ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaqo

Hallo allemaal,

Na heel veel zoek en luisterwerk heb ik m'n keus voor zelfbouw fronts gemaakt. Gebaseerd op de Reference+ (zie pic) ga ik aan de slag.



Wijzigingen t.o.v. het originele ontwerp:
- frontplaat dubbel zo dik (2 x 25mm)
- twee extra verstevingen
- aparte kamer voor tweeter
- baspoort aan voorzijde
- andere tweeter (9700)
- andere woofer (18W8545) voor midden
- andere woofer (18W8545K) voor laag
- aangepast (serie filter)
- andere kleur...

Het (serie) filter van deze speaker is vrijwel gelijk als dat van de EveII: http://members.home.nl/edgar.beers/

Mijn speaker heeft een iets hogere WAF factor.....

Zal zo nu en dan foto's van de bouw laten zien.

Groet,
Jacco
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

De eerste foto's

De dubbele frontplaat:



en



De baspoort aan de voorkant, ingefreesd met overloop naar een PVC pijp die in de achterste plaat wordt gezet.



Nog een stukje binnenwerk:






later...
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

Wijzigingen t.o.v. het originele ontwerp:

heb je hier een speciefieke reden voor?
- aparte kamer voor tweeter

- baspoort aan voorzijde
neem ik aan om hem dichter bij de muur te kunnen plaatsen?

- andere kleur...
Snap ik  :)

R

Ziet er mooi uit zo ver. Lekker professioneel. Voor de rest dezelfde vragen als SB en wat laat je eigenlijk wel origineel?

Jaqo

Zo! jij bent snel  :P

Quote from: Spacebass on March 17, 2004, 22:55:59
Wijzigingen t.o.v. het originele ontwerp:

heb je hier een speciefieke reden voor?
- aparte kamer voor tweeter

Het idee is dat door een aparte kamer wordt de tweeter niet verstoord door wordt door luchtverplaatsing van de woofer..

Quote from: Spacebass on March 17, 2004, 22:55:59
- baspoort aan voorzijde
neem ik aan om hem dichter bij de muur te kunnen plaatsen?

Klopt!

Quote from: Spacebass on March 17, 2004, 22:55:59
- andere kleur...
Snap ik  :)

;D
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

QuoteHet idee is dat door een aparte kamer wordt de tweeter niet verstoord door wordt door luchtverplaatsing van de woofer..

Is deze niet in een speciale afgesloten behuizing dan?

Dacht dat ze deze meestal in een soort metalen "koepel" plaatsen  ???

Jaqo

Dat zou best wel eens kunnen maar ik weet het niet zeker. Aangezien ik dit in andere ontwerpen ook heb gezien en een plankje over had en ook nog eens ruimte genoeg kan het ook geen kwaad.

jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: Ruben on March 17, 2004, 23:02:12
Ziet er mooi uit zo ver. Lekker professioneel. Voor de rest dezelfde vragen als SB en wat laat je eigenlijk wel origineel?

Euh tja ::), eigenlijk alleen de vorm van de kast...  ;D
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan

Hi Jaqo,

Eindelijk foto's, ik heb er lang op moeten wachten ;).

Ziet er mooi uit! Mooi gedaan zo die basspoort.

Ik heb eigenlijk in weinig speakers tussenschotten gezien met rechthoekige uitsparingen (kan aan mij liggen). Meestal zie je rondjes. Heb je hier een speciale reden voor?

Ga zo door!

mvg,
Frank

PS. Zullen we voor volgende week al een afspraak maken om te luisteren? Beetje druk is goed. ;D

Jaqo

Ja, de foto's duurde even, inmiddels ben ik bezig de twee de kast in elkaar te zetten... Ongeveer dezelfde foto's  :D

Recht of rond, maak niet zo heel erg veel uit.

jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

#10
Quote from: Jaqo on March 18, 2004, 08:37:40
Dat zou best wel eens kunnen maar ik weet het niet zeker. Aangezien ik dit in andere ontwerpen ook heb gezien en een plankje over had en ook nog eens ruimte genoeg kan het ook geen kwaad.

jaqo

Das waar, was meer omdat je dan de inhoud van de kast verkleint, en ik ga er van uit dat deze een specifieke inhoud moet hebben....maar ik neem aan dat je daar al rekening mee gehouden hebt  :)

Oh wacht nou zie ik het is een heel klein plankje ertegen aan  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooie duidelijke pics.

Ook een goede stevige Baffle en bracing...dit blijf ik volgen
is hardstikke leuk.

Grappig die nieuwe lijmtangen met prijskaartjes  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Ja, de lijmtangen heb ik speciaal gekocht voor dit project. Had gelukkig een goedkoop adresje, maar die gebruiken wel aggressieve plakkertjes...

Er staan ook nog surrounds in de planning, tegen die tijd zijn de plakkertjes er wel afgesleten. 8)

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

cinepaulis

Hoi !

Ben zeer benieuwd !
Wat waren je argumenten om ook de drivers compleet te vervangen ?
Is er iets aan de klank van het originele ontwerp wat je niet aanspreekt ?

Heb je ook simulaties/berekeningen gedaan op basis van de afwijkende drivers ?

Veel bouwplezier !  8)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Jaqo

Eigenlijk vind ik de ref+ een van de beste speakers die ik bij Speaker en Co kon vinden. Ik vond alleen de bas wat rommelig klinken.

Na wat zoeken op het internet kwam ik de EveII tegen en ben zo met Tony Gee in contact gekomen, het filter is dan ook van zijn hand (gesimuleerd en wel). Een deel van de keuzes komen dus voort uit de keuzes die de EveII bouwer heeft gemaakt. Het doel van dit alles is om meer detaillering te krijgen. Volgens een aantal kenners is het seriefilter superieur aan het 'standaard' ref+ filter... Het filter heeft al aardig wat aanpassingen ondergaan naar aanleiding van veel luisteruren. Een beproefd concept dus. De 18W1845K heeft een iets beter impulsgedrag dan de 18W1845 en zou dus een gedetaileerdere bas moeten opleveren. Overigens zal mijn speaker niet zo laag gaan als de standaard ref+. You can't win 'em all  ;)

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

LeBaron

De Ref + worden 'ook' mijn nieuwe fronts. Wel iets meer richting het origineel dan :D.

Ben ze inmiddels 3x bij Speakerland gaan luisteren. Hoe langer je ernaar luistert hoe groter het verschil wordt tussen deze en de rest van wat ze daar hebben....eenzame hoogte.  Zou haast beweren dat zelfs smaakverschillen dat al niet meer compenseren. Je moet ze wel leren waarderen. Het duurde bij mij elke keer meer dan een uur voordat ze eehmmm echt uit de verf kwamen. Als je daarna terug schakelt naar de andere speakers daar, man das gewoon afzien! :P

De Aaron geint. versterker die daar schoot wel wat te kort vond ik. Maar toen ze de Soevereign set eraan hingen met (volgens mij) de SA 1 van Marantz (duurste SA speler iig) klonk het laag wel rete strak!. De rest klonk uiteraard ook fantastisch. Vraag me af hoe jij deze speaker gehoord hebt als je het laag rommelig vond. Zou niet weten hoe het nog veel strakker zou kunnen.

Ben wel erg benieuwd naar het reselutaat.

mzzl,

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

blue-eyes

Heb je ook de Ultimo's gehoord dan? Die vond ik persoonlijk toen erg mooi om te horen (en te zien ook!).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LeBaron

Die heb ik inderdaad ook gehoord, zij het op het laatst en niet zo intensief beluisterd als de Ref. Plus.

Ik prefereer de Ref. plus. Ik vond het laag van de Ultimo niet mijn ding en lang niet zo strak als de refplus. Het hoog echter klonk wel erg goed. Moest er alleen wel aan wennen. Klonk helemaal anders dan de refplus (waar ik net 2 uur naar had zitten luisteren). Ik zou deze speakers nog een moeten beluisteren maar in het mid/hoog zou de de refplus misschien wel kloppen. Die unit klonk wel erg open en natuurlijk (scanspeaker revelator tweeter).

Vond ze wel mooi om te zien trouwens :D.

Ik ben met Cinepaulis en een ander buurman (die een ht set aan het samenstellen is) onlangs teruggeweest en heb de ultimo in 5.1 setup gehoord. Das was wel smullen.

Ik kan op dit moment weinig constructiefs melden over de units, daar heb ik ze niet intensief genoeg voor beluisterd.  Maar die tweeter doet het hem wel.
mzzl,

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

blue-eyes

Quote from: LeBaron on March 18, 2004, 18:23:07
Die heb ik inderdaad ook gehoord, zij het op het laatst en niet zo intensief beluisterd als de Ref. Plus.

Ik prefereer de Ref. plus. Ik vond het laag van de Ultimo niet mijn ding en lang niet zo strak als de refplus. Het hoog echter klonk wel erg goed. Moest er alleen wel aan wennen. Klonk helemaal anders dan de refplus (waar ik net 2 uur naar had zitten luisteren). Ik zou deze speakers nog een moeten beluisteren maar in het mid/hoog zou de de refplus misschien wel kloppen. Die unit klonk wel erg open en natuurlijk (scanspeaker revelator tweeter).

Vond ze wel mooi om te zien trouwens :D.

Ik ben met Cinepaulis en een ander buurman (die een ht set aan het samenstellen is) onlangs teruggeweest en heb de ultimo in 5.1 setup gehoord. Das was wel smullen.

Ik kan op dit moment weinig constructiefs melden over de units, daar heb ik ze niet intensief genoeg voor beluisterd.  Maar die tweeter doet het hem wel.
mzzl,

Joost

Zet daar een mooie DIY sub van hun bij en je hebt een hele mooie 5.1 set! Zal je zo'n 5-6000 euro kosten schat ik, plus nog de zelfbouw. De Ultimo staat idd bekend om de revelator tweeter.

Ik heb zo overigens gehoord op Aarons EV, VV weet ik niet meer. Bron was een Marantz 8300 dacht ik.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LeBaron

Ik prefereer de sub die ik hier nu heb met Tumult driver :D.

Mijn plan is om de Ref. plus als fronts te bouwen en de Ref-monitor als surround. Ze hebben nu ook een center versie van die speaker.

We destijds ook vluchtig geluisterd naar de vloerstand versie van de monitor en die klonk toch wel anders dan de plus. Moet die nog eens goed langs elkaar zetten. Moet er niet te veel op achteruit gaan kwa homogeniteit. Maarja, aangezien in beide modellen dezelfde units zitten verwacht ik eigenlijk niet dat ze heel erg afwijken.

Heb jij de Ref. plus ook nog gehoord eigenlijk?

Hmm begint een beetje off-topic te raken geloof ik.

mzzl,

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

Robbo

@LeBaron

Het begint een aardige HT buurt te worden  ;D     

Als ik jouw was zou ik voor dezelfde fronts en rears gaan;  check maar even bij je benedenbuur hoe mooi dat klinkt  :)

LeBaron

Hehe,

Had laatst bij mijn bovenbuurman, die er pas is komen wonen, eens gepolst of ie last van me had. Nou hij hoorde me wel eens maar het stoorde hem absoluut niet, en hij zou wel eens langskomen voor info hoe tie zijn ht set moest afmaken. Een andere buurman is nu ook bezig. Als dat zo door gaat.....:)

Tsja...dezelfde surrounds zou fijn zijn maar dat gaat behoorlijk in de papieren lopen. Die refplus kosten al iets van 2500 euro om te bouwen. De monitors geloof ik iets minder dan 1500. Er zitten dezelfde drivers in (behalve 1 dan) dus die zal toch ong hetzelfde moeten klinken. Ik heb overigens wel plaats voor vloerstaanders als surrounds, dus.....

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

Leonard Shelby

Als het over Scan Speak gaat moet ik me er ook even mee bemoeien  8)
Ik ben namelijk erg gelukkig met mijn Reference Monitors  ;D

LeBaron: Ik weet niet hoe groot je kamer is maar ik heb best getwijfeld tussen de Monitors en de +, en kan nu echt zeggen dat ik erg blij ben met mijn keus. Ruim voldoende voor mijn kamer (+/- 35m2) Hoewel ik ze bij luister sessies bij Speaker en Co soms wat 'mager' vond klinken ben ik dat gevoel nu echt kwijt. Plaatsing en kabel keuze maakte alle verschil (maar bij welke speaker niet ;))


Jaco: Wat een lef om af te wijken van het ontwerp  :D  Heb je het effect van je aanpassingen ergens kunnen beluisteren? Of is het een gok?
Pas op met het eventueel finetunnen van het ontwerp dat ze echt helemaal ingespeeld zijn. Ik vond persoonlijk dat de Scan Speak units erg lang moesten inspelen. In het begin grote verschillen, maar daarna nog opvallend lang subtiele verschillen.

Jaqo


Leuk om te horen dat er zoveel ref+ fan's zijn! Het is natuurlijk een hele mooie 'rustige' speaker.

@LeBaron: Als surrounds ga ik straks ook nog twee ref monitors maken maar dan weer met dezelfde filtering als de fronts uiteraard: een 4.0 opstelling. Misschien later nog wel eens een muzikale subje.

@Leonard: het is deels een gok die ik neem op advies van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Het zijn natuurlijk prachtige units, later de filtering aanpassen is natuurlijk altijd mogelijk, de basis is goed.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

LeBaron

Mijn woonkamer is 4x5,5. Ik heb een open keukentje, maar die zit precies waar mijn eerste reflecties komen dus ik ga de opening behandelen en dan heb ik een behoorlijk goede luisterruimte. 

Wat betreft de monitors, ik heb in de loop van de jaren heel wat speakers gehoord en er is nog nooit een monitor geweest die 'mijn'  sound weergaf. Ik miste altijd iets wat een vloerstaander wel had. Dat ik daar wat detail en preciesie voor op moet offeren...so be it. Ik vind monitoren meestal wat meer deatial en preciesie geven. Ze klinken ietsje verfijnder. Maar ik ga toch voor het wat vollere geluid. Misschien dat ik hier niet helemaal correct beschrijf maar ik weet wat ik hoor en wat wel en niet wil in mijn sound :)

Eigenlijk zou ik het liefst 5x de Ref Plus rondom hebben maar dat kan ik niet betalen. Mijn huidige speakers (zie sig.) zijn de bottleneck van mijn set. Niet dat ze slecht klinken maar mijn fronts heb ik al 10 jaar. Dus voor ik 5 References gebouwd heb.....

Maargoed, ik ga je projectje wel in de gaten houden. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Ik vond in eerste instantie het meest characteristieke aan de RefPlus dat ze rustig en erg in de verte klonken. Was effe wennen maar het beviel me wel. Echter, toen ze bij Speakerland hun Soevereign set eraan hingen was dit beeld wel voor een groot gedeelte weg. De rust was er nog steeds en het klonk veel minder ver weg. Ik had begrepen dat het ver weg klinken veel mensen van mening heeft doen veranderen over deze speaker.

Conclusie....denk dat de eerste de beste versterker geen goede optie is voor deze speaker. De geint. Aaron nr ? vond ik iig te kort schieten.

Maar het zijn juweeltjes :D

Joost
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.