MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Shorty

Quote from: doorofnight on December 22, 2016, 09:59:15
Zonder vervelend te doen, draai ik vraag 3 voor het gemak om want ik weet het niet en jij wel: welke luidsprekers hebben looptijdverschillen groter dan 2 microseconden en welke luidsprekers zijn volgens jou niet tijd coherent? Het is wel goed om dit duidelijk te hebben, welke merken zijn dit allemaal? B&W, Dynaudio, Canton, JBL, KEF, en dat soort grote merken?

En zijn die 2 mseconden waarmee MQA schermt,  ergens op gebaseerd?

Nee hoor, je doet niet vervelend. Ik meld in dit topic alleen nieuwe berichten die met MQA te maken hebben; ik neem dat hele stijgtijdverhaal met een grote korrel zout.  ;D Het is ten eerste nog maar de vraag of je dat tijdverschil überhaupt hoort - dat is ook het grote bezwaar tegen de stelling van MQA (dat die stelling baseert op een paper voor de AES waarnaar hier al vele pagina's geleden gelinkt is).
Hoe dan ook: in de luidsprekertests van Harman (Floyd Toole c.s.) bleek het helemaal geen rol te spelen bij de voorkeur van luisteraars. Wat dat betreft is het nog steeds een even onbewezen verhaal als de jacht op de minste jitter of al die andere audiofiele stokpaardjes: niemand die het dubbelblind hoort.
Mijn bewering dat geen enkele fabrikant zich ermee bezig houdt is gebaseerd op het feit dat er in alle marketingblurb (behalve door Wilson, maar dan moet je kennelijk wel met je hoofd in een bankschroef gaan zitten luisteren, want elke millimeter telt  :wacko:) nooit een woord aan vuilgemaakt wordt. Zolang de boel in fase staat vindt iedereen het allang goed.

VrGr,

Bart J.

Raphie

Quote from: Knor on December 22, 2016, 19:16:08
Helemaal mee eens, alleen niet met het laatste, want 99 van de 100 liefhebbers zien er nu al niets in. Het zal dus gaan zoals het kwam: met stille trom...
Des te beter.
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: Shorty on December 22, 2016, 19:19:29
Nee hoor, je doet niet vervelend. Ik meld in dit topic alleen nieuwe berichten die met MQA te maken hebben; ik neem dat hele stijgtijdverhaal met een grote korrel zout.  ;D Het is ten eerste nog maar de vraag of je dat tijdverschil überhaupt hoort - dat is ook het grote bezwaar tegen de stelling van MQA (dat die stelling baseert op een paper voor de AES waarnaar hier al vele pagina's geleden gelinkt is).
Hoe dan ook: in de luidsprekertests van Harman (Floyd Toole c.s.) bleek het helemaal geen rol te spelen bij de voorkeur van luisteraars. Wat dat betreft is het nog steeds een even onbewezen verhaal als de jacht op de minste jitter of al die andere audiofiele stokpaardjes: niemand die het dubbelblind hoort.
Mijn bewering dat geen enkele fabrikant zich ermee bezig houdt is gebaseerd op het feit dat er in alle marketingblurb (behalve door Wilson, maar dan moet je kennelijk wel met je hoofd in een bankschroef gaan zitten luisteren, want elke millimeter telt  :wacko:) nooit een woord aan vuilgemaakt wordt. Zolang de boel in fase staat vindt iedereen het allang goed.

VrGr,

Bart J.
Precies, don't shoot the Messenger, maar hetgeen je deelt is wel tenenkrommend.  :laugh:
JBL PRX Power!

Shorty

Overigens vind ik het wel leuk dat het technisch mogelijk is. Dat is toch ook het leuke van deze hobby, en een van de redenen dat alleen jongens er zich mee bezighouden. Kan niet bommen dat je zilversoldeer, atoomklokken, bybee quantum signal enhancers, peperdure digitale kabels enzovoorts enzovoorts 10 tegen 1 niet dubbelblind terughoort: it's toys for boys. En een onschuldige bezigheid, ik snap niet waarom sommigen zich er zo druk over maken.

Het tijdsaspekt van MQA mag dan hoogstwaarschijnlijk gebakken lucht zijn, ik vind het op zich interessant dat mensen een oplossing gevonden hebben voor een theoretisch probleem (en pre-ringing wás/is toch een probleem, of niet?). En het origami-aspekt van MQA is tamelijk briljant, lijkt me.
Laten we wel wezen: in de wereld van de audio lopen maar weinig echt knappe koppen rond, want er is geen droog brood in te verdienen. Bijna alle belangrijke ontwikkelingen in audio (stereo, cd, multi-channel) komen uit de filmwereld, dáár zit het grote geld. Dus ik ben al blij dat er mensen als Bob Stuart bestaan. Hij brengt tenminste leven in de brouwerij...

VrGr,

Bart J.

Raphie

#454
Tja, er worden te veel "oplossingen" aangeboden voor zelf gecreerde "problemen" die er helemaal niet zijn of niet toe doen. En daarmee proberen ze mensen veel geld uit de zak te kloppen
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Quote from: Raphie on December 23, 2016, 07:29:10
Tja, er worden te veel "oplossingen" aangeboden voor zelf gecreerde "problemen" die er helemaal niet zijn of niet toe doen. En daarmee proberen ze mensen veel geld uit de zak te kloppen

Hahaha geweldige opmerking. Terecht een goed uitgangspunt.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

#456
Ja, high-end engineering is mooi, maar een kontverhaal om speakers met een 5k€ prijspunt naar een 50k€ prijspunt te tillen, ben ik redelijk allergisch voor. :D

Nu hoef ik geen mensen te redden, of tegen zichzelf te beschermen hoor, iedereen moet zelf maar weten waar die z'n centen aan uitgeeft. Maar het zijn gewoon onzin verhalen
JBL PRX Power!

Peerless Monster

#457
Quote from: Raphie on December 23, 2016, 08:32:20
Ja, high-end engineering is mooi, maar een kontverhaal om speakers met een 5k€ prijspunt naar een 50k€ prijspunt te tillen, ben ik redelijk allergisch voor. :D

Nu hoef ik geen mensen te redden, of tegen zichzelf te beschermen hoor, iedereen moet zelf maar weten waar die z'n centen aan uitgeeft. Maar het zijn gewoon onzin verhalen

Zolang de jeuk blijft, blijf je krabben.
Allergieën zijn nooit leuk.

Maar ik had de discussie nog niet echt gelezen moet ik eerlijk zeggen, maar dit slaat wel de spijker op zijn kop.
Ik ben niet zo van de conspiracy, maar dit riekt wel naar nieuw geld.
Maar goed we zijn in de commerciële wereld wel meer gewend en zonder snakeoil is er geen economie denk ik...

Een becel dat goed voor je hart is en bang maakt dat als je verzadigde vetten eet, dat dat slecht is voor je hart: bullshit
MQA: waarschijnlijk hetzelfde. 


;D ;D ;D

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

#458
Quote from: Shorty on December 23, 2016, 01:10:54
Overigens vind ik het wel leuk dat het technisch mogelijk is. Dat is toch ook het leuke van deze hobby, en een van de redenen dat alleen jongens er zich mee bezighouden. Kan niet bommen dat je zilversoldeer, atoomklokken, bybee quantum signal enhancers, peperdure digitale kabels enzovoorts enzovoorts 10 tegen 1 niet dubbelblind terughoort: it's toys for boys. En een onschuldige bezigheid, ik snap niet waarom sommigen zich er zo druk over maken.
Als je het als hobbie ziet en er verder geen boven natuurlijke onwetenschappelijke flauwekul aan hangt maakt niemand zich druk.
Raphie koopt voor €3k nieuwe velgen voor de bling prima masr hij gaat niet vervolgens een lulverhaal eromheen verzinnen dat hij nu 5km/uur harder kan rijden en dat hij aan het stuurgedrag van de auto kan merken dat er andere velgen op zitten.
Ik ben mijn Schukos aan het vervangen door Wieland BTS18 systeem maar mij hoor je er ook geen kont erhaal bij verzinnen dat mijn koffie nu lekkerder smaakt of dat mijn geluid nu opeens zwarter en losser van de speakers af druipt.
Ik denk dat daar het verschil zit, zodra je theezakjes verkoopt om op je speakers te leggen en termen als quantumenergetica en dat soort zaken waarvan zelfs de knapste koppen ter wereld nog geen kaas kunnen maken dan houdt het voor de meeste rationeel denkende mensen op.
Terug naar MQA ik zei vanaf het begin en blijf daarbij, als het zo,n geweldige schokkende verbetering is dan zou dat heel mooi zijn en als je dan vergelijkt met 256kHz wavjes zou je dat meteen horen dan zal het een daverend succes worden en dat gun ik ze van harte.
Zodra ze op conferenties met 128kb/s mp3 technologie van 20 jaar terug gaan vergelijken dan stinkt dat erger dan een 4 maanden oud lijk in de kast. En dat doen ze zichzelf aan. Zij vergelijken hun geclaimde  "rolls royce" met een Golf1 en zeggen dan zie je dat hij beter is? Uh ja en nu vergelijken met een Bentley....... we wachten nog steeds  ;)

zoldar

Los van alle marketing bullcrap is er hier hooguit een paar mensen die er ervaring mee hebben opgedaan. Maar die gaan zich zo niet uitspreken natuurlijk.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Raphie

#460
Maar zelfs dan krijg je hossana verhalen voor zoiets simpels als datacompressie.
Het zal NOOIT beter klinken als de originele wav
JBL PRX Power!

thepioneer

Quote from: Raphie on December 23, 2016, 16:00:42
Maar zelfs dan krijg je hossana verhalen voor zoiets simpels als datacompressie.
Het zal NOOIT beter klinken als de originele wav

Zal eerst eens wachten tot je iets hebt om te vergelijken. Zomaar geschreeuw in de lucht dat het nooit beter kan klinken, is nog minder dan een technisch verhaal vertellen wat bijna niemand snapt.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Raphie

#462
Quote from: thepioneer on December 23, 2016, 17:24:17
Zal eerst eens wachten tot je iets hebt om te vergelijken. Zomaar geschreeuw in de lucht dat het nooit beter kan klinken, is nog minder dan een technisch verhaal vertellen wat bijna niemand snapt.
nee, wanneer het origineel een resolutie van 100 heeft dan kan je dat nooit reproduceren met een resolutie van 25, een kwart van de informatie mist drie kwart van het origineel, duidelijke zaak toch? Snap niet dat je daarover nog het debat wil aangaan.
JBL PRX Power!

thepioneer

Niet over de materie, meer over gedrag en houding.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Raphie

Quote from: thepioneer on December 23, 2016, 17:41:51
Niet over de materie, meer over gedrag en houding.
je geeft net nog aan het over de materie is.
JBL PRX Power!

tommi

Bij MQA gaat het er toch juist om om hoogresolutie muziek te verpakken in een formaat dat niet meer ruimte inneemt dan standaard cd kwaliteit? Het zou hier dan met name gaan om het 'zippen' van de files.
@Raphie, als je een bestand zipt en vervolgens weer uitpakt, heb je toch het origineel weer terug of niet? In jouw voorbeeld van 100 en 25% doe je het voorkomen alsof er 75% zou worden weggegooid, maar dat is zeker niet zo bij MQA...
Enne Wav-files? Wie neemt daar nog in op tegenwoordig? lol

Tom.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Kjelt

@Tommi het werkt niet zoals zip, of flac. Dat is lossless en na het "uitpakken" is het bestand 100% bit gelijk aan het origineel.
Bij MQA vouwen ze frequentiebanden filteren wat volgens hun toch niet hoorbaar is en dat ben je kwijt. MQA is dus per definitie niet bit- lossless. De makers gebruiken nu een andere definitie van lossless nl dat je het verschil niet kunt waarnemen, zo lust ik er nog wel een paar.

tommi

Quote from: Kjelt on December 27, 2016, 23:47:31
@Tommi het werkt niet zoals zip, of flac. Dat is lossless en na het "uitpakken" is het bestand 100% bit gelijk aan het origineel.
Bij MQA vouwen ze frequentiebanden filteren wat volgens hun toch niet hoorbaar is en dat ben je kwijt. MQA is dus per definitie niet bit- lossless. De makers gebruiken nu een andere definitie van lossless nl dat je het verschil niet kunt waarnemen, zo lust ik er nog wel een paar.

*stands corrected*

bedankt voor heldere uitelg, idd zo lust ik ze ook wel. Echt balen, iedere keer als je denkt, zoiets zou het collectieve bewustzijn postifief kunnen beïnvloeden en dan is het weer 'snake-oil' :sneaky2:. pfff
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

donron

Quote from: tommi on December 27, 2016, 23:54:43
*stands corrected*

bedankt voor heldere uitelg, idd zo lust ik ze ook wel. Echt balen, iedere keer als je denkt, zoiets zou het collectieve bewustzijn postifief kunnen beïnvloeden en dan is het weer 'snake-oil' :sneaky2:. pfff

Ik raad je toch aan om het zelf eerst eens te beluisteren voordat je je door Raphie een mening op laat dringen. Wat voor "oplichters" het volgens hem ook zijn, de mensen die dit hebben ontwikkeld hebben wel bewezen dat ze verstand hebben van digitale audio.

tommi

#469
Haha nee absoluut niet zomaar, maar de uitleg van Kjelt was wel in één keer duidelijk. 'K heb na zijn post ook nog wat 'huiswerk' gedaan.
Ik zeg ook niet dat het direct allemaal onzin is, maar waarom moet het toch allemaal altijd zo vaag en ingewikkeld zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om een eerlijk helder verhaal te vertellen? Altijd als er een adder onder het gras zit, wordt het verhaal nodeloos gecompliceerd gemaakt. Helaas is de definitie van losless audio nogal aan interpretatie onderhevig in deze tijden.

Welterusten voor nu,

Tom


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Raphie

Quote from: donron on December 28, 2016, 00:29:56
Ik raad je toch aan om het zelf eerst eens te beluisteren voordat je je door Raphie een mening op laat dringen. Wat voor "oplichters" het volgens hem ook zijn, de mensen die dit hebben ontwikkeld hebben wel bewezen dat ze verstand hebben van digitale audio.
ik raad je aan jezelf eerst eens te informeren over de basisprincipes van datacompressie en encoding. Tommi heeft nog heel veel te leren over lossy en containers.
Ik snap dat jullie, niet gehinderd door enige vorm van kennis, dit allemaal héél spannend vinden, maar dat is het niet. Maar goed, ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik kan alleen maar om de totale audiofiele onwetendheid lachen. :D
JBL PRX Power!

donron

Misschien gaat het tommi juist alleen om muziek. Dat audiofiele analoge gedoe...

Raphie

Quote from: donron on December 28, 2016, 08:28:41
Misschien gaat het tommi juist alleen om muziek. Dat audiofiele analoge gedoe...
MQA heeft niks met analoog signaal van doen? Leg eens uit wat je bedoelt?
JBL PRX Power!

tommi

Het gaat mij zeker om de muziek, en ik dacht eerlijk gezegd dat mqa een vorm van zip/flac was om het zo uit te drukken, echter na Kjelts reactie en wat meer leeswerk kwam ik tot de conclusie dat ik het bij het verkeerde eind had.


Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

donron

Quote from: Raphie on December 28, 2016, 08:30:44
MQA heeft niks met analoog signaal van doen? Leg eens uit wat je bedoelt?

Om dat aan jou uitgelegd te krijgen heb ik al lang opgegeven. Daarvoor heb je een veel te grote plaat voor je hoofd. ik vind het gewoon jammer dat mensen die interesse hebgen in MQA hier gewoon geen kans krijgen om objectief geinformeerd te worden.