boven de 40 graden geschoten (laatste was niet lekker) en mijn lenzen hebben het altijd overleeft. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit wel duurdere lenzen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Hoe zit dat met die batterijen ja ze lopen veel sneller leeg in kou dat is wel bekend maar komt dat terug zodra je weer in warme ruimte komt?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

morca

Quote from: Erik on January 19, 2016, 23:34:13
Hoe zit dat met die batterijen ja ze lopen veel sneller leeg in kou dat is wel bekend maar komt dat terug zodra je weer in warme ruimte komt?
Bij mij niet en die waren net nieuw.

VlisChris

Ook ik zit met mijn lenzen niet in het instap-niveau :-X
Maar ik heb nog nooit gezanik gehad met vorst. Regen. Dat is een ander verhaal. Maar vorst heb ik nog geen problemen mee gehad.

Ik zal voor de grap eens opzoeken wat de adviestemperaturen zijn voor mijn cam.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Het was even zoeken :D

Verbazingwekkend. 0-40 graden.  Vochtigheidsgraad van max 85%
Valt me serieus tegen. Ik kan me ook niet voorstellen dat kouder risico's geeft. Voor de grap zal ik ook eens de 1Dx er bij pakken qua specs. Die moet als reportagecamera pur sang toch wel meer kunnen hebben officieel...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Vochtigheidsgraad zitten we ook vaak "ver" boven.
Denk dat ze meer bedoelen van "adviestemperatuur" voor optimale prestatie.

Kan me indenken dat bepaalde gedeeltes in de lens bevriezen of krimpen waardoor er minder prestatie is.

Heb Bv filmpjes gezien van Phase one waar de camera en lenzen in ijsblokken zijn veranderd en het nog steeds doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Vanochtend eventjes de vrieskou opgezocht (-8C/-11C volgens de organisator, www.ijsbeelden.nl), camera gaf geen krimp, alleen m'n vingertopjes hadden na verloop van tijd steeds meer moeite om de camera te bedienen. (wil niet zo goed met dikke handschoenen aan)  :D

Nadat we weer buiten kwamen bij temperaturen iets boven het vriespunt besloeg de lens meteen. Doekje erover, condens weg. Geen vastlopers of wat dan ook, alles bleef keurig werken. Ook geen accu issues maar ja, heb altijd een reserve bij me dus zo spannend was dat nou ook weer niet geweest.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Brammus

#11
Mijn vrouw heeft jaren bij een fotozaak gewerkt en vertelt me net dat wanneer je van buiten naar binnen gaat je het best de camera in de tas kan laten zitten. Dan kan deze rustig op temperatuur komen om condensvorming tegen te gaan. Condens aan de buitenkant zal niet zo'n probleem zijn maar inwendig natuurlijk wel.

De fabrikant zal zich waarschijnlijk proberen in te dekken tegen schade door condens. Vandaar de opgegeven temperatuur range. Elektronica en water zijn niet zo'n goede vrienden natuurlijk.

En wat de accu betreft. Deze gaat bij koud weer beduidend minder lang mee. Warm je hem weer op dan blijft dit. Iets wat mensen met een electronische auto de laatste dagen ondervonden hebben. Volgens de ANWB stonden er veel met een lege accu door de vrieskou.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Faxe

Beetje camera doet het ook gewoon bij -50 graden: http://nikon.com/about/feelnikon/recollections/r23_e/

Denk dat in het algemeen een relatieve hoge luchtvochtigheid eerder schadelijk is voor apparatuur dan kou. Bij kou heb je alleen wel het probleem dat dingen niet meer zo goed werken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

eric_audio

Quote from: Brammus on January 21, 2016, 08:15:10
Mijn vrouw heeft jaren bij een fotozaak gewerkt en vertelt me net dat wanneer je van buiten naar binnen gaat je het best de camera in de tas kan laten zitten. Dan kan deze rustig op temperatuur komen om condensvorming tegen te gaan.

Hier in Qatar is geldt dit in de zomer precies andersom, als je van binnen naar buiten gaat (vanwege de enorm hoge luchtvochtigheid), maar het principe blijft hetzelfde natuurlijk. De eerste keer hier dacht ik daar niet aan, en het heeft bijna een uur geduurd voordat ik de eerste foto kon nemen.....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Sjaak_Banaan

Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik het wel aan durf om bij een paar graden vorst wat plaatjes te schieten en de camera daarna gewoon veel in de tas te laten. Zeker bij het verlaten van en het binnenkom van het huis.
Moet wel nog een extra batterij gaan aanschaffen...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

s0000884

#15
Quote from: Christiaan S on January 20, 2016, 01:27:56
Voor de grap zal ik ook eens de 1Dx er bij pakken qua specs. Die moet als reportagecamera pur sang toch wel meer kunnen hebben officieel...
Er wordt niet mee gemarket (waarschijnlijk om juridische indekking), maar het verschil is * enorm * met de niet-1-serie camera's. Zelfde geldt voor de nikon D3 - D5 series.

Voorbeeld met D3s:

https://www.youtube.com/watch?v=TBB-CvqjdCE

Camera overleeft in dit filmpje intense regen (vol onder de douche foto's maken); extreme modder / viezigheid; vallen vanaf een paar meter (ander filmpje doet een valtest van 4 meter), camera *onderdompelen* in bak water en deze bak een dag in de vriezer (heb je een blok ijs) --> laten ontdooien en afdroegen --> doet het weer. Vervolgens wordt de camera op een hoop papier gelegd; brandbare vloeistof erop, en het geheel wordt in brand gestoken. Knoppen smelten eraf, maar camera doet het nog.

Disclaimer: ik heb dit niet uitgeprobeerd met mijn 1DX maar *ernstige* regen en viezigheid (inclusief strandzand) en stevige temperaturen vormen geen enkel probleem.