MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Erik

#750
haha idd dat is lang geleden, maar toch leuk leesvoer
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Shorty

#751
Quote from: Kingpin on September 17, 2017, 19:13:31
Ik ook, daarom gebruik ik ook een nos dac  ;)
Blijkt dat de nos daccen vanwege hun perfecte impuls gedrag geen baat hebben bij mqa.

Bij deze, de link, https://www.facebook.com/groups/853509991431379/permalink/1420783818037324/

En wie komen we o.a. tegen in die link? Cees Ruijtenberg van Metrum, de man van de NOS-dacs! Die dus wél overtuigd is van MQA...
Voor elke techneut die verklaart tegen MQA te zijn, is wel een andere te vinden die wel verbetering hoort.
En over het afblazen van dat panel over MQA op het Rocky Mountain Audio Fest: 'ze zijn bang om ontmaskerd te worden', beweert de een. 'Nee hoor, ze blijven weg omdat ze geen zin hebben in een lynch mob', beweert de ander. Wie het weet mag het zeggen.
Het enige dat ik zeker weet, is dat je 'patent' met één t in het midden schrijft. Misschien is die opgewonden Vanden Poel in de war met 'patattent'?  ;)

Kingpin

Eh, Cees is behoorlijk anti MQA, daar komt ie ook openlijk voor uit in meerdere threads ...
Zoals hij ook al aangaf is de overweging net als andere DAC fabrikanten om MQA te implementeren niets anders dan wat de markt vraagt te implemnteren om uiteraard geen inkomsten mis te lopen, ook vrij duidelijk als fabrikant lijkt me.
Daarnaast heeft een NOS dac geen baat bij MQA omdat deze al nagenoeg het beste impuls gedrag heeft.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Ik kan me niet voorstellen dat een pro-nos techneut ooit pro-mqa kan zijn.
Het hele idee is zo min mogelijk poespas, filtering, algoritmes te gebruiken en de keten zo direct en zuiver mogelijk te houden.

Shorty

Quote from: Kingpin on September 28, 2017, 07:00:35
Eh, Cees is behoorlijk anti MQA, daar komt ie ook openlijk voor uit in meerdere threads ...
Zoals hij ook al aangaf is de overweging net als andere DAC fabrikanten om MQA te implementeren niets anders dan wat de markt vraagt te implemnteren om uiteraard geen inkomsten mis te lopen, ook vrij duidelijk als fabrikant lijkt me.
Daarnaast heeft een NOS dac geen baat bij MQA omdat deze al nagenoeg het beste impuls gedrag heeft.

Dan heb ik zijn opmerkingen op die Facebookpagina verkeerd geïnterpreteerd. Een tijd geleden zag ik een post op Metrums eigen Facebookaccount dat Ruijtenberg bezig was met het implementeren van MQA, vandaar.
Trouwens: claimt MQA niet dat het impulsgedrag met MQA beter is dan dat van zelfs een NOS-dac? En dat zelfs een niet-uitgepakt MQA-bestand (vanwege impulscorrectie van de ADC) al beter zou moeten klinken?

VrGr,

Bart J.


Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Ik heb nog geen enkel interview gelezen van een ervaren persoon op audio gebied, zonder financiele belangen bij MQA, die er wel in "gelooft".  :)

Rudi64

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Nexterday

Tja...dit kan nog een heel lang topic worden....
Ik ben geen techneut en voor techniche hokus-spokus bestaan natuurlijk
altijd wel voor-en tegenargumenten. Daar kom je dus nooit uit...
Wat ik wel weet is dat als ik via Tidal luister naar de MQA masters dat ik deze
toch wel erg goed vind klinken. Als ik dezelfde muziek als Flac speel vanaf mn NAS dan hebben
de MQA files eigenlijk altijd mn voorkeur.
Plezier in het luisteren van muziek die je aanspreekt, dat lijkt me de essentie.
Wordt wel eens een beetje vergeten is mn indruk...
Music is the answer.

Raphie

Sommigen vinden een loudness knop ook lekker klinken, of een "jazz" of "techno" mode.
Dat heeft natuurlijk niks met de marketingclaim trouw aan de bron te doen.
JBL PRX Power!

Nexterday

Het verband darmee ontgaat mij werkelijk volkomen.
Music is the answer.

Raphie

Quote from: Nexterday on November 13, 2017, 20:05:22
Het verband darmee ontgaat mij werkelijk volkomen.
dan heb je je nog niet ingelezen op wat MQA eigenlijk doet.
JBL PRX Power!

Nexterday

#763
Ik heb mij prima ingelezen wat MQA doet en klankmatig ben ik er in de regel blij mee, vooral met couranter materiaal. Ik heb sterk de indruk dat velen hier een mening over hebben terwijl ze er nog nooit naar hebben geluisterd op een fatsoenlijke set-up. Het lijkt wel een soort sport te worden om discussies te starten en meningen te ventileren puur uit het verzamelen van media uitingen in de richting die je uitkomt. ( Zie je wel...)  Raphie mag best een wat vriendelijker doen vind ik overigens. Houden we het een beetje gezellig.  :colgate:
Music is the answer.

Raphie

dat is dus EXACT mijn punt, niemand hoeft jou te vertellen wat jij lekker vindt klinken. MQA, loudness, maakt niet uit.

Wat ik aangeef is dat het niet trouw is aan de bron, het is ook niet lossless en er worden dsp filters toegepast (net zo als in loudness of digital EQ preset modes) Dat is niet "onvriendelijk" maar gewoon een feit.

JBL PRX Power!

Shorty

#765
QuoteFor current Amethyst, Onyx, Jade, Pavane and Adagio clients the MQA module will be available as an optional upgrade soon, and for all future clients we will incorporate the MQA technology as an optional upgrade when purchased.

Aldus de website van Metrum Acoustics. Er is kennelijk vraag uit de markt...
De MQA-stickers worden alvast op de behuizingen geplakt. De modules gaan €200 kosten

VrGr,

Bart J.

Deleted User

Dus als er een sticker op zit dan is het MQA... :D

Knor

#767
Quote from: jazzman on January  9, 2018, 21:25:23
Dus als er een sticker op zit dan is het MQA... :D

MQA is not dead.
It just smells funny.
En het komt "langzaam op stoom" hè, dus take it easy! Het is geen jazz man...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Deleted User


holco

Volgens mij hebben ze honger bij Nativsound

Hello Mario,

thank you for your interest in Nativ.

Great news: instead of $50 you now get $500 off until Sunday. Simply enter NTV500 in the shopping cart.

Thanks!

Sally
Nativ Sound
www.nativsound.com
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

br@m

Quote from: holco on February 18, 2018, 17:42:52
Volgens mij hebben ze honger bij Nativsound

Hello Mario,

thank you for your interest in Nativ.

Great news: instead of $50 you now get $500 off until Sunday. Simply enter NTV500 in the shopping cart.

Thanks!

Sally
Nativ Sound
www.nativsound.com

En wat kost het dan met $500 korting?

Ik heb de site bekeken, ziet er mooi uit, maar nergens info gevonden over de prijs en waar te koop.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Hevonen

Als je op bestellen klikt op de website en bij vraag tot korting 'no thanks' klikt, kom je op de prijspagina. Alvast een indicatie: 1599 dollar voor goedkoopste versie zonder had en 3099 dollar met 4TB SSD en walnut stand 😁.

corival

Off topic
In 2016 had ik een offerte van Sally van Nativ:
1x met 4 TB HD: $899
3x zonder HD: $2000
Gratis Wave Dac
Gratis Pulse.
Dat was nog tijdens de crowfunding en de app was nog niet af
Na het debacle van de 4x Olive One, heb ik het toch niet aangedurd.
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Deleted User

Ik bezit de Aurender X100L, onlangs Firmware update gehad:

http://www.aurender.com/blog/new-software-release-note-4/post/system-sw-4-5-11-36-app-2-9-3-93-189

Of ik even 55 dollar wil over maken om MQA te enablen.... en dat geldt dan per streamer, dus al zou ik 2 Aurenders hebben, dan heb ik pech..

chansig

2500 dollar voor de goedkoopste en 18000 voor de duurste en dan 55 dollar vragen voor een update ? Pffff....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.