Filter klem in pritex, voldoende??

Started by fireman, November 28, 2015, 21:03:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Momenteel bezig om een Scan Speak A4 te bouwen. Nu moet ik het filter voor dat i de kast dicht lijm plaatsen of daarna pas. Gezien t een klein kastje is is het met was pas en meetwerk goed mogelijk.

Maar om mijn filter in de kast te plaatsen op een zo stevig mogelijke manier is vast schroeven vrij stevig. Maar als de kast al geheel gelijmd is is niet makkelijk (onmogelijk) om te doen.

Nu wil ik het filter vast klemmen in de pritex. Dit zal dan enigszins "zwevend" in de kast komen. Als er onder en aan beide zijden pritex zit (geklemd) zal dat voldoende zijn? 
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Een spoel kan best trillen,dus ik zou het zooitje toch wat beter vastzetten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Spoelen, condensator, etc... Dat zit netjes vast. Zie foto.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Inderdaad gewoon vastschroeven.
Wel even goed voorbereiden zodat het filter wel door de opening past,weet ik uit ervaring. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Quote from: dre73 on November 28, 2015, 21:38:30
Inderdaad gewoon vastschroeven.
Wel even goed voorbereiden zodat het filter wel door de opening past,weet ik uit ervaring. :D

En dat kan dus niet... :(


Op de achterwand is geen plek. Ik zal het wel proberen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Bij mij ook niet,dus heb ik 2 plankjes gemaakt.
Laag op de bodem en hoog op de bovenzijde.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

Ik ga dit niet meer splitsen [emoji848]
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

fireman

Weer een extra kastje, ik wil het juist strak en opgeruimd hebben [emoji53]
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Gewoon erin leggen/klemmen, als je weet dat je niet met je speaker gaat gooien.

Qua trillingen heb je twee soorten (in dit geval), eentje die alles tegelijk beweegt, je hele filterbord dus. Ik vermoed dat het dan beter is je filterbord los te leggen, aangezien de golflengtes groot zijn, en daarmee de druk aan de voor- en achterkant van het filterbord hetzelfde zal de netto vibratie erg meevallen. Totdat je hem op je kastwand zet, want die trilt juist wel mee (omdat de achterkant de buitendruk is).

Het andere waar je je zorgen om zou kunnen maken is van hoge frequenties die je condensators aan het trllen maken. Niet in zijn geheel, maar de platen van elkaar. Daar heeft het monteren dan weer niets mee van doen.

Het vastzetten van het filter is het netste voor transport en dergelijke, wat betreft trillingen heb je al je best gedaan door alles goed vast te lijmen om het filterbord. Geluidstechnisch zie ik geen reden het filter vast te zetten in jouw geval.
Take it or lease it


Audiofiel

Als je hem niet vast kunt lijmen (doe ik altijd liever dan schroeven), dan is los in de kast, ingeklemd met Pritex ook werkbaar. Ik zou dan wel eerder kiezen voor het neerleggen op de bodem dan ergens zwevend in de kast. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fireman

Filter op bodem. Probleem dat de trytec spoel tegen het magneet van de woofer aanzit?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

En zo ziet het er uit van de voorzijde. Is dit geen probleem met het "afstraal" gedrag naar achteren? Wordt ie niet belemmerd?? Of maakt dat niet uit?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jep

Geen idee wat exact het probleem is, maar als je het filter niet van binnen kunt vastschroeven (locatie schroeven niet bereikbaar met schroevendraaier?), kun je het filter wellicht vanaf de buitenkant vast zetten? Dus bv met een bout/moer verbinding? Als dan het moertje/ringetje alleen aan de achterkant van de kast zichtbaar is, dan is dat acceptabel?

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

fireman

Nee, dat is het probleem niet. Gaat mij hier meer om het magneet veld van woofer tov de trytec spoel.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jep

Quote from: Fireman on December  2, 2015, 12:40:48
Nee, dat is het probleem niet. Gaat mij hier meer om het magneet veld van woofer tov de trytec spoel.

Ik refereerde naar je vraag in de start post.  ;)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Koenio

Ik heb een tijdje terug ook een paar A4's gemaakt en het is inderdaad krap met de filters.
De filters passen dwars achterin met ik heb daarover een dunne laag pritex aangebracht.
De printplaat heb ik met kleine schroefjes vastgezet aan de bodemplaat. Dat ging prima toen de kast al verlijmd was.
Effect bij mij is in ieder geval een prachting klinkende speaker!  O0
Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

Interficior

Quote from: Fireman on December  2, 2015, 12:40:48
Nee, dat is het probleem niet. Gaat mij hier meer om het magneet veld van woofer tov de trytec spoel.
Het magneetveld van de woofer zal op die plaats voornamelijk het permanente magneetveld zijn, en deze heeft geen invloed op de werking van een luchtspoel.

Waar je je wel zorgen om kan maken is het ijzer van je driver, deze zou ervoor kunnen zorgen dat je kantelfrequentie van je woofer wat omlaag gaat. Je zou om dit provisorisch te testen een sinus van 3 kHz via je filter op je woofer kunnen zetten (laat je tweeter weg), gewoon in uitgebouwde toestand op tafel. Beweeg dan je filterbord naar je woofer toe, zoals het ook zou zitten in je kast. Probeer ook wat extremen van er vol tegenaan of compleet weg. Als je verschil hoort op je filterafstand zou ik toch proberen het geheel om te draaien of een andere oplossing te vinden. Als je geen verzwakking hoort, is er niets aan de hand.

3 kHz is een gok van mij, je wil een frequentie waar het filter nét begint te werken. Eventueel moet je ietwat hoger/lager zitten. Niet te laag, dan hoor je nooit verschil, niet te hoog, dan is het altijd stil.

Take it or lease it

fireman

Jeetje, dan is extern plaatsen misschien nog wel de beste oplossing. Optimaal volume en geen invloed van ijzer. Klein kastje voor het filter is zo gemaakt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Quote from: Fireman on December  2, 2015, 20:22:29
Jeetje, dan is extern plaatsen misschien nog wel de beste oplossing. Optimaal volume en geen invloed van ijzer. Klein kastje voor het filter is zo gemaakt.
Als je je filter los in je speaker legt is hij er ook weer heel makkelijk uit te halen. Kun je wel direct genieten.  :yinyang:

Maar wat let je om dit testje te doen? Nog mooier is als je de impedantie kunt meten over frequentie, of als je een inductiemeter hebt (liefst dan eentje die op 1000 Hz ofzo werkt. Maar dat heeft niet iedereen liggen natuurlijk. Beetje luisteren kan geen kwaad toch. ;)
Take it or lease it

fireman

Quote from: Interficior on December  2, 2015, 21:05:47
Als je je filter los in je speaker legt is hij er ook weer heel makkelijk uit te halen. Kun je wel direct genieten.  :yinyang:

Maar wat let je om dit testje te doen? Nog mooier is als je de impedantie kunt meten over frequentie, of als je een inductiemeter hebt (liefst dan eentje die op 1000 Hz ofzo werkt. Maar dat heeft niet iedereen liggen natuurlijk. Beetje luisteren kan geen kwaad toch. ;)

Al dat meetapparatuur heb ik niet maar ik ga het wel proberen. 's kijken of ik iets kan waarnemen. thnx anyway
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

speakerland

Hallo Fireman,

Je kunt het filter met wat handigheid een een korte schroevendraaier prima op de bodem van de kast vastschroeven, dat heb ik in ons demomodel ook gedaan en die heb je gehoord. Wel zou ik de grote spoel aan de achterkant zetten, ook al om de ademruimte van de woofer niet te veel te beperken.
Extern plaatsen van het filter kan natuurlijk ook maar zal vooral gevoelsmatig een voordeel opleveren. Zoals je hier gehoord hebt voldoet een ingebouwd filter prima.

Overigens kun je gratis je bij ons aangeschafte bouwpakket laten nameten in de dode kamer. Dat geldt standaard voor alle bouwpakketten die ik verkoop. Dan weet je zeker dat alles klopt.

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland