Rythmik diy kits - ervaringen?

Started by Dirk, November 29, 2015, 15:44:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik ben me wat aan het oriënteren in het aanbod van Rythmik zelfbouwkits, om deze in te zetten in mijn open baffle speakers. 8)

het zou in mijn geval gaan om de GR Research modellen, meer bepaald 2 x (per kant) de GR SW-12-16 FR driver icm een servo-drive plate amp, wslk een GR A370 XLR type
qua kostenplaatje (mede dankzij de slechte euro/dollar koers) toch geen kleine investering, dus ik ben nu even vooral benieuwd naar hands on gebruikerservaringen van mensen die al met dergelijke zelfbouwkits van Rythmik hebben gewerkt.

dat Rythmik mooie en goed klinkende subs maakt weet ik al, dus dat hoeven jullie me niet (meer) te laten weten...wel zou ik graag wat uit eerste hand horen van leden die er dus al mee aan de slag gingen om zelf wat in elkaar te knutselen ;)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

owkay...schijnbaar ben ik dus de eerste (hier op het forum) die met deze kits aan de slag gaat?  :dontgetit:

en inmiddels ben ik er na een paar mailtjes met HQ in de US wel achter dat er weinig specifieke kennis in huis is bij Rythmik aangaande open baffles en/of het gebruik van hun drivers daarin, de vragen en antwoorden die ik krijg zijn soms best grappig, maar ze doen wel erg hun best  ;D

het inwinnen vd informatie vordert dus gestaag...en stilaan wordt ik echt wel hoopvol vwb de potentie van zo'n set 12" drivers, dus wie weet kan ik ze nog mee in de Powerbuy laten opnemen, als die er tenminste binnen afzienbare tijd komt?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cobraatje

Leuk plan, ben benieuwd.

Bijzonder dat er weinig kennis is, de GR is er volgens de website zeer geschikt voor.
Ik meen mij te herinneren dat Rythmik onlangs een open baffle luidspreker voor een hififestival heeft gebouwd, kan helaas niet op de naam van het festival komen.

Hier staat gebruikerservaringen van diy subs , ook open baffle http://www.rythmikaudio.com/reviews_ci.html
Vraag anders hier even http://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/1214550-official-rythmik-audio-subwoofer-thread-731.html
Ik weet dat Rythmiks diy vaak met Magnepans worden gecombineerd.

Dirk

ik ken die fora van je links ook, maar ook daar is er zover ik kon ontdekken geen enkel project wat ik kan vinden die ze echt in een open baffle speaker heeft gebruikt

wel redelijk wat bouwprojecten van open baffle subwoofers (icm met magnetostaten bvb), maar da's toch iets anders dan de speaker die ik ermee bouw, want bij subs gebruik je de driver slechts tot maximaal 80-100Hz oid, en niet zoals ik zou gaan doen tot 200Hz, waar een fullrange driver het overneemt.

het idee is nu om een OB te bouwen die er qua looks een beetje uit ziet als dit (foto is van een PAP Trio 15, maar het geeft wel een idee)



enige verschil wat er bij mij wslk wel zal zijn, is dat ik (net zoals op de OB's die hier nu staan met één 15" per kant) weer met een "slot loading" ga werken, wat het laagbereik een beetje ten goede komt en zorgt voor een betere afstraling tov de luisterplek.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Cobraatje

Heb je ook al gekeken bij de bouwer van de GR woofers, GR research?
http://gr-research.com/
Link naar het GR forum http://www.audiocircle.com/index.php?board=16.0
Misschien staat daar info waar je wat aan hebt.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=126112.0
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=126697.0

De naam van het festival waar ik een luidspreker met Rythmik woofers had gezien, schoot mij weer te binnen: Rocky Mountain Audio Fest




VPI

Als ik me niet vergis is servo gecontroleerd icm. Open baffle een wat ongebruikelijke combinatie.

Volgens mij moet dit per definitie in een gesloten behuizing gemonteerd worden om iets aan servo gecontroleerde principe te hebben.

Dirk

Quote from: VPI on December  2, 2015, 17:21:43
Als ik me niet vergis is servo gecontroleerd icm. Open baffle een wat ongebruikelijke combinatie.
het is idd geen gebruikelijke combi, daarom heb ik tot nogtoe ook nog geen bouwproject gevonden op fora van iemand die ook effectief een speaker van dit type heeft gebouwd.
open baffle subs wel, maar in OB speakers heb ik ze nog niet ontdekt.


Quote from: VPI on December  2, 2015, 17:21:43
Volgens mij moet dit per definitie in een gesloten behuizing gemonteerd worden om iets aan servo gecontroleerde principe te hebben.
ik ga er niet van uit, GR Research heeft immers is samenwerking met Rythmik een "OB" type driver (met specifiek bijpassende servo amp) ontwikkelt voor open baffle (of infinite baffle) gebruik...en naar dàt type kijk ik natuurlijk, niet de "normale" kits  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

okay...na toch uitgebreid contact met Rythmik nu net een koude douche gehad.  :(

ik had netjes alles in m'n shopping cart gezet wat ik wou kopen, fwiw niet op de Rythmik website, maar wel op die van GR Research (Rythmik zelf verkoopt deze specifieke OB drivers en amps niet, dus daarin heb ik geen keuze), om dan tot mijn grote verbazing het bericht te krijgen dat ze niet leveren naar "deze locatie"  :crazy: (Sorry, we do not currently ship to the location that you have entered)

uiteraard meteen een mailtje naar zowel GR als Rythmik gestuurd met de vraag om eea dan ff toe te lichten, want het zou toch wel al te gek zijn als ik dit nu niet kan bestellen (heb wel gelezen over DIY builds met de gewone kits in de UK en oa Duitsland, dus ik vraag me af of dit een specifieke beperking is die GR toepast vwb overseas shipping...en of Rythmik op hen dan enige vriendelijke overtuigingskracht wil/kan uitoefenen :confused:)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

Volgens mij wordt Rhytmik altijd gereshipped als er direct besteld wordt?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirk

ik heb inmiddels al (razendsnel dus) reactie gekregen van GR Research, ze zijn daar dus wel degelijk wakker  :D

blijkbaar is het automatisch antwoord wat ik kreeg gewoon een gevolg vh feit dat hun online bestelsoftware niet is "aangepast" op alle mogelijke landen...en er dus buiten de VS zo goed als vanuit geen enkel land direct online kan worden besteld...maar ik heb ze nu mijn wishlist doorgemaild en ze sturen me ASAP een shipping estimate, waarna ik toch gewoon kan bestellen  :pompom:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

Vlug opgelost  :pompom:
Ben wel weer benieuwd naar dit project  :popcorn:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

holco

Zijn er al wat meer ontwikkelingen met je zelfbouw project?

Ik ben zelf aan het overdenken om mijn trouwe dual 8-inch Eton BR sub voor HT use te gaan vervangen door een enkele 12-inch Rythmik (15-inch wordt helaas wat te groot bij down firing :( )

Een en ander zou dan +/- de zelfde vorm/maat moeten krijgen als mijn huidige sub.


<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

jawel, er staat eea over diens prestaties in mijn eigen showtopic (heb geen apart DIY bouwdraadje gestart, sorry)

'k ben heel erg tevreden van deze drivers in de OB's, zodanig zelfs dat ik toch ook stilletjes overweeg om nog een dedicated filmsub op basis van 2 x 12" te bouwen, die dan alles beneden de 50-60Hz voor z'n rekening moet nemen (en enkel bij film zou worden gebruikt, want bij muziek mis ik echt niks)...maar die komt er enkel als hij substantieel wat gaat toevoegen, ook beneden de 20Hz

ik zit echter met een nogal specifieke plaatsingsmogelijkheden vd kast wat maakt dat ik twijfel of een 12" driver waar ik het wil wel gaat passen...dus er staan sinds gisteren wat vraagjes uit bij Rythmik  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Zoals ik eerder al aangaf gebeurt er in de meeste muziek vrijwel niets meer onder de 35Hz, echt laag tot diep onder de 20Hz is uitermate onefficient weer te geven met een OB, beter dan OB tot circa 40Hz en daaronder een gesloten lange slag sub. De OB woofers hoeven dan ook geen enorme slag te hebben wat de klank doorgaans ten goede komt.

Gr. Walter

Dirk

je hebt 100% gelijk  :nowink:

ik luister niet naar muziek, maar herrie die doorloopt tot beneden de 35Hz
en m'n OB's halen hier echt geen 20Hz en het klinkt idd voor geen meter, want dat kan gewoon niet

ga je nu aub ergens lopen zeiken je goed bedoeld advies verkondigen aan iemand die het wel gelooft?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Heb ff vluchtig gekeken en zo te zien ben je lekker bezig :)

Omdat ik al een goede gesloten DSP sub bij mijn Magnepans heb is mijn insteek in deze puur voor AV gebruik, wil wat meer laaggeweld zeg maar  8) jouw keuze voor 2x 12inch reflex is misschien ook wel een optie voor mij, ik ga ff op onderzoek uit.

Quote from: Dynky on January 31, 2016, 11:44:20
jawel, er staat eea over diens prestaties in mijn eigen showtopic (heb geen apart DIY bouwdraadje gestart, sorry)

'k ben heel erg tevreden van deze drivers in de OB's, zodanig zelfs dat ik toch ook stilletjes overweeg om nog een dedicated filmsub op basis van 2 x 12" te bouwen, die dan alles beneden de 50-60Hz voor z'n rekening moet nemen (en enkel bij film zou worden gebruikt, want bij muziek mis ik echt niks)...maar die komt er enkel als hij substantieel wat gaat toevoegen, ook beneden de 20Hz

ik zit echter met een nogal specifieke plaatsingsmogelijkheden vd kast wat maakt dat ik twijfel of een 12" driver waar ik het wil wel gaat passen...dus er staan sinds gisteren wat vraagjes uit bij Rythmik  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

#16
Beste Dynky,

Als die OB's zulke 'submonsters' zijn, waarom wil je dan nog een 'echte' sub erbij bouwen?

Ik geloof best dat ze laag gaan, echter vanwege de akoestische kortsluiting hebben ze een erg laag rendement. Extra sub erbij zetten is dus juist een logische keuze, echter dan heb je genoeg aan fronts die tot 35-40hz gaan. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je een snelle woofer kan inzetten, dus niet eentje met een fietsband als rolrand.

Groetjes Walter