Airport express naar DAC stottert

Started by mca2, December 12, 2015, 16:11:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

#25
Quote from: mca2 on December 27, 2015, 10:47:19
s
Thanks  :pompom:
Na 5 jaar ontdek dat er een S/PDIF aanwezig is, hij is uit 2011 dus ondersteunt max 96/24. Er staat geen pictogram bij de port en in de specs was het ook even zoeken.

Maar lang verhaal kort: geen gestotter meer. De fout zit dus in de AE, waarschijnlijk in de output port. Ik ga maar eens op jacht naar een nieuwere versie.

laat ik eens aardig zijn en zo een nieuwere AE hier aansluiten en kijken of ik er een goeie bitstream uitkrijg.


edit1 : Hij is aangesloten en er komt nu muziek uit laat hem even lopen om te kijken hoe stabiel het is. De meeste mensen weten niet dat bijna alle macs een optische uit hebben ze komen hier (helaas) pas achter als die stuk is er zit nl een klein flippertje wat deze aan/uit zet en die wil nog wel eens stuk gaan waardoor mensen ineens een rode lampje zien en geen analoge audio hebben.

edit2 : Werkt prima, als 'dac' gebruik ik de interne dacs van mijn denon avp (welke een betere dac stuk heeft met 4 dacs per kanaal en fully balanced dan de meeste externe dacs en dat gaat prima. Let wel wat mij betreft zit je vast aan 44.1 via een AE en vast 48Khz met een ATV3. Ik zal zo eens testen met de ATV4 (via hdmi heeft geen spdif).

edit3 : De ATV4 heeft wat meer opties maar zover ik kan zien down/up sampled die altijd naar 48khz.

Daniel.

PS: ik gebruik normaal een mac mini voor audio
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

Thanks voor de research. Ik gebruik dus een losse DAC, Audiolab Q-DAC die verbonden is aan mijn Rotel RA-980BX.

En hoe gebruik je de mini dan? Via usb2.0 verbinden en via de remote app iTunes bedienen? Of gebruik je een andere config?
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on December 27, 2015, 21:09:17
Thanks voor de research. Ik gebruik dus een losse DAC, Audiolab Q-DAC die verbonden is aan mijn Rotel RA-980BX.

En hoe gebruik je de mini dan? Via usb2.0 verbinden en via de remote app iTunes bedienen? Of gebruik je een andere config?

Nee ik gebruik geen usb, maar ook hier de optische uitgang via de 3.5mm. Daar doe ik in principe geen upsampling (soms speel ik er wel eens mee als er nieuwe software is) dit laat ik normaal over aan de denon interne systeem. Meningen kunnen verschillen maar deze is vrij goed in mijn oren.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Matthias

Quote from: mca2 on December 27, 2015, 10:47:19

Maar lang verhaal kort: geen gestotter meer. De fout zit dus in de AE, waarschijnlijk in de output port. Ik ga maar eens op jacht naar een nieuwere versie.

Ik heb er nog 1 in de verkoop sectie staan.  ::)
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

mca2

#29
Quote from: Matthias on January  2, 2016, 20:15:16
Ik heb er nog 1 in de verkoop sectie staan.  ::)
Dank maar helaas te laat gespot.

Ik snap er inmiddels helemaal niks meer van want ook met de nieuwe AE hikt en stottert het vanouds. Ik heb de AE het bestaande wifi laten joinen maar dat was dus weer waardeloos. Daarna heb ik de AE een eigen wifi laten maken en op zowel 2.4 als 5GHz waarbij de kanalen mijlenver van de kanalen liggen die ik hier opvang. Maar op beide frequenties is het gestotter enorm. Ook heb ik in dezelfde zelfde setup via de wifi vd modem en dan dus via utp naar de AE verbonbonden maar ook daarmee geen succes

Ik heb ook nog met een andere nieuwere Macbook Pro geprobeerd maar ook dat gaf dezelfde slechte resultaten.

Kortom, of ik heb hier een enorm wifi probleem maar de kabel lijkt nu de hoofdverdachte, als is het zeer merkwaardig dat die direct aan de MBP verbonden geen enkele hik geeft.

Edit: ik heb ook mijn MBP bedraad aan mijn router verbonden en deze ook bedraad aan de AE met nog steeds hetzelfde gestotter. Dan zou je toch haast wel de kabel gaan verdenken.

Edit2: ik heb er een andere optische kabel geprobeerd maar ook die geeft hetzelfe gestotter. Ik wordt hiet zwaar moedeloos van en leg me er maar bij neer, dat dit niet gaat werken.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

Quote from: mca2 on January  2, 2016, 22:53:00

Edit2: ik heb er een andere optische kabel geprobeerd maar ook die geeft hetzelfe gestotter. Ik wordt hiet zwaar moedeloos van en leg me er maar bij neer, dat dit niet gaat werken.

Puur door uitsluiting misschien dat het toch aan je dac ligt ? Is het mogelijk om eens met een goedkope receiver te testen? Of toch echt voor een mini 'pc' gaan als een mac-mini dan ben je zeker van het probleem af.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

Quote from: danielo on January  3, 2016, 09:08:41
Puur door uitsluiting misschien dat het toch aan je dac ligt ? Is het mogelijk om eens met een goedkope receiver te testen? Of toch echt voor een mini 'pc' gaan als een mac-mini dan ben je zeker van het probleem af.

Daniel.
Sinds vandaag heb ik een Denon AVR-X4000 staan met S/PDIF-ingang (zie ook dit topic). Ik heb de AE via de optische kabel verbonden en had geen enkele storing. Ik ben bang dat de optische ingang vd DAC dan toch kuren heeft. Ik zal onze leverancier vd DAC eens navragen.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW

danielo

#32
Quote from: mca2 on January  3, 2016, 23:52:23
Sinds vandaag heb ik een Denon AVR-X4000 staan met S/PDIF-ingang (zie ook dit topic). Ik heb de AE via de optische kabel verbonden en had geen enkele storing. Ik ben bang dat de optische ingang vd DAC dan toch kuren heeft. Ik zal onze leverancier vd DAC eens navragen.

Jammer maar ook blij om te horen dat met een andere dac het wel werkt dan heb je een begin punt. Hoe bevalt de x4000 met zijn dacs en gebruik je daar puur direct mode (geen idee wat die dan doet). Het digitale deel zal vrijwel gelijk zijn als bij mijn avp alleen het dac deel van de avp kost waarschijnlijk meer dan de hele x4000.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mca2

Kweenie of we de DAC de schuld mogen geven, direct vanuit de MPB geeft een optische kabel een prima signaal. Ik vermoed dat de optische uitgang vd AE en de ingang vd DAC niet zo lekker samengaan.

De Denon gebruik ik alleen voor film, niet voor stereo.
Denon AVR-X4000, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Toy, Klipsch R-112SW