Compacte zelfbouwspeaker voor +/- 200 Euro

Started by boerenterprise, August 31, 2006, 17:09:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boerenterprise

Mijn vader heeft mij gevraagd om andere luidsprekers voor hem te gaan maken en heeft hier ongeveer 200 Euro (per 2) voor over. Nu is mijn vraag aan jullie, of iemand een goed ontwerp heeft, welke voor dit bedrag gerealiseerd kan worden. Het dient wel een compacte luidspreker te zijn. 200 Euro is dan voor de drivers filtercomponenten dempingsmateriaal een aansluitterminals en verdere onderdelen wanneer deze benodigd zijn. Hout om de kasten te maken en fineer heb ik nog wel staan.

De speakers worden aangelosten op een Pioneer surround versterker met (volgens de specificaties) 45 Watt per kanaal. De speakers worden als fronten in gebruik genomen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. ;D BRAND LOS!

Groeten,

Chris Boer

fgroen

Zelfde vraag als in dit topic

Er moet gezegd worden dat in de budget klasse knap moeilijk tegen kant en klare luidsprekers is op te boksen (of boxen  :D). Zeker in het hogere segment is de discrepantie tussen winkelprijs en kostprijs van de materialen significant te noemen.

Als 100 Euro per kast de bottom line is, zou ik denk ik voor de Rapid gaan (S&Co).

Als het aan mij lag, ging ik kijken of er niet meer rek in het budget zat...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Misschien wel leuk om eens te kijken naar een Monacor carbon/kevlar unit of een Tangband W5-610S kevlar met daarboven een seas metaldome. Met de Monacors hebben velen hier op het forum ervaring en erg kostbaar zijn die niet.

Tangband is nog goedkoper en klinkt in ieder geval in mijn center speaker ook heel lekker, filtering kun je heel simpel houden als je dit zou doen, waarschijnlijk ben je klaar met een 6dB filtertje. Je moet echter wel kunnen meten eraan en zelf een kast kunnen en willen ontwerpen.

Wat zijn je eisen wat betreft geluidskwaliteit en frequentiekarakterestieken?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

boerenterprise

Het probleem is dat ik zelf geen kaas heb gegeten van het ontwerpen en simuleren van luidsprekers/filters. Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een bestaand ontwerp, waarvan ik eventueel de kast naar eigen smaak kan aanpassen(wanneer mogelijk).

De geluidskwaliteit moet natuurlijk zo goed mogelijk zijn.

Chris

sphere

Chris, wat mensen je voorzichtig proberen te vertellen is dat het met jouw budget de moeite niet is om zelf te gaan klussen: vergis je niet in de kosten voor afwerking bijvoorbeeld. Mocht je het budget tot 400-500 euro voor het paar kunnen opkrikken, dan is de kans dat je fabriekspeakers wegspeelt significant.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Quote from: sphere on August 31, 2006, 22:03:00
Chris, wat mensen je voorzichtig proberen te vertellen is dat het met jouw budget de moeite niet is om zelf te gaan klussen: vergis je niet in de kosten voor afwerking bijvoorbeeld. Mocht je het budget tot 400-500 euro voor het paar kunnen opkrikken, dan is de kans dat je fabriekspeakers wegspeelt significant.

Dank voor je direktheid Sphere.  :) Ik ben zelf niet altijd even straight in mijn uitlatingen, maar bedoelde dit er wel mee.

Voor 200 Euro zou je eens op Markplaats / hifi.nl kunnen kijken voor leuke spulletjes. Ik heb eens voor plm. 300 Euro een paar MC speakertjes op de kop getikt, en die klonken beslist niet misselijk. Daar bouw je niet tegenop.

Als het je gaat om de lol om met je vader als sponsor / "klant" zelf een paar speakers inelkaar te knutselen en daaraan de voldoening te behalen die een zelfbouwer nu eenmaal heeft, dan moet je je afvragen welke prijsrange het projekt voor jou interessant maakt.

Ik heb zelf in het verleden op die manier een aantal projekten gedaan, en ook botweg "nee" verkocht als het te goedkoop moest en ik er daardoor voor mij geen interessant projekt aan overhield. Dat was zonde van mijn tijd.

Dus... Als je een paar behoorlijke speakers voor je vader zoekt: sla vooral de 2e hands markt niet over, en als je een leuk bouwprojekt wilt doen en de speakers niet zelf wilt houden, zorg dan dat je een gegadigde hebt die een paar speakers wilt hebben (en daar dus ook het budget voor beschikbaar heeft) waaraan je zelf ook een hoop lol beleeft.

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

Quote from: fgroen on September  1, 2006, 10:05:32
Dus... Als je een paar behoorlijke speakers voor je vader zoekt: sla vooral de 2e hands markt niet over, en als je een leuk bouwprojekt wilt doen en de speakers niet zelf wilt houden, zorg dan dat je een gegadigde hebt die een paar speakers wilt hebben (en daar dus ook het budget voor beschikbaar heeft) waaraan je zelf ook een hoop lol beleeft.
Het is ook belangrijk om eens te gaan luisteren wat je nou mooi vindt. Over smaak valt te twisten, maar over jouw smaak niet. Wat jij (of je vader) mooi vindt is persoonlijk. Speaker en Co heeft 3 vestigingen door het land, en Speakerland in Oss(?) is er ook nog. Maak er een uitje van op een zaterdag, is hartstikke leuk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."