ScanSpeak fronts

Started by Jaqo, March 17, 2004, 22:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jaqo

Dank je Erik, voor dit verhaal. Ga het zeker eens proberen, eerst nog even filteren....

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

FransDHT

Jaqo,

Lukt het een beetje, dat filteren? ;D
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

kuiperik

Ben ook benieuwd naar de resultaten.......
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Gisteren ben ik voorlopig even gestopt met filteren. Binnenkort verhuizen dus verdere modificaties zullen moeten wachten (als die er zowiezo nog komen). Eerst de huidige situatie maar eens rustig beluisteren.

De huidige situatie:

Om te beginnen ben ik een tevreden man.   8)

Het klinkt echt erg goed, een heel mooi open en gedetailleerd beeld. De plaatsing is ook erg mooi. Zowel in de breedte, diepte en hoogte. Je ziet de muzikanten zitten, strijkers vooraan, de blazers achterin.  'Los van de speaker' zoals dat heet. Pop is ook geweldig, Paul Simons Graceland is een referentie voor mij: veel trommels, lekker laag en veel details over het hele bereik. Doet ie ook heel erg goed. Er komt voor zulke kleine woofertjes verbazingwekkend veel gedetailleerde bas uit.

Al met al een alleseter.

Het vervelende van deze speakers is, is dat ze zeker niet de zwakste schakel van mijn keten zijn. Je gaat nu echt andere dingen horen. Een onrustige CD/DVD/SACD speler bijvoorbeeld (Sony NS905s), mijn oude, die ik gebruikte om cd te spelen is recentelijk overleden  :(.  Ben ook nog aan het prutsen met de eindversterking, mijn SR7300 heeft moeite om het laag onder controle te houden.  De impedantie zit in het laag net onder de 4 ohm dus dat vergt wel wat. Speel nu met mijn oude stereoversterker als eindversterker. Een 20 jaar oude Philips (15kg) met veel vermogen die het zaakje goed kan mannen, klankmatig komt ie wel wat te kort. Nog uit de tijd dat Marantz van Philips was, zeer solide aparaat.

Nog een paar dingen die ik nog wel eens in het filter zou willen proberen maar zoals gezegd: later.

Het filter is van Tony Gee,  dat zegt veel mensen al genoeg. Dus hulde wie hulde toekomt. Zal van het weekend het schema even op het forum plakken.

Groeten,
Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Zoals beloofd het schema: Voor het hoog een seriefilter. De onderste woofer staat er parallel overheen.

Groet,
Jacco
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jan Deckers

Hi Jaqo,

Een overbekend schema dat zeer goed kan werken. Kun je ook  aangeven welk deel van het schema van Tony is en wat jouw veranderingen zijn? Of is dit het Tony-origineel.


GRTN,

Jan

kuiperik

Jaqo, goed te horen dat je er zeer tevreden over bent. Heeft het ook de verwachte verbetering gebracht tov de originele ref+?

Zelf gebruik ik ook een SR7000 voor aansturing. Heb een tijdje een PM17mkII gebruikt en dit is echt een mooie vooruitgang tov de Sr7000. Denk dus dat je met betere versterking het geheel nog een heel stuk kunt verbeteren.  ;)
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Jaqo

Quote from: Jan Deckers on September 18, 2004, 14:48:04
Een overbekend schema dat zeer goed kan werken. Kun je ook  aangeven welk deel van het schema van Tony is en wat jouw veranderingen zijn? Of is dit het Tony-origineel.

Zoals al gezegd, helemaal van Tony's hand. Het netwerkje over de onderste woofer is optioneel (maakt het middengebied nog iets opener, maar kost wat basvolume).  Wil ook nog proberen parallel aan dit netwerkje nog 33uF te zetten om nog een klein butje weg te werken. De weerstandje over de tweeter heb ik iets hoger dan berekend genomen, klinkt iets rustiger in het hoog.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Jaqo

Quote from: kuiperik on September 18, 2004, 17:12:26
Jaqo, goed te horen dat je er zeer tevreden over bent. Heeft het ook de verwachte verbetering gebracht tov de originele ref+?

Absoluut! Wat mij stoorde aan de ref+ was de basweergave. Vond ik niet fijn, beetje boemerig. Met dezelfde plaatsing heb ik daar nu helemaal geen last van. Ook de openheid is veel en veel beter.

Zou natuurlijk eigenlijk A-B moeten vergelijken maar dat is een beetje lastig...

En oh, ja: ze zijn natuurlijk veel mooier met die factten  ;D

Quote
Zelf gebruik ik ook een SR7000 voor aansturing. Heb een tijdje een PM17mkII gebruikt en dit is echt een mooie vooruitgang tov de Sr7000. Denk dus dat je met betere versterking het geheel nog een heel stuk kunt verbeteren.  ;)

Daar zit echt nog winst ja, klopt.  Over een tijdje maar eens de 2e hands markt afstuinen....

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Audiofiel

Quote from: Jaqo on April 29, 2004, 08:40:30
Zit nog een beetje te dubben over facetten aan de onderkant...

Wat dacht je van facetten aan de binnenkant? ;D
Ik heb het niet kunnen zien op de bouwfoto's, maar wat je ook kunt doen bij de binnenkant is alle rechte hoeken weghalen. Dus de rechthoekige gaten voor de doorstroming met grof schuurpapier afronden en ook de binnenkant van de opening van de speakers. Hiermee krijg je minder 'wervelingen'. Zie je vaker in high-end ontwerpen. Oh ja, nog een tip: ik zag dat je de bitumen vastniette. Je kunt beter geen extra metalen in je kast introduceren die magnetisch kunnen zijn of velden beïnvloeden. Bitumen kun je prima plakken (plakbitumen), op de foto's op pagina 2 lijk je die ook te gebruiken. Als je bang bent dat het los kan laten, moet je de platen eerst een beetje opwarmen (in de zon leggen) en dan pas vastplakken. Hecht 3x beter. Uiteraard je MDF vetvrij maken helpt ook een hoop.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jaqo

Bedankt voor de tips, jammer dat ze al af zijn.... 

Ik kreeg ook de tip om ze (na verwarmen met de fohn) vast te kloppen en daarna te nieten. Tja...

Het is natuurlijk wel heel erg weinig metaal. Het afronden kan ik alsnog op een aantal plekken doen, de drivers zijn er zo uit.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Wowly

uche uche,

even wat stof afkloppen...

Jaqo, hoe staat het met de speakers?

Heb je nog veranderingen in het filter gemaakt?

Hoelang heeft het geduurt voordat de luidspreker was ingespeeld?

Zie je al naden verschijnen, of valt het mee?

groetjes Wowly

Jaqo

Quote from: Wowly on November 20, 2005, 12:07:50
uche uche,

even wat stof afkloppen...

Jaqo, hoe staat het met de speakers?

Heb je nog veranderingen in het filter gemaakt?

Hoelang heeft het geduurt voordat de luidspreker was ingespeeld?

Zie je al naden verschijnen, of valt het mee?

groetjes Wowly

Oud topic ja, speakers worden niet stoffig, ik gebruik ze geregeld. Ze bevallen erg goed. Van inspelen was niet erg veel sprake, de tweeters en mids waren tweedehands en dus ingespeeld. De naden zijn heel licht zichtbaar op een paar plekken. Ik stoor me er niet aan. Erg tevreden zo. Moet alleen nog spikes er onder zetten, maar ik moet eerst marmer platen hebben voor eronder. Het filter is ietsje veranderd, het is nu vrijwel identiek aan het Eve II filter.

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Wowly

Goed om te horen,

Ik heb nu reference monitors gebouwd met een aangepaste kast, klinken nog steeds ontzettend prettig en weergaloos......

Hij heeft ook de facetten, maar wordt gefineerd, tenminste, als het weer wat warmer wordt....

een linkje naar de bouw: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=760

groetjes Wowly

Hans Nootdorp

Jaqo,

Heb jij geen zin om deel te nemen aan een luisterdag op 17 oktober?
Ik zou erg graag jouw RefMon+modified eens beluisteren.
Kijk een op forum van zelfbouwoudio.nl.
hansnood at hetnet punt nl

fireman

Als alles volgens plan verloopt en alles komt mee, dan heb ik a.s. zondag een kleine luistersessie met de eVe's II en deze ref +  O0
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid