REL 150E vraag

Started by audio_stabilo, December 1, 2015, 21:39:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedenavond,

Een kort vraagje. Wie heeft er ervaring met de REL Q150E? Ik heb deze subwoofer maar ik vind dat deze erg snel over zijn nek gaat. De speaker gaat al snel fors heen en weer en begint dan te ploppen. Ik vindt dat geen 150 watt RMS waard in ieder geval. Is dit normaal bij deze subwoofers? Ik heb hem aangesloten met de neutrik kabel

Dankje wel alvast

frits marantz

Neutrik betekend dat jouw versterker de woofer aanstuurt. Versterker wel stabiel genoeg?

audio_stabilo

Quote from: frits marantz on December  1, 2015, 21:45:27
Neutrik betekend dat jouw versterker de woofer aanstuurt. Versterker wel stabiel genoeg?

Marantz PM 7004

djoeri

Ja dat ligt aan de rel, is een long throw woofer in een gesloten kast. Ik vond ze altijd lekker klinken met muziek, maar wat film diep betreft komen ze echt te kort.

Gr Djoeri

Achiel

Quote from: frits marantz on December  1, 2015, 21:45:27
Neutrik betekend dat jouw versterker de woofer aanstuurt. Versterker wel stabiel genoeg?

Dat is geen waar, via de neutrik sluit je hem gewoon high level aan, m.a.w. je takt af van de luidsprekers, maar de REL heeft zelf intern een versterker.

Wat verderop gezegd wordt klopt, deze REL klink lekker met muziek maar komt voor filmgeweld tekort.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

audio_stabilo

Nou met muziek op een lekker volume moet je ook uitkijken helaas :(

H&C Hifi

De Rel is geen woofer om te ''knallen''
Het is een gesloten systeem van al bijna 15 jaar geleden...

In die tijd was dit echt een behoorlijke sub, heden ten dage kan een kleine Klipsch van 325,00 Euro een stuk luider en dieper dan deze Rel.
Wel is de Rel hifitechnisch gezien de betere maar wellicht vind jij dat minder interessant.

frits marantz

Ik ben er in de stereo opstelling zeer tevreden mee. :pompom:

In de surround opstelling is het mij inderdaad ook wel eens opgevallen dat de sub het er soms wat moeilijk mee heeft. Zal daar nog eens naar de instelling kijken of ik dit nog wat kan verbeteren. En anders daar maar een keer een upgrade doen, dan de Rel naar een stereo liefhebber. :headbanging:

frits marantz

Ben ik nog even. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het bijgeluid op hoge niveau's veroorzaakt werd door de wand in de kast waar de subwoofer tegenaan bleek te staan. Heb 'm er nu een halve cm vanaf gezet. Probleem niet meer ervaren.

Op mijn SR6009 doet hij het goed, zowel op muziek als film.

frits marantz

Oud topic, maar voor mij nu wel even relevant.

Ik heb de SR 6009 niet meer in mijn huiskamer staan en er staat nu ook een Denon pma 1500ae via een Dac op de TV aangesloten. Heb dus nu weer een stereo systeem.

Op de SR was de sub aangesloten via een tulp stekker kabel en gebruik nu de sub uitgang van de versterker voor aansturing van de REL via diezelfde kabel, maar kan wellicht nu beter de neutrik gaan gebruiken?

Nexterday

Mijn ervaring is dat een REL in een stereo setup het beste kan worden aangestoten met de meegeleverde Neutrik kabel. Wel even de juiste volumeregelaar gebruiken, de meeste REL's hebben er twee. Een Q150 lijkt me voor muziek in de regel prima, het is geen bonkdoos en dat is dan ook niet nodig. Zolang hij maar lager laag kan weergeven dan je luidsprekers, anders heb je alleen meer geluid en geen lager laag..en dan wordt de weergave er niet bepaald beter van. Als je al een sub wilt in stereo..ik ben ervan afgestapt. Hoe ik het ook inregelde, ik had altijd het gevoel dat de sub achter de rest aanhobbelde. Nooit helemaal in fase dus.
Music is the answer.

frits marantz

Draait nu via de neutrik, net als de set boven. De Rel is goed af te stellen. Doet bij juiste afstelling inderdaad alleen mee met de laagste tonen.

Heb eerder in de set boven (identiek) ook een tijdje zonder Rel gedraaid. De beide Four Tunes doen het dan verrassend goed in het laag, daarom ook alleen aanvulling voor de diepste tonen. Past goed bij elkaar.

Valt me op dat bij een film het ook goed gaat. Als ik het vergelijk met het geluid in de bios dan ben ik erg tevreden.