Nikon D500

Started by Rob Eric Blank, January 6, 2016, 06:46:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob Eric Blank

Nikon heeft in het bericht over de D5, meteen ook een nieuwe camera aangekondigd. De D500....het DX vlaggenschip. Eindelijk een opvolger voor de D300s.

Trabuca

Ik ben benieuwd of men hiervoor hun D7200 te koop gaat zetten en upgrade naar D500. Dat kan ik een mooie jonge 7200 kopen [emoji4]
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Cyrus·

Op het NCN-forum is er een aantal dat recent uiteindelijk een D7200 gekocht heeft omdat er maar geen opvolger voor de D300/D300s kwam. Zou zomaar kunnen dat die straks naar de D500 gaan switchen.

Ik vind het jammer dat Nikon wederom niet met een serieuze mirrorless is gekomen, er zijn veel overstappers naar Fuji en Sony A7-serie en die hebben doorgaans alles van Nikon verkocht. Die klanten haal je niet zo makkelijk weer terug. Zeker niet nu Nikon een algemene prijsverhoging van zo'n 30% heeft doorgevoerd....

Daar staat wel tegenover dat Nikon met de D500 en de D5 laat zien dat er nog wel wat te innoveren valt op SLR-gebied, maar de rek is er denk ik wel uit.

Groeten,
Edwin

Cyrus·

Groeten,
Edwin

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rob Eric Blank

Quote from: CyrusOne on January  6, 2016, 13:44:35


Daar staat wel tegenover dat Nikon met de D500 en de D5 laat zien dat er nog wel wat te innoveren valt op SLR-gebied, maar de rek is er denk ik wel uit.
Ik denk het niet. Canon komt straks weer met een opvolger va de 1Dx, dus heeft de Nikon D5s weer verbeteringen. Vooral focus snelheid en gevoeligheid en de focuspunten nog beter verspreid door het veld. Zit nog wel rek in ;)

s0000884

Quote from: Rob Eric Blank on January  7, 2016, 11:42:10
Ik denk het niet. Canon komt straks weer met een opvolger va de 1Dx, dus heeft de Nikon D5s weer verbeteringen. Vooral focus snelheid en gevoeligheid en de focuspunten nog beter verspreid door het veld. Zit nog wel rek in ;)
Een paar dingen die ik zou willen weten over de nieuwe D5 zie ik nog niet in de specs terug:
1. ruisniveau op hoge ASA, in vergelijk met D4s en 1Dx (hoeveel beter?); geen concrete voorbeelden (nog)
2. Kwaliteit van 4k video --> RAW output mogelijk? Ik gebruik geen video maar de 1DC van canon had eigenlijk een '24 fps' fotocameramode met 4k video op goede bitrate.
3. Nauwkeurigheid en bruikbaarheid van buitenste AF-punten
4. Nauwkeurigheid van de lichtmeter bij zeer donkere omstandigheden
5. Dynamisch bereik
6. Burstrate bij RAW en JPG versus ISO-snelheid
7. Framerate bij het afstoppen van lenzen (hoe snel zijn de diafragmabladen v/d lenzen)? Die 12 FPS is waarschijnlijk alleen op volle opening (is bij 1dx ook zo).
8. Silent mode voor de sluiter (D4 is écht stiller dan 1DX, hoe is de D5?)
Ik hoop op indrukwekkende specs; dan zal het met de opvolger van de 1dx ook wel goed zitten  ;D

Rob Eric Blank

Quote from: s0000884 on January  8, 2016, 00:20:41
Een paar dingen die ik zou willen weten over de nieuwe D5 zie ik nog niet in de specs terug:

Ik hoop op indrukwekkende specs; dan zal het met de opvolger van de 1dx ook wel goed zitten  ;D
Ik ben ook benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt. Gister ben ik bij Nikon geweest en even mogen schieten.
Mocht geen bestanden mee naar huis nemen (ook geen eigen kaarten). Mocht het wel bekijken, hoewel RAW nog lastig is ;).

Field tests door de gebruikers moet het gaan uitwijzen. Ik zal de D5 waarschijnlijk links laten liggen, maar een opvolger van de D810 met D5 techniek aan boord zou interessant zijn. Dan vooral het focus mechanisme.

Cyrus·

Het is op zich wel leuk om focuspunten over je hele frame te hebben, maar bij full frame krijg je dan wel problemen door de lensfouten aan de randen van het frame, zeker bij (extreme) groothoek. De vraag is dus hoe zinvol (en nuttig in de praktijk) het is om in de horizontale as qua focuspunten dichter naar de buitenrand te gaan dan tot pakweg 1/3 vanaf de rand.

Bij APS-C camera's is het een ander verhaal, zeker bij gebruik van full frame objectieven treden er aan de randen van het frame doorgaans nog geen storende lensfouten op, door de kleinere beeldcirkel. 
Groeten,
Edwin

Starred

Dit is wel erg interessant!!

Auto AF Fine Tune
If it really works, this one is huge! In fact, I cannot believe that Nikon omitted this feature from its announcement, because it could potentially be a game-changer. It turns out that both Nikon D500 and D5 have a brand new "Auto AF Fine Tune" feature, which after achieving focus in live view, automatically adjusts AF Fine Tune settings for the attached lens. And you can apparently do this with only a few button operations! This looks extremely promising, because fine tuning lenses has historically been a painful experience, requiring specific tools and lots of wasted time. I can only imagine how cool it would be to instantly calibrate lenses on the fly when I work with a subject, for that particular focusing distance!

eric_audio

Heeft iemand van hier hem al besteld?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Lord Elrond

Tja de D500 is toch best wel een beest van een camera , hoop dat de prijs over een tijdje een flink stukje naar beneden gaat
want 2369 euro wat de D500 nu kost is een tikkie te veel voor mijn budget :)
In de tussen tijd schiet ik nog een paar duizend foto's met de D7100 ;)
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

Rob Eric Blank

Quote from: Lord Elrond on April 26, 2016, 19:32:43
Tja de D500 is toch best wel een beest van een camera , hoop dat de prijs over een tijdje een flink stukje naar beneden gaat
want 2369 euro wat de D500 nu kost is een tikkie te veel voor mijn budget :)
Ik verwacht niet heel veel naar beneden. Zal wel rond de 2k blijven.

eric_audio

Quote from: Rob Eric Blank on April 30, 2016, 12:00:28
Ik verwacht niet heel veel naar beneden. Zal wel rond de 2k blijven.

Is hij ook wel waard denk ik (ook al laten de metingen geen significant hogere DR zien dan de D7200, in tegenstelling tot wat de hype ons liet hopen).
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rob Eric Blank

Quote from: eric_audio on May  1, 2016, 14:49:43
Is hij ook wel waard denk ik (ook al laten de metingen geen significant hogere DR zien dan de D7200, in tegenstelling tot wat de hype ons liet hopen).
De D500 is ook niet perse een DR beest, is een pro body die beter tegen een stootje kan. Focus zal ook net wat rapper zijn vermoedt ik.

eric_audio

Quote from: Rob Eric Blank on May  2, 2016, 21:03:02
De D500 is ook niet perse een DR beest, is een pro body die beter tegen een stootje kan. Focus zal ook net wat rapper zijn vermoedt ik.

De eerste berichten over focus zijn erg enthousiast.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rob Eric Blank

Quote from: eric_audio on May  2, 2016, 21:06:22
De eerste berichten over focus zijn erg enthousiast.
Natuurlijk, want de focusmodule van de D5 zit er in.

eric_audio

Quote from: CyrusOne on January  6, 2016, 13:44:35
Ik vind het jammer dat Nikon wederom niet met een serieuze mirrorless is gekomen, er zijn veel overstappers naar Fuji en Sony A7-serie en die hebben doorgaans alles van Nikon verkocht. Die klanten haal je niet zo makkelijk weer terug. Zeker niet nu Nikon een algemene prijsverhoging van zo'n 30% heeft doorgevoerd....


Ik heb nog steeds mijn Nikon D300. Nooit vervangen, simpelweg omdat er geen vervanger was. Ik heb ook een mirrorless camera gekocht, maar heel specifiek om een lichtere en kleinere set te hebben voor (berg)wandelingen. Dat bevalt prima, maar ik kijk toch erg hebberig naar de nieuwe D500.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

DPReview vindt de D500 in ieder geval een heel goede camera:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d500

En Thom Hogan houdt een blog bij over zijn ervaringen met de D500 (en D5). Bijzonder lezenswaardig voor iedereen die geinteresseerd is in deze camera('s):
http://www.dslrbodies.com/cameras/the-d5d500-blog/

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: eric_audio on May 28, 2016, 09:52:14
DPReview vindt de D500 in ieder geval een heel goede camera:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d500

En Thom Hogan houdt een blog bij over zijn ervaringen met de D500 (en D5). Bijzonder lezenswaardig voor iedereen die geinteresseerd is in deze camera('s):
http://www.dslrbodies.com/cameras/the-d5d500-blog/



Thom's review:
http://www.dslrbodies.com/cameras/current-nikon-dslr-reviews/nikon-d500-camera-review.html
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini