Scansonic & Raidho onbekend en onbemind?

Started by RonK, November 8, 2015, 19:03:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Ooit al Quadral geluisterd? Voor alleen HT of met genoeg ruimte vind ik dat ook erg fraai klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

WillyP

Of anders Audiovector. De modellen die ik heb gehoord, vond ik ook de moeite waard.

WillyP

Cobraatje

Dat is ook een fraai merk, maar ik blijf eerst bij Raidho misschien ooit een Raidho C1 :)

Quote from: TabCam on July 22, 2020, 21:13:17
Ooit al Quadral geluisterd? Voor alleen HT of met genoeg ruimte vind ik dat ook erg fraai klinken.
Wel ooit gehoord, weet niet meer welke types.
Staat mij nog van bij erg dynamisch maar redelijk bruut en weinig verfijning.
Lijkt mij idd meer voor HT, hoewel ik zelf met HT detail, goede weergave van muziek e.d. ook erg belangrijk vind.

Cobraatje

#228
Ik kom er na wat meer luisteren wel achter dat de ribbon, ondanks dat de luidsprekers achterover hellen, te laag zit.
Dit euvel heb ik wel vaker, de hoogte van de tweeter is meestal niet berekend op iemand van 1.99m lang ;)

Dus op zoek naar een stukkie steen van ca.7-10 cm dik of een plateau.
Als iemand nog tips heeft over een betaalbare goede en fraaie(geen stoeptegen, betonblok e.d.) oplossing, dan hoor ik dat graag.

edit:typo

Tabcam

De luidspreker iets achterover hellen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Geert (gvc)

Quote from: Cobraatje on July 24, 2020, 11:55:53
Dus op zoek naar een stukkie steen van ca.7-10 cm dik of een plateau.
Als iemand nog tips heeft over een betaalbare goede en fraaie(geen stoeptegen, betonblok e.d.) oplossing, dan hoor ik dat graag.
Om maat laten maken in natuursteen of composiet, zo duur is dat niet.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Of, als je maar één luisterplek hebt, de driver 90 graden roteren. Dan krijg je de mooie horizontale dispertie verticaal.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

toetertje


Rob_Dingen

Quote from: TabCam on July 24, 2020, 12:39:34
Of, als je maar één luisterplek hebt, de driver 90 graden roteren. Dan krijg je de mooie horizontale dispertie verticaal.
En dan heb je horizontaal niets meer over, en dat is net het belangrijkste.

Rob

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on July 24, 2020, 15:38:35
En dan heb je horizontaal niets meer over, en dat is net het belangrijkste.

Rob
Snap niet waarom dat belangrijk is als je maar één luisterpositie hebt??
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on July 24, 2020, 18:55:08
Snap niet waarom dat belangrijk is als je maar één luisterpositie hebt??
Stereo beeld staat of valt voor een groot deel door goede horizontale afstraling.
En dat zorgt ook voor een grotere Sweet spot.
Als je slechte horizontale afstraling hebt moet je je hoofd in een bankschroef vast zetten.

mijkie

Quote from: Cobraatje on July 24, 2020, 11:55:53
Ik kom er na wat meer luisteren wel achter dat de ribbon, ondanks dat de luidsprekers achterover hellen, te laag zit.
Dit euvel heb ik wel vaker, de hoogte van de tweeter is meestal niet berekend op iemand van 1.99m lang ;)

Dus op zoek naar een stukkie steen van ca.7-10 cm dik of een plateau.
Als iemand nog tips heeft over een betaalbare goede en fraaie(geen stoeptegen, betonblok e.d.) oplossing, dan hoor ik dat graag.

edit:typo
Waarom maak je niet een mal van betonplex en maak jezelf iets wat je mooi vind ?

Kan met beton maar, ook bijvoorbeeld met epoxy
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on July 24, 2020, 19:01:58
Stereo beeld staat of valt voor een groot deel door goede horizontale afstraling.
En dat zorgt ook voor een grotere Sweet spot.
Als je slechte horizontale afstraling hebt moet je je hoofd in een bankschroef vast zetten.
Afhankelijk van de driver kan het best meevallen. Het is echt geen 0 graden. Een grotere sweet spot is vooral voor HT nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Cobraatje

Dank voor de tips, ga wat tips checken.

De luidsprekers helt al achterover maar door mijn lengte mis ik de sweetspot van de ribbon.
Als ik op de bank onderuit zak dan verbetert het geluid.

90% roteren, buiten dat het belachelijk lijkt, verandert het klankbeeld ook negatief.
Voor de grap even uitgeprobeerd.

RvD

Quote from: Cobraatje on July 23, 2020, 23:10:45
Dat is ook een fraai merk, maar ik blijf eerst bij Raidho misschien ooit een Raidho C1 :)
Wel ooit gehoord, weet niet meer welke types.
Staat mij nog van bij erg dynamisch maar redelijk bruut en weinig verfijning.
Lijkt mij idd meer voor HT, hoewel ik zelf met HT detail, goede weergave van muziek e.d. ook erg belangrijk vind.

Je weet toch dat CineMike in zijn referentie set met Aurum Quadral speelt. Je componenten zijn de perfecte match en zeker de 9 serie daar is de Ribbon tweeter nu ook helemaal zelf in Duitsland ontwikkeld. Hier heb je een goede afbeelding van de nieuwe Ribbon http://r9volution.com/de als fronts is een vloerstaander met de drukkamer het mooist. Om je hele set om te moeten gooien is natuurlijk wel een dingetje maar mocht je andere merken overwegen zijn deze zeker een demo waard.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Ralf67

#241
En van die hele dure fancy dempers eronder ?

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on July 24, 2020, 23:18:31
Afhankelijk van de driver kan het best meevallen. Het is echt geen 0 graden. Een grotere sweet spot is vooral voor HT nodig.
Nee is inderdaad niet 0 maar onder 15 graden kun je al flink wat ellende krijgen.
Maar als je denkt dat dat alleen voor HT geld prima.

Rob

Cobraatje

Quote from: RvD on July 25, 2020, 10:02:29
Je weet toch dat CineMike in zijn referentie set met Aurum Quadral speelt. Je componenten zijn de perfecte match en zeker de 9 serie daar is de Ribbon tweeter nu ook helemaal zelf in Duitsland ontwikkeld. Hier heb je een goede afbeelding van de nieuwe Ribbon http://r9volution.com/de als fronts is een vloerstaander met de drukkamer het mooist. Om je hele set om te moeten gooien is natuurlijk wel een dingetje maar mocht je andere merken overwegen zijn deze zeker een demo waard.

Gemodificeerde Quadrals toch?
Nog niet gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen.
Zou een leuke vergelijking zijn de ribbon van Raidho tegen die van Quadral.

Gezien hoe fraai Raidho klinkt heb ik geen veranderplannen en het zou mij verbazen als de nieuwere Quadrals meer mijn smaak zijn als Raidho.
Maar ik ben niet merkgebonden, gaat mij erom wat ik het beste vind klinken en het merk zal me worst zijn.
Dus wie weet wat de toekomst brengt.

Quote from: Ralf67 on July 25, 2020, 14:56:06
En van die hele dure fancy dempers eronder ?
Fraai, maar te laag en te duur :)

RvD

Quote from: Cobraatje on July 25, 2020, 20:22:01
Gemodificeerde Quadrals toch?
Nog niet gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen.
Zou een leuke vergelijking zijn de ribbon van Raidho tegen die van Quadral.

Gezien hoe fraai Raidho klinkt heb ik geen veranderplannen en het zou mij verbazen als de nieuwere Quadrals meer mijn smaak zijn als Raidho.
Maar ik ben niet merkgebonden, gaat mij erom wat ik het beste vind klinken en het merk zal me worst zijn.
Dus wie weet wat de toekomst brengt.
Fraai, maar te laag en te duur :)

De gemodificeerde heb ik nog niet gehoord maar voor de modificatie van de speaker draaide ze gewoon origineel wat al heel erg goed klonk.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Cobraatje

Door de warmte een oplossing even uitgesteld, maar vandaag wat steentjes opgehaald.
Staan nu bijna 6 cm hoger, dit klinkt beter.

Cobraatje

Er staat een setje Raidho X1 op Marktplaats met een nette vraagprijs van €2.450,-(zeker niet mijn X1's:)).
Oorspronkelijke nieuwprijs was €7.000,- , latere nieuwprijs €5.900,-.

Wie van een ribbon houdt en op zoek is een absolute aanrader, imo duidelijk fraaiere ribbon/ klinkend dan b.v. Monitor Audio en Dali.
Combineer de X1's met een goede sub en genieten maar  :music:

M:iNdO

#247
Bij toeval dit topic tegengekomen. Interessant om te lezen. Ook ik ben gecharmeerd van het geluid van ribbon tweeter speakers. Momenteel heb ik oude Dali Ikon 1 mk1 speakers (i.c.m. een Bluesound Powernode N330 en een Jamo S808 subwoofer). Ik moet zeggen dat het niet verkeerd klinkt ondanks dat de speakers niet in een ideale situatie geplaatst zijn.

Ik kwam echter online Scansonic speakers tegen (Scansonic M10) en ik had nog nooit van dat merk gehoord. Hele fraaie speakers om te zien en met ribbon tweeter en de prijs valt ook nog goed mee. Nu vraag ik me of deze speakers een goede upgrade/verbetering zullen zijn t.o.v. mijn Dali Ikon 1 mk1 speakers of zal dat echt niet veel schelen?

Ik hoor ook veel goede dingen over Martin Logan 15i speakers maar die zijn een stuk duurder dan de eerdergenoemde Scansonic speakers.

Ben benieuwd naar jullie reacties/meningen.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610