MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LaughingStock

Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Sjettepet

Had verwacht dat jij 'nuff talk talk zou zeggen.

Mooi artikel.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Quote
Many times, I have seen MQA described as being "a solution in search of a problem".
:D

Raphie

Quote from: Richi on March 22, 2018, 16:29:04
Interessant artikel! Bedankt voor het delen.
Volgens mij zeg ik dit al 2 jaar.
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Raphie on March 22, 2018, 17:31:51
Volgens mij zeg ik dit al 2 jaar.
+1
Maar het "geloof" in sommige auidio experts of gurus is hoog vooral als ze in een blaadje schrijven.
Die vallen eindelijk eens door mand stelletje Charlatans, kwakzalvers en nekzwetsers dat het zijn  :D

Quote
The fact that there is a lossy element as well as distortions as shown above is ironic considering MQA has as its strongest supporters reviewers and magazine writers who seem to have unwavering faith in their own subjective assessments of sound quality. Many of these individuals feel they can hear differences between cables and unusual "tweaks" of all kinds that are objectively unsubstantiated or unquantifiable. Yet when something is clearly quantifiably adding distortion and reducing resolution like MQA, these same individuals seem to describe "obvious" improvements!

Kingpin

Quote from: Raphie on March 22, 2018, 17:31:51
Volgens mij zeg ik dit al 2 jaar.
6 december 2014 had ik m'n vraagtekens er al bij ....
Tja blijkbaar zal er wel een markt voor zijn. 1 ding moet ik ze wel meegeven, de marketing afdeling doet het goed 8)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted User

Bose is op die manier ook groot geworden..

Edliver

Quote from: Kjelt on March 22, 2018, 17:35:55
+1
Maar het "geloof" in sommige auidio experts of gurus is hoog vooral als ze in een blaadje schrijven.
Die vallen eindelijk eens door mand stelletje Charlatans, kwakzalvers en nekzwetsers dat het zijn  :D

Nekzwetsers = prachtig en toepasselijk nieuw woord  :headbanging:
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

myself

Hegel en lyngdorf ook MQA toegevoegd aan hun dacs

https://www.hifi.nl/artikel/26706/ESS-Technology-gaat-MQA-in-dacs-integreren.html


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Richi

Roon ondersteunt MQA nu softwarematig, dus als je DAC geen MQA ondersteunt, dan neemt Roon de decodering naar MQA Master voor zijn rekening. Ik heb op mijn set geen verschil kunnen horen tussen TIDAL FLAC en TIDAL MQA FLAC.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kingpin

Quote from: Richi on May  8, 2018, 11:54:48
Roon ondersteunt MQA nu softwarematig, dus als je DAC geen MQA ondersteunt, dan neemt Roon de decodering naar MQA Master voor zijn rekening. Ik heb op mijn set geen verschil kunnen horen tussen TIDAL FLAC en TIDAL MQA FLAC.
max 24/96 meen ik ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Quote from: Kingpin on May  8, 2018, 12:53:49
max 24/96 meen ik ...
Dat zou kunnen ja, maar valt in mijn geval niet op omdat mijn DAC via USB maximaal 96Khz ondersteunt. Dus ik zag al een downsampling van een 192Khz bestand, maar dacht dat dat vanwege mijn DAC was.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

oud_account_1

Op de oppo site staan een aantal tracks in diverse formaten: https://www.oppodigital.com/hra/dsd-by-davidelias.aspx
Voor mij geen MQA, maar misschien dat anderen er wat aan hebben, zo kan je iig 1:1 vergelijken.
Quote
Over the past few years, high resolution audio downloads have become increasingly popular, with sites such as HDTracks, NativeDSD, Acoustic Sounds, and HighResAudio offering downloads in high resolution DSD, PCM, and now MQA formats.

<knip/>

David Elias is an independent musician who has been recording in DSD since 2000, releasing hybrid multichannel SACDs in 2003 and 2005 and pioneering DSD Downloads online in 2009. He has made a number of demo tracks available for OPPO customers in a variety of formats, including native DSD, PCM, and more recently, MQA. The nice thing about owning a player that supports a wide variety of formats is that you are able to decide for yourself whether you prefer DSD, PCM, or MQA audio.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Je hebt natuurlijk direct $ 33,- op de toonbank gelegd, artikel gelezen en nu ga je ons de conclusie vertellen... :crazy:

Kingpin

Quote from: Leeuwarden on May 26, 2018, 09:36:23
Je hebt natuurlijk direct $ 33,- op de toonbank gelegd, artikel gelezen en nu ga je ons de conclusie vertellen... :crazy:
Dan heb je de korte 'gratis' samenvatting niet gelezen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote... Vervolgens wordt er flink gemeten en de resultaten liegen er niet om. MQA komt niet al te best uit de metingen. wat vooral duidelijk wordt is dat er inderdaad flink gemanipuleerd wordt aan het oorspronkelijke signaal. Maar: maakt dat de uiteindelijke geluidskwaliteit beter? Feitelijk wordt gesleuteld aan een schone bron, om het allemaal wat 'lekkerder' te laten klinken.

https://www.alpha-audio.nl/2018/06/mqa-ter-discussie-fake-bestandsformaat/

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hans47

Ach ik heb een Tidal abbo en daar zit ook MQA tussen, mwah tzal wel, gaat er om dat ik iets lekker vind klinken, en of dat nu MP3, FLAC, WAv DSD blah blah formaat is, zal mij een biet zijn.....

Staat of valt met de muziek en de opname voor mij, hoe goed te techniek ook mag zijn, zie ik als ondergeschikt.
Maar als er dusdanig aan gesleuteld is dat ik het nog lekkerder vind klinken, prima hoor, sleutel maar lekker....

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sopper

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Jack_D

Wat vinden we nu van MQA(Master Quality Authenticated) zo'n 5 jaar naar de introductie...?


Ik heb me er de afgelopen weken flink in verdiept, niet alleen het MQA muziekformaat zelf maar ook hoe alles in en aan elkaar zit met betrekking tot de benodigde apparatuur. Heb hiervoor ook het topic "Is MQA geluid zonder gebruik van de USB op DAC mogelijk" aangemaakt, dit omdat ik hier zelf niet helemaal uitkwam.

Het is mij zelfs in deze lastige tijd ook nog gelukt om een kleine luister(vergelijk)demo voor elkaar te krijgen. Het demomateriaal komt onder anderen hier vandaan http://www.2l.no/hires/  en we hadden nog wat andere MQA en gewone hi-res opnames, cd's dvd's, sacd's, dvd-audio, gewone 44khz/16b flac's.  Zo veel mogelijk de zelfde nummers.

Ik kon eigenlijk geen verschil horen tussen wel of geen MQA. Mijn opmerking hier is dat nu veel mensen in de fout gaan met hun interpretatie van testen. Want als je een MQA track hebt en je hebt geen MQA ondersteuning in je hard/software hebt of je zet MQA uit dan krijg je gewoon cd kwaliteit. Wanneer je nu de MQA aanzet klinkt dit zelfde bestand wel beter(omdat je nu extra geluidsinformatie toevoegt). Maar als ik van dit zelfde nummer een hi-res(zonder MQA) versie pakt en ik ga deze vergelijken met dit eerste bestand met MQA dan hoor ik geen verschil meer. Je vergelijkt dan namelijk twee hi-res bestanden. Alleen is de ene met weinig compressie(en dus een groot bestand) en de andere met slimme veel compressie ingepakt(klein bestand).   

Nu, na een paar weken uitpluizen is mijn conclusie(met de nadruk op mijn, dus geen absolute waarheid) dat MQA eigenlijk alleen echt nut heeft voor hi-res audio streamingsdiensten. Hier is/was het probleem dat hi-res geluid grote bestanden oplevert en dat is niet praktisch om te streamen naar jouw huiskamer. Dus is het super handig dat je op een slimme manier meer geluidsinformatie met minder bits kan opslaan. Hier heb ik dan wel een eerste minpuntje gevonden. Ik zie toch iets van compressie, dus MQA zou ik niet echt lossless willen noemen. Al is dit wel lastig te beoordelen want de informatie van dit beschermende formaat is summier.

Voor thuis lokaal zijn de grote gewone hi-res bestanden geen probleem als die op je NAS of op je labtop staan. Ook kun je thuis een Pure Audio Blu-ray, geluids DVD met 96khz/24bit audio, SACD, HDCD :-) DVD-Audio :-) draaien. En wellicht zijn er nog wel wat hi-res media voor thuis welke ik nu ben vergeten. 
Dus ik zie alleen het grote voordeel van MQA voor de audio streamingsdiensten, die kunnen nu min of meer hi-res muziek aanbieden zonder heel internet plat te leggen.

Dan het verhaal dat als het MQA lampjes brand je gegarandeerd bent van een officiële niet aangepaste muziek track zoals de studio hem heeft bedoelt. Dit vind ik puur marketing, ik zie dit niet als meerwaarden. Zeker als je je muziek via de officiële kanalen gewoon koopt. Via internet illegaal downloaden is het inderdaad maar de vraag wat je binnen krijgt. En het is ook niet zo dat als het MQA lampje brand dat je een altijd een geweldige opnamen hebt. Dit betekend alleen dat de studio hem zo als oké heeft afgestempeld. Ik denk dat we allemaal wel weten dat niet alles wat als "oké" uit de studio's komt ook werkelijk oké is. Sommige opnames zijn echt maandagmorgen producties :-) , en die blijven slecht klinken of er nu wel of geen MQA indicator lampje brand.



Om dat ik nog van het oude stempel ben en mijn muziek graag in huis wil hebben (op een zilver schijfje of in bestandsvorm) zie ik voor mij persoonlijk geen meerwaarden in het hele MAQ gebeuren. MQA heeft de grootste meerwaarden voor die mensen die hi-res willen luisteren via een van de audiosteamdiensten. Ik kan thuis prima uit de voeten met de gewone grote hi-res opnamenbestanden.

Het was leuk om dit onderwerp eens goed uit te pluizen. Ik hou mijn hand voorlopig op de knip voor wat betreft MQA hardware. Maar ik zeg nooit nooit, als er iets voorbij komt voor een leuke prijs...... wie weet...........

Richi

Ik ben het helemaal met je eens dat MQA een probleem van de streaming industrie oplost en niet een probleem van de luisteraar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MichielB

Als industrie of fabrikant moet een koopbehoefte creëren want als er nooit wat nieuws uitkomt is er ook minder behoefte aan vervanging. Met op papier kleine veranderingen kom je er niet, je moet echt met revolutionaire nieuwe standaarden en ontwerpen komen. Als het voor de gebruiker eigenlijk niks toevoegd ga je met veel marketing inspanningen ervoor zorgen dat het wel lijkt alsof het the next big thing is. Je bouwt een mooi verhaal, adverteert op de juiste plekken en vraag daar wat positieve reviews en verhalen voor terug.

Vooral als je naar DA conversie kijkt besteden veel partijen liever veel € aan marketing en minder aan het ontwerp en kwaliteit van de onderdelen. Helaas ligt daar nou juist de grootste winst. Niet in het bestandsformaat zelf. Kleine veranderingen, beter ontwerp of onderdelen kunnen zoveel doen. Als je hoort wat een hele goede DAC op een goede set met een standaard CD formaat doet...... verbluffend hoeveel informatie in zo'n bestand zit.

Dus eerst de basis goed en dan pas kijken naar bestandsformaten.

YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Jack_D

Helemaal mee eens, en dat hebben de mannen die MQA bedacht hebben ook qua hardware wel een klein beetje meegenomen.Je hebt (streaming)DAC's die MQA kunnen decoderen, en ook los als DAC heel goed zijn(of laat ik zeggen die in reviews goed uit de bus komen, ik heb ze persoonlijk niet allemaal gehoord)Dan heb je het beste van twee werelden, je kan thuis lokaal je "gewone"bestanden en schijfjes extra mooi afspelen met dit type dac en je kan ook hi-res van de streamingsdiensten makkelijk streamen en in goede gelukskwaliteit afspelen in je huiskamer.

Maar aan die paar dac's met dubbele mogelijkheden hangt weer wel een (naar mijn gevoel) te hoog prijskaartje.
Ik vind het vaak lastig om de marketing/commercie te kunnen scheiden van de werkelijke voordelen. In het geval (complexe)geval van MQA kosten het me een paar weken speuren/onderzoeken om voor mij zelf een goed beeld te krijgen wat MQA nu echt is. En dan nog met beperkingen want de exacte manier van coderen/decoderen is niet volledig bekend omdat het een beschermd formaat is.