ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

hallo Jaqo,

een vlakke sluitring die je gebruikt onder een moer.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

#151
Quote from: ruud2 on August 24, 2004, 10:45:27
mocht je 3 spikes gaan gebruiken ,twee voor een achter, dan kan je de achterste spike als stelspike gebruiken
om zo de afstraling naar jouw zithoogte te optimaliseren (indien nodig).

Hoi Ruud,

Hier zijn de meningen over verdeeld. Het was ook mijn idee, maar bijvoorbeeld Martin_ M heeft betere resultaten met 2 achter en 1 voor. Ook in deze situatie kan je natuurlijk nog de afstraling aanpassen, maar dan met de voorste spike.

Uitproberen is het beste, alleen niet altijd mogelijk.

mvg,
Frank

ruud2

ja, helaas is iedere opstelling en omgeving uniek en zul je dus moeten experimenteren wat voor jou de beste keuze lijkt
draai voor en achter 3 inserts onder in de kast en je kunt wisselen.
en er is geen voordeel zonder nadeel :-\

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sullivan

Quote from: ruud2 on August 24, 2004, 11:12:45
draai voor en achter 3 inserts onder in de kast en je kunt wisselen.

Slim!!!

mvg,
Frank

Jaqo

Nog even wat frontje gemaakt, er zijn kleine kindervingertjes in de buurt.....

Veel afval....




Zo'n vijf kwartier later en veel meer stof (uch)...




Gemonteerd en wel....

Op de achtergrond ligt het filter, nog steeds aan het tunen.



Groet,
Jaqo


Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan

Mooi, hoor!

Misschien kan je aan Erik vragen of hij nog zo'n bakje over heeft voor je filter...

mvg,
Frank

Jaqo

Als ik dat aan de achterkant hang dondert de hele boel om denk ik.  ;D

Overigens zijn ze nu 40kg per stuk....

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja dat ziet er zeer goed uit !!!!!!

Leuk om de onderkant van het doek net weer even anders te maken dan Avalon en toch zo dat het mooi oogt.  ;)

Vergeet geen vilt oid erin te leggen, maar dat zal ook wel in orde zijn  8)

Helaas die xXx-filterbakkies ....daar bouw ik er maar 2 van in mijn leven  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

De frontjes maken er een heel mooi geheel van. Het past er perfect bij. Wil het een beetje lukken met het fine-tunen van het filter?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jan Deckers

Die kinderhandjes zijn me ook wel bekend. Gelukkig zitten voor de Thielunits van die roosters. Dit front maakt de speaker wel nog meer af. Heel mooi. En het fijn tunen....wat ben je allemaal precies aan het veranderen. Heb je al een eerste filter-ontwerp?

GRTN,

Jan

Jaqo

Quote from: kuiperik on August 30, 2004, 21:41:50
De frontjes maken er een heel mooi geheel van. Het past er perfect bij. Wil het een beetje lukken met het fine-tunen van het filter?

Jammer genoeg zijn de frontjes nodig.  Zonder vind ik eigenlijk mooier, het klinkt ook minder, niet bij alles direct hoorbaar maar het introduceert een bepaalde onrust.  Gisteravond de frontjes er weer even afgehaald, scheelde meerdan ik dacht.  :o

Groet,
Jacco
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Movievault

Dat heb ik ook al gemerkt Jaqo.
Je krijgt veel meer afstraling en het beeld is veel meer open.
Wel gevaarlijk voor de Kids natuurlijk
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jaqo

Het filter:

Tony Gee heeft een filter ontworpen, een seriefilter op basis van de Eve-II.  In eerste instantie waren de spoelen die ik had gebruikt van een verkeerde waarde (verkeerd door iemand afgewikkeld en gemeten) waardoor het echt heel raar klonk. Inmiddels is dat rechtgezet. Ze klinken al heel erg goed maar in het middengebied zit nog iets wat me niet helemaal zint. De openheid en ruimtelijkheid is echt heel mooi. Ook komt er een aanzienlijke hoeveelheid laag uit, stond ik wel even van te kijken. Mooi droog en detailrijk.  Dus ik ben al een gelukkig man.  Maar je moet natuurlijk ook niet al te snel tevreden zijn...  ;)

Het gaat erg langzaam, je moet goed luisteren, een 'verbetering' kan op andere terreinen wel eens een negatief effect hebben.  Veranderen en dan weer veel verschillende dingen luisteren. Ik ben ook nog eens een verhuizing aan het voorbereiden dus je kunt wel nagaan dat het qua prioriteit niet helemaal bovenaan staat...

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: FrankG on August 31, 2004, 09:16:23
Dat heb ik ook al gemerkt Jaqo.
Je krijgt veel meer afstraling en het beeld is veel meer open.

Inderdaad! De openheid neemt enorm af met frontjes erop. Het sterobeeld blijft veel meer tussen de speakers hangen.

Quote
Wel gevaarlijk voor de Kids natuurlijk

Ze gaan er gemakkelijk op en af, heb van die metalen nippies gebruikt. Werkt erg goed.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

FransDHT

Hoi,

Ben erg geïnteresseerd in het filter. Ik ben m'n refmon's aan het rebuilden en wil ook (naast een andere kast, toevallig ook een Avalon-look) seriefilters uitproberen. Maar kennis/ervaring mist volledig, dus ben ik benieuwd hoe je dat hebt aangepakt (en denkt aan te pakken met je plan om refmon's als surrounds te gaan bouwen).

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Jaqo

Quote from: FransDHT on August 31, 2004, 10:18:45
Ben erg geïnteresseerd in het filter. Ik ben m'n refmon's aan het rebuilden en wil ook (naast een andere kast, toevallig ook een Avalon-look) seriefilters uitproberen. Maar kennis/ervaring mist volledig, dus ben ik benieuwd hoe je dat hebt aangepakt (en denkt aan te pakken met je plan om refmon's als surrounds te gaan bouwen).

Frans,

Dit is een 2.5 weg systeem, wat betekent dat je niet zo maar een driver kunt weglaten.  De twee onderste woofers werken samen om op dezelfde geluidsdruk van de tweeter te komen. Een tweeweg seriefilter is wel mogelijk maar moet wel apart ontwikkeld worden. Ben ik nog niet mee bezig geweest om bovengenoemde redenen....

Zal binnenkort het schema even posten.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Toch nieuwsgierig...gebruik je (diffractie)vilt in de frames  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FransDHT

Als je dat vilt gebruikt (ik heb er wel eens iets over gelezen mbt Avalon), dan moet je toch het filter daar ook weer op aanpassen?

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Jaqo

Quote from: Erik van Voorst on August 31, 2004, 10:33:59
Toch nieuwsgierig...gebruik je (diffractie)vilt in de frames  ???

Goed dat je daar nog even op terugkomt, wilde ik nog vragen.

Nee zit er niet in, en daar zal ook wellicht het probleem zitten. Waar kun je dat spul krijgen, en waar bevestig je het precies?

Overigens: Voor echt luisterwerk gaan ze er toch af.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

FransDHT

Jaqo,

Dat is dus anders dan bij het reguliere filter. Die van de ref+ en de refmon zijn identiek, alleen is er bij de ref+ een stukje tbv de extra woofer toegevoegd. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij een seriefilter anders is, omdat je bij een parallel filter in feite losse stukjes filter hebt en bij een seriefilter niet. Klopt?

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja daar is een beetje moeilijk aan te komen maar probeer het eens met 2 of 3 laagjes naaldvilt....of ondertapijt  ;)

De onrust raak je hierdoor in ieder geval kwijt...want de onrust welke je ervaart is vaak de diffractie...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Quote from: Erik van Voorst on August 31, 2004, 11:27:09
Ja daar is een beetje moeilijk aan te komen maar probeer het eens met 2 of 3 laagjes naaldvilt....of ondertapijt  ;)

Aan welke dikte moet je dan denken, en waar plaats je het, tussen de kast en het front in?

Quote
De onrust raak je hierdoor in ieder geval kwijt...want de onrust welke je ervaart is vaak de diffractie...

Dat vermoedde ik al!

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

diktes zijn de meningen over verdeeld ik heb in ieder geval zelf goede ervaringen met 6 tot 10 mm
zet ze even vast met crepe-tape op de kast en luisteren.....

Je zou bij goede ervaring in een definitief stadium het vilt in het frame kunnen bouwen....met name tweeter en mid moet je gewoon even met en zonder luisteren....dit zijn wel testjes die 1 of 2 avondjes luisteren meebrengen....maar dat is de hobby.... ;D

Vergeet niet bij het hoog het gemaakte gat "trompetvormig" te maken  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FransDHT

???

Zo te zien aan de foto's zijn de gaten naar buiten afgeschuind. Of bedoel je iets anders?
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Erik van Voorst (in memoriam)

#174
Neen, helaas bedoel ik het niet anders. 
Maar ik moet het wel beter uitleggen.  ;D

Een aanrader is om je complete frame even af te tekenen op vilt en hem daarna na te maken van vilt.

Je tweeteruitsparing daar loont het de moeite om dit even kleiner te maken...zeg maar even een halve cm groter rondom dan je dome (zeer belangrijk wel afschuinen met een scheermesje oid)....dus de hele tweeter plaat wordt met vilt bedekt...ook zit er nu vilt tussen de woofers onderling en rondom de poort....

Nu gewoon is een avond luisteren en wat schuiven met de speakers. Mocht het geluidsbeeld in jouw geval beter uitpakken...dan kun je een dun frame uitzagen en het complete viltgedeelte wat er binnen valt bv met dubbelzijdig plakband op de kast plakken.

Het lijkt alsof ik een beetje doorsla....maar mijnsinziens is het zeker het proberen waard.

Wat zou het verschil kunnen zijn:.....

Je brede ruimtelijke geluidsbeeld zal wat smaller en iets minder ruimtelijk worden maar je details, rust en intimiteit nemen toe .....met name de wat drukkere muziek kan nu ook beter met  "pin-point"  worden neer gezet  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!