Geen geluid met/via ARC ?!

Gestart door papaleo, december 12, 2015, 15:40:11

Vorige topic - Volgende topic

papaleo

Ik heb een probleem om ARC aan de praat te krijgen...

Ik zal eerst even opsommen met welke apparaten dit niet lukt,dit zijn alle ARC compatible apparaten;

-TV:Sony(KD-75X9405C)
-Ziggo/kabeltuner:Dreambox
-AV/versterker: Marantz AV8802a

Heb verschillende connecties geprobeerd...,maar ik denk dat dit deze de juiste is;

Ik heb dus de Dreambox via een HDMI kabel in de TV input HDMI 1 gestoken,vanaf de TV HDMI 4 =(ARC-out) gaat er een 12 meter lange High-Speed HDMI kabel naar de AV8802a welke aldaar in de ARC input gestoken zit.
Ik heb (naar mijn mening) alle HDMI instellingen in de AV en TV goed ingesteld....heb deze wel >10x nagelopen!
Ik zie dat wanneer ik uitgang HDMI 1 kies (dit waar de Dreambox is op aangesloten) dan springt de Marantz AV automatisch op 'Audio TV' dus zou je denken...,héé dat gaat goed..,maar niets is minder waar want ook al staat de AV op Audio TV er komt geen geluid uit de speakers...
Zie ik ieta over het hoofd,of zal het toch aan de (12m lange) HDMI kabel liggen?
Deze zelfde kabel gebruik ik ook om een 4k/60 mediaplayer met mijn TV te verbinden en dat gaat prima...

Nu zijn er wellicht niet veel onder ons die specifiek met een en dezelfde apparaten spelen...maar wie weet dat er iemand het verlossende antwoord/oplossing heeft/weet.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Sopper

Dreambox op Marantz, marantz naar tv.
Wat je wilt kan denk ik niet.
Wel via optisch
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

papaleo

Ok...,maar waar heb/gebruik je dan arc voor?
En optisch heb ik ook al overwogen,maar de HDMI kabel ligt er al,de optische kabel niet.

Ik zal dan wel een denkfout maken,maar ik zend/stuur toch een video/audio signaal naar binnen de tv in,gaat deze dan niet via de arc out naar buiten de AV in dan om deze vervolgens via de speakers hoorbaar te maken
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Sopper

Arc is speciaal voor tv signaal zonder tussenkomst externe ontvanger bedacht.
Dus als je bv met ziggo module in je tv werkt.

Audio return channel, zegt genoeg.
Gaat dus over dezelfde HDMI als het binnenkomende signaal en dus niet via een andere HDMI.
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F

papaleo

Citaat van: Sopper op december 12, 2015, 16:00:37
Arc is speciaal voor tv signaal zonder tussenkomst externe ontvanger bedacht.
Dus als je bv met ziggo module in je tv werkt.

Audio return channel, zegt genoeg.
Gaat dus over dezelfde HDMI als het binnenkomende signaal en dus niet via een andere HDMI.

Aha...,dus met/via de Ziggo module/kaart zou het wel moeten werken...,laat ik deze er nu ook in hebben zitten...,ga dit straks eens ff proberen,thx!
Dan zou het ook met de youtube,Kodi,en alle andere app's die op de TV zijn geinstalleerd moet lukken..!?

Sopper

Citaat van: papaleo op december 12, 2015, 16:30:09
Dan zou het ook met de youtube,Kodi,en alle andere app's die op de TV zijn geinstalleerd moet lukken..!?

Inderdaad, dat werkt ook.

Mokumer45

ARC werkt alleen maar via de HDMI-out op de receiver en de HDMI-in van de tv (uiteraard alleen als ze beide ARC ondersteunen). De volgorde van aansluiten moet dus zijn: Ziggo box HDMI-out naar een HDMI-in van de receiver, daarna HDMI-out (met ARC-optie) van de receiver naar de HDMI-in (met ARC-optie) van de tv. Dit is bij mijn weten de enige methode om ARC te kunnen gebruiken.
Ik heb zelf (helaas) geen ARC op mijn tv, maar de boel wel op deze manier aangesloten met een extra optische kabel tussen de tv en de receiver om het geluid van de tv via mijn receiver tot volle tevredenheid af te kunnen spelen. Hierdoor heb ik en waarschijnlijk iedereen, die het op deze manier (met of zonder ARC) aangesloten hebben, de mogelijkheid om het tv-geluid via een soort 5.1 simulatie af te spelen. Dit is in mijn ogen een leuke extra voor vooral films en series.
Succes er mee.
PS: typo er uit gehaald. 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

papaleo

Citaat van: Sopper op december 12, 2015, 16:31:55
Inderdaad, dat werkt ook.

Nee,dit werkt dus helaas ook niet... :crazy:

@Mokumer45
Mmmm....,ik ga dit eens onder de loep nemen.
Het jammere is, dat mijn Ziggo-box dan weer bij de TV staat, dat is zo'n 12m van mijn AV vandaan....,ik zal eens kijken of ik het op een of andere manier op die manier aan de praat gaat krijgen.

jossie

Volgens mij heb je het goed aangesloten. Staat de volume op de dreambox niet dicht? Soms, bij digitale formats moet het volume op max staan anders wordt het '0'.
Kun je de dreambox niet even op LR zetten dus geen DD of iets dergelijks in het audio menu.
Omni !

papaleo

Citaat van: jossie op december 12, 2015, 17:00:22
Volgens mij heb je het goed aangesloten. Staat de volume op de dreambox niet dicht? Soms, bij digitale formats moet het volume op max staan anders wordt het '0'.
Kun je de dreambox niet even op LR zetten dus geen DD of iets dergelijks in het audio menu.
Ik heb het nog niet nagekeken,maar wanneer ik de speakers van de TV gebruik,deze loopt ook via HDMI in op de TV,dan hoor ik wel geluid...,dan zou ik daaruit toch ook niets moeten horen?!

Maar ik zal het straks eens controleren...

jossie

Citaat van: papaleo op december 12, 2015, 17:06:01
Ik heb het nog niet nagekeken,maar wanneer ik de speakers van de TV gebruik,deze loopt ook via HDMI in op de TV,dan hoor ik wel geluid...,dan zou ik daaruit toch ook niets moeten horen?!

Maar ik zal het straks eens controleren...
Zou best kunnen dat je de TV speakers uit moet zetten om arc te  'activeren'

Manual?
Omni !

Mokumer45

Zo lang je geen HDMI-kabel aansluit tussen je tv HDMI-in en je HDMI-out (beide met ARC), zal het nooit werken. Je moet in je tv-menu wel de geluidsinstelling naar een niet-tv geluid optie stellen (geen idee hoe die in jouw tv heet). Dus zal je (helaas voor je) nog zo'n lange HDMI kabel er bij moeten aanschaffen, of eventueel ergens lenen om het uit te proberen. Beide HDMI kabels moeten volgens mij trouwens minimaal een 1.3 versie zijn anders werkt meerkanaals geluid niet (maar misschien haal ik nu wat dingen door elkaar).
Misschien wel een domme vraag, maar heb je wel gecontroleerd of beide apparaten wel de ARC-optie hebben? Moet of in de manuals staan of bij beide aansluitingen (dus receiver en tv) vermeld staan.
PS: volgens mij zit er helemaal geen volume regeling op een Dreambox en bij mijn weten wordt er in de handleiding ook nergens iets hierover vermeld. Volgens mij is dit alleen maar een soort router/modem en converter (een Media-box).
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.

jossie

Die kabel zit er al Mokumer45...
Omni !

papaleo

Citaat van: jossie op december 12, 2015, 17:11:11
Zou best kunnen dat je de TV speakers uit moet zetten om arc te  'activeren'

Manual?
Ja...,die optie had ik ook al geprobeerd,maar deze laat geen audio via de versterker lopen.

Je kan in het menu kiezen voor 'TV speakers' of 'Audiosysteem' maar de optie Audiosysteem is volgens mij voor een van Sony's soundbarsystemen...
Maar goed,je gaat natuurlijk van alles proberen... :crazy:

papaleo

Citaat van: jossie op december 12, 2015, 17:48:07
Die kabel zit er al Mokumer45...

Ja,dat klopt...nu ik het weer ff terug lees. ;)

Ik heb daar zelfs 2 lange hdmi kabels lopen,ik heb van alles met die kabels geprobeerd kwa schakelen,maar ik weet het ff niet meer...

Maar ik lees op het www dat ik niet de enige ben waar ARC niet, of moeilijk aan de praat te krijgen is... ???

jossie

Ik ben geen arc expert maar je kabel zit goed. Alles wat op de tv zit aangesloten kan dan via arc terug naar de receiver. 'Audio systeem' kiezen klinkt logisch.
Omni !

jossie

Het feit dat je 'Audio TV' in beeld krijgt geeft aan dat het systeem goed werkt (of ben je dat inmiddels weer kwijt 🙃).
Omni !

Mokumer45

In ieder geval is de optie Audiosysteem op je tv voor alle externe geluidsweergave en ZEKER NIET exclusief voor een soundbar van welk merk dan ook.
Er is eventueel de mogelijkheid, dat de afstand c.q. de lengte van de kabels te groot is, waardoor het signaal te veel verlies oploopt. Maar ik acht dat niet erg waarschijnlijk.
Sorry, maar nogmaals de vraag: weet je zeker, dat beide apparaten de ARC-functie ondersteunen?
PS: welk merk en type tv en receiver heb je, misschien kan ik meer inzicht via die kant krijgen?

Sorry, even een update. Uiteraard moet het geluid van je Dreambox op max. staan via de afstandsbediening hiervan, anders heb je bij een te lage stand van het volume geen of bijna geen geluid, wat doorgestuurd wordt.

Sopper

Heb je beide apparaten HDMI control enabled?

papaleo

Citaat van: Sopper op december 12, 2015, 18:32:30
Heb je beide apparaten HDMI control enabled?

In de Marantz is dit HDMI 'bediening' aan/uit,dus deze had en heb ik op aa gezet.
In de Sony TV komt ik deze term of iets soortgelijks niet tegen...

@Mokumer45
Kijk eens in mijn eerste post... ::)
Ik heb daar mijn apparaten neergezet,want dat leek mij belangrike informatie voor iemand die mij een oplossing kon geven.

En,ja...èn de TV èn de AV heeft ARC.

Mokumer45

Sorry, je hebt gelijk, niet goed opgelet.
Staat het geluidsvolume van de Dreambox op maximum via de afstandsbediening ingesteld? Ik krijg bij het veranderen van dit volume een volumebalk in mijn scherm te zien, waardoor dit prima te  controleren is.
Aanvulling: Maar dit kan ook aan mijn apparatuur liggen, ik heb een Sony tv en receiver en een ander type media box (een Ziggo, maar uit de UPC periode).

Sopper

Citaat van: papaleo op december 12, 2015, 18:38:49
In de Sony TV komt ik deze term of iets soortgelijks niet tegen...

Heet bij Sony HDMI CEC of bravia synch

papaleo

Citaat van: Mokumer45 op december 12, 2015, 18:45:40
Sorry, je hebt gelijk, niet goed opgelet.
Staat het geluidsvolume van de Dreambox op maximum via de afstandsbediening ingesteld? Ik krijg bij het veranderen van dit volume een volumebalk in mijn scherm te zien, waardoor dit prima te  controleren is.
Aanvulling: Maar dit kan ook aan mijn apparatuur liggen, ik heb een Sony tv en receiver en een ander type media box (een Ziggo, maar uit de UPC periode).
ook dit geprobeerd,en heb ook nog de audio van ac3 naar mpeg veranderd,maar ook dit werkt niet

papaleo

Citaat van: Sopper op december 12, 2015, 19:04:18
Heet bij Sony HDMI CEC of bravia synch

De eerste foto,is wanneer je ergens niet uitkomt dan druk je op de 'Help' knop en dan word er uitgelegd....wat ik al reeds had gedaan  :threadclosed:

Dat is het 'm nu juist,wanneer ik in dit Sync Menu ('Bravia sync') kom,dan kan/moet ik kiezen 'Aangesloten app. selecteren' wanneer ik deze optie aanklik dan word er,zonder dat ik een keuze kan maken,verbinding gemaakt met mijn Sony FMP-X5 MediaPlayer welke in HDMI 2 zit,deze word dan automatisch (cec) aangezet...maar dat wil ik helemaal NIET!
Dus probeer het nog een keer maar nu trek de HDMI kabel uit de X5...,nu word er een scherm geopend met app's en ingangen,ik heb hier van alles uit geprobeerd maar ook nu geen succes.
Als ik kies voor de optie 'Audio bedienen' dan word ik dootgezet naar een hele lijst met Sony apparaten...(foto 6)
Ik werkelijk alle opties geprobeerd maar de Sony icm met de Marantz vertikt het om via ARC geluid te produceren.

Ik zal ter illuistratie wat foto's van het menu en waar ik heen word geloods wanneer ik het Sync menu (probeer) gebruikt...

papaleo