Helderheid 3D Epson TW9200

Started by frank25, September 1, 2015, 11:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank25

Ik ben in het bezit van een Epson TW9200W en zit met het volgende 3d  probleem.
mijn 3d camera is de Sony DEV50 en bewerk deze in Sony Vegas.

In 2d zien deze filmpjes er goed uit op de beamer, goeie kleur en helderheid, stand "woonkamer". Als ik dan overschakel naar 3D dynamisch zien de filmpjes er donker uit door de 3D bril, niet het heldere beeld als in de woonkamer stand. Kijk je naar het 3D beeld zonder bril, helderheid is ok en gelijk aan 2D woonkamer stand. Als je de bril opzet wordt het beeld natuurlijk een stuk donkerder, logisch natuurlijk. Op mijn 3D TV zien de filmpjes er perfect uit in 3D, goeie helderheid en kleur, Philips 55PUS880912.
Als ik tussen woonkamer en 3D dynamisch schakel zie ik haast geen toename van helderheid, lichtopbrengst.
Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit tussen de verschillende helderheden lees lichtopbrengsten.

broodro0ster

De woonkamer stand is volgens mij al een heldere stand.
En misschien draait de beamer wel al in high lamp mode in die stand?
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

frank25

De lamp staat dan inderdaad in de hoogste stand.
Heel veel monitoren schakelen over naar een extra hoge stand van de helderheid in de 3D stand. Ik weet niet hoe dat zit met de beamer. Is misschien de 3D dynamisch helderheid gelijk aan woonkamerstand?

broodro0ster

#3
Quote from: frank25 on September  1, 2015, 13:39:42
De lamp staat dan inderdaad in de hoogste stand.
Heel veel monitoren schakelen over naar een extra hoge stand van de helderheid in de 3D stand. Ik weet niet hoe dat zit met de beamer. Is misschien de 3D dynamisch helderheid gelijk aan woonkamerstand?

Ik bedoelde in 2D. Als je lamp al in high mode staat in 2D, dan is het normaal dat het er veel doffer uitziet in 3D.
Zelfs op HW55 ziet in de gekalibreerde stand (licht verlies) en lage lamp modus het beeld er iets feller uit als in de 3D stand met high lamp mode en een ongekalibreerde preset.

En hoe groot is het scherm? Want dat heeft ook invloed.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

frank25

De lamp staat in de hoogste stand en in  2D woonkamer stand.

Het gekke is als ik een 3D blu ray afspeel is het beeld goed. Alleen mij eigen filmpjes zien er niet zo goed uit. Ben vandaag aan het uitzoeken wat de invloed is van SBS en MVC (zelf gemaakte blu ray met Sony Vegas). Immers SBS is van een lagere resolutie ( 960 bij 1080). Misschien is dat de reden waarom de eigengemaakte video's er niet zo goed uitzien.

Het uitzoeken valt niet mee, weinig echte ervaring met de MVC van Sony. :blink: :blink:

bmateijsen

SBS of MVC heeft geen invloed op de lichtopbrengst. Maar de bril neemt natuurlijk wel bijna 40% van het licht weg. Dan is het afhankelijk hoe groot je projecteert, hoeveel licht je over houdt.

larsonator

Quote from: frank25 on September  2, 2015, 16:33:08
De lamp staat in de hoogste stand en in  2D woonkamer stand.

Het gekke is als ik een 3D blu ray afspeel is het beeld goed. Alleen mij eigen filmpjes zien er niet zo goed uit. Ben vandaag aan het uitzoeken wat de invloed is van SBS en MVC (zelf gemaakte blu ray met Sony Vegas). Immers SBS is van een lagere resolutie ( 960 bij 1080). Misschien is dat de reden waarom de eigengemaakte video's er niet zo goed uitzien.

Het uitzoeken valt niet mee, weinig echte ervaring met de MVC van Sony. :blink: :blink:
ik vermoed dat je in vegas pro de instellingen moet hebben m.b.t helderheid bij 3D playback

frank25

Quote from: larsonator on September  2, 2015, 16:45:27
ik vermoed dat je in vegas pro de instellingen moet hebben m.b.t helderheid bij 3D playback

Ik begrijp dat de SBS en MVC geen invloed hebben op de licht opbrengst van de beamer. Ze hebben wel invloed op het totale plaatje.

Wat bedoel je met   ik vermoed dat je in vegas pro de instellingen moet hebben m.b.t helderheid bij 3D playback ?

broodro0ster

Quote from: frank25 on September  2, 2015, 16:33:08
De lamp staat in de hoogste stand en in  2D woonkamer stand.

Het gekke is als ik een 3D blu ray afspeel is het beeld goed. Alleen mij eigen filmpjes zien er niet zo goed uit. Ben vandaag aan het uitzoeken wat de invloed is van SBS en MVC (zelf gemaakte blu ray met Sony Vegas). Immers SBS is van een lagere resolutie ( 960 bij 1080). Misschien is dat de reden waarom de eigengemaakte video's er niet zo goed uitzien.

Het uitzoeken valt niet mee, weinig echte ervaring met de MVC van Sony. :blink: :blink:

Ja dan is het normaal dat die stand veel helderder is als 3D.
2D high lamp mode en dan nog woonkamer stand, dat is echt zeer fel. Feller dan dat krijg je er niet uit.
En dan ga je naar de 3D waarbij je 40% minder licht hebt door het brilletje. Kan je niet in je software de helderheid van de beelden wat boosten?
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

bmateijsen

Quote from: frank25 on September  2, 2015, 16:33:08
De lamp staat in de hoogste stand en in  2D woonkamer stand.

Het gekke is als ik een 3D blu ray afspeel is het beeld goed. Alleen mij eigen filmpjes zien er niet zo goed uit. Ben vandaag aan het uitzoeken wat de invloed is van SBS en MVC (zelf gemaakte blu ray met Sony Vegas). Immers SBS is van een lagere resolutie ( 960 bij 1080). Misschien is dat de reden waarom de eigengemaakte video's er niet zo goed uitzien.

Het uitzoeken valt niet mee, weinig echte ervaring met de MVC van Sony. :blink: :blink:

Wat bedoel je met 'ziet er niet goed uit'? SBS is een halvering van de resolutie, dus dat je minder scherpte/ detail ervaart, dat lijkt mij logisch...

frank25

Quote from: bmateijsen on September  4, 2015, 10:34:44
Wat bedoel je met 'ziet er niet goed uit'? SBS is een halvering van de resolutie, dus dat je minder scherpte/ detail ervaart, dat lijkt mij logisch...

Ik heb inmiddels een nieuwe media player gekocht die wel ISO files wil afspelen, helaas weigert OPO dat. Heb nu nieuwe video s in mvc gemaakt (ISO) en op de PC ziet het er een stuk beter uit, scherper betere kleur. Helaas heeft Vegas een render probleempje met het rood in de M2TS. Heb een aantal test gemaakt en ga deze vanavond bekijken, ben benieuwd hoe het er uitziet. Moet alleen nog het rood effect van Vegas oplossen, kleinigheid ?

frank25

Gisteren de eerste top bottom video gemaakt in een resolutie van 1920 bij 2176. De dune speelt dit prima af en op de beamer ziet het erg goed uit. Voor mij is het probleem opgelost. Ik bedank ieder voor zijn hulp.

Frank :clapping: :clapping:

HomeTheaterLover

Quote from: frank25 on September  4, 2015, 16:40:44
Ik heb inmiddels een nieuwe media player gekocht die wel ISO files wil afspelen, helaas weigert OPO dat. Heb nu nieuwe video s in mvc gemaakt (ISO) en op de PC ziet het er een stuk beter uit, scherper betere kleur. Helaas heeft Vegas een render probleempje met het rood in de M2TS. Heb een aantal test gemaakt en ga deze vanavond bekijken, ben benieuwd hoe het er uitziet. Moet alleen nog het rood effect van Vegas oplossen, kleinigheid ?
pak de ISO uit zodat het een BDMV BD) mappenstructuur word. e oppo zal het dan WEL afspelen. Mocht je de firmware telkens ge-update hebben, is er een patch om deze disc te kunnen afspelen. Bij interesse voor de patch graag een PM ;)

frank25

Even terug komen op de helderheid van de beamer in de 3d stand. Het probleem is inmiddels opgelost. De zelf gemaakte video's waren met het programma Sony Vegas gemaakt en de gamma waarde was op een gehouden. Dan zie dat de middentonen van de video vrij laag is. Nadat de gamma waarde op 1,8 was gezet en de waarde van de luminance weer tussen de 0 en 100% was afgeregeld, waren de middentonen met zo'n 15 tot 20% gestegen. Op de beamer is dat precies genoeg om een goede helderheid te krijgen. Heb nu mooie zelf gemaakte video's in 3D met meer dan genoeg helderheid en kleuren. Alle instelling, zowel op de beamer als op de mediaplayers, staan neutraal. De vervelende rode kleur was daar ook mee opgelost.