DIY zilveren interlink

Started by Sullivan, March 20, 2004, 15:44:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

QuoteDaarna eerst met de teflon tube een proef draai gemaakt om te bepalen welke slag ik neem
Deze begrijp ik niet helemaal? Heb even zitten terug te lezen, maar de slag van de kabel ben ik voor de rest neit meer tegen gekomen. Wil je die eens uitleggen?
Zag trouwens dat de 0.4mm variant maar 2 euro de meter kost? Valt me nog reuze mee :D
En je gebruikt zowel WBT als Silverbullets? Ook die snap ik niet :) (of maak jou nou 2 verschillende kabels?)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jaqo

#51
Dit is ook fijn spul: siliconen in een spuitbus niet vet, smeert wel:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=306&m=desc

Echt audiofiel ook, gewoon bij de fietsenboer halen  ;D ;D

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

MIIB

Realiseer je wel dat je met elke spray die je op je zilver spuit een extra dielectricum toevoegd. Hoeft geen probleem te zijn, kan wel. Misschien is teflon spray (ook bij de fietsenmaker) nog wel het beste, blijf je iig in hetzelfde materiaal.

Rob
It really tied the room together....

Sullivan

Quote from: christiaan sauer on March 23, 2004, 11:11:53
Deze begrijp ik niet helemaal? Heb even zitten terug te lezen, maar de slag van de kabel ben ik voor de rest neit meer tegen gekomen. Wil je die eens uitleggen?
Ik heb eerst even met een lege teflon tube een wikkel gemaak rond de aquariumslang. Dan kan je goed zien hoe lang je tube moet zijn en hoeveel omwentelingen je moet maken. Uiteindelijk wordt het 1 slag om de 8 centimeter (aangeven met blauwe stift).

Quote
En je gebruikt zowel WBT als Silverbullets? Ook die snap ik niet :) (of maak jou nou 2 verschillende kabels?)
Ik heb WBT's besteld voor deze interlinks. Nu kwam Frank in deze thread met een aanbieding van 50% korting op de silver bullets. Deze maar besteld en dan ga ik eens kijken welke beter zijn. Ik begin met de silver bullets. Als de interlink een hele verbetering is, dan ga al mijn interlinks zo maken en ga dan de WBT's proberen en vergelijken met de silver bullets.

mvg,
Frank

VlisChris

Duidelijk :)
Alleen toch nog even over de slag. Waarom moet er een slag in? Ben in het geheelste geheel geen expert op het gebied van kabels, dus ik wist totaal niet dat er een slag in moest :)
Heb je een plaatje van een kabel die er zo uit komt te zien waar je die slag kan zien? (misschien dat ik van de zomer eens wat ga toveren :))
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sullivan

#55
Quote from: christiaan sauer on March 23, 2004, 23:30:31
Alleen toch nog even over de slag. Waarom moet er een slag in? Ben in het geheelste geheel geen expert op het gebied van kabels, dus ik wist totaal niet dat er een slag in moest :)
Heb je een plaatje van een kabel die er zo uit komt te zien waar je die slag kan zien? (misschien dat ik van de zomer eens wat ga toveren :))

Misschien niet helemaal het goede woord gekozen, maar met 1 slag bedoel ik: 1 omwenteling om de aqauriumslang en dus te zien op de foto op de vorige pagina (met de blauwe streepjes).

Nu moet het duidelijk zijn... :D.

mvg,
Frank

CaveMonkey

Maar waarom een slag? Waarom moet je de draad om de aquariumslang heen gewikkeld worden?

Groetennnn,
Marco

Sullivan

#57
Quote from: CaveMonkey on March 24, 2004, 08:46:06
Maar waarom een slag? Waarom moet je de draad om de aquariumslang heen gewikkeld worden?

Groetennnn,
Marco

Het wikkelen van de zilverdraden is gedaan om de capaciteit te verlagen. Zeg maar het twisted pair principe. Als de afstand ongeveer 6 mm (aquarium slang) is, is de capaciteit laag (Doede heeft hiervoor een tabelletje gemaakt, zie link eerste msg).

mvg,
Frank

bryan vd B

Hi,

HEE sullivan leuk topic man!!!! ben zeer benieuwt naar je bevindingen als het project eindigt. 8)

Ga zelf binnenkort ook interlinks maken want wil de DAC's gaan gebruiken van de speler en niet meer van de NAD.
VEEEEEEL SUCCES!!

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

VlisChris

Quote from: Sullivan on March 24, 2004, 10:03:50

Het wikkelen van de zilverdraden is gedaan om de capaciteit te verlagen. Zeg maar het twisted pair principe. Als de afstand ongeveer 6 mm (aquarium slang) is, is de capaciteit het laag (Doede heeft hiervoor een tabelletje gemaakt, zie link eerste msg).

mvg,
Frank

Thanx :D
Dat was het antwoord dat ik zocht ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sullivan

Quote from: bryan vd B on March 24, 2004, 10:14:11
Hi,

HEE sullivan leuk topic man!!!! ben zeer benieuwt naar je bevindingen als het project eindigt. 8)

Ga zelf binnenkort ook interlinks maken want wil de DAC's gaan gebruiken van de speler en niet meer van de NAD.
VEEEEEEL SUCCES!!

Bryan

Hi Bryan,

Ik ben verbaasd dat je nog geen interlinks gebruikt. De 963 staat immers bekend om zijn audiokwaliteiten via de dac's. Kan me voorstellen dat je deze stap maakt.

Je mag ze zeker een keer lenen als ze af zijn.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: christiaan sauer on March 24, 2004, 10:16:35

Thanx :D
Dat was het antwoord dat ik zocht ;D

LOL, misverstand. Ik dacht dat je het woordje 'slag' in dit verband niet begreep, maar je vroeg je gewoon af waarom die slag er in moest.

mvg,
Frank

VlisChris

LOL
Idd. Wilde precies vertellen dat ik inderdaad naar de reden van de slag vroeg toen ik dat vorige antwoord tegenkwam :D
Maar het antwoord is er nu dus :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bryan vd B

Quote from: Sullivan on March 24, 2004, 10:36:03

Hi Bryan,

Ik ben verbaasd dat je nog geen interlinks gebruikt. De 963 staat immers bekend om zijn audiokwaliteiten via de dac's. Kan me voorstellen dat je deze stap maakt.

Je mag ze zeker een keer lenen als ze af zijn.

mvg,
Frank


hi,

Voor stereo gebruik ik vanaf het begin al de analoge output van de speler maar tot op heden nog niet voor multichannel.
Ik heb dus 4 interlinks nodig voor de center,sub, en rears.
Asl ze af zijn wil ik ze zeker een keer beluisteren en sla daarom je aanbod niet af!

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Sullivan

Silver Bullets zijn binnen. Frank nogmaals bedankt voor het aanbod!

mvg,
Frank

Sullivan

Ik heb het zilverdraad in de tube gewikkeld om de aquarium slang. Handig is om bij dit werk de lasdraad in de slang te laten zitten. Om de zoveel tijd even de de draden vast zetten met een plakbandje.
Vergeet niet even 1 van de de twee draden aan beide kanten te markeren met een stift. Zo kan je je niet vergissen met het aansluiten van de stekkers.

mvg,
Frank

Sullivan

Voordat ik de koperfolie er omheen plak, wikkel ik eerst een laagje teflon tape om het geheel. Zo blijven de draden goed zitten als ik met de plakkerige folie aan de gang ga.

mvg,
Frank

Spacebass

Da's een grappige tafel...beetje off-topic maar wel heel erug cool  O0

CableTable der CableTables?

Ik snap het volgens mij niet helemaal. maar moeten die windingen nou niet een stuk dichter op elkaar liggen?

Ben je niet bang dat de kabelader "verbuigt" en uiteindelijk verwakt of zijn dunnere voorgevlochten zilverstrands niet te krijgen?

Sullivan

#68
Quote from: Spacebass on March 25, 2004, 19:42:42
Da's een grappige tafel...beetje off-topic maar wel heel erug cool  O0

CableTable der CableTables?
Wheelchair der Wheelchairs ;).

Quote
Ik snap het volgens mij niet helemaal. maar moeten die windingen nou niet een stuk dichter op elkaar liggen?
Eerlijk gezegd weet ik dit niet. Ik heb van de verschillende voorbeelden een beetje het gemiddelde genomen. Als deze interlink bevalt, ga ik zeker experimenteren met dit soort dingen.

Quote
Ben je niet bang dat de kabelader "verbuigt" en uiteindelijk verwakt of zijn dunnere voorgevlochten zilverstrands niet te krijgen?
Wat bedoel je precies?
De teflon tape en de koperfolie zorgen er voor dat de zilverdraden strak tegen de aquariumslang liggen. Daarbij is de aqauriumslang vrij stug.

mvg,
Frank

blue-eyes

He Frank,

heb je die trui nog aan? Die had je ook al aan toen ik bij je op bezoek was ;D ;D

Maar leuk verslag. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sullivan

Quote from: Blue-Eyes on March 25, 2004, 20:11:11
heb je die trui nog aan? Die had je ook al aan toen ik bij je op bezoek was ;D ;D

;D

Nog al logisch, ik heb maar 1 trui. Ik verlang ook naar de zomer, dan kan ik mijn enige t-shirt weer uit de kast halen. :D

mvg,
Frank

Spacebass

QuoteWheelchair der Wheelchairs .
  :-[ nog nooit zo een gezien, vandaar...

QuoteWat bedoel je precies?
Interlinks hebben meestal een kern die bestaat uit verschillende dunne draadjes en daardoor flexibel (zie ook mijn vraag over normaal elektra kabel gebruiken voor DIY powercords).
deze heeft gewoon een "puur" zilveren "harde" kern.

QuoteNog al logisch, ik heb maar 1 trui. Ik verlang ook naar de zomer, dan kan ik mijn enige t-shirt weer uit de kast halen.  :D
;D  ;D  ;D

Sullivan

Quote from: Spacebass on March 25, 2004, 20:23:12
Interlinks hebben meestal een kern die bestaat uit verschillende dunne draadjes en daardoor flexibel (zie ook mijn vraag over normaal elektra kabel gebruiken voor DIY powercords).
deze heeft gewoon een "puur" zilveren "harde" kern.

Eerlijk gezegd denk ik dat het wel meevalt. Doordat alles strak is ingepakt heeft het weinig buig-mogelijkheden. Maar je moet de uiteindelijke kabel uiteraard niet knakken, of de hele tijd buigen. De kabels zullen op een gegeven moment ook op hun plaats zitten.
Ik denk dat ik mijn (eventuele) volgende interlink met 0,4mm zilverdraad zal maken. Dan speelt dit nog weer minder denk ik.

mvg,
Frank

Spacebass

#73
Ze zeggen wel eens dat de hogere frequenties meer aan de buitenant "reizen"...anderen doen dit af als sprookjes, en weer anderen zullen het als een sprookje afdoen  ;D
Bij een gelijke diameter zou je dus meer oppervlakte moeten hebben..zeggen ze, en dus een betere geleiding van de hogere frequenties...

Ik heb geen idee of dit waar is, en ik wil zeker geen discussie in jou thread hierover starten, want ik weet hier helemaal niks van, en heb er nog de ervaring mee om het te bevestigen...

Ik wil hiermee alleen zeggen dat je te zijnertijd ook met meerdere kernen zou kunnen experimenteren... heb je enig idee hoe je de impedantie bepaalt van een DIY kabel ???

Jaqo

Quote from: Spacebass on March 25, 2004, 22:22:54
Ze zeggen wel eens dat de hogere frequenties meer aan de buitenant "reizen"...anderen doen dit af als sprookjes, en weer anderen zullen het als een sprookje afdoen  ;D
Bij een gelijke diameter zou je dus meer oppervlakte moeten hebben..zeggen ze, en dus een betere geleiding van de hogere frequenties...

[Off topic]
Dat klopt inderdaad, het heet het skin-effect, en het treedt op bij hoge frequenties (MHz-en). Als zend-amateur heb je er mee te maken, als audio-hobbyist hoef je je er geen zorgen om te maken en al helemaal niet om de impedantie van de kabel.

Groet,
Jaqo

[/Off topic]
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid