MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oud_account_1

Wat ik niet begrijp is waarom 'de labels' hieraan meedoen.
Ook zij moeten licentiekosten e.d. betalen. De meesten zullen geen filantropische instelling zijn, dus waar zit hun voordeel?
Kunnen ze meer vragen voor hun product, vanwege het mqa-stempeltje?
Zullen er artiesten zijn die eisen dat hun muziek met een mqa -stempeltje verkocht wordt?
Voor mij is in ieder geval het vermoeden dat de M voor marketing staat en de Q *niet* voor quality/kwaliteit.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

MAW

Quote from: squadra on June  1, 2017, 12:26:07
Wat ik niet begrijp is waarom 'de labels' hieraan meedoen.
Ook zij moeten licentiekosten e.d. betalen. De meesten zullen geen filantropische instelling zijn, dus waar zit hun voordeel?
Kunnen ze meer vragen voor hun product, vanwege het mqa-stempeltje?
Zullen er artiesten zijn die eisen dat hun muziek met een mqa -stempeltje verkocht wordt?
Voor mij is in ieder geval het vermoeden dat de M voor marketing staat en de Q *niet* voor quality/kwaliteit.

Er zit een doorbetalingconstructie achter die de verkopende dienst bepaalt, en waarover de producer niets te vertellen heeft. De producer kan zelf alleen bepalen hoe en waar hij zijn tracks aanbiedt. Dus als je bij een streamingdienst koopt gaat de geldstroom als volgt:

Consument > streamingdienst > label/reseller > producer

Quote from: Kjelt on June  1, 2017, 11:07:54
Dat is toch al jaren zo. Kennis van me heeft muziek gemaakt en op cds verkocht, opbrengst 10 tot 20 cent per verkochte cd van NLG 22.- (jaren 90).
Pas bij grotere aantallen denk dan aan 1 miljoen gaat het omhoog.
Boeken idem dito, boek van €17,50 opbrengst voor de auteur <€1.
Niets nieuws onder de zon.

Als een cd 22 euro kost en de producer krijgt 20 cent, dan gaat dus ~1% van het geld dat je betaalt naar degene die de muziek maakt en 99% naar partijen die over de rug van de producer geld 'verdienen' door zijn muziek te verkopen.

Het is maar wat je wilt.. wil je geld betalen aan de partijen die niets met muziek te maken hebben maar geld verdienen over de rug van de producers? Of wil je dat je geld zoveel mogelijk terecht komt bij de producer.

Als je op soundcloud zoekt naar de muziek die je wilt kopen dan kun je zien waar de producer zelf graag wil dat jij zijn muziek koopt. Dat zal voor hem financieel gezien de beste optie zijn.
- als hij verwijst naar een reseller dan zal dat de reseller zijn waar hij de hoogste royaltie uitgekeerd krijgt.
- als hij een eigen website heeft waar je muziek kunt kopen dan gaat alle geld dus gewoon naar hem.

Het lijkt me niet meer dan rechtvaardig naar de producer toe  om te kijken hoe je zijn muziek op de manier dat zoveel mogelijk geld bij hem belandt, in plaats van bij de parasiete tussenhandelaren..
Gr. Martijn

oud_account_1

Quote from: MAW on June  1, 2017, 13:36:02
Knip lang verhaal  ;D
Bedankt voor je reaktie, maar mijn opmerking had betrekking op mqa. Ik snap niet dat labels daaraan meedoen. Anno 2017 is het (m.i.) een oplossing op zoek naar een probleem.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kjelt

Quote from: MAW on June  1, 2017, 13:36:02
Als een cd 22 euro kost en de producer krijgt 20 cent, dan gaat dus ~1% van het geld dat je betaalt naar degene die de muziek maakt en 99% naar partijen die over de rug van de producer geld 'verdienen' door zijn muziek te verkopen.
Geld moet worden geinvesteerd met het bijbehorend risico voor de platenmaatschappij, studio gehuurd, producer gehuurd om de sound wat te tunen, personeel betaald, dan cd laten persen, boekjes laten drukken, publiciteit, de distributeur moet investeren door 50000 cds af te nemen, de detailhandelaar moet zijn winkel en personeel betalen en moet de cd op eigen risico aanschaffen en dan kost ie pas €20 en dan blijkt slechts 5% van alle cds redelijk tot goed te verkopen de rest is verlies.
De muzikant heeft de muziek gemaakt maar is slechts 1 radartje in die hele grote mallemolen waar misschien wel >100 mensen bij zijn betrokken dus tja dat is hoe het werkt en waarom sommige succesvolle muzikanten zelf produceren en hun album uitbrengen. Dat is ook de reden dat de meeste mensen werknemer zijn en met een matig salaris naar huis gaan en nooit genoeg zullen verdienen om vroegtijdig te stoppen en waarom anderen risico nemen door eigen ondernemer te worden waar er ook weer een hele hoop op de straat belanden.

MAW

Het komt op mij over alsof je mn punt mist. Als je alles bij de producer zou kopen is die hele parasiete business obsolete..

Als dat niet kan, kies dan de kortste weg.

Tenzij je vindt dat allerlei mensen geld mogen 'verdienen' aan kunst, door er in te handelen (in plaats van er ook daadwerkelijk iets aan toe te voegen). Naar mijn mening verrijk je dan de parasieten en laat je de kunstenaar zelf in zn hemd staan..
Gr. Martijn

Kjelt

En jij mist mijn punt de producer verkoopt niets, ja misschien nu digitale bitjes. Maar in het lp en cd tijdperk had de producer helemaal geen geld om zelf te persen.

MAW

Quote from: squadra on June  1, 2017, 15:25:12
Bedankt voor je reaktie, maar mijn opmerking had betrekking op mqa. Ik snap niet dat labels daaraan meedoen. Anno 2017 is het (m.i.) een oplossing op zoek naar een probleem.

De reden dat labels meedoen lijkt me dat ze zoveel mogelijk content beschikbaar willen krijgen. Als je de labels aan boord hebt, heb je de content aan boord..

Quote from: Kjelt on June  1, 2017, 18:31:32
En jij mist mijn punt de producer verkoopt niets, ja misschien nu digitale bitjes. Maar in het lp en cd tijdperk had de producer helemaal geen geld om zelf te persen.

ja, precies. er is dus wel wat nieuws onder de zon :)
Gr. Martijn

M

#732
Verkeerde topic :'(
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Kjelt

Terug on topic dan maar   ;)

Shorty

Quote7digital to power hi-res streaming service
7digital will power a forthcoming high resolution streaming service from the founders of HDtracks.

The HDmusicStream service will use MQA technology to deliver studio quality music, while 7digital will handle app development, host the music catalogue on its platform and deliver tracks to consumers.

A statement issued by 7digital said: "Recent announcements by Sony Music Group and Merlin confirm that MQA has secured major and independent label support for its technology.

"Along with Warner Music Group and Universal, who previously revealed partnerships with MQA, those labels will make their music catalogues and new releases available in the hi-res MQA format.

"The HDmusicStream service is expected to launch in H2 2017."

7digital's deputy chief executive Pete Downton, will be appearing at music industry conference Midem in Cannes tomorrow to discuss the next wave in subscription music with representatives from DEG (Digital Entertainment Group), Universal Music Group and Sony Music Entertainment, MQA and Qobuz.

7digital previously announced this contract on an un-named basis within its interim results statement for the six months to 30 June 2016, published on 19 September.

Downton said: "We are excited today to be able to confirm our relationship with HDtracks. The Grammy Award-winning label Chesky Records - from HDtracks founders David and Norman Chesky - has, for many years, set the highest standards in high resolution audio.

"Their pursuit of excellence will soon be available to audiophile music fans in a streaming service for the first time."
Bron: www.stockmarketwire.com/article/5561524/7digital-to-power-hi-res-streaming-service.html

HDTracks doet volgens mij alleen zaken in de VS en GB, dus daar hebben we hier weinig aan. En sinds wanneer heeft Sony Music zich officieel aangemeld bij MQA?

VrGr,

Bart J.


Frederikus

Deezer gaat nu ook overstag, ze slaan volgens mij een stap over. Flac format nog alleen maar voor de sonos.

https://www.hifi.nl/artikel/25886/Streamingdienst-Deezer-gaat-MQA-ondersteunen.html   
Nu: Cambridge Azur 651r, Kef iq90, iq30. Rel, Sonos.
Wens: Lyngdorf 804d3

Kingpin

#737
Quote from: Frederikus on September  4, 2017, 21:18:27
Deezer gaat nu ook overstag, ze slaan volgens mij een stap over. Flac format nog alleen maar voor de sonos.

https://www.hifi.nl/artikel/25886/Streamingdienst-Deezer-gaat-MQA-ondersteunen.html   
Hoezo 'flac' alleen maar voor Sonos?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Frederikus

Nu: Cambridge Azur 651r, Kef iq90, iq30. Rel, Sonos.
Wens: Lyngdorf 804d3

solitaire

Quote from: Shorty on January  6, 2016, 00:21:24
In een ander draadje op dit forum werd MQA door sommigen al bij voorbaat weggezet als oplichterij van een nitwit (Meridians Bob Stuart, nota bene!)....

Inmiddels hebben behalve Mytek, Pioneer, Onkyo, Tidal en HTC nog een aantal merken zich achter MQA geschaard: dCS, Arcam, Auralic, Audioquest, Bluesound, Roon en Aurender. Tidal zal naar verwachting tijdens de nu lopende CES bekendmaken wanneer het in MQA gaat streamen. HD Tracks zou ook ingestapt zijn.

Stuart zei in een interview met Stereophile iets meer over hoe MQA kan worden geïmplementeerd:
"MQA can encode any piece of audio that exists. The technology will automatically work out how to de-blur it, but it can do an even better job if we have access to the original equipment used to record the music. We measure the original equipment, encode recordings to remove blur, glare, and computational errors, and end up with beautiful, crystal clear sound."

Het goede nieuws is verder dat MQA ook backwards compatible is met bijvoorbeeld alle (oudere) apparaten van Bluesound.

VrGr,

Bart J.

Quote
Quote from: geowak on 15 Sep 2017, 04:07 am

I am pretty sure the following audio companies have agreements in place to implement MQA into their current or upcoming hardware. Please feel free to add or correct. BTW I find Lumin, Bluesound, Meridian, NAD and PS Audio to offer the most interesting products.

Audioquest (Dragonfly)
Aurender (A10)
Auralic (maybe???)
Bel Canto
Bluesound (Node, Vault series and Soundbar)
NAD (M12, M50, M32, C 390DD, M502...)
Brinkmann
CanEVER
Cocktail Audio (X35)
dCS
Esoteric
IAG
Krell (Vanguard)
Mark Levinson ( No519)
LG (LG.V30 smartphone)
Lumin
Meridian (many products)
MOON by Simaudio
MSB
Mytek
Onkyo
Pioneer (XDP-100R)
PS Audio ( PS Audio DirectStream)
Pro-Ject
Sony (NW ZX300 and NW-A40)
Teac
Technics ( SU-G30)
Wapax


bron: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=151245.msg1631974#msg1631974


Hinterm Horizont geht's weiter.

Kingpin

Quote from: Shorty on January  6, 2016, 00:21:24
In een ander draadje op dit forum werd MQA door sommigen al bij voorbaat weggezet als oplichterij van een nitwit (Meridians Bob Stuart, nota bene!)....

Inmiddels hebben behalve Mytek, Pioneer, Onkyo, Tidal en HTC nog een aantal merken zich achter MQA geschaard: dCS, Arcam, Auralic, Audioquest, Bluesound, Roon en Aurender. Tidal zal naar verwachting tijdens de nu lopende CES bekendmaken wanneer het in MQA gaat streamen. HD Tracks zou ook ingestapt zijn.
Op Facebook zijn er al geruchten dat een cd formaat afgespeeld op een MQA dac slechter klinkt dan op een niet MQA compatible DAC omdat MQA bepaalde filtering toepast, waardoor het lijkt dat MQA altijd beter klinkt dan een niet MQA file (en daar zitten niet de minste techneuten bij die dat beweren/gemeten).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Erik

Als dat waar zou blijken te zijn....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Dan gaan we luistersessies doen met een niet MQA DAC   :D

morca

Quote from: Kingpin on September 15, 2017, 12:44:49
Op Facebook zijn er al geruchten dat een cd formaat afgespeeld op een MQA dac slechter klinkt dan op een niet MQA compatible DAC omdat MQA bepaalde filtering toepast, waardoor het lijkt dat MQA altijd beter klinkt dan een niet MQA file (en daar zitten niet de minste techneuten bij die dat beweren/gemeten).
Oei dan gaan ze goed met de billen bloot.
Dat ruikt meer naar oplichting als  naar misleiding.

Kingpin

Quote from: morca on September 15, 2017, 20:26:26
Oei dan gaan ze goed met de billen bloot.
Dat ruikt meer naar oplichting als  naar misleiding.
Of het oplichting is durf ik niet te zeggen, volgens mij had het iets met bepaalde filtering te maken, weet het niet zeker. Als ik tijd heb zal ik facebook eens terugkijken waar het staat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

i2Paq

Als ik "filtering" lees gaan mijn haren overeind staan.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

morca

Quote from: Kingpin on September 15, 2017, 23:32:12
Of het oplichting is durf ik niet te zeggen, volgens mij had het iets met bepaalde filtering te maken, weet het niet zeker. Als ik tijd heb zal ik facebook eens terugkijken waar het staat.
Dat wil ik wel eens lezen.
Graag

Quote from: i2Paq on September 17, 2017, 18:18:16
Als ik "filtering" lees gaan mijn haren overeind staan.
Mijn haren ook.

Kingpin

#747
Quote from: i2Paq on September 17, 2017, 18:18:16
Als ik "filtering" lees gaan mijn haren overeind staan.
Ik ook, daarom gebruik ik ook een nos dac  ;)
Blijkt dat de nos daccen vanwege hun perfecte impuls gedrag geen baat hebben bij mqa.

Bij deze, de link, https://www.facebook.com/groups/853509991431379/permalink/1420783818037324/
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tinust

Quote from: Kingpin on September 17, 2017, 19:13:31
Ik ook, daarom gebruik ik ook een nos dac  ;)
Blijkt dat de nos daccen vanwege hun perfecte impuls gedrag geen baat hebben bij mqa.

Bij deze, de link, https://www.facebook.com/groups/853509991431379/permalink/1420783818037324/

Dit patent gaat over het degraderen van kopieën van digitale muziek, dus is bedoeld als bescherming van de muziekindustrie.



Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind