Mijn eerste DIY Sub, Sealed

Started by mace_be, December 4, 2015, 14:16:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mace_be

Nu speelt hier een XTZ 99W12.18p icm de sun one amp.
Deze vind ik trouwens redelijk goed met mijn muziek en films.
Maar ik heb altijd wel een SVS SB13ultra of een PB13ultra willen hebben. Maar helaas wat te duur.
Toen ben ik wat beginnen lezen over DIY subs, Sealed of Bass Reflex (martyCube)..
Uiteindelijk is het een Sealed constructie geworden.

Driver : Dayton UM18-22
150L bruto inhoud
22mm V313 MDF
afmetingen 600x600x550

Ben al eventjes aant knutselen.

Helaas amper ervaring met houtbewerking.
Anders had ik mijn panelen allemaal exact even groot kunnen maken dmv met de kopieerfrees er langs af te gaan..
Had ik ook wat meer lijmklemmen gekocht, zo met een hoekje aan. etc..
Nu is er helaas nogal wat mm's afwijking.
Alles gelijmd met expansie PU houtlijm D4 van pattex.






mace_be

Brace

mace_be

Wat lijmen

mace_be


mace_be

#4
De baffle en een paar laagjes verf.
2x22mm MDF & nog 18mm multiplex blokjes voor de houtschroeven in vast te zetten.
Volgende stap, 8 IKEA SLÅN kussens tegen de wanden lijmen.

morca

Dat is nog eens een mooie driver  :thumbs-up:
Kistje zit ook goed degelijk inelkaar zo te zien.... zeer goede bracing erin .
Nice ben benieuwd hoe deze gaat bevallen  :music:

mace_be

Ik ben ook zeer benieuwd..
Zeker de verhouding tegen over commerciële subs

morca

#7
Wat voor amp ga je eraan hangen,een Hypex DS8 ofzo?

Verhouding is in jouw voordeel  ;D

audiosurfer

Mooie driver inderdaad, is nu helaas tijdelijk uitverkocht, ben er ook naar aan t kijken :)
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.


jossie

Quote from: mace_be on December  4, 2015, 14:49:18
2x22mm MDF & nog 18mm multiplex blokjes voor de houtschroeven in vast te zetten.

Je kunt ook inslagmoeren gebruiken zodat je M6 bouten kunt gebruiken om de woofer te monteren. Geeft wat meer controle bij de montage (en demontage als je nog 's wat wilt veranderen).
Omni !

mace_be

Kwestie amp: voorlopig xtz sub one amp, daarna wordt het een pa amp alla qsc ofwel een diy class D. iig een externe amp.

@audiosurfer, Heb de UM18 moeten bestellen en er 10 weken op mogen wachten :)

@Jossie, ja ik heb daar ook aan gedacht, maar heb schrik dat als ik niet recht boor, dat bij het aandraaien de schroefdraad oid stuk gaat. als ik eerst schroefen gebruik, en als dat gaat mis kan ik misschien nog altijd Inslagmoeren of inschroef/rampa moeren gebruiken.


Dirk

10 weken op je driver gewacht?  :crazy:
bij wie heb je die dan besteld?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audiosurfer

Quote from: mace_be on December  4, 2015, 21:24:53
Kwestie amp: voorlopig xtz sub one amp, daarna wordt het een pa amp alla qsc ofwel een diy class D. iig een externe amp.

@audiosurfer, Heb de UM18 moeten bestellen en er 10 weken op mogen wachten :)

@Jossie, ja ik heb daar ook aan gedacht, maar heb schrik dat als ik niet recht boor, dat bij het aandraaien de schroefdraad oid stuk gaat. als ik eerst schroefen gebruik, en als dat gaat mis kan ik misschien nog altijd Inslagmoeren of inschroef/rampa moeren gebruiken.



Das lang inderdaad..heb zelf de 15 uiteindelijk besteld, verwacht dat die ook voldoet, maar de 18 is wel heel gaaf en vind het stiekem wel jammer nu ik er toch 1 ga zien op het forum...😉!
Als het allemaal goed gaat met bouwen, komt er echter wel snel nog 1 bij 😎
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

mace_be

2x UM15 dat is nog beter dan 1x UM 18 :-)

audiosurfer

Quote from: mace_be on December  4, 2015, 21:57:31
2x UM15 dat is nog beter dan 1x UM 18 :-)

Ja, maar zon 18inch ziet er wel heel vet uit  :headbanging: en daar kan je er ook twee van neerzeten, zo duur zijn ze niet..

Eerst maar eens zien hoe het bouwen bij mij gaat..
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Dirk

Quote from: mace_be on December  4, 2015, 21:57:31
2x UM15 dat is nog beter dan 1x UM 18 :-)
ik ge de mijne (2 x 15") als alles goed gaat (met de bouw van wat nieuws) binnenkort verkopen, dus als je naar 3 stuks wil...  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

Quote from: mace_be on December  4, 2015, 21:24:53
@Jossie, ja ik heb daar ook aan gedacht, maar heb schrik dat als ik niet recht boor, dat bij het aandraaien de schroefdraad oid stuk gaat. als ik eerst schroefen gebruik, en als dat gaat mis kan ik misschien nog altijd Inslagmoeren of inschroef/rampa moeren gebruiken.

Dat kun je makkelijk. Het aandraaien van fikse houtschroeven in 40 mm hout naast een konus is ook niet ongevaarlijk.

Als je toch inslagmoeren wilt gebruiken: Woofer erin leggen en gebruiken om de gaatjes een klein stukje voor te boren, woofer verwijderen en gaatjes doorboren, hou de inslagmoer gewoon met je hand aan de achterkant en steek van de voorkant een inbusbout met een zo groot mogelijke carrosserie ring in de inslagmoer, met de hand aandraaien tot de pinnen van de inslagmoer het hout raken, dan met een geschikte inbussleutel de inslagmoer in het hout 'trekken'. Zo kun je de inslagmoeren stuk voor stuk perfect recht het hout intrekken en heb je bij montage geen problemen.

Je kunt de inslagmoeren ook proberen op een iets gedraaide positie t.o.v. je houtklosjes. Lukt het niet kun je ook nog de houtschroeven op de bedoelde posities monteren.
Omni !

mace_be

Bedankt voor het goede advies!  ga het mss zo wel doen! 

mace_be

Ben blij dat ik het gemonteerd heb met de inslagmoeren.
Resultaat :

mace_be

Klinkt zeer goed en Diep, doet echt alles trillen.
Maar helaas is er iets mis met de Voicecoil , hij maakt een schurend geluid. dit stopt als ik de subwoofer in het horizontale vlak leg. En als ik er mee rammel hoor ik een stuk metaal achtig iets rammelen...
Dit is echt balen  :(
Contact opgenomen met de winkel, ben benieuwd wat daar uit te bus komt.


audiosurfer

Quote from: mace_be on December  7, 2015, 18:57:16
Klinkt zeer goed en Diep, doet echt alles trillen.
Maar helaas is er iets mis met de Voicecoil , hij maakt een schurend geluid. dit stopt als ik de subwoofer in het horizontale vlak leg. En als ik er mee rammel hoor ik een stuk metaal achtig iets rammelen...
Dit is echt balen  :(
Contact opgenomen met de winkel, ben benieuwd wat daar uit te bus komt.

Klote zeg! Ben benieuwd hoe ze het oplossen, hopelijk gaat dat makkelijk.. Heb je vanuit de us besteld?
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

mace_be


Dirk

'k kan je alleen maar aanraden ze volgende keer (als die er komt) ze rechtstreeks bij de importeur te kopen (Soundimports.nl)
daar heb ik mijn exemplaren vandaan en dat duurde echt geen 10 weken, ook al had hij ze op het moment vd bestelling niet op voorraad liggen ;)
hopelijk regelt je leverancier eea snel & correct zodat je weer verder kan met dit project 8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea