Scan Speak A4

Started by fireman, December 8, 2015, 00:04:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Overigens, komt wellicht niet zo uit mijn eerdere opmerking, maar vind ik jouw witte wel erg mooi zo. (effe los van de stands)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dura

Quote from: Fireman on December 10, 2015, 16:42:53
Je hebt helemaal gelijk, maar deze zat er eigenlijk zo bij. En wie weet in de toekomst kan het van pas komen.

Ha, ging bij de Viva Vivace die ik ooit eens gebouwd heb precies hetzelfde. Ik weet niet hoe het bij de A4 zit maar bij mij zaten de connectoren van het filter met schroefoogjes vast aan de terminals. Toen heb ik ze voor hoog en laag op dezelfde terminal gezet zodat nog maar een set werkte en kon ik jumpers weghalen, werkje van een minuut.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

fireman

Ik heb ze allemaal gesoldeerd.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Een hele 5.1 set uiteindelijk. Mooi hoor. Maar daar begin ik niet aan. Laag is overigens waanzinnig. Zeker op de latere uurtjes, alles stil in huis!!
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Is het wel nodig om een sub bij de A4's te plaatsen? (in stereo opstelling, naim supernait2)

Ik zou het nu nog niet gaan doen, maar welke "muzikale" sub komt in aanmerking voor mijn set? Veelal muziek, vette beats van de dance. Heel soms een film (in stereo over de naim afgespeeld)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

rho

Ze zijn erg mooi geworden. Wit staat ze beeldig. (voor een HT zou ik ze zwart maken maar dat is puur om reflecties te verminderen)

Ik ken de sound een beetje van de enkele keren dat ik A4's gehoord heb.
Ik zou een sub zeker niet afraden. Ze zullen zeker wel lekker veel laag geven, maar het laag van een echte grote driver klinkt toch altijd iets anders/mooier.
Toch zie ik het niet als een noodzakelijkheid. Eerder een kans op een mooie upgrade. :)

rovinggecko

Heb er hier een sub bij en dat ondersteund bij muziek toch ook wel, maar hangt wel van je muziek smaak af of dit nodig is.
De mijn is op basis van een scanspeak 26w, maar als je meer ruimte hebt kan je ook een 30w nemen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

fireman

En 2x een sub, een links en een rechts. Als onderkast. Zoals de eve II, maar dan actief
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

rovinggecko

Ja, da's het helemaal. Maar ik ben met 1-tje ook al blij. Als je onder 80hz crossed dan gaat dat wel goed.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

fireman

Nu skyfall aan t kijken, klinkt best leuk
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Duck Twacy

Quote from: SmauG on December  8, 2015, 15:03:06
Pritex (Noppenschuim) op de wanden is bedoeld om staande golven (verkleuring) bij parallelle wanden tegen te gaan.
In principe geldt dat voor beide (pritex en wol). In feite wordt de door de conus naar achteren afgestraalde geluid omgezet in warmte. Materiaal dat in het midden van de kast zit zal wat effectiver zijn dan materiaal dicht op de wanden. Maar de algemene vuistregel is dat je bij een bas reflex geen dempingsmateriaal in het midden van de kast moet aanbrengen, omdat dan de poort minder goed werkt (de poort moet vrij blijven).

En inderdaad, met wol kun je ook een beetje de geluidsnelheid verlagen (schijnbare kast vergroting, geeft dan iets lagere Q van het systeem), maar dat is dus meer iets voor gesloten systemen.

Of je met wol ook de poort kunt tunen, lijkt me erg lastig/bewerkelijk (maar wie weet, als je tijd zat hebt).