Netwerk switches en invloed van hun voeding

Started by Kjelt, December 24, 2015, 14:46:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Als reactie op een posting in dit topic,
wil ik even wat inhoudelijker reageren op hoe een netwerkswitch elektrisch werkt en wat eventuele effecten kunnen zijn van een andere voeding op een netwerkswitch.
Daarvoor zullen we de genoemde netwerkswitch van Netgear een GS10x openen om te zien wat er in zit en hoe het nu eigenlijk werkt.

1) De voeding die de netgear in gaat:
- wordt alleen gebruikt door twee FP6101 DC-DC downconverters op de pcb om er respectievelijk opnieuw 1,2V en 3,3V van te maken voor de netwerkSOC (onder het koellichaam)
- wordt door twee ferrieten kralen en diverse 470uF elco's ontkoppeld alvorens in deze DC-DC converters te gaan die ook weer hun eigen elco's ter ontkoppeling hebben.

2) De netwerkpoorten, alle dataparen zijn allen volledig galvanisch gescheiden door een trafootje en hebben een common mode filter (ieder datapaar dus 4 van dit soort filters per poort!)
3) De shielding is alleen via enkele condensatoren verbonden met de ground van de pcb.


Mijn eigen mening (ter discussie)

Een andere externe voeding zal geen effect kunnen hebben op een van de aangesloten netwerk apparaten:
Ten eerste omdat de ferrieten met de elco's een dusdanig filter vormen dat evt. storing onderdrukt
Ten tweede omdat de dc-dc converters van 1) er voor zorgen dat de uiteindelijke gebruikte spanningen volledig opnieuw gegenereerd worden
Ten derde omdat de gebruikte spanningen volledig galvanisch gescheiden en CM ontkoppeld naar de apparaten gaan alwaar ze opnieuw galvanisch gescheiden en CM ontkoppeld worden (standaard netwerk poorten)

De enigste vorm van doorgifte van evt. storingen van aangesloten apparaten op andere aangesloten apparaten zou kunnen door de shield.
Een van de redenen dat ik zelf voor SOHO toepassingen adviseer om geen shielded (STP) CAT kabels te gebruiken.

Staaled

Goede bijdrage.

Al heb ik wel verschil bemerkt , naar mijn idee is het niet de switch die dit veroorzaakt.
En idd kan er per kabel wat (?) meekomen.

Ik zoek het derhalve in verminderde vervuilende invloed op het lichtnet.
Zou ik een ander 12V apparaat , zoals settop box , van een betere voeding voorzien verwacht ik een vergelijkbaar effect.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: Staaled on December 24, 2015, 15:07:48
Zou ik een ander 12V apparaat , zoals settop box , van een betere voeding voorzien verwacht ik een vergelijkbaar effect.
Als je een voeding van een bron of weergevend apparaat vervangt kan dit best invloed hebben, dan hoor je mij ook niet  ;)
Het gaat hier om een netwerk switch en die staan er om bekend zelfs met brakke voedingen 0,0 invloed te hebben op de datastroom. Dus als de datastroom (waar diverse parity en checksums overeenzitten) 100% goed gaat en analoge storingen door de netwerkpoort filters al uitgesloten kunnen worden zou de enige vorm van storingsoverdracht nog op de shielded kabel kunnen zitten. Althans zo is mijn redenering.
In het kort: een IP netwerkswitch zal zolang de data 100% doorgegeven wordt geen invloed hebben in het uiteindelijke analoge signaal.
Dit in tegenstelling tot andere protocollen en drivers zoals I2S, SPDIF waarbij jitter e.d. nog invloed kunnen hebben.

Staaled

Quote from: Kjelt on December 24, 2015, 15:12:27
Als je een voeding van een bron of weergevend apparaat vervangt kan dit best invloed hebben, dan hoor je mij ook niet  ;)
Het gaat hier om een netwerk switch en die staan er om bekend zelfs met brakke voedingen 0,0 invloed te hebben op de datastroom. Dus als de datastroom (waar diverse parity en checksums overeenzitten) 100% goed gaat en analoge storingen door de netwerkpoort filters al uitgesloten kunnen worden zou de enige vorm van storingsoverdracht nog op de shielded kabel kunnen zitten. Althans zo is mijn redenering.
In het kort: een IP netwerkswitch zal zolang de data 100% doorgegeven wordt geen invloed hebben in het uiteindelijke analoge signaal.
Dit in tegenstelling tot andere protocollen en drivers zoals I2S, SPDIF waarbij jitter e.d. nog invloed kunnen hebben.
Helemaal mee eens.
Het is niet een plots verbeterde data-overdracht.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

YamahaRXV

Quote from: Staaled on December 24, 2015, 15:07:48
Goede bijdrage.

Al heb ik wel verschil bemerkt , naar mijn idee is het niet de switch die dit veroorzaakt.
En idd kan er per kabel wat (?) meekomen.

Ik zoek het derhalve in verminderde vervuilende invloed op het lichtnet.
Zou ik een ander 12V apparaat , zoals settop box , van een betere voeding voorzien verwacht ik een vergelijkbaar effect.

Zeker een goede bijdrage en ik zal de laatste zijn die het tegenspreekt want het klinkt ook gewoon niet meer dan logisch en aannemelijk  ;)

Volgens mij hebben wij het een flink aantal maanden geleden eerder al gehad over onze toch wel grotendeels overeenkomende ervaringen op dit onderwerp Edwin.
Mijn mening en tevens de enige voor mij mogelijke verklaring is ook de (vervuilende/minder vervuilende) invloed van de voeding in kwestie op het signaal wat getransporteerd wordt via de in mijn geval cat 7 kabel.
Verder ben ik er haast van overtuigd dat ook bij de switch en de shielded cat kabels elektromagnetische interferentie een rol speelt, hoewel dat volgens een aantal theorieën ook niet of nauwelijks mogelijk moet kunnen zijn.
Het voorbeeld wat ik aangaf met de klankmatige impact van de Netgear switch vlak bij de stekkerblokken en een wcd, en recht onder een plasma tv geplaatst was voor mij toch wel een bevestiging dat er toch wel bepaalde invloeden aanwezig waren.
Het vervelende is dat het zeer lastig te definiëren valt, maar wel hoorbaar is...
Ik durf het nog gekker te stellen, maar dat zal niet iedereen gaan geloven vrees ik; toen ik de Netgear switch had verwijderd van de hierboven beschreven plaats viel het mij op dat mijn Pioneer plasma een betere beeldweergave gaf  :crazy:

In mijn streaming setup is er er geen enkele digitale interlink zoals een AES/EBU, toslink, of coax dig. aanwezig en maak ik met Devialet AIR (Ethernet) enkel en alleen gebruik van cat. 7 kabels voor de signaaloverdracht van muziekdata van NAS en mini pc (als dedicated Roon Labs server en Devialet AIR control point)
De data loopt dus via cat.7 door tot aan de RJ45 ingang van de Devialet. De signaalwegen die daarna volgen zijn dus erg kort te noemen en ik hoor via deze setup gewoon meer aanwezige invloeden en verschillen als voorheen met de Moon 180 MiND renderer en Pass Labs versterker die ik had.



   
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Staaled

Klopt.
Ik bemerk dus idd verschillen.

In eerste instantie liep er hier Draka Cat6 SSTP.
Dat was direct vanaf de router naar de Linn DS.

Om wat meer aan te kunnen sluiten dichtbij de set kwam er een switch en idem bij de router laptop NAS etc.
Daar gebeurde toch onverwacht wat.
Betere plaatsing , meer resolutie.

Een Meicord vanaf de Switch naar de Linn, idem.
Lineaire voeding op de switch bij de router laptop NAS etc idem.

Nu heb ik nog een vreemde.
Reboot je de Linn DS na een tijdje , zeg een week of 2 , idem.
Dat laatste heb ik dus geen verklaring voor , maar nam het in eerste instantie per toeval en nu telkens weer waar.
Niet kolossaal , maar toch.

Ik had met netwerkaudio de hoop van dit "gedoe" af te zijn maar het blijkt hardnekkig. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

#6
Als er al verschillen kunnen ontstaan door het gebruik van netwerkkabels is het dan niet verstandiger om wifi te gaan gebruiken?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

erik s.

Het is hoe dan ook verstandig om apparaten als router en digitale tv-ontvanger uit de buurt van je audioset te houden, de storing die ze afgeven via de lucht en het stroomnet is aanzienlijk, mijn netmeter slaat op tilt als ik hem in de buurt van zo'n apparaat in de wcd steek.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

jossie

Omni !

erik s.

Quote from: jossie on December 25, 2015, 13:48:01
Wat is dat voor 'netmeter' Erik?
Ben de naam zo ff kwijt,  heb m uitgeleend aan een klant.
Is niets bijzonders,  Je steekt m in een wcd,  zet m op 100% en dan in een andere wcd of blok om te kijken hoeveel storing er op de lijn zit tov de eerste wcd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Henrie

#11
Quote from: erik s. on December 25, 2015, 15:38:23
Ben de naam zo ff kwijt,  heb m uitgeleend aan een klant.
Is niets bijzonders,  Je steekt m in een wcd,  zet m op 100% en dan in een andere wcd of blok om te kijken hoeveel storing er op de lijn zit tov de eerste wcd.
Meet je dan storing in de netstroom of in de netspanning?
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Markus2

Wat ik kan vinden is dat het apparaat de zaak kan monitoren tussen de 300 en 700 KHz, frequencies die in directe lijn niet correleren met digitale tv of routers voor zover ik kan zien.

Is deze meter-bandbreedte niet ietwat beperkt?
Heeft een modern stukje apparatuur al geen ontstoring aan boord?
Beïnvloedt het de weergave daadwerkelijk of willen we dat aannemen daar het juist zo logisch lijkt te zijn voor de leken (like me)?
Vanaf welk aandeel vervuiling worden de zaken hoorbaar en welke frequentiegebieden worden wanneer en over welke bandbreedte aangesproken?

No offense; Do whatever you like, I don't want you over the zeik.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1