ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LeBaron

#25
Ik heb bij Speakerland zitten schakelen tussen hun top speakers. Een voor een vielen ze af tot er nog 2-3 over bleven. Vervolgens is er serieuzer geluisterd. Hoe langer je naar de Ref Plus luisterde, hoe groter het contrast was met de andere speakers. Dit was veel groter dan andersom. Als je eenmaal gewent was aan de sound dan stond absoluut vast dat dit de speaker was met de meest verfijnde klank. Hij valt haast niet op door zijn rustige, verre van upfront klankarakter. Ik denk dat daarom veel mensen hem links laten liggen. Maar instrumenten, akoustisch vooral, werden wel met zo'n natuurlijkheid neergezet, daar kon misschien alleen de Ultimo aan tippen/overheen. Ik denk dat dit hun grootste plus is.

Goed ik ga nu pitten want ik wordt te enthusiast en das niet goed voor mijn spaarpot. :D

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

Jaqo

Inderdaad, zoals ik ook al zei een hele rustige speaker. Ik heb gehoord dat de impedantie van de ref+ daalt tot soms wel 2 ohm, dat vergt natuurlijk wel wat van je versterker, kan zijn dat dat ook de rommelige bas veroorzaakt. Het aangepaste filter blijft netjes boven de 4 ohm.

Kijken of ik van het weekend weer wat vorderingen kan maken...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

cinepaulis

Hoi,

Tja, ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de Ref+ (originele ontwerp).
Echter, aangezien ik voorlopig geen geld heb voor een stevige multichannel einbak en ik tenminste de 3 fronts gelijktijdig zou willen aanschaffen is dit voorlopig geen optie voor mij.

Mede hierdoor heb ik toch maar besloten om nog een set N805 als surrounds in te zetten. Dit leverde al een fikse verbetering in homogeniteit. Op zich niet vreemd natuurlijk  :P

Mijn N805's zijn nog steeds "leading" wat betreft de totaalkwaliteit. Dus de rest van mijn set haalt nog niet het volledige potentieel van de speakers eruit. Als ik ooit een pre en eindbak aanschaf wordt het misschien weer andere koek, maar de komende jaren blijf ik nog lekker doorspelen met de N805's.
Maar zoals gezegd: de Ref+ hebben bij mij wel een speciaal plekje veroverd  :-*  :D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Robbo

Weet iemand waarom bij de monitor uitvoering de tweeter uit het midden staat ?

Jaqo

De kasten zijn bijna in elkaar gelijmd, op de zijpanelen na natuurlijk.





Het loodbitumen licht al te wachten....en de demping

en nog veel meer....  :)
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

cinepaulis

Zal wel lekkerder klinken op die manier...?
Of vanwege de afstraling ?
Of.....?

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Sullivan

#31
Ziet er mooi uit!

Zoals je weet ben ik ook aan het ontwerpen. De kasten hebben een helling van 7 graden. Die van jou ook, maar zie het niet goed op de foto. Op mijn tekening lijkt het veel schuiner. Zou het gezichtsbedrog zijn of een fout in mijn tekening? :(

Heb je misschien een foto van de zijkant genomen?

mvg,
Frank

Jaqo

Quote from: Robbo on March 20, 2004, 20:43:19
Weet iemand waarom bij de monitor uitvoering de tweeter uit het midden staat ?

Dat heeft te maken met het minimaliseren van de diffractie, door de tweeter uit het midden te zetten heb je daar minder last van.

Waarom zit ie dan bij de ref+ in het midden vragen wij ons af... Ik ga de bovenkant afschuinen om zo het diffractie probleem te omzeilen.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: Sullivan on March 22, 2004, 11:16:09
Zoals je weet ben ik ook aan het ontwerpen. De kasten hebben een helling van 7 graden. Die van jou ook, maar zie het niet goed op de foto. Op mijn tekening lijkt het veel schuiner. Zou het gezichtsbedrog zijn of een fout in mijn tekening? :(

Heb je misschien een foto van de zijkant genomen?

Het is gezichtsbedrog, de foto is van schuin boven genomen daardoor lijkt het minder. Ik heb het niet nagemeten maar hij hangt behoorlijk naar achteren. Geen foto's van de zijkant nog, zal ik later maken.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Robbo

Ach, je geeft er een 'Avalon twist' aan  ;)

Jaqo

Quote from: Robbo on March 22, 2004, 12:25:22
Ach, je geeft er een 'Avalon twist' aan  ;)

Nou een beetje maar, kleine facetten....
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Weer even een update, aardig opgeschoten.

Bezig geweest met het aanbrengen van de loodbitumen en een deel van de demping. Met het nietpistool de bitumen met bijna 1000 nietjes vastgezet, die valt er niet meer vanaf  ;)

Onderin komt pritex, boven 100% glaswol demping. Op de achtergrond liggen de zijpanelen met demping al te wachten.



Even kijken hoe de binnenbekabeling er ongeveer in moet, moet wel netjes worden afgewerkt natuurlijk.



Hier kun je mooi zien hoe ze overhellen...



Verder bouwen maar weer....

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan

Zeer mooi zeg!

Bedankt voor de helling foto ;)! Blijven de speaker stabiel staan met deze helling of komt er nog een voet onder, die wat verder naar achter door loopt?

mvg,
Frank


Jaqo

Ze blijven goed overeind ook zonder een voet. Even kijken hoe kinderveilig het is zonder voet, misschien komt die er dus nog onder.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat ziet er nu al dynamisch uit...die helling geeft het echt iets extra's  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Quote from: Erik van Voorst on April  6, 2004, 08:46:10
Dat ziet er nu al dynamisch uit...die helling geeft het echt iets extra's  ;)

Ja inderdaad, ik wilde 'm eerst in drie delen maken met een hele berg facetten, maar het leek mij toch mooier om het simpel te houden.  :)                :D                  ;D ;D

BTW. Zat laatst op je site te kijken om de voortgang te volgen. Zegt mijn vrouw die in het voorbijlopen een blik op het scherm werpt: "Die ga je niet maken hoor!"

WAF  :D

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

VlisChris

Mooie foto's :D
Ze hebben toch duidelijk meer helling dan wat ik verwacht had. Mooi om eens te zien zo.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

ahak

Mooie speakers Jago!

Ik heb laatst de oorspronkelijke versie van de reference+ thuis gehad. Maar ik vond het laag te bonkerig. Maar jouw aanpassing biedt weer een nieuw perspectief.
Ben zeer geinterresseerd naar het eindresultaat wat de klank betreft.

Zijn er veel filteraanpassingen trouwens. Ik neem aan dat het midden en hoog gelijk is aan het seriefilter van de evi ii. Maar hoe zijn de filteraanpassingen in het laag? (mogelijk ook een andere baspijp?)


Groeten,
Arie Hak

Jaqo

Quote from: ahak on April  7, 2004, 19:46:04
Mooie speakers Jago!

Ik heb laatst de oorspronkelijke versie van de reference+ thuis gehad. Maar ik vond het laag te bonkerig. Maar jouw aanpassing biedt weer een nieuw perspectief. Ben zeer geinterresseerd naar het eindresultaat wat de klank betreft.

Die klacht over het laag heb ik al vaker gehoord bij de ref+, vond ik zelf ook.

Quote
Zijn er veel filteraanpassingen trouwens. Ik neem aan dat het midden en hoog gelijk is aan het seriefilter van de evi ii. Maar hoe zijn de filteraanpassingen in het laag? (mogelijk ook een andere baspijp?) Als het allemaal gaat kloppen wordt een speaker met een zeer open midden ten koste van absolute laagte. Maar liever meer detail dan meer laagte.

Het filter is vrijwel identiek aan de Eve II, iets andere waarden voor de spoelen in het midden en hoog. Baspijp is ook herberekend op ongeveer 37 Hz. Het filter voor het laag is ook ietsje anders. Dit wordt dus eigenlijk het kleine broertje van de Eve II: de Eve I.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

kuiperik

Ben via een ander forum bij dit topic terecht gekomen en moet zeggen dat dit er zeer goed uit ziet! Ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Zelf heb ik de Ref+ als diverse keren beluisterd en heb dit altijd een heel mooie speaker gevonden. Gezien het budget en nog geen zelfbouwervaring heb ik 3 jaar geleden gekozen voor de Scan Speak Event. Deze bevalt ook nog steeds goed, echter nu ik dit zie.... Misschien de Event als surround en deze Ref+ als front. Ik vindt wel dat de originele Ref+ lichtelijk terughoudend is in het middengebied. Voor mij had dit wel iets meer forward mogen klinken, maar dit is misschien ook wel een kwestie van gewenning. Hoe denk je dat dit uitvalt bij jou versie?

Je geeft aan dat de impedantie niet onder de 4 ohm zal gaan, blijft dan het rendement wel hetzelfde?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

LeBaron

Als ik zo die plaatjes zie krijg ik ook weer zin om te gaan bouwen :)

De keren dat ik de Ref. Plus beluisterde was er absoluut geen bonkerig laag. Misschien is de speaker erg gevoelig voor de aansturing en was die bij jullie onvoldoende?

De keer dat ik ze hoorde op de geint. van Aaron klonken ze inderdaad heel eeehmm ver weg. Precies het tegenovergestelde van forward tenminste. Dat was in een a/b met een andere speaker die als optie overbleef erg lastig want deze klonk juist erg forward. Het leek zelfs alsof ik bij de refplus het volume flink omhoog moest draaien om dezelfde impact te krijgen. Nu blijkt dit in de praktijk vaak wel een goed teken.

Het ver weg klinken was overigens bijna helemaal verdwenen toen de Soevereign set werd aangesloten. Nu weet ik niet of dit een kwestie van veel vermogen/stabiele zware amp is of dat dat Duitse spul gewoon erg forward klinkt.

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

LeBaron

Een vriend van me kwam aanzetten met speakers van Vienna Acoustics die hij (en ik dus nu ook) binnenkort wilde gaan beluisteren bij de hifiwinkel in Eindhoven. Hij liet me hun site zien en wat zie ik...die speakers lijken wel verdomde veel op aangepaste refplus speakers.

Wat denken jullie?

http://www.viennaacoustics.com

Type 'Strauss'   2de van links.

Kosten 6000 euro each.

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

Jaqo

Quote from: kuiperik on April  7, 2004, 22:46:24
Je geeft aan dat de impedantie niet onder de 4 ohm zal gaan, blijft dan het rendement wel hetzelfde?

Het is appels met peren vergelijken eigenlijk. Deze versie van de ref+ heeft filtertechnisch gezien helemaal niets te maken met de ref+, het is een heel andere speaker die er hetzelfde uitziet. Rendement zal zo rond de 88 a 89 dB uitkomen.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: LeBaron on April  8, 2004, 01:42:43
Het ver weg klinken was overigens bijna helemaal verdwenen toen de Soevereign set werd aangesloten. Nu weet ik niet of dit een kwestie van veel vermogen/stabiele zware amp is of dat dat Duitse spul gewoon erg forward klinkt.

De ref+ lust wel wat vermogen, kan me heel goed voorstellen dat de versterking het probleem is geweest.

In vergelijking met andere speakers valt het 'rustige' inderdaad wel op. Ik kan dat wel waarderen.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: LeBaron on April  8, 2004, 01:48:56
Een vriend van me kwam aanzetten met speakers van Vienna Acoustics die hij (en ik dus nu ook) binnenkort wilde gaan beluisteren bij de hifiwinkel in Eindhoven. Hij liet me hun site zien en wat zie ik...die speakers lijken wel verdomde veel op aangepaste refplus speakers.

Wat denken jullie?

Lijken wel veel, ziet er naar uit dat de twee middelste woofers het midden doen en de grote op de zijkant het laag. Wel proppen in zo'n relatief kleine kast.

Quote

Kosten 6000 euro each.

Ik hou in ieder geval geld over....

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid