Centerplaatsing

Started by j.bouwmeester, March 19, 2004, 08:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.bouwmeester

He allemaal!

Ik heb sinds kort een vast projectiescherm van 1.15 meter hoog (en 205m breed). Hij hangt redelijk laag, want dat vind ik prettig kijken. Hij begint dus op 35cm van de vloer. Nu moet ik alleen de centerspeaker op een iets minder geschikte plek hangen. Oftewel zowat op de grond of op ~1.50 hoogte. Ik kan hem natuurlijk wel een beetje kantelen richting luisterpositie, maar ik vroeg me af of ik hem beter (te) laag of (te) hoog kan hangen?
Overigens zijn mijn fronts zuiltjes van 65 cm, de Tannoy MX3, en Mijn center de Tannoy MXC.

patrick_vdb

Hi,

Ik ken de daadwerkelijke situatie natuurlijk niet maar mij lijkt een hoogte van ~1.5M voor de center en dan naar de luisterpositie gericht een betere oplossing dan zo vlak boven de grond. Dit vanwege het meer vrij hangen van de center tov omliggende oppervlaktes zoals de vloer en daarmee samenhangend het "voorkomen" van vroege reflecties

Uitproberen blijft natuurlijk de beste oplossing ;)

Mvrg

Patrick

Patrick

TomVD

#2
Ik herken het probleem, nu zijn er volgens mij nog wel oplossingen als onderaan of bovenaan volgens jouw echt niet goed klinkt (de stemmen komen uit het plafond, de stemmen komen uit de grond)

1. acoustisch transparant scherm: je plaatst de center op de ideale positie achter het scherm en je zorgt er voor dat het scherm alle tonen netjes doorlaat. Minpunt: ik heb me laten vertellen dat dit soort scherm duur is of moeilijk te vinden.
2. fantom center: als je processor dit toelaat kan je de center weglaten, centerdata zal door de fronts gestuurd worden. Minpunt: dit kan tegenvallen wanneer je niet recht voor het scherm zit.
3. 2 centers: dit is een oplossing die ik nog niet veel gezien heb en zelf nog niet getest heb, maar het moet volgens mij mogelijk zijn om 2 identieke centers te plaatsen: dus ééntje onder en ééntje boven het scherm. In theorie zal na wat fijnafstellen het geluid ook perfect uit het midden moeten komen.

edit: dit laatste is misschien wat vergezocht... :)

VlisChris

Ik denk dat je inderdaad het beste kan beginnen met je Tannoy boven je scherm te hangen. Het is niet zo'n zware speaker qua gewicht dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Heb de MxC zelf op 1m20 boven de grond en niet naar mijn hoofd gericht, en dat bevalt me prima :D Geen problemen met plaatsing. Vind de center beetje afwijken tov de rest (Mx2) maar dat heeft niets met een plaatsings probleem te maken.
Gewoon beginnen boven je scherm dus :). Bevalt het niet kun je altijd verder proberen :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Shorty

#4
1. Knip met een schaar een stuk uit je scherm dat even groot is als het front van je center.
2. Vervang het luidsprekerdoek van je center door het uitgeknipte stuk scherm.
3. Zet je center zó neer dat het front precies gelijk staat met het gat in je scherm.
4. Klaar!  ;D Een snelle, handige en goekope oplossing voor ieders centerprobleem!

VrGr,

Bart J.  8)

Marcel_T.

Volgens mij is het beter om te proberen de center zo veel mogelijk op dezelfde hoogte te houden als de linker en rechterspeaker. Dus toch eronder, en dan iets naar boven richten.

Tot zover de theorie. Het blijft het beste om boven en onder te proberen in een proefopstelling.

Mvg Marcel.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

jeroenskie


QuoteVolgens mij is het beter om te proberen de center zo veel mogelijk op dezelfde hoogte te houden als de linker en rechterspeaker. Dus toch eronder, en dan iets naar boven richten.
staan de linker en de rechter speakers dan vlak boven de grond??

QuoteTot zover de theorie. Het blijft het beste om boven en onder te proberen in een proefopstelling.
ik zou voor erboven gaan .

vr gr jeroen

bryan vd B

hi,

ik had het zelfde probleem als jij maar ben er toch in geslaagt een goed samenhangend geluidsveld te krijgen.
Ik ben snel voor de keuze eronder gegaan want 20 kilo boven mijn scherm hangen zag ik niet zitten!.
Ik heb zelf een plateau gemaakt met een afstellingshoek om zo de center iets naar boven te richten.
Eerst had ik een vast plateau maar dat werkte te niet vond ik.
een paar graden naar boven richtend gaf voor mij de juiste oplossing en het werkt nu echt perfect!!.

Vriendelijke groeten,

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

VlisChris

@ Shorty: gave oplossing 8)
Jij gaat voor proefkonijn spelen dus? Als ik het goed begrijp? ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

suyver

Ik heb het zelfde probleem en heb de center op de grond gezet (ok, 15 cm boven de grond) en dan omhoog gericht (hoek ~ 10 graden). Dat werkt bij mij goed.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

wil

Quote from: suyver on March 25, 2004, 08:43:42
Ik heb het zelfde probleem en heb de center op de grond gezet (ok, 15 cm boven de grond) en dan omhoog gericht (hoek ~ 10 graden).
Hetzelfde dus als bij mij. Voor film werkt dat prima. Voor muziek krijg ik toch een beetje dat balkongevoel, dus daar vind ik het minder ideaal voor. Maar een center voor je tv is ook niks, en óp de tv plaatsen ziet niet uit. Moeilijk, moeilijk...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Raf1

Bouwmeester(en andere natuurlijk),

HT dmv projectie is meer reken/meet en denkwerk dan luisteren en kijken ;D
En het plaatsen van de centerspeaker is het bewijs daarvoor.
Als je de center en het scherm daar kan krijgen waar ze het best werken, is de rest kinderspel ::)
Het eerste wat je moet doen is realiseren dat je scherm en center aan elkaar vast zitten.
Of de center nu boven of onder het scherm komt, tel de maat van de center bij het scherm op, en ga aan het het werk.
Mijn eigen overdenkingen hebben geleid tot het vaststellen dat alle speakers op dezelfde hoogte niet hetzelfde is als alle speakers op oorhoogte.
Speakers dienen bij HT ten alle tijde volledig op de oren gericht te worden, niet alleen to-in qua links-rechts, maar ook onder-boven!
Ik ben bezig om de laatste hand te leggen van een schema/tekening waarin alle relevante verhoudingen en formules worden weer gegeven.
Ook die voor hoogtes!

Groetjes,

Raf.


j.bouwmeester

Ik ga denk maar voor de 'onder' optie. Hij komt dan 15 cm boven de vloer en de verticale afstand tussen de verschillende tweeters is dan het kleinst. Bovendien staat het wel mooier. Daarbij komt plaatsing van de center het 'nauwst' bij close-up gespreken, en de mond van mensen zit meestal aan de onderkant ;)

wil

Quote from: j.bouwmeester on March 25, 2004, 21:59:29
en de mond van mensen zit meestal aan de onderkant ;)
vaak wel...

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Tj@k

Quote from: j.bouwmeester on March 25, 2004, 21:59:29
Daarbij komt plaatsing van de center het 'nauwst' bij close-up gespreken, en de mond van mensen zit meestal aan de onderkant ;)


Je mond zal echt zo laag maar zitten, da's niet zo mooi, vooral niet als je oren daar ook zitten.  ;D


FrankB

Quote from: Tj@k on March 28, 2004, 23:16:19


Je mond zal echt zo laag maar zitten, da's niet zo mooi, vooral niet als je oren daar ook zitten.  ;D



Waar gaat het nog over, werkelijk  ::) ::)

Anyway, als je je center wat omhoog richt moet het wel kunnen lijkt me .... beter dan een gat uit je doek knippen  :o
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12