Minidsp dingetjes en onverwachte mogelijkheden...

Started by jossie, January 3, 2016, 22:29:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ik denk dat ik, net als velen anderen, jaren heb lopen klo*** met het sublaag in mijn woonkamer. Ene stoel wel, andere stoel geen laag...

Grappig is natuurlijk dat we van de regen in de drup zijn geholpen met de HT versie van de stereo installatie. Immers vroeger hadden we gewoon stereo met twee luidsprekers en daarmee eigenlijk ook van nature 'twee subs' in de woonkamer (voor zo laag ze gingen natuurlijk...). Naar mij inmiddels is gebleken zo gek nog niet.
De extra bas die we kregen door de nieuwerwetse sub van 5.1 systemen in de hoek te zetten was in eerste instantie natuurlijk indrukwekkend. Een roommode rond de 30 Hz of nog wat lager geeft flinke klappen bij film. Maar na wat kritisch luisteren steekt toch het probleem de kop op dat de ene stoel de andere niet is  >:(  en dat veel bastonen de 'Houdini truc' gedaan hebben.

Met REW meten en corrigeren is leuk... voor één stoel. Afijn veel mensen hebben dus inmiddels meerdere subs waarbij twee bij mij al erg veel verbetering geeft (drie ga ik nog uitproberen naar aanleiding van de video van Earl Geddes die ik zag op youtube). Aansturen met correctie is dan nog nodig om de laatste winst te behalen. Ik heb Dirac Live wel 's geprobeerd en dat werkt erg goed natuurlijk. Maar in de woonkamer waar we met z'n allen ook film kijken geen oplossing.

Dus toch maar de multisub oplossing. De Minidsp zag ik al vaker voorbijkomen en ofschoon alle waar meestal naar z'n geld gaat dacht ik al snel bij dit ding 'veel waar voor je geld'. Ding aansluiten, LT transform op de subs, roommodes wegwerken, dips opkrikken et voila! state of the art sublaag in de woonkamer voor 100 euro. Werkelijk nog nooit zo'n goed laag gehad in 30 jaar.

Maar... dat ding heeft ook wat hebbelijkheden en omdat ik na wat post's in Erik's Ht der Ht's topic toch even het fijne er van wilde weten, de schroevendraaier ter hand genomen...

Wat zit erin?

Het ding is betaalbaar omdat er eigenlijk niks in zit wat niet perse nodig is om gebruik mogelijk te maken:

* het audiodeel bestaat uit één DSP processor (ADAU1701) die alles doet om AD conversie (24 bits), Processing (28 bits) en DA conversie (24 bits) mogelijk te maken

Meer zit er niet in. Zelfs de reconstructie filters in de uitgangen zijn 1e orde passief...

Wat er dus eigenlijk wel in had moeten zitten:

* analoge in en uitgangen met symmetrische voedingspanningen en muting in de uitgangen om in/uitschakelen mogelijk te maken,
* idem om een wat ruimer in- en uitgangsspanningsbereik te realiseren.

De print gebruikt 5 Volt USB voeding (of wat meer via de adapter ingang maar dat veranderd de situatie niet) om op de print 3,4 Volt gestabiliseerde voeding te realiseren voor de DSP. Die maakt zelf intern dan weer 1,8 Volt voor de DSP kern die het rekenwerk doet.

De 3,4 Volt wordt door de DSP chip gebruikt om de AD en DA in en uitgangen op de halve spanning te zetten (ongeveer 1,5 Volt) om zo een 'virtueel' nulpunt te creëren waaromheen de audiosignalen heen en weer slingeren. Om de doos voor DC te isoleren van de buitenwereld worden vervolgens condensatoren gebruikt zodat we gewoon de tulpstekkers in kunnen steken.

Dit verklaart dus meteen de opmerkingen die her en der te lezen zijn dat het ding knalt als je 'm aan of uitzet. Natuurlijk, de Mini geeft een knal van de maximale amplitude op de uitgangen (!) als je de adapter er insteekt. En dus ook als je 'm uitzet. Nu gebruikt de Mini zo weinig energie dat aan en uit zetten ook niet nodig is (0,5 Watt). En er zit dus ook geen aan/uit schakelaar op. Dus... aan laten staan en de andere apparatuur pas aanzetten als de mini aan is, de mini pas uitzetten als de andere apparatuur al uitstaat. Daarbij gaat het natuurlijk om apparatuur die na de Mini is geplaatst en zoals gezegd alleen als je bv iets aan de set wilt veranderen. Laat 'm normaal gewoon aan staan dan heb je het probleem niet. Wat ook mij een keer overkwam was een knal bij het manouvreren met de Mini. Na wat speurwerk blijkt de mini-usb poort met wat wrikken soms de voeding te verliezen met knallen als gevolg. Wellicht dus beter een aparte voeding via de voedingsjack plaatsen en even testen of met rommelen aan de kabel de spanning weg valt.

Het uitsturingsbereik

Door de truc met de (lage) halve voedingsspanning kan de Mini maximaal 0,9 Volt rms uitsturen (ongeveer 2,5 volt peak-peak). Dat is voldoende om andere apparaten met cinch ingangen maximaal in te sturen maar ook niet veel meer dan dat. Het is niet genoeg om pro apparatuur met gebalanceerde ingangen aan te sturen. Je blijft steken met een clippende Mini voordat je eindtrap 100% van z'n vermogen levert.

Als fabrikanten zich een beetje aan de 'normen' houden kun je er wel vanuit gaan dat als er een cinch ingang is de Mini goed aan te sluiten is. Op pro apparatuur waar ook een cinch ingang aanwezig is naast de XLR ingang kun je dan dus beter de cinch ingang nemen want die heeft de juiste gevoeligheid (bv de Crown drivecore modellen).

Maar gaandeweg wat meetwerk kreeg ik toch een geinig idee mits je niet meer dan twee uitgangen van de Mini gebruikt. Je kunt dan van twee cinch uitgangen samen een gebalanceerde uitgang maken:

* route ingang 1 in de matrix naar output 1 & 3; route ingang 2 naar 2 & 4,
* kopieer alle instellingen van kanaal 1 naar kanaal 3 (dat gaat het makkelijkste in de software); en van kanaal 2 naar 4,
* zet de uitgang van kanaal 3 in tegenfase in de software, idem kanaal 4,
* maak een kabeltje van dubbel cinch naar XLR male waarbij de massa's samen in pin 1 gaan en de signaalpinnen op 2 & 3 worden aangesloten,
   (knip een cheapo cinch in het midden en soldeer de XLR's eraan vast, dan heb je twee korte verloopjes om het te proberen),
* steek de cinch delen in output 1&3 voor kabel een en 2&4 voor kabel twee. Nu heb je twee gebalanceerde uitgangen beschikbaar.

Zo krijg je 1,8 V rms ter beschikking en heb je toch genoeg signaal voor een gebalanceerde eindtrap. Je kunt dat twee keer doen met één mini dus je kunt twee aparte (sub) kanalen aansturen.

Ofschoon ik het zelf nog niet geprobeerd heb, zou het knallen dan ook nagenoeg weg moeten zijn omdat de 'stap' op beide uitgangen gelijk is en daarmee 'common mode'. Die valt weg in het XLR ingangscircuit. Mocht de DSP de uitgangen niet tegelijk activeren, geldt dit niet dus neem het niet zomaar aan als je het zou willen toepassen. Wat ook kan is natuurlijk de balanced mini bestellen, zeker zo makkelijk als je 'm nog niet hebt  ;)

De ingang is hiermee nog steeds niet gebalanceerd dus in systemen met meerdere aardpunten kan nog steeds brom ontstaan. Deze configuratie is wel in staat om wat langere leidingen aan te sturen. Er zitten vrij hoog ohmige weerstanden in de uitgangen om het passieve reconstructie filter mogelijk te maken (meer dan 500 Ohm). Echt lange leidingen zijn daarom niet aan te bevelen (schat zo meer dan 15 meter).

[Edit] Inmiddels ook even geprobeerd, het werkt goed maar het knallen blijft ook met deze optie bij inschakelen, uitschakelen is stil. Oppassen dus met aan-uit zetten. Wel voldoende level om een pro eindtrap vol in te sturen.


Voor de duidelijkheid, ik wil 'm niet meer kwijt.
Omni !

BuSpu


Bart_M

Quote from: jossie on January  3, 2016, 22:29:06
Met REW meten en corrigeren is leuk... voor één stoel.

Hoezo? Je kan toch gewoon meerdere plekken meten en deze curves middelen? Vooral juist niet uitgaan van 1 positie om de meest smooth respons te krijgen.

jossie

#3
Die opmerking sloeg op de situatie met één sub. Met twee subs wordt het ook zonder correctie al heel veel beter, daarna uiteraard meten/middelen/corrigeren.

Mijn woonkamer heeft een open keuken. Met één sub plus correctie (laag van fronts en center gaat er ook heen) krijg ik echt geen evenwichtige situatie in de hele woonkamer.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooie research. 8)

..Ik ben benieuwd of ik vandaag nog mail krijg over mijn bestelde gebalanceerde Minidsp.
Mocht deze niet meer te leveren zijn heb ik in ieder geval een alternatief  ;D

Als het goed is komt er vanavond een behuizing binnen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Dat kabeltje heb jij zo gemaakt. Ik denk niet dat jij kan wachten  ::)
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Hi Jossie,
hoe kan een digitale schakeling een fysiek probleem (knopen, buiken bij lage frequenties en kleine kamer) oplossen behalve die frequenties helemaal niet meer uit te sturen?
Audyssee kan dit gedeeltelijk bij mij maskeren (naar tevredenheid) maar als ik de sweetspots (waar niet gemeten is) uitloop is er bij bepaalde testtonen duidelijk dit knopen buiken bassfrequenties te horen, en ik heb twee subs.
Als ik je verhaal zo lees denk ik meteen waarom ontwerp je niet een opzet printje met fatsoenlijke voeding en twee XLR chassispluggen? Wellicht meer vraag naar  ;)

jossie

#8
Door drie afzonderlijke bronnen in de ruimte te plaatsen en de computer een eq per sub te laten berekenen kun je een vrij grote zone een goed sublaag laten krijgen.

Helemaal buik en knoopvrij wordt het natuurlijk niet maar wel veel beter.

Kijk deze video 's:

https://youtu.be/SCWL-zusyqw

Het is een lang verhaal maar ik vind het de moeite waard. Kan dat wel proberen samen te vatten maar het origineel is toch beter. Er is wel iets aan te merken op de presentatie maar daar is het verhaal niet slechter om. Effe doorbijten...

Ik denk dat de opzetprint met onderdelen duurder wordt dan andere zo verkrijgbare oplossingen. Als je de Minidsp aan laat staan en gebruikt in een cinch omgeving is er niet veel mis mee. Zeker niet qua software mogelijkheden. Automatische systemen zijn voor de meesten natuurlijk handig maar voor mij niet leuk...

Er is een DIY'er die een software oplossing heeft gemaakt om Earl's idee te kopiëren. Staat hier op het forum een link naar in Jag's topic:


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=154253.msg2852135#msg2852135
Omni !

Rob_Dingen

#9
foutje

morca

Quote from: jossie on January  4, 2016, 14:28:32
Automatische systemen zijn voor de meesten natuurlijk handig maar voor mij niet leuk...



Het zelf doen is idd leuker  ;D


Quote from: Kjelt on January  4, 2016, 13:31:36
Hi Jossie,
hoe kan een digitale schakeling een fysiek probleem (knopen, buiken bij lage frequenties en kleine kamer) oplossen behalve die frequenties helemaal niet meer uit te sturen?
Audyssee kan dit gedeeltelijk bij mij maskeren (naar tevredenheid) maar als ik de sweetspots (waar niet gemeten is) uitloop is er bij bepaalde testtonen duidelijk dit knopen buiken bassfrequenties te horen, en ik heb twee subs.
Als ik je verhaal zo lees denk ik meteen waarom ontwerp je niet een opzet printje met fatsoenlijke voeding en twee XLR chassispluggen? Wellicht meer vraag naar  ;)
Je hebt met dit apparaat meer controle,bij ADSY ben je afhankelijk zoals jij het doet.
Hier kan je zelf dat nog bijpassen.

Het is natuurlijk net wat je wilt.
ALs je altijd op 1 plek zit zoals ik had het voor mij geen toegevoegde waarde.
Ook minder kracht bij het laag/ultralaagoutput op mijn luisterplek.
Dus ik heb na een poosje testen mijn gesloten sub,s juist op elkaar gezet.

Beide manieren werken goed ,het is de keuze aan jouw wat je voorkeur heeft.

PS de minidsp opzich heeft niet zoveel toegevoegde waarde,de persoon die hem inregelt wel  :clapping:

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Balanced Minidsp "In-The-House" and Playing  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

GPO

Quote from: jossie on January  3, 2016, 22:29:06
...
Dit verklaart dus meteen de opmerkingen die her en der te lezen zijn dat het ding knalt als je 'm aan of uitzet. Natuurlijk, de Mini geeft een knal van de maximale amplitude op de uitgangen (!) als je de adapter er insteekt. En dus ook als je 'm uitzet. Nu gebruikt de Mini zo weinig energie dat aan en uit zetten ook niet nodig is (0,5 Watt). En er zit dus ook geen aan/uit schakelaar op. Dus... aan laten staan en de andere apparatuur pas aanzetten als de mini aan is, de mini pas uitzetten als de andere apparatuur al uitstaat.
...

crap, ik heb een miniDSP 2x4 overgenomen van een forumgenoot (is nog niet binnen), maar als ik dit lees, dan heb ik meteen schrik.

Ik heb namelijk eerder een Behringer DSP1100P gehad en die gaf ook een enorme output op mijn subs bij aan/uitzetten. Normaal zet ik dat soort DSP aparatuur ook nooit uit, maar het gebeurde soms bij een onweersbui dat apparatuur uitvalt doordat mijn aardlek eruit gaat en als dan de DSP sneller uit/aangaat dan de subs (wat meestal het geval is) dan heb ik dit probleem dus zometeen weer terug....  :'(

Nou eerst maar even afwachten en uitproberen als ie binnen is..... misschien valt het mee.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Er stond een filmpje hier ergens waarop een kleine wapper te zien was.
Dat was tov de 1124 maar een klein beetje ,dus zou me niet te druk maken.

jossie

Je hoeft niet bang te zijn dat er iets stuk gaat, de sub moet max vermogen natuurlijk gewoon kunnen hebben.

Het kan wel wat 'onverwacht' zijn zo'n knal, leuk is anders  ::)

Omni !

minidsp.nl

Heel creatieve implementatie met DIY balanced Jossie  :worship:

Over dat ploppen: is vervelend idd, kan hard zijn, soms valt t mee.  Maar better safe than sorry geldt ook hier.  Ik laat m zelf altijd aan staan, maar wat ik ook wel eens gedaan heb in een toepassing [DIY alert  ;) ] is voeden op 12V en dan een flinke (paar 1000 µF) condensator er op zetten, die houdt dan lang genoeg spanning er op dat de versterker eerst uit is.  Of als je versterker een 12V trigger heeft: gebruik een Mini-DC voor het voeden van de minidsp en vertraagd doorzetten van de 12V trigger/remote.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Sailor Jan

Quote from: jossie on January  3, 2016, 22:29:06

* maak een kabeltje van dubbel cinch naar XLR male waarbij de massa's samen in pin 1 gaan en de signaalpinnen op 2 & 3 worden aangesloten,
   (knip een cheapo cinch in het midden en soldeer de XLR's eraan vast, dan heb je twee korte verloopjes om het te proberen),
* steek de cinch delen in output 1&3 voor kabel een en 2&4 voor kabel twee. Nu heb je twee gebalanceerde uitgangen beschikbaar.


Super boeiend en informatief verhaal!

Werkt dit kabeltje ook?
Procab CAB703
https://www.google.nl/search?q=Procab+CAB703&rlz=1CDGOYI_enNL627NL627&hl=en-GB&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi72-yo863RAhWEWRoKHcZPA-QQ_AUIBygB&biw=375&bih=647#imgrc=c4YIFDPkI_pqjM%3A

Ik heb momenteel en komende maanden geen tijd om te gaan knutselen. Dus misschien is dit een optie.
Wees lief voor jezelf

Dirk

#17
Quote from: Sailor Jan on January  6, 2017, 17:12:20
Super boeiend en informatief verhaal!

Werkt dit kabeltje ook?
Procab CAB703
https://www.google.nl/search?q=Procab+CAB703&rlz=1CDGOYI_enNL627NL627&hl=en-GB&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi72-yo863RAhWEWRoKHcZPA-QQ_AUIBygB&biw=375&bih=647#imgrc=c4YIFDPkI_pqjM%3A

Ik heb momenteel en komende maanden geen tijd om te gaan knutselen. Dus misschien is dit een optie.
komt qua aansluitingen in niks overeen met wat jossie schreef, dus ik denk het niet.
zo'n kabeltje zal je ook nergens "off the shelf" kunnen bestellen, dus even (max 10 minuutjes?) eea knippen/strippen & solderen zal toch moeten vrees ik  ;)

edit: typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Met mn DDRC 88A plopt er niks, zit waarschijnlijk toch net ff anders in elkaar.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Dat procab kabeltje is inderdaad niet goed, maar als basis wel bruikbaar, even de draadjes opnieuw solderen in de XLR en dan is ie bruikbaar.

@holco, dat is dus ook een beetje m'n punt, anno 2017 moeten we audio apparaatjes niet meer zo in elkaar steken, niet nodig voor een paar euro meer.
Omni !

Sailor Jan

Quote from: Dynky on January  6, 2017, 17:20:00
komt qua aansluitingen in niks overeen met wat jossie schreef, dus ik denk het niet.
zo'n kabeltje zal je ook nergens "off the shelf" kunnen bestellen, dus even (max 10 minuutjes?) eea knippen/strippen & solderen zal toch moeten vrees ik  ;)

edit: typo

Da's jammer. Even strippen en dergelijke is geen probleem, maar heb nog zoveel te doen(en het huis is nog lang niet af). Nu wel tijd maar ben ook al bijna 12 uur bezig geweest.
Wees lief voor jezelf

GPO

Quote from: jossie on January  3, 2016, 22:29:06
..
Wat ook mij een keer overkwam was een knal bij het manouvreren met de Mini. Na wat speurwerk blijkt de mini-usb poort met wat wrikken soms de voeding te verliezen met knallen als gevolg. Wellicht dus beter een aparte voeding via de voedingsjack plaatsen en even testen of met rommelen aan de kabel de spanning weg valt.
..

grappig, dit had ik vanochtend toevallig ook.

Alleen maar omdat ik even m'n netwerk switch moest herstarten, toen raakte ik de miniDSP aan en *PLOP* uit mijn sub. Kreeg hem wat moeilijk aan en ik had dus ook al het vermoeden dat het iets te maken had met die USB aansluiting. Uiteindelijk werkte alles weer en geen moeilijkheden, maar het heeft me wel aan het denken gezet over die usb aansluiting. Die ziet er vrij robuust uit, maar lijkt toch af en toe wat contact te verliezen bij aanraken (heb het eerder ook al eens gehad).

Ik kan dus wellicht beter de phoenix connector gebruiken. Voeding daarvoor heb ik nog liggen, moet alleen de bedrading daarvoor nog wat verbeteren. Vanavond dus ff knutselen als ik wat tijd over heb ... :)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

rovinggecko

De minidsp ' plopt' als de voeding aan uit gaat. De phoenix is minder risico en ze hebben ook een ' antiplop' printje in t assortiment.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

minidsp.nl

de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx