Welke foto bewerkingssoftware

Started by Bama, December 19, 2015, 15:11:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Ik wil dus foto bewerkings software gaan kopen maar weet niet welke.
Ik wil er ook wel graag iets van een cursus bij volgen maar weet echt niet welke te kopen en te volgen, dxo, lightroom etc.etc. Heb een klein beetje Photoshop ervaring maar is verwaarloosbaar.
Ben verre van een pro en is allemaal puur voor de lol, graag jullie advies.

Sjaak_Banaan

Al eens naar Gimp gekeken? www.gimp.org
Daar zou de basis wel in moeten zitten en het is gratis :)

Paintshop Pro: www.paintshoppro.com
Eenmalige kosten, ook best uitgebreid.

Je zou ook een gratis trial (30-dagen) van Photoshop CC kunnen proberen, daar zijn wellicht meer tutorials voor te vinden op Youtube.
Een cloudabonnement heb je al voor zo'n 12 euro per maand, maar wanneer die verloopt heb je dus niets.

Ligt er ook een beetje aan hoe zwaar je wilt gaan bewerken.
Als het puur helderheid, contrast etc. is heb je niet veel nodig en zijn er nog tal van andere gratis pakketten te krijgen.

Check Photoshop Elements ook nog even ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Geert

#2
Photoshop Elements lijkt me in ieder geval meer voor de hand liggen, dan een abonnement in de vorm van een adobe cc-versie. Gratis uitproberen van cc kan natuurlijk altijd.

Of het bewerkingsprogramma Gimp, wat hiervoor ook al is genoemd. Ik lees wat dit programma aan gaat heel veel positieve ervaringen. Eventueel in combinatie met een extra RAW programma zoals RAW Therapee.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Dday

Keuze van software is persoonlijk. dxo wel eens geprobeerd, maar was hier niet zo gecharmeerd van.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar LR CC. De software is vrij makkelijk onder de knie te krijgen en er zijn erg veel gratis filmpjes op youtube etc te vinden met uitleg.

J.A.F._Doorhof

Lr en Ps via CC is de beste keuze.
Je vind hier ook de meeste video's en boeken over.

Alternatieven voor Mac zijn bv Pixelmator en Affinity maar beide worden slecht tot niet uitgelegd in video's of boeken.
Iemand met Ps ervaring kan er echter makkelijk mee werken.

Voor workshops en cursussen zie www.fotografie-workshops.nl :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

c20v

Ik zou zeggen begin met Lightroom, dan heb je een RAWconverter, catalogus en een (basis)bewerkingsprogje in 1. Klinkt als een hoop maar is redelijk simpel om mee te werken en erg intuitef. Bovendien is het ook een van de meest gedocumenteerde programma`s (Youtube, cursussen, boeken, etc). Je kan later altijd nog upgraden en PS erbij nemen.
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Bama

Ok, bedankt voor de adviezen, ga ik voor lr.

J.A.F._Doorhof

Neem dan aub CC je betaald dan plusminus een tientje per maand en heb je zowel Ps als Lr.
Als je Lr los koopt ben je niet continue up to date en heb je geen Ps.

Uiteindelijk wil je toch Ps namelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

En dat kan dan op meerdere pc's?

Koop liever iets eerlijk gezegd.

mikekiwi

Ik heb zelf een combi van Lightroom 5 en PS Elements 10. Heb dit een jaar of twee geleden aangeschaft geloof ik en werkt voor mij als niet professioneel fotograaf prima. Natuurlijk is Photoshop uitgebreider, maar de extra mogelijkheden mis ik eigenlijk niet. En zie ook geen reden tot upgraden op dit moment. Maar goed, over een periode van twee jaar betekent dat dat ik ook een tientje per maand heb uitgegeven (CC was er nog niet toen ik mijn bundeltje aanschafte).

Naast Lightroom kun je idd ook gratis pakketten als paint.net en Gimp overwegen voor erbij en de  dingen die niet in LR kunnen

J.A.F._Doorhof

Voordeel van CC is dat je ook een veelvoud aan opties krijgt op je smartphone en tablet.
Plus dat je altijd verzekerd bent van de nieuwste versies, in Lr heb je bv nu waanzinnig makkelijke panorama en HDR functies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 20, 2015, 16:25:17
Voordeel van CC is dat je ook een veelvoud aan opties krijgt op je smartphone en tablet.
Dit geeft naar mijn idee goed weer welke zinloze kant adobe opgaat met hun bewerkingssoftware. 

Zelf gebruik ik nog altijd CS6 en ik heb nou niet bepaald het idee iets te missen.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

J.A.F._Doorhof

Zou het niet zinloos noemen, veel van hun software gebruik ik toch erg veel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

c20v

Tja, als je er net mee begint is het mss toch beter om rustig met 1 progje te beginnen. Als je zeker weet dat je het leuk vind/snapt/doorhebt kan je altijd nog een abbo CC nemen.
Voor de goede orde, ik gebruik veel: LR, PS, NIKFX, Photomatix, etc, etc maar toen ik er net mee begon had ik m`n handen al vol genoeg aan LR2  :coffee:
Life is really simple, but we insist on making it complicated.