Het Primaluna topic

Started by Fred Mulder, December 30, 2015, 06:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

#150
Ik wil graag weer eens aan de slag met mijn PrimaLuna DiaLogue Two fabriekje ...
Overweeg buizenwissel van KT88 naar KT120 ... kan mijn versteker deze buis hebben?
Dacht het wel maar vraag het hier toch nog maar eens.
Iemand de KT120 al eens in zo'n PrimaLuna geprikt?
Wat mag/kan ik ervan verwachten? Verschil t.o.v. de KT88?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on February 26, 2017, 12:47:48
Ik wil graag weer eens aan de slag met mijn PrimaLuna DiaLogue Two fabriekje ...
Overweeg buizenwissel van KT88 naar KT120 ... kan mijn versteker deze buis hebben?
Dacht het wel maar vraag het hier toch nog maar eens.
Iemand de KT120 al eens in zo'n PrimaLuna geprikt?
Wat mag/kan ik ervan verwachten? Verschil t.o.v. de KT88?

Weinig reactie.
Iemand ooit een 5814A RCA buisje gebruikt?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Fred Mulder

Ik heb je vraag eerder gezien, heb amper ervaring mee. Op mijn versterker (=ander type) / speaker combinatie vond ik het vanaf de KT88 te zwaar worden (minder open/huiselijke klank).

Je kunt Hifiwinkel in Beek bellen, zij zullen je vast verder kunnen helpen.

tonus

Hier wel ervaring met KT120 in een prologue premium. Ze bevallen mij goed, ik had hiervoor Gold Lions KT88s. Ik merk dat laag strakker en het hoog wat milder. Ik heb ook het idee dat er meer controle is, misschien door het extra vermogen. Mijn Harbeths P3s hebben wel wat power nodig. Ik speel met Psvane voorbuizen, die bevallen heel goed.

Of je KT120 kunt gebruiken in je versterker zou ik wel even navragen.

KayaRahnee

Mijn PrimaLuna is al van bij z'n geboorte voorzien van de voeding die ook in de Premium zit.
Nadien zijn volgende wijzigingen gebeurt:
Originele Solen Caps vervangen door 2x 0,47uF Audyn True Copper in de Phase Splitter.
De koppelcaps van de stuurtrappen naar de eindbuizen (KT88) origineel SolenCaps, vervangen door 4x 0,22uF Audyn True Copper.

Originele buizen vervangen door:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard

Klinkt allemaal mooi, maar ik wil trachten om de laatste scherpe kantjes er van af te krijgen.
Wil geen dure veranderingen doen, simpelweg omdat het hier echt over finetunen gaat.

KT 120 las ik verschillende meningen alsook over EL34.

5814A RCA werd mij getipt door iemand met nogal ervaring.

Deze kwam ook met het idee om de 2 de voortrap met bijbehorende koppelcondensatoren voorzien van
allen&bradley weerstanden en mil. Spec. PIO condensatoren.

Het spreekt voor zich dat ik al deze buizen niet kan/wil gaan aankopen om te testen.



Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

buizesmurf

Welke luidsprekerkabels en interlinks gebruik je.Soms geeft zilver wat meer scherpte.Hangt af van de gebruikte aparaten en matching ervan.

tonus

EL34 klinkt wel echt anders dan KT88 en KT120. Die laatste lijken meer op elkaar. De EL34 is een echt andere buis. Warmer, minder laag, minder hoog en een erg mooi midden. Heb je die wel eens geprobeerd? Zijn ook niet zo duur  ;D

KayaRahnee

Quote from: buizesmurf on March  3, 2017, 19:21:32
Welke luidsprekerkabels en interlinks gebruik je.Soms geeft zilver wat meer scherpte.Hangt af van de gebruikte aparaten en matching ervan.

Interlinks:Sommer Luna Classique.
Speakerkabel: ProAc.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: tonus on March  3, 2017, 19:31:52
De EL34 is een echt andere buis. Warmer, minder laag, minder hoog en een erg mooi midden. Heb je die wel eens geprobeerd? Zijn ook niet zo duur  ;D

Warmer en minder hoog spreekt me zeker aan / is wat ik wens, echter zoek ik zeker geen minder laag.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

raindog

Quote from: KayaRahnee on March  3, 2017, 19:55:21
Warmer en minder hoog spreekt me zeker aan / is wat ik wens, echter zoek ik zeker geen minder laag.

Dan zou je de Gold Lion KT77 kunnen proberen, die geeft de voordelen van de EL34 maar met een beter gedefinieerd laag. Erg mooie buis, wel iets duurder dan de gemiddelde EL34 maar zeker de moeite waard. Op de primaluna facebook pagina staan meerdere positieve ervaringen met deze buis.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jerry88

Ik heb een Primaluna dialogue premium.Nu wil ik een dps aansluiten op de mono subwoofer uitgang.Weet iemand of de subwoofer uitgang meeloopt met de volume.
Bij voorbaat dank voor eventuele reakties.

jerry88

Ik heb het antwoord al gevonden.Het is variabel.

Fred Mulder


KayaRahnee

Sinds ongeveer 1 maand valt mijn PrimaLuna DiaLogue Two regelmatig plots uit, 't is te zeggen stroom blijft er op maar geeft geen geluid meer.
Wat me is opgevallen is dat het tot nog toe steeds kort na aanzetten gebeurt ... 2de of 3de nummer.
Zet ik hem tijdelijk even uit om daarna weer terug naar "on" te schakkelen gaat het weer goed.
Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

buizesmurf

Start eens met alle aansluitingen los te koppelen en terug aan te sluiten.Indien met tubes,verwijder deze en plaats ze terug.Indien geoxideerde pinnen,schoonmaken.

Fred Mulder


Deleted User

Ik ben bezig om in de loop van de komende maanden mijn set wat betreft versterkers en luisprekers op een heel ander niveau te brengen.

Mijn oog en oren zijn al een tijdje gevallen voor PrimaLuna. Ik heb al een demo gehad met de PrimaLuna EVO 400-p en de EVO 400-A op open baffle luidsprekers en dat is mij muzikaal gezien erg goed bevallen.

De bedoeling is dat de set gaat bestaan uit 2 x EVO 400-A en dan mono geschakeld. En daar heb ik een vraag over. In de gebruiksaanwijzing zie je dat het rechterkanaal als mono kanaal wordt gebruikt. Slijt dan het rechterkanaal dan niet eerder in de loop der jaren? Doet het linkerdeel helemaal niets meer of werkt dat anders?

Tot op heden heb ik dit nog nergens terug kunnen vinden.

Buell

Quote from: Jazzman on June 24, 2022, 15:15:35
Ik ben bezig om in de loop van de komende maanden mijn set wat betreft versterkers en luisprekers op een heel ander niveau te brengen.

Mijn oog en oren zijn al een tijdje gevallen voor PrimaLuna. Ik heb al een demo gehad met de PrimaLuna EVO 400-p en de EVO 400-A op open baffle luidsprekers en dat is mij muzikaal gezien erg goed bevallen.

De bedoeling is dat de set gaat bestaan uit 2 x EVO 400-A en dan mono geschakeld. En daar heb ik een vraag over. In de gebruiksaanwijzing zie je dat het rechterkanaal als mono kanaal wordt gebruikt. Slijt dan het rechterkanaal dan niet eerder in de loop der jaren? Doet het linkerdeel helemaal niets meer of werkt dat anders?

Tot op heden heb ik dit nog nergens terug kunnen vinden.

Ik zou Durob audio benaderen, zij importeren PrimaLuna, sterker nog eigenaar Herman van den Dungen heeft het merk ontwikkeld en groot gemaakt.

https://www.durob.nl/
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Deleted User

Zover was ik ook al... De keuze is inmiddels op een andere buizenversterker (merk) gevallen... Is inmiddels besteld..

mmuetst

#169
Mijn ervaring met Prima Luna is een beetje in de ijskast gezet. Ik bezit een Prologue 4 waarvan al heel snel een EL34 buis ging vonken en de zekering liet poppen (kan gebeuren). Maar ik kwam er achter dat de voorste buisjes ook niet zo geweldig zijn qua kwaliteit. Toen ik een keer iemand geholpen had met zijn Cayin versterker merkte ik vooral het verschil in de kwaliteit van de transformator.
Nu ik zelf een Cayin Venus VP-100i bezit merk ik wel het verschil met de Prima Luna. Met deze versterker heb ik in het laag toch meer body dan bij de Prima Luna.
Ik heb bij de Prima Luna alle buizen inmiddels al een keer vervangen (alleen één van de EL34 was echt stuk).
De originele 12AU7 ook een keer in mijn voorversterker gedaan, maar gelijk verwijderd omdat dit een behoorlijke hoog ruis niveau gaf. Ik heb als laatste de EL34 vervangen voor KT88 (eigenlijk heb je dan een Prologue 5).
Op mijn Translator Reflexion doet de Prima Luna het beste zijn werk. Of de liefde nog terug komt.....? De Cayin heeft de Prima Luna van zijn troon gestoten bij mij in de mancave.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

Jij bent in de war, het merk wat jij bezit/had was
een Niet Prima Luna  :ohmy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD