MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Shorty

#225
Amy Duncans nieuwe plaat Undercurrents is uit, in MQA. Maar (nog?) niet verkrijgbaar op de Nederlandse website van 7digital, wél op de Engelse.  :blink: En niet in hi-res, maar gewoon in 44.1.
Op 7digital.co.uk staat bij die plaat alleen de vermelding 'MQA', maar verder geen enkele verwijzing naar de resolutie.  :( Dus daar wordt de consument lekker op het verkeerde been gezet.
Kómt er eindelijk een plaat in MQA uit; verklooien ze (MQA? 7digital?) de marketing weer.  :devil:
Wat een gesukkel... :mad:

VrGr,

Bart J.

EDIT: Op Tidal is Undercurrents alleen verkrijgbaar als MP3 en FLAC.
Op 7digital kost de MQA €11,88 EDIT: £11,88; de FLAC op Tidal moet maar liefst €17,99 opbrengen.  :-X

EDIT II: Inmiddels heeft 7digital de prijs van de MQA-download verhoogd naar £14,99.  :o
De 16-bit FLAC heeft een prijs van £7,49. Kortom: de 16/44.1 MQA is twee keer zo duur! :ph34r:

Erik

Wat een onzinnige review op http://www.digitaltrends.com/home-theater/mqa-best-high-resolution-file-format-htc/

Hij heeft een demo bijgewoond waarbij mqa werd vergeleken met mp3 en raad eens mqa klonk zoveel beter dan mp3!!
Natuurlijk klonk het beter flac klinkt al 10x beter dan mp3.
Betere tets was flac met mqa geweest.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Shorty

Quote from: Erik on March  4, 2016, 00:06:38
Wat een onzinnige review op http://www.digitaltrends.com/home-theater/mqa-best-high-resolution-file-format-htc/

Hij heeft een demo bijgewoond waarbij mqa werd vergeleken met mp3 en raad eens mqa klonk zoveel beter dan mp3!!
Natuurlijk klonk het beter flac klinkt al 10x beter dan mp3.
Betere tets was flac met mqa geweest.

Natuurlijk was een vergelijking met een niet-MQA FLAC of WAV in principe beter geweest, maar deze reporter stond in de stand van HTC, en die maakt mobiele telefoons.
Wel hadden we natuurlijk in dit geval willen weten of 1): de geteste MP3- en MQA-bestanden met evenveel bits per seconde werden gestreamd (dan was het een zinnige vergelijking geweest) en 2): of de batterij van zo'n mobieltje veel sneller leegloopt bij het weergeven van MQA.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on March  4, 2016, 12:40:40
Wel hadden we natuurlijk in dit geval willen weten of 1): de geteste MP3- en MQA-bestanden met evenveel bits per seconde werden gestreamd (dan was het een zinnige vergelijking geweest)
Was geen zinnige vergelijking geweest want MQA wint dat heus wel, mp3 algo is 20 jaar oud en nooit bedoeld bv om beter dan cd kwaliteit te zijn.
MQA beweert high end audio kwaliteit te geven dus wil je dat vergelijken met high end audio technieken.

Shorty

Quote from: Kjelt on March  4, 2016, 13:58:55
Was geen zinnige vergelijking geweest want MQA wint dat heus wel, mp3 algo is 20 jaar oud en nooit bedoeld bv om beter dan cd kwaliteit te zijn.
MQA beweert high end audio kwaliteit te geven dus wil je dat vergelijken met high end audio technieken.

Nogmaals: dat artikel ging over het afspelen op een mobieltje. Bij gelijke bitsnelheid zou het hier een zinnige vergelijking zijn geweest.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on March  4, 2016, 15:51:22
Nogmaals: dat artikel ging over het afspelen op een mobieltje. Bij gelijke bitsnelheid zou het hier een zinnige vergelijking zijn geweest.
Misschien snap ik het niet meer maar hoe wil je nu mp3 op die hogere bitrate krijgen als het maximum 320kbp/s is en 44.1/48kHz ofzo?
Hoe wil je dat dan gaan vergelijken met een 1,2Mb/s 192kHz audiofile dat is toch appels en peren?
Je zult MQA alleen kunnen vergelijken met FLAC/WAV files van 192kHz of je zult de MQA moeten downgraden naar 48kHz en 320kbp/s als je dat perse wilt vergelijken maar ik zou het grote onzin vinden.
Daar is ook al die kritiek destijds op geweest dat ze appels met peren aan het vergelijken waren bij Meridian.

Shorty

Ik wil niks vergelijken. Maar een fabrikant van mobieltjes wil misschien aantonen dat je, tegen dezelfde roamingkosten als voor MP3, een betere geluidskwaliteit krijgt met MQA. Dat is de enige logische verklaring die ik kan verzinnen voor de vraag waarom HTC een vergelijking organiseert tussen MP3 en MQA. (Maar het zou me inderdaad niks verbazen als HTC hier ook gewoon appels en peren heeft laten vergelijken door een journalist die er de ballen verstand van heeft.)

Sinds deze week weten we trouwens dat MQA ook gewoon 44.1 doet: zie de plaat van Amy Duncan. Die is opgenomen met MQA maar is uitgebracht zonder hoge resolutie.  :o
Zo langzamerhand is er geen touw meer aan vast te knopen.... :wacko:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Op 7digital mag de MQA-download van Amy Duncans Undercurrents dan twee keer zo duur zijn dan de gewone FLAC; maar op Technics Tracks kost de MQA slechts £11,88 (en is de gewone FLAC weer £1,50 duurder dan op 7digital).  :wow:

VrGr,

Bart J.

Shorty

Waarom is er nog steeds geen nieuws van Tidal over MQA? Tidal heeft niet alleen binnen een jaar drie CEO's versleten en heeft nog maar 1 miljoen abonnees, er gaan nu ook geruchten dat zowel Google, Spotify als Samsung geïnteresseerd zijn om het verlieslijdende bedrijf over te nemen. (Bron: www.treblebox.com/samsung-spotify-google-eyeing-up-tidal/.) Wat in dat artikel niet vermeld wordt: er gaan al langer geruchten over een mogelijke nieuwe streamingdienst van Amazon. Ook die zou interesse in Tidal kunnen hebben.
Als die geruchten waar zijn dan zou dat een goede reden voor Tidal zijn om alle beslissingen voor zich uit te schuiven en over te laten aan de nieuwe eigenaar....
(Of het zijn allemaal valse geruchten die bedoeld zijn om de verkoopprijs van Tidal op te drijven.  >:D )

VrGr,

Bart J.

pvd_66

Ik mag hopen dat Tidal eens door een goede partij overgenomen wordt. De geluidskwaliteit is meestal gewoon goed, maar de muziek / playlists en nieuwe toevoegingen vind ik dramatisch slecht (onlangs gelukkig wel gapless playback).
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Shorty

Sinds 12 april zijn software updates met MQA te downloaden voor de bezitters van een Mytek Brooklyn, en een tweetal personal players (dacht ik) van Pioneer en Onkyo(?). Bezitters van Bluesound en Auralic wachten nog altijd.
En op Computer Audiophile is sinds 7 april het uitgebreide antwoord van Bob Stuart te lezen op vragen over MQA van forumdeelnemers. Zie www.computeraudiophile.com/content/694-comprehensive-q-mqa-s-bob-stuart/. Leuk om te lezen dat BBC Radio tests gaat doen met MQA bij live-uitzendingen.
Verder: er is nog steeds geen muziek met MQA te krijgen en berichten over veranderingen in die situatie blijven uit.  :yawnee:

VrGr,

Bart J.

Raphie

Het hele MQA verhaal had al afgedaan toen de term "automatically deblur" gebruikt werdt :D als je vaag moet doen over een resampler, dan is het dus gewoon snake oil
JBL PRX Power!

Shorty

Als jij de kaart 'snake oil' op tafel gooit, dan toep ik over met 'beschermen van intellectueel eigendom'.  :tongue2:

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Dan hadden ze ook geen patent moeten indienen, de IP is dus open en bloot zou ik zeggen.

Kingpin

Nog steeds geen 'openheid' over hoe het nu echt in elkaar zit ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Robbo

#240
Even de link van Shorty op Computer Audiophile bekijken.   Open genoeg voor je ?

www.computeraudiophile.com/content/694-comprehensive-q-mqa-s-bob-stuart/

Raphie

#241
Quote from: Robbo on April 21, 2016, 16:31:17
Even de link van Shorty op Computer Audiophile bekijken.   Open genoeg voor je ?

www.computeraudiophile.com/content/694-comprehensive-q-mqa-s-bob-stuart/
nou, dit is gewoon fluffy snake oil marketing, legt nergens uit wat er met de bits en byets gebeurt, hoe men anders encode n nog veel interessanter, hoe het standaard opnames ook "verbeterd" door recoding/decoding :D
JBL PRX Power!

bmateijsen

Quote from: Raphie on April 21, 2016, 17:00:45
nou, dit is gewoon fluffy snake oil marketing, legt nergens uit wat er met de bits en byets gebeurt, hoe men anders encode n nog veel interessanter, hoe het standaard opnames ook "verbeterd" door recoding/decoding :D

Goh.. wat kies jij voor de makkelijke weg....

Raphie

Quote from: bmateijsen on April 21, 2016, 17:05:47
Goh.. wat kies jij voor de makkelijke weg....
hoezo?!? Wat legt dat artikel nou concreet uit, behalve audiofiel geblaat en praatjes voor de vaak. Helemaal niks toch?
JBL PRX Power!

Shorty

Coca-Cola verklapt toch ook niks?  ;)

VrGr,

Bart J.

Raphie

Quote from: Shorty on April 22, 2016, 21:15:09
Coca-Cola verklapt toch ook niks?  ;)

VrGr,

Bart J.
wil je receptuur vergelijken met technologie?
JBL PRX Power!

evilniek

@Raphie Het zijn mensen zoals jij die de sfeer hier verpesten, ik heb niks tegen een kritische blik, maar misschien op een normale manier?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Raphie

Quote from: evilniek on April 22, 2016, 21:29:15
@Raphie Het zijn mensen zoals jij die de sfeer hier verpesten, ik heb niks tegen een kritische blik, maar misschien op een normale manier?
Stel een vrij normale vraag toch? Dat hij pijnljk is begrijp ik wel, maar ik snap niet zo'n fluffy marketing verhaal voor zoete koek slikken
JBL PRX Power!

donron

Wie ben jij om te bepalen wat iedereen slikt...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Raphie

Quote from: donron on April 22, 2016, 21:35:36
Wie ben jij om te bepalen wat iedereen slikt...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
lees anders weinig tegengas hier.
JBL PRX Power!