MQA komt langzaam op stoom

Started by Shorty, January 6, 2016, 00:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

In een ander draadje op dit forum werd MQA door sommigen al bij voorbaat weggezet als oplichterij van een nitwit (Meridians Bob Stuart, nota bene!)....

Inmiddels hebben behalve Mytek, Pioneer, Onkyo, Tidal en HTC nog een aantal merken zich achter MQA geschaard: dCS, Arcam, Auralic, Audioquest, Bluesound, Roon en Aurender. Tidal zal naar verwachting tijdens de nu lopende CES bekendmaken wanneer het in MQA gaat streamen. HD Tracks zou ook ingestapt zijn.

Stuart zei in een interview met Stereophile iets meer over hoe MQA kan worden geïmplementeerd:
"MQA can encode any piece of audio that exists. The technology will automatically work out how to de-blur it, but it can do an even better job if we have access to the original equipment used to record the music. We measure the original equipment, encode recordings to remove blur, glare, and computational errors, and end up with beautiful, crystal clear sound."

Het goede nieuws is verder dat MQA ook backwards compatible is met bijvoorbeeld alle (oudere) apparaten van Bluesound.

VrGr,

Bart J.

Kingpin

Kun je dit niet beter in het originele draadje houden?
Er is nog steeds niets bekend dan de whitepapers van vorig jaar en een eerlijk vergelijk is er ook nog niet geweest.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on January  6, 2016, 11:56:59
Kun je dit niet beter in het originele draadje houden?
Er is nog steeds niets bekend dan de whitepapers van vorig jaar en een eerlijk vergelijk is er ook nog niet geweest.
Bij de show van MQA was het enkel hun versie en dan een MQA versie, waarbij vergelijk inderdaad moeilijk was. De MQA versie klonk wel altijd beter, maar ik veronderstel dat je als vertegenwoordiger voor MQA er ook wel voor zorgt dat de selectie op zijn minst in het voordeel van het nieuwe formaat is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on January  6, 2016, 12:10:59
Bij de show van MQA was het enkel hun versie en dan een MQA versie, waarbij vergelijk inderdaad moeilijk was. De MQA versie klonk wel altijd beter, maar ik veronderstel dat je als vertegenwoordiger voor MQA er ook wel voor zorgt dat de selectie op zijn minst in het voordeel van het nieuwe formaat is :)
idd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Shorty

Quote from: Kingpin on January  6, 2016, 11:56:59
Kun je dit niet beter in het originele draadje houden?
Er is nog steeds niets bekend dan de whitepapers van vorig jaar en een eerlijk vergelijk is er ook nog niet geweest.

In het eerdere draadje werd ik nogal misselijk van de bijdragen van sommigen. Ik had geen zin om bij te dragen aan een draad die ik beschouw als een van de dieptepunten op dit forum. Hopelijk kunnen we het hier zakelijk houden....

Er wordt op hifigebied natuurlijk een hoop onzin verkocht, maar Bob Stuart is nou net een van die mensen die iets wezenlijks heeft bijgedragen aan deze industrie. Hij was het immers die destijds bij het vastleggen van de specificaties van de DVD op de valreep de codecs (MLP) voor meerkanaalsmuziek in hoge resolutie heeft geschreven en geaccepteerd heeft gekregen. Zonder hem géén Dolby TrueHD! Dat die man hier op even als een oplichter werd weggezet vond ik beneden alle peil.

Scepsis is ook inzake MQA op zijn plaats, maar we hebben het hier dus niet over de zoveelste kabelboer die de goedgelovige consument een poot probeert uit te draaien. Verondersteld mag worden dat serieuze merken als dCS, Arcam en Auralic echt niet zijn ingestapt op basis van een vergelijk tussen een MP3 en een mastertape.

VrGr,

Bart J.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

morca

Quote from: Shorty on January  6, 2016, 13:13:13
In het eerdere draadje werd ik nogal misselijk van de bijdragen van sommigen. Ik had geen zin om bij te dragen aan een draad die ik beschouw als een van de dieptepunten op dit forum. Hopelijk kunnen we het hier zakelijk houden....

Er wordt op hifigebied natuurlijk een hoop onzin verkocht, maar Bob Stuart is nou net een van die mensen die iets wezenlijks heeft bijgedragen aan deze industrie. Hij was het immers die destijds bij het vastleggen van de specificaties van de DVD op de valreep de codecs (MLP) voor meerkanaalsmuziek in hoge resolutie heeft geschreven en geaccepteerd heeft gekregen. Zonder hem géén Dolby TrueHD! Dat die man hier op even als een oplichter werd weggezet vond ik beneden alle peil.

Scepsis is ook inzake MQA op zijn plaats, maar we hebben het hier dus niet over de zoveelste kabelboer die de goedgelovige consument een poot probeert uit te draaien. Verondersteld mag worden dat serieuze merken als dCS, Arcam en Auralic echt niet zijn ingestapt op basis van een vergelijk tussen een MP3 en een mastertape.

VrGr,

Bart J.
Ik lees in de link dat het beter als cd klinkt,cd is een achterhaald medium en resolutie.
Dus dan kan je wachten op commentaar.
Het moet beter als highres of SACD zijn,maar daar word nog niks over gerept.
Plus we hebben allemaal een BD speler,daar passen al hele mooie formaten op.

Imo alleen maar weer een formaat erbij terwijl we naar 1 formaat zouden moeten willen.

Kjelt

Ik denk dat je een onderscheid wilt maken in de toepassing:
-1 als lowbitrate high quality streaming codec
-2 als highend audio improvement.

ad 1, kan best leuk zijn om goede kwaliteit muziek met relatief lage bitrate te streamen je bent dan wel afhankelijk van services die MQA streamen en het daarbij behorende abonnement?
ad 2, ben er niet enthousiast over , waarvoor wordt er dan met lage resolutie mp3's vergeleken in demo's, waarom baseren op IP van Meridian terwijl het veel simpeler kan ?

We gaan het wel zien hoe het loopt en wat het kost  ;)

Shorty

Morca,
MQA is niet alweer een formaat erbij, het is een verfijning van een bestaand formaat. Het is hoge resolutie verpakt in een FLAC, met de bitrate van een CD. Het kan door iedere speler worden afgespeeld die FLAC kan verwerken en wordt dan weergegeven in 16/44,1. Een speler met een MQA decoder aan boord kan de hoge resolutie uitpakken en weergeven. Die decoder kan als firmware gedownload worden, óók in oudere, bestaande apparatuur. Althans, dat kan bij Bluesound en Auralic, die MQA op de CES demonstreren.

VrGr,

Bart J.

Kingpin

#9
Quote from: Shorty on January  6, 2016, 13:13:13
In het eerdere draadje werd ik nogal misselijk van de bijdragen van sommigen. Ik had geen zin om bij te dragen aan een draad die ik beschouw als een van de dieptepunten op dit forum. Hopelijk kunnen we het hier zakelijk houden....

Er wordt op hifigebied natuurlijk een hoop onzin verkocht, maar Bob Stuart is nou net een van die mensen die iets wezenlijks heeft bijgedragen aan deze industrie. Hij was het immers die destijds bij het vastleggen van de specificaties van de DVD op de valreep de codecs (MLP) voor meerkanaalsmuziek in hoge resolutie heeft geschreven en geaccepteerd heeft gekregen. Zonder hem géén Dolby TrueHD! Dat die man hier op even als een oplichter werd weggezet vond ik beneden alle peil.

Scepsis is ook inzake MQA op zijn plaats, maar we hebben het hier dus niet over de zoveelste kabelboer die de goedgelovige consument een poot probeert uit te draaien. Verondersteld mag worden dat serieuze merken als dCS, Arcam en Auralic echt niet zijn ingestapt op basis van een vergelijk tussen een MP3 en een mastertape.

VrGr,

Bart J.
Op marketing gebied weet ie z'n weg wel te vinden maar vooralsnog geen duidelijkheid hoe het technisch nu beter werkt dan een 24/192 file ...
Ik bedoel als je zo hoog van de toren schreeuwt dan moet je wel met eerlijke vergelijken komen, zo moeilijk is dat toch niet. En waarom al die geheimzinnigheid omtrent de technische aspecten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Shorty

Lijkt me nogal overbodig om die riedel voor de zoveelste keer af te draaien, Kingpin.... Die bezwaren kennen we nu wel. In deze draad gaat het om recente ontwikkelingen.

VrGr,

Bart J.

Kjelt

Quote from: Shorty on January  6, 2016, 20:10:43
In deze draad gaat het om recente ontwikkelingen.
En de laatste ontwikkeling is dat ze deze "high end" codec nu in een HTC telefoon hebben geintegreerd  :wacko:

http://www.theabsolutesound.com/articles/mqa-launches-content-at-ces-and-teams-with-htc-for-worlds-first-smartphone-mqa-demonstration/

morca

#12
Quote from: Shorty on January  6, 2016, 14:28:11
Morca,
MQA is niet alweer een formaat erbij, het is een verfijning van een bestaand formaat. Het is hoge resolutie verpakt in een FLAC, met de bitrate van een CD. Het kan door iedere speler worden afgespeeld die FLAC kan verwerken en wordt dan weergegeven in 16/44,1. Een speler met een MQA decoder aan boord kan de hoge resolutie uitpakken en weergeven. Die decoder kan als firmware gedownload worden, óók in oudere, bestaande apparatuur. Althans, dat kan bij Bluesound en Auralic, die MQA op de CES demonstreren.

VrGr,

Bart J.
Juist ...2 dingen
We krijgen er een formaat bij waar je een decoder voor moet hebben.......kan ik die ook voor foobar krijgen?
Duidelijk punt dat we er dan wel een formaat bij hebben.

2e punt.
24 bit uit een 16 bit MQA bestand halen.
Daar heb ik ergens twijfels want dan is het weer soort van inpakken.

Die 24 bit Flac,s werken prima,als bepaalde merken nou niet van die exclusive dingen verzinnen voor hun eigen merk,waar je hun decoder voor nodig hebt.......
Dat riekt een beetje


Shorty

Ja, volslagen onzinnig om dat in een mobieltje of autoradio in te bouwen, lijkt me. Pioneer heeft toch ook al zo'n dingetje op de markt gebracht? Deze HTC werd een proof-of-concept genoemd, dus of dat echt op de markt komt....
Overigens lijkt zich toch een markt te ontwikkelen voor mobiele hi-res: d'r zijn al elektrostatische hoofdtelefoons voor je iPhone. En bestaat Pono nog/al?

VrGr,

Bart J.

advr

Toch ga ik het volgen en eens proberen.[emoji1]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

br@m


Quote from: Shorty on January  6, 2016, 22:06:30
...
En bestaat Pono nog/al?
...

Ja Pono is in business. Maar alleen in USA en Canada. Al kun je de speler vast ook wel in NL laten afleveren.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

katwax

Ik denk dat je software zal kunnen kopen die licentie heeft voor MQA, HTC gaat geen extra chip in hun telefoon steken gewoon om MQA te kunnen afspelen.

Als je tussen de marketing doorleest is het gewoon een ecosysteem dat Meridian heeft gemaakt voor Hires streaming. Eerst deal sluiten met Tidal wat toch wel wordt gezien als de streaming dienst voor de betere audio, daarna bij de fabrikanten die Tidal ondersteunen licenties verkopen zodat je MQA volledig kunnen afspelen.

Het is natuurlijk een markt waar geen concurrentie op zit, want hires audio streamen is (nog) niet beschikbaar en als je het dan commercieel goed aanpakt kan je er nog goed aan verdienen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mradem

Ik lees er positieve reacties over dus ben toch wel benieuwd ernaar. Ik ben alleen wel afhankelijk van Linn ;D.

Hans47

weer een formaatje erbij (UHD is ook zon mooie) waar de mens op zit te wachten, gaaaap

Robbo

Het is gewoon de opvolger van MP3.   

Waar verder het voordeel uit moet komen is dat de MQA suite ook de tools levert om het tussen de master en het uiteindelijke bestand zo weinig mogelijk verlies te krijgen.    Een mogelijk voordeel tov 24/96 of hoger lijkt mij met name uit dat laatste te moeten komen.

Kjelt

Quote from: Robbo on January  7, 2016, 10:51:51
Het is gewoon de opvolger van MP3.   
MP3 is door Fraunhofer vrij gegeven of erg lage licentiekosten, het zou mooi zijn als dat hier ook gebeurt  ;)

katwax

Zal alles wat naar MQA omgezet worden altijd eerst via Meridian moeten gaan?
Bij de demo gebruikte ze enkel muziek die ze zelf hadden omgezet en verbeterd/gecontroleerd hadden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Shorty

Ik vermoed dat MQA (nu een apart bedrijf, los van Meridian) mikt op een verdienmodel waarin producenten van apparatuur (of chipmakers) een paar centen per verkocht exemplaar afdragen. Ongeveer zoals Philips destijds de CD, en Dolby zijn ruisonderdrukking heeft uitgemolken.

Inmiddels is de CES al dagen aan de gang en nog steeds geen aankondigingen van platenmaatschappijen dat ze MQA gaan toepassen.... De enige platenfirma die het toepast is 2L, maar ik lees net dat iemand die daar gisteren een plaat had gedownload en het via een Meridian Explorer 2 wilde afspelen, dat niet voor elkaar kreeg. Blijkt dat die Explorer eerst een firmware update nodig heeft die de correctiesoftware bevat voor 2L. En die update is er nog niet.... :  :nopompom:
Lekker bezig, MQA!  >:(

VrGr,

Bart J.

Robbo

Quote from: katwax on January  7, 2016, 10:55:24
Zal alles wat naar MQA omgezet worden altijd eerst via Meridian moeten gaan?
Bij de demo gebruikte ze enkel muziek die ze zelf hadden omgezet en verbeterd/gecontroleerd hadden.

Nee net zoals je ook niet bij Dolby hoeft aan te kloppen voor een TrueHD track. :)