van Damme studio/hifi luidsprekerkabel, veel voor weinig

Started by Dura, November 11, 2015, 15:54:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dura

Sinds ik mijn nieuwe speakers heb, (zie ondertekening) is het geluid van de set naar mijn smaak wel wat aan de frisse kant; diepe bas maar relatief weinig midbas, helder hoog, dynamisch en gedetailleerd, komt omdat vergeleken met mijn vorige speakers (Dynaudio 122) de 260s een clean geluid hebben, net als de versterker.
Geen afgerold hoog of midbas warmte meer zoals de 122s hadden (en dat ver van ongekleurd maar eigenlijk best wel lekker was).

Als speakerkabel heb ik Kimber 8TC -een mooi gemaakte luidsprekerkabel die ik al heel lang gebruik- in mijn sets altijd ook al een soortgelijke signatuur hadden; helder, diepe bas, midhoog sprankeling, detail, ruimtelijkheid.
Deze eigenschappen vormden vroeger een prima combinatie met de 122s en het spul dat ik daarvoor had.
Maar nu vind ik het allemaal wat teveel van het goede.

Om nou niet componenten te hoeven vervangen dacht ik om eerst maar eens te kijken te kijken of ik de zaak in balans kan krijgen met een recht-toe-recht-aan ls-kabel zonder audiofiele foefjes die het geluid beinvloeden.

(Mijn mening: audiofiele kabels hebben vaak configuratie eigenschappen die de geluidssignatuur kunnen veranderen; platte lintkabels, vlechten, verzilveren, het toevoegen van netwerkjes, het maakt ze denk ik niet zozeer beter maar anders, en dat kan in samenspel met de rest van het systeem hoorbare verschillen opleveren die dan al dan niet welkom zijn. Een goed gemaakte kabel zonder smaakje hoeft naar mening dus kwalitatief niet slechter te zijn, wel vaak veel goedkoper. Soms kan een audiofiele kabel echter precies de gewenste puntjes op de i zetten. Ik ben er dus niet per sé voor of tegen ze te gebruiken).

Enniewee, maar eens 4 meter van Damme Studio Blue 4.0 besteld.
Ik ben onder de indruk van de bouwkwaliteit: stevige dubbele mantel, 4m2 OFC koper, extra verstevigingsstrengen om het ding zijn vorm te laten houden en een soort wit poeder (talk?) in de mantel dat vast ook wel ergens goed voor is, echt prima gemaakt.
In totaal is de -ronde- kabel ongeveer 1 cm in doorsnede, de mantel is een beschaafde kleur donkerblauw.
De prijs is 8 euro/meter.

Het resultaat lijkt overigens aardig in de buurt te komen van wat ik wil; klonk ie net na het aansluiten wat dof (weet niet of dat de kabel was die wat moest inspelen, wennen mijnerzijds speelde beslist mee) nu lijkt het hoog inderdaad wat zachter, de diepe bas wat minder genadeloos en meer in balans met de midbas.

Kortom, dit lijkt me een aanrader als je zoekt naar een zeer goede kwaliteit no-nonsense kabel. :clapping:
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

erik s.

Is idd zeer vergelijkbaar met Belden, tot het poeder aan toe.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz


erik s.

Quote from: garmtz on November 11, 2015, 20:01:43
Toch is Vandamme volgens mij geen Belden.
Zeker niet,  maar de kans is niet gering dat de kabel door Belden wordt gemaakt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

naish123


Dura

 Bij een aanbieder via Amazon.de, http://www.amazon.de
Oeps, 8 euro de meter, zal de starterpost even aanpassen.


directe links naar een niet forum sponsor artikel verwijderd, zie de forum regels

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

naish123


Gitaarwerk__

Ik heb een set 8TC. Ik ben af en toe ook wel benieuwd wat iets anders zou doen. Maar wat ik opmerkelijk vind aan je topic dat je zegt: "Maar nu vind ik het allemaal wat teveel van het goede." Op wat voor manier? 'matched' het niet meer, of... ? vanwaar de verandering. Daar ben ik meer benieuwd naar =)

(Voor de prijs is het altijd wel te proberen)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Dura

Heel vreemd eigenlijk; ik gebruik al jaren 8TC op verschillende sets, altijd mijn favoriete kabel geweest, mooi helder open geluid, groot beeld.
Maar op de 260s klinkt ie vreselijk; het hoog en midhoog zijn te gestoken, en er zit een veel te aanwezige diepe bas in terwijl de midbas wat mager is.
Dit zijn denk ik karakteristieken van de luidspreker die door de kabel benadrukt worden. De streamer-versterker is nooit scherp maar wel kraakhelder, alles bij elkaar wat teveel van het goede denk ik.
De van Damme klinkt duidelijk doffer, zachter hoog, wat wolligere bas, meer midbas en niet meer zo'n idioot aanwezige diepe bas.
Ik weet niet hoe groot de verschillen in absolute zin zijn, maar voor mij is het het verschil tussen lekker luisteren en als storend ervaren, en dat is dus groot subjectief.
Jammer, had al meer dan 15 jaar dat ik met de 8TC het hoofdstuk luidsprekerkabel definitief af kon sluiten en nu ga ik toch maar weer eens op zoek. Tellurium Black of ultra Blue lijken me wel wat te zijn. Maar geen haast, de van Damme voldoet prima.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

knubbe

Is er eigenlijk een forumsponsor weke VanDamme kan leveren?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Vhond

@Knubbe: ben inderdaad wel benieuwd naar het antwoord op je vraag...

erik s.

Quote from: knubbe on December  9, 2015, 19:14:09
Is er eigenlijk een forumsponsor weke VanDamme kan leveren?
Misschien neem ik van Damme er in de loop van dit jaar bij.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

knubbe

Quote from: Vhond on February 22, 2016, 12:57:55
@Knubbe: ben inderdaad wel benieuwd naar het antwoord op je vraag...

Ik heb geen gehoor gehad dus denk het niet :)
Wel goede ervaringen met een andere partij, PM maar als je info wilt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Vhond

Er wordt hier veel over Belden gesproken, maar over welk type dan (Belden heeft veel types bv 1313A, 5000up, 70048)?

boem

Beetje oud draadje, maar misschien heb je er toch wat aan: wat je beschrijft (diepe bas, relatief weinig midbass) zou ook goed verklaard kunnen worden door roomgain, versterking van specifieke frequenties door vorm en formaat van je kamer. Gaan de 260's misschien van zichzelf iets lager? Dan zouden hierdoor kamerprobelemen kunnen optreden die je eerst niet had.

In elk geval zou je eens kunnen kijken wat een roomcorrectie systeem doet. Ergens een antimode lenen ofzo....

edit, had een beetje te slordig gelezen...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Dura

Ik heb op zich een dsp bass equaliser in mijn versterker zitten maar het is denk ik meer een kwestie van smaak; mijn huidige speakers hebben vrij diepe bas (tot 32Hz) maar relatief slanke midbas, en ik heb liever wat meer midbas en helemaal geen diepe bas (tenzij in een ideale ruimte op een hele mooie speaker).
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dura

En weer terug bij van Damme, dit keer de hifi 2.5 mm2. Ik heb nieuwe speakertjes, zoals in mijn sign te zien is. De tellurium q black die het interessant deden op de Dynaudios door een heel zuiver  hoog te geven waren niet echt ideaal op de Harbeths. Het werd wat te etherisch. Mijn idee is dat de tqb in essentie een dunne kabel is, het weegt bijna niets, en met de lage gevoeligheid van de Harbeths (83 dB) moet er wel wat stroom door de kabels hem, dus dikker is beter.
Terug naar de Kimber 8tc, diameter ongeveer 4mm2. Veel beter, meer energie in het laag. Maar na een tijdje begon het wel op te vallen dat er wat kunstmatigs zat in het midhoog, was geweldig op mijn heel vroegere wat doffere speakers, maar op de supernatuurlijke Harbeths onnodig.

Dus de van Damme hifi erbij gepakt, minder dan 1/10de van de prijs van de 8tc. Bingo, perfecte match.

Mijn conclusie: een absoluut perfecte functionerende kabel is simpel en goedkoop. De van Damne hifi voldoet daaraan. Hij klinkt wat opener in het hoog dan de van Damme  studio, misschien doordat de studio getwist is terwijl de hifi een spacing heeft van 0,5 cm?
Alleen als je iets wil compenseren in je set, een smaakje zoekt zeg maar, dan wordt het duur. En het blijft de vraag of je je doel bereikt, een goede luidspreker die goed in de ruimte en bij je smaak past lijkt mij de beste manier om muziek te draaien zonder je te storen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

chansig

Quote from: Dura on May 15, 2016, 23:25:30
Mijn conclusie: een absoluut perfecte functionerende kabel is simpel en goedkoop.

Eens...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.