MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Quote from: Shorty on January  7, 2016, 12:55:29
Ik vermoed dat MQA (nu een apart bedrijf, los van Meridian) mikt op een verdienmodel waarin producenten van apparatuur (of chipmakers) een paar centen per verkocht exemplaar afdragen. Ongeveer zoals Philips destijds de CD, en Dolby zijn ruisonderdrukking heeft uitgemolken.

Inmiddels is de CES al dagen aan de gang en nog steeds geen aankondigingen van platenmaatschappijen dat ze MQA gaan toepassen.... De enige platenfirma die het toepast is 2L, maar ik lees net dat iemand die daar gisteren een plaat had gedownload en het via een Meridian Explorer 2 wilde afspelen, dat niet voor elkaar kreeg. Blijkt dat die Explorer eerst een firmware update nodig heeft die de correctiesoftware bevat voor 2L. En die update is er nog niet.... :  :nopompom:
Lekker bezig, MQA!  >:(

VrGr,

Bart J.

Ja beetje vaag verhaal.   Zelfs op het Meridian forum was het niet bekend dat er een update nodig was om MQA final te maken.   Ook bij dure producten zoals de 818.

Communicatie is altijd waardeloos geweest bij Meridian. 

bmateijsen

Quote from: Shorty on January  7, 2016, 12:55:29
Inmiddels is de CES al dagen aan de gang en nog steeds geen aankondigingen van platenmaatschappijen dat ze MQA gaan toepassen.... De enige platenfirma die het toepast is 2L, maar ik lees net dat iemand die daar gisteren een plaat had gedownload en het via een Meridian Explorer 2 wilde afspelen, dat niet voor elkaar kreeg. Blijkt dat die Explorer eerst een firmware update nodig heeft die de correctiesoftware bevat voor 2L. En die update is er nog niet.... :  :nopompom:
Lekker bezig, MQA!  >:(

VrGr,

Bart J.


Ik ben inmiddels wat content aan het downloaden van 2L... Zal straks eens kijken of we dit kunnen afspelen met de 818.3 en DSP5200SE.

Maro

Quote from: bmateijsen on January  8, 2016, 12:38:24
Ik ben inmiddels wat content aan het downloaden van 2L... Zal straks eens kijken of we dit kunnen afspelen met de 818.3 en DSP5200SE.

Ben erg benieuwd.  :thumbs-up:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

ericbe

Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

djoeri

#29
2 maanden geleden kwam Marijn Nederlof van Viertron wat vertellen over MQA samen met Hans Beekhuyzen. Waarbij ik begreep is dat het in eerste instantie bedoeld is als een high resolution streaming methode voor de consument waarbij ze een slimme inpak methode hebben: http://thehbproject.com/nl/artikelen/38/0/MQA-uitgelegd

Wat ik merkte is dat de opnames die ik hoorde opzich goed klinken, maar ook allemaal hetzelfde karakter vertonen. Allemaal hadden ze een bepaald laidback geluid of het nu pop of klassiek was. Nu was het op een meridian installatie en hoop ik dat het een meridian fenomeen is en niet van MQA. Wat mij tegen staat is dat ze digitaal het karakter van opname apparatuur kunnen/willen beïnvloeden wat in mijn ogen een doodzonde is. Een bepaalde opname heeft het karakter omdat het met bepaalde apparatuur is opgenomen. Het concertgebouw klinkt gewoon anders dan Tivoli.

Groet Djoeri

Shorty

#30
Ik weet het antwoord al.... :(

QuoteMQA Software for Meridian Products

MQA Ltd have now issued full public release specification decoding libraries to their partners, which as you know include Meridian Audio. The Meridian Engineering team is currently working on integrating these libraries into our software for testing in advance of full production release in the New Year.

This new software will supersede the current software in your MQA compatible product and will be required to enable the decode of the official MQA content soon to be publicly released by vendors such as 2L, Hi-Res Audio and TIDAL.
Bron: Meridian

Het blijkt dus dat Meridian eerst een (reeds eerder aangekondigde) firmware-update moet uitbrengen die MQA oppimpt van versie 0.9 naar 1.0.
Ben benieuwd wie dat als eerste voor elkaar krijgt: Mytek? Pioneer? Meridian?  :hmmm:

VrGr,

Bart. J.

Maro

Quote from: Shorty on January  8, 2016, 16:35:39
Ik weet het antwoord al.... :(

VrGr,

Bart. J.

Bedoel je wat ze van de kwaliteit vinden of dat het wil afspelen op een 818.3?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Shorty

#32
Behalve van platenmaatschappij 2L zijn er nu ook van het Britse label Delphonic Records MQA-albums te koop, via onkyomusic (dat samenwerkt met nl.7digital.com). Op de site staan die Britse folk-compilaties omschreven als "FLAC 16-bit 44.1 kHz MQA". Dat is dus géén hoge resolutie, wél MQA.
Op dezelfde site zijn ook de platen van 2L te koop. 'Magnificat' van Arnesen staat daar bijvoorbeeld met de vermelding "FLAC 24-bit 352.8 kHz MQA Studio".  :headbanging:
Voorlopige conclusie: niet alle MQA betekent hoge resolutie... (En op 7digital trouwens nog geen spoor van MQA.)

VrGr,

Bart J.

Shorty

Bluesound.com heeft op CES 2016 aangekondigd dat MQA op alle producten (ook van de eerste generatie) in een gratis firmware update beschikbaar zal komen...  :pompom:

VrGr,

Bart J.

RobertVanWoerden

Wordt wel verwarrend zo, wav bestanden in een flac container in een mqa container.

bmateijsen

Die specifieke Magnificat kan je ook bij 2L gewoon aanschaffen in dezelfde resolutie...

Quote from: Shorty on January  8, 2016, 22:49:17
Op dezelfde site zijn ook de platen van 2L te koop. 'Magnificat' van Arnesen staat daar bijvoorbeeld met de vermelding "FLAC 24-bit 352.8 kHz MQA Studio".  :headbanging:
Voorlopige conclusie: niet alle MQA betekent hoge resolutie... (En op 7digital trouwens nog geen spoor van MQA.)

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: RobertVanWoerden on January  9, 2016, 10:13:04
Wordt wel verwarrend zo, wav bestanden in een flac container in een mqa container.

Ja zeg dat wel... En MQA kan behalve als FLAC ook als ALAC of gewoon in WAV (op een CD) verpakt worden. Dat wordt kleine lettertjes lezen *zoekt leesbril*.

Voor Meridian schijnt het trouwens nog allemaal veel ingewikkelder te zijn, want daar hebben ze nog eens hun eigen encryptie (MHR?), heb ik begrepen van meridianunplugged.com. Daar weet Björn misschien meer over....


VrGr,

Bart J.

RobertVanWoerden

#37
Maar eens zien of en hoe dit ontwikkelt. Voor de leek die ik ben komt het tot nu toe vooral over als een manier om reeds uitgegeven muziek weer eens aan de man te brengen.

Deleted User


Duck Twacy

Op zich snap ik dat.

Maar hetzelfde trad ook op bij de introductie van de cd (die waren lange tijd bijna 2 maal zo duur als overeenkomstige lp, dat is nu wel anders :) ). Eveneens bij sacd en dvd-a; te hoge prijs en concurrerende formaten hebben gezorgd dat ze allebei feitelijk gefaald zijn (sacd is er dan nog wel als niche product).

En in video land met dvd vs videoband, blu-ray verses dvd en straks weer de uhd blu-ray tov de normale bd).

Hoe vaak ga je LOTR kopen??

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jaco

Quote from: Shorty on January  9, 2016, 12:36:23
Ja zeg dat wel... En MQA kan behalve als FLAC ook als ALAC of gewoon in WAV (op een CD) verpakt worden. Dat wordt kleine lettertjes lezen *zoekt leesbril*.

Voor Meridian schijnt het trouwens nog allemaal veel ingewikkelder te zijn, want daar hebben ze nog eens hun eigen encryptie (MHR?), heb ik begrepen van meridianunplugged.com. Daar weet Björn misschien meer over....
MHR is digitaal signaal een beetje ingepakt met wat encryptie zodat de platen maatschappij en de anti copy waakhonden het toelaten om 96KHz/24bit audio in 2 of multi kanaal te transporteren tussen bron en versterker.
Dat gaat dan over spdif kabels, of via een rj-45 verbinding (speakerlink in Meridian terminology)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shorty

Inmiddels heeft (het bedrijf) MQA besloten alléén apparatuur te certificeren waar geen digitale uitgang op zit. Dat betekent dat de eerder aangekondigde integratie in de spullen van Auralic niet door gaat. Ook JRiver en Roon kunnen MQA om die reden op hun buik schrijven.
Joost mag weten waarom ze pas nu met dat besluit komen.

Recapitulerend:
1) CES 2016 is voorbij gegaan zonder bericht van de grote platenmaatschappijen Warner, Sony en Universal dat ze MQA gaan gebruiken.
2) Twee onafhankelijke maatschappijtjes bieden sinds een paar dagen MQA-software aan, maar MQA heeft nog geen enkel apparaat gecertificeerd. Wél is inmiddels firmware 1.1 uit, maar het gaat volgens Mytek nog weken duren voordat het eerste apparaat MQA kan decoderen. Dat is, ook gezien de publiciteit die de CES wereldwijd genereert, natuurlijk een flater van jewelste.
3) Hoe is het mogelijk dat MQA er nu pas achterkomt dat Auralic spullen maakt met een digitale uitgang die MQA-gedecodeerd transport van muziek mogelijk maakt? Idem voor softwarespelers als Roon en JRiver. Bij Auralic zijn ze not amused dat ze plotseling hun aanstaande software-update moeten gaan aanpassen om MQA daaruit te verwijderen.
4) Tenslotte goed nieuws (misschien): volgens berichten op meridianunplugged.com zouden MQA-gecodeerde tracks ook zonder decodering al beter klinken dat hun redbook equivalent. Maar daar zijn ze niet onbevooroordeeld, dus....

Al met al: MQA is nog lang niet op stoom. Het water is hoogstens lauw.  :(

VrGr,

Bart J.

rovinggecko

Het zou mij niet verbazen als er achter de schermen een flinke discussie woed over hoe strikt cq vrij men met mqa om mag gaan.
En dus geen concrete announcements van bv meridian.

Ik vraag me af hoe tidal mqa dan kan streamen. Die hebben ook geen enkele controle over de gebruikte dac.

Mooie soap.

Oh, in de definitie van mqa zit ook nog een drm component als ik mij goed herinner. Misschien een soort hdcp constructie?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Shorty

Quote from: rovinggecko on January 10, 2016, 22:40:19
Het zou mij niet verbazen als er achter de schermen een flinke discussie woed over hoe strikt cq vrij men met mqa om mag gaan.
En dus geen concrete announcements van bv meridian.

Ik vraag me af hoe tidal mqa dan kan streamen. Die hebben ook geen enkele controle over de gebruikte dac.

Mooie soap.

Oh, in de definitie van mqa zit ook nog een drm component als ik mij goed herinner. Misschien een soort hdcp constructie?

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. De platenmaatschappijen zetten MQA het mes op de keel en eisen een waterdicht systeem. Ik kan ze geen ongelijk geven.

Het streamen door Tidal (en, hopelijk, Qobuz) is niet het probleem: dat zit in de DAC. Daar mag kennelijk alleen een analoge uitgang op zitten (of een in resolutie beperkte digitale?).
Ik heb net eens op de site van Bluesound gekeken en daar zie ik ook Toslink-uitgangen op hun apparaten. Het is dus nog maar de vraag of Bluesound inderdaad straks MQA mag afspelen, of dat ook daar alsnog een streep door wordt getrokken.

Wat een drama, ja.... :blink:

VrGr,

Bart J.

jeepee


rovinggecko

En de vrede is weer getekend?
AuraliC Facebook post:

"(Correction to previous posting RE: MQA, written by someone not at CES.) During CES, MQA discovered that wireless high-resolution Music Streamers without built-in DACs (i.e., AURALiC's ARIES, ARIES LE & ARIES MINI) require a slightly different implementation of its technology.
MQA has not yet completed finalizing the definitive version of the technology; no MQA partner has yet to receive the actual final version of this emerging technology, which will be downloadable to any product in the very near future.) Because of this, AURALiC's original plan to include TIDAL/MQA capability in the v3.0 firmware being issued today will not occur.
Xuanqian Wang
President & CEO"
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Robbo

Quote from: Shorty on January 10, 2016, 22:18:52
Inmiddels heeft (het bedrijf) MQA besloten alléén apparatuur te certificeren waar geen digitale uitgang op zit. Dat betekent dat de eerder aangekondigde integratie in de spullen van Auralic niet door gaat. Ook JRiver en Roon kunnen MQA om die reden op hun buik schrijven.
Joost mag weten waarom ze pas nu met dat besluit komen.

Als dat zo was dan hadden Meridian's eigen producten ook niet gecertificeerd kunnen worden.

Shorty

#48
Quote from: Robbo on January 11, 2016, 08:40:52
Als dat zo was dan hadden Meridian's eigen producten ook niet gecertificeerd kunnen worden.

Er is tot op heden geen enkel apparaat gecertificeerd.

Edit: ik heb geen enkel verstand van Meridian, maar op M.'s gebruikersforum meridianunplugged.com vrezen ze dat ze weer eens nieuw spul moeten aanschaffen omdat bij oudere apparatuur, als ik het goed begrepen heb, MHR maximaal 24/96 aankan.
Zie http://www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=244489#Post244489

VrGr,

Bart J.

jaco

Meridian is domweg gelimiteerd tot 96/24 omdat ze gebruik maken van spdif op oudere appratuur.

En een SPDIF kan ook niet echt meer aan dan dat in 2 kanalen, maar wellicht is een speakerlink kabel minder een problem voor 192/24 of 384/24
Verder zijn de D/A converters in hun speakers ook tot voor zover ik het bijgehouden heb altijd 96/24 geweest. Wellicht op de nieuwste varianten wel 192/24 geworden (maar dat is er dan weer niet in te krijgen via de SPDIF connectie omdat het per paar speakers gaat wat betreft signaal, of je moet speakerlink in stervorm uitbedraden)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm