Geen dolby geluid

Started by Witalik, November 28, 2015, 19:30:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Witalik

Ik heb al een paar weekjes een probleem met hd geluid. Ik kan geen dolby enz selecteren op me receiver. Maar ik moet telkens de speakers configureren dan doe ik die stappen om aan te geven dat ik 5.1 speaker setup heb en dan heb ik ineens wel 3/2 + LFE alleen blijft me receiver gewoon pcm aangeven.

Alle geluidsformaten staan gewoon aangegeven in het configuratie scherm. Kodi staat ook op wasapi hdmi amd .

Werkelijk geen idee wat het nu tegenhoud ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Ook in expert mode aangegeven dat je een dolby/dts capable receiver hebt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Ja , alles staat aangevinkt. Nu net had ik hem zo dat er wel DD op de receiver stond. Maar ik moet elke keer die speakers configureren naar 5.1 . Lijkt wel of dat elke keer gewoon op stereo staat ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

In mijn onkyo/integra kan ik ergens in de menu's instellen wat de receiver standaard met een signaal moet doen. Weet niet of jouw receiver dat ook heeft.
Had die ook ooit verkeerd staan en kreeg toen elke keer een of andere music II decoding, snapte er niets van, tot ik de instelling vond en aannpaste naar "straight decode".
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Ja dat kan ik ook, soort van. Direct, stereo, all stereo enz. Als ik in het menu ga kan ik allemformaten zien alleen niet selecteren.

Maar het lijkt erop, nu ik weer die speaker config van windows heb gedaan dat het weer is zoals het hoort. Maar ik moet elke keer die cinfog in windows doen? Dat is zo gek.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Dan stuurt je pc iets niet lekker uit toch. In principe hoef je eigenlijk met bitstream helemaal niets aan te passen, je software dient gewoon het geluidspakketje onuitgepakt naar je receiver te donderen.
Kodi ff een keer wegmikken en opnieuw installeren? Of had je dat al gedaan? Driverupdate gedaan recent toevallig?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

#6
Ik heb juist alle laatste Catalyst driver updates gelaten voor wat het is. Omdat het prima draait eigenlijk. Maar nu moet ik telkens in de instellingen van windows dat geluid naar 5.1 zetten ipv stereo. Dat vind ik een beetje apart.

Als jij bijvoorbeeld rechts onder in je taakbalk bij het speakertje afspeelaparaten selecteerd. Dan zie ik me AMD kaart en die kan je dan configureren. Daar staat ie elke keer op stereo en niet op 5.1 zeg maar. Of als jij dat opent staat dan ook gewoon de bovenste optie (stereo) geselecteerd?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Dat is apart, want die setting dient niets met je bitstreaming geluid te doen, enkel met pcm streams.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Dit lijkt het wel tegen te houden. Dat is juist zo vaag. Ik heb qua settings niets veranderd.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Heb je in advanced settings van je playback device "allow applications to take exclusive control of this device" aanstaan?
Als mag de speakersetting niet elke keer wijzigen natuurlijk, maar het moet niets met je geluid doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Ja die heb ik aangevinkt. Die stonden eerst niet aangevinkt. Maar er schiet me ineens te binnen dat ik dat om moest zetten voor ASIO4ALL omdat het niet helemaal lekker werkte. Maar dat en de rest van die instellingen heb ik naar basis instellingen gezet.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Hmm, ben ik t ff kwijt, anders dan dat asio4all nog wat in de war schopt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Het lijkt erop dat ie het nu goed  uit stuurt, zonder iets aan te passen. Ik denk dat die vinkjes van het tabje geavanceerd en aanpassingen misschien niet goed stonden.

So far so good.  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Helaas toch niet. Bluray gestart via TMT6 en ja hoor stereo. Terwijl ik in de bluray menu 5.1 dolby heb gekozen. Dus weer Afspeelapparaten > AMD HDMI Output > Configureren > 5.1 >   TMT6 opnieuw en voila Multi channel PCM

Schiet mij maar lek  >:(
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

#15
Das t probleem, multichannel pcm, hij bitstreamt niet.

Maar dat wist je al ;D.
Knikker je audiodriver er eens af en check eens of er rechts naast t klokkie niets meedraait. Ik meen dat ik ook ooit issues met asio4all heb gehad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Maar, via kodi bitstreamt ie wel dat is juist zo raar. Want daar geeft me receiver Dolby Digital aan. Maar ik had al problemen met ASIO4ALL dat ik maar 3 speakers van de 7 kanalen aangestuurd kreeg.

Ik dacht dat ik die al verwijderd had, maar je ziet er ook niks van draaien in de taakbalk ofzo. Dat is ook zo handig :-)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

hdnoob

Quote from: Witalik on November 29, 2015, 16:56:07
Ik heb juist alle laatste Catalyst driver updates gelaten voor wat het is. Omdat het prima draait eigenlijk. Maar nu moet ik telkens in de instellingen van windows dat geluid naar 5.1 zetten ipv stereo. Dat vind ik een beetje apart.

Geen idee of het daaraan ligt maar AMD is afgestapt van Catalyst en heeft alles schijnbaar herschreven onder de naam 'Crimson'

http://support.amd.com/en-us/download?ipromo=RSCE-download

RalphH

TMT een eigen audiosetting waarin ne ook vanalles in kunt stellen. Daar nog een vinkje mis?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Quote from: hdnoob on December  1, 2015, 10:59:18
Geen idee of het daaraan ligt maar AMD is afgestapt van Catalyst en heeft alles schijnbaar herschreven onder de naam 'Crimson'

http://support.amd.com/en-us/download?ipromo=RSCE-download

Zou haast niet mogelijk moeten zijn omdat ik eigenlijk al 4 updates gewoon niet gedaan heb omdat het altijd goed draaide.

Quote from: RalphH on December  1, 2015, 11:01:01
TMT een eigen audiosetting waarin ne ook vanalles in kunt stellen. Daar nog een vinkje mis?

Het verbaasd me eigenlijk hoe weinig instellingen TMT6 heeft voor de geluids instellingen. Heb ik niet echt gechecked nog omdat het voorheen goed werkte. Maarja blijft dus over dat ik elke keer via Afspeelapparaten > AMD HMDI uitgang > Configureren  en dan 5.1 speakers moet selecteren. Ik denk dat als ik thuis ben die ASIO4ALL is helemaal ga nakijken of deze er wel helemaal af is. Omdat er eigenlijk niks van te zien is op de taakbalk ofzo bijvoorbeeld.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

_ MarcelloW _

Probeer eens OpenElec te draaien vanaf een USB Stick.

Doet het geluid het hiermee wel, dan is het probleem buiten KODI

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Joppietersen

Kijk eens even bij afspeelapparaten, selecteer jouw afspeelapparaat, ondersteunde indelingen of je o.a. 48khz aangevinkt hebt.

Dan daarboven Dts audio en  Dolby Digital aanvinken en ze per stuk testen (play button ernaast).

Receiver zou nu automatisch op resp DTS / DD moeten gaan en je uit alle speakers (incl sub) een testtoon moeten laten horen.

Dit is je basis windows instelling, dit moet je goed hebben voor dat je verder kan gaan.

t kan zijn dat Kodi buiten al je windows drivers om de hardware aanstuurt, ik vermoed van wel, maar ik zou eerst dit goed zien te krijgen, daarna verder.

Witalik

Je bedoelt dat pull down menutje waar je de kwaliteit selecteerd ?  Normaliter zet ik die op de hoogste (Studio kwalieit) Maar ook dat staat , als ik het mee wilt checken, weer op dvd kwaliteit.

Dus elke keer springen die instellingen weer terug op iets anders en niet wat ik het laatst geselecteerd had, zo lijkt het.  Als ik die instellingen instel op 5.1 dan speelt ie alle gewoon alle speakers af en dan werkt het ook gewoon met KODI en TMT 6 .

Het ligt ook meer aan windows gewoon heb ik het idee. Die instellingen springen elke keer weer op Stereo, en die kwaliteit op dvd 16khz .

Openelec heb ik geen ervaring mee, maar in principe moet het met windows ook werken toch ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Joppietersen

ik bedoel dat menuutje van Windows zelf:

taakbalk, rechter muisknop op dat speakertje, afspeelapparaten, jouw afspeelapparaat, eigenschappen, ondersteunde indelingen etc....

Witalik

Juist , jij bedoelt dan het venstertje boven de codecs dts , dolby enz ? Daar staan alle sample frequenties tussen inderdaad. Ik zal van de week wel screenshot maken van wat ik nu bedoel.

Lang verhaal kort bij afspeel apparaten kan je configureren met de button links onderin, dat moet ik telkens op 5.1 configureren voordat ik überhaupt dolby of 3/2+LFE krijg..
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"