Auto schenken en belastingen [en een paarse krokodil]

Started by edgnoj, November 30, 2015, 17:44:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edgnoj

Ik zit met de volgende situatie:

Mijn vader en moeder van resp 87 en 85 jaar woonden in een verpleeghuis.
Mijn moeder is zwaar gehandicapt en om die reden hebben ze in 2008 een nieuwe Renault Kangoo gekocht en deze volledig aan laten passen aan de handicaps van mijn moeder.

Afgelopen week is mijn vader overleden en nu wil mijn moeder graag deze auto aan mij schenken. In ruil daarvoor ben ik dan haar vaste chauffeur en verleen ik mantelzorg.

Volgens de koerslijst van de ANWB is deze auto maximaal 8700 euro waard. (als ik goed ben ingelicht moet je maximaal haalbare verkoopprijs hanteren bij vaststelling van de hoogte van de schenking)

Als kind ouder dan 40 jaar mag ik per jaar maximaal 5200 belastingvrij ontvangen.

Hoe kan ik dit belastingtechnisch het beste aanpakken?

Moet deze schenking via een notaris lopen of is een schriftelijke overeenkomst voldoende?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Audiofiel

Kan ze hem niet in 2x schenken? Helft 2015 en helft begin 2016. Schenken kan ook op papier... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

edgnoj

Het is wel moeilijk rijden met een halve auto hoor  :P
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Roksan

Quote from: Audiofiel on November 30, 2015, 17:54:04
Kan ze hem niet in 2x schenken? Helft 2015 en helft begin 2016. Schenken kan ook op papier... ::)

Nu in december een deel en dan de volgende in januari.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Faxe

Als het nog een maandje kan wachten en er genoeg geld voorhanden is kan ze nu 4.300 aan je schenken. Daarvan plus het bedrag wat ze in 2016 mag schenken koop je de auto.

Je kunt ook nu 4.300 lenen van je moeder en deze in 2016 weer terug betalen. Op deze manier zou het dit jaar nog kunnen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

i2Paq

Auto gewoon op je naam zetten, tevens de verzekering.

Dan  je moeder elke keer wanneer nodig chauffeuren.

Ik denk niet dat de belastingdienst er naar kijkt.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

clockwork

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

edgnoj

#8
Ik denk dat het inderdaad dé manier is om de schenking in twee etappes te aanvaarden. Zeker nu we in de laatste maand van dit jaar zitten moet dat lukken. De tip van Faxe lijkt me trouwens ook helemaal niet verkeerd.
Is het wenselijk/verplicht om de schenking op papier te zetten of kan dit onderhands worden afgedaan?


Clockwork, hartelijk bedankt voor je blijk van medeleven  :clapping:

Ik ben even druk met het regelen van de uitvaart, de financiële afwikkeling en verdere rompslomp die komt kijken bij het overlijden.
Hoewel ik misschien niet direct zal reageren wordt verdere input van jullie wel hoog op prijs gesteld.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Hanky Panky

#9
De 'in 2-en hak-methode' is wel een aardige optie en de meest praktische.

Geen idee hoe het testament van de ouders er uit ziet maar als er iets instaat over een schuld van moeder aan jouw waarop oprenting plaatsvindt dan is er een goede kans dat moeder je gewoon onbelast een deel (jouw deel van de nalatenschap van je vader) mag uitbetalen. Zij heeft dan een schuld aan jou, die mag je doorgaans uitbetalen zonder heffing van Schenkbelasting. Bij een ouderlijke boedelverdeling (testament moet van voor 2003 zijn) kan het doorgaans ook zonder fiscale kleerscheuren op dezelfde wijze.

Als er sprake is van een vruchtgebruiktestament of wettelijke verdeling is het uitbetalen van je erfdeel niet veel meer aantrekkelijker dan gewoon schenken nu.

Even bellen met de notaris dus en vragen of je zonder gevolgen (een deel) van je aandeel in de nalatenschap kunt uitbetalen want: zoveel mensen, zoveel testamenten  ;)

En van dat deel kun je dan de auto 'kopen'. Wel even een kasrondje via de bank maken ter vastlegging. Ook een taxatie laten doen door bij 3 inkopers een inkoop offerte aan te vragen. Dat kan tegenwoordig via het internet. Je moet uitgaan van de waarde in het economisch verkeer en dat is de beste prijs die je bij een optimale presentatie kunt realiseren. Dat is niet altijd de ANWB koerslijst want die gaat uit van een professionele verkoper.

Sterkte met de nasleep, er komt genoeg op je af.

Oh ja (het beste voor laatst): gezien het verpleeghuis verhaal zou ik zorgen dan moeders zo snel mogelijk van de centen uit de nalatenschap afkomt. Je betaalt ruwweg 9-10% netto van je eigen vermogen aan extra eigen bijdrage Zorg met Verblijf in het kader van de WLZ (voorheen AWBZ). Met eigen vermogen bedoel ik dat deel dat uitpiept boven je Box 3 vrijstelling. Niemand haalt een rendement van die orde dus je teert rap in. Over een jaar of 10-11 is het vermogen van mam's grotendeels opgegeten op deze wijze. Nog een reden om even een kopje koffie bij de notaris te gaan drinken en na te gaan of hier nog een slimmigheidje op losgelaten kan worden. Spendeer een uurtje notaris tarief om je te laten informeren. Dat kan een bak geld besparen als het vermogen van paps en mams enigszins van omvang is (70K+).

Straks is er namelijk niets meer uit te betalen aan jou als moeders (wat ik van ganser harte hoop voor je ) ver in de 90 gaat.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

luistervinkje

#10
Quote from: i2Paq on November 30, 2015, 20:17:03
Auto gewoon op je naam zetten, tevens de verzekering.

Dan  je moeder elke keer wanneer nodig chauffeuren.

Ik denk niet dat de belastingdienst er naar kijkt.

Zolang het alleen hier om gaat denk ik er ook zo over.

En natuurlijk ook nog gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Hanky Panky

Quote from: luistervinkje on December  1, 2015, 08:15:23
Zolang het alleen hier om gaat denk ik er ook zo over.


Dat kan prima werken zolang er geen andere broers of zussen zijn.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raymond187

Gecondoleerd met je vader :(

Auto op je naam zetten en een goeie zoon voor je moeder blijven.

Er worden per dag 100en auto op naam gezet. Who would know...behalve jaloerse broers/zussen
Quote from: Hanky Panky on December  1, 2015, 10:07:06
Dat kan prima werken zolang er geen andere broers of zussen zijn.

Hanky Panky

Quote from: Raymond187 on December  1, 2015, 10:18:45
Gecondoleerd met je vader :(

Auto op je naam zetten en een goeie zoon voor je moeder blijven.

Er worden per dag 100en auto op naam gezet. Who would know...behalve jaloerse broers/zussen

Ik benoem het even, je weet maar nooit hoe mensen reageren  ;)

Heb al heel wat 'knokkende' familieleden uit elkaar moeten trekken in mijn carrière. Het overlijden van een ouder is vaak hét moment waarop oud zeer wordt 'afgerekend'.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

edgnoj

Misschien denk ik nu te moeilijk hoor maar....

Mijn vader is dus zojuist overleden. Mijn moeder wil graag dat deze volledig aan haar handicaps aangepaste auto naar mij gaat. Als "tegenprestatie" maak ik dan ritjes met haar en speel de taxi. Zij wil de auto graag aan mij schenken buiten de erfenis om. Moet ik nu de auto eerst overzetten van mijn vader naar mijn moeder en vervolgens naar mij, of volstaat het om de auto rechtstreeks op mijn naam te zetten?

Wat we dus willen is dat de auto geschonken wordt en dat ik niet op de één of andere manier gedupeerd wordt na overlijden van mijn moeder.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

eduard

volgens mij is toch vrij eenvoudig.
Jij koopt de auto voor juiste waarde daar word direct de schenking van afgehaald de rest betaal je aan je moeder. En volgende maand 2016 schenkt je moeder het rest bedrag weer terug.

edgnoj

Ik ben een beetje daas op dit moment van alles wat op me af komt, inclusief de zorg voor mijn zwaar gehandicapte moeder. Van de notaris begreep ik echter dat het toch niet zo simpel is, omdat de auto wel in de boedel moet worden meegenomen, omdat hij nog op naam van mijn vader stond op het moment van overlijden. Ik weet niet wat voor consequenties dit heeft.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

screw

Quote from: edgnoj on December  4, 2015, 11:35:42
Ik ben een beetje daas op dit moment van alles wat op me af komt, inclusief de zorg voor mijn zwaar gehandicapte moeder. Van de notaris begreep ik echter dat het toch niet zo simpel is, omdat de auto wel in de boedel moet worden meegenomen, omdat hij nog op naam van mijn vader stond op het moment van overlijden. Ik weet niet wat voor consequenties dit heeft.

Nog broers of zussen? zo ja, dan word het idd een ander verhaal, zo nee... auto op dagwaarde zelf kopen... je moeder mag dat zelf verkopen gezien zij de 1e begunstigde is.

Dan schenkt je moeder het drempel bedrag aan jouw voor de aanschaf van de auto... niks aan de hand voor de belastingdienst.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

edgnoj

Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

screw

Quote from: edgnoj on December  5, 2015, 12:27:26
Ja dus, wel zussen !!!

Dan word het een ander verhaal, kan het alsnog als een voorschot op je kindsdeel... alleen moet dit beschreven worden.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

i2Paq

Hoe is de erfenis geregeld?

Is er een testament op de langst levende en is men getrouwd in gemeenschap van goederen?

Zo ja; dan lult die notaris.

Alles is dan van je moeder en zij kan doen wat ze goeddunkt met alles wat ze heeft.

Pas als iets vloeibaar wordt (lees: voor geld verkocht) dan dient er een kindsdeel betaald te worden aan elk kind.

Als zij je die auto wil "geven" en op naam laten zetten zodat jij haar hiermee kan rondrijden dan kan dat gewoon zonder gezeur.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

edgnoj

Ik denk dat ik die auto dan maar moet weigeren. Ik wil die auto helemaal niet hebben en de bijbehorende onkosten al helemaal niet. De auto wordt alleen gebruikt om mijn moeder te kunnen vervoeren. Het zou toch belachelijk zijn als ik om die reden zou worden aangeslagen of dat dit ten koste zou gaan van mijn erfdeel, terwijl ik ook nog eens de enige mantelzorger ben van mijn moeder.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

edgnoj

@ i2Paq: ja, testament op langst levende en ja, in gemeenschap getrouwd
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

screw

Quote from: i2Paq on December  5, 2015, 13:08:23
Hoe is de erfenis geregeld?

Is er een testament op de langst levende en is men getrouwd in gemeenschap van goederen?

Zo ja; dan lult die notaris.

Alles is dan van je moeder en zij kan doen wat ze goeddunkt met alles wat ze heeft.

Pas als iets vloeibaar wordt (lees: voor geld verkocht) dan dient er een kindsdeel betaald te worden aan elk kind.

Als zij je die auto wil "geven" en op naam laten zetten zodat jij haar hiermee kan rondrijden dan kan dat gewoon zonder gezeur.

Dit is niet waar kan ik je uit eigen ervaring zeggen  ;) ik ben beide ouders op dezelfde dag kwijt geraakt... en mijn broers en zussen hadden ook div grote kosten dingen gekregen van mijn ouders, en op het moment dat het bij de notaris kwam werd het toch verrekend, voor de wet word het gewoon gezien als een voorschot op je kindsdeel.

Mijn advies is gewoon volg je notaris, erfrecht is een apart en verwarrend ding!
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

screw

Quote from: edgnoj on December  5, 2015, 13:08:53
Ik denk dat ik die auto dan maar moet weigeren. Ik wil die auto helemaal niet hebben en de bijbehorende onkosten al helemaal niet. De auto wordt alleen gebruikt om mijn moeder te kunnen vervoeren. Het zou toch belachelijk zijn als ik om die reden zou worden aangeslagen of dat dit ten koste zou gaan van mijn erfdeel, terwijl ik ook nog eens de enige mantelzorger ben van mijn moeder.

Auto gewoon op je moeders naam zetten, en jij word de hoofdbestuurder gezien je haar mantelzorger bent.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.