Scansonic & Raidho onbekend en onbemind?

Started by RonK, November 8, 2015, 19:03:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonK

Oohh mijn god het kan nog mooier....  :wub: ik was al gewend aan snelle luidsprekers die heel goed afbeelden (KEF ls50), maar Raidho's trekken het naar een heel ander niveau. Op de X-FI in Veldhoven demonstreerde ze met de kleine X-1 van Raidho. Was gelijk ondersteboven van die luidsprekers, in prachtige techno-look is het een soort audiojuweeltje. De aanschafprijs ligt, net zoals de muzikale prestaties, echter ook in een andere orde dan van mijn KEF's. Maar na wat onderhandelen met de dealer :tounge: heb ik ze een maand geleden toch aangeschaft.

Deze beauty's hebben echt ruimte nodig. Een optimale plaatsing is direct hoorbaar. Alle instrumenten en geluiden hebben opeens een eigen plaats in de diepte/breedte. Ik heb nooit verschillende ribbon tweeters vergeleken, maar ik geloof zonder meer dat die van Raidho tot de beste in de wereld behoren. Een goede tweeter kan blijkbaar zelfs relatief slecht opgenomen cd's met "scherpte" nog realistisch verwerken.

Inmiddels ben ik al mijn cd's weer opnieuw aan het beluisteren en heb me al meerdere keren verbaasd hoe prachtig de spanningsopbouw bij veel muziek is. Ik wijt dat vooral aan het grote en diepe beeld. Daardoor blijven alle geluiden en instrumenten ook bij hogere volumes mooi in de ruimte gescheiden en lijkt alles veel realistischer. Muziek slibt niet meer dicht waardoor het bijvoorbeeld ook lijkt alsof het geluidsvolume laag staat. Ik maak overigens dankbaar gebruik van wat akoestische hulpmiddelen van ASI om mijn harde akoestiek wat te verbeteren (sugarcubes en phase corrector). Dit werkt een stuk beter dan het hoogpolige kleedje wat voornamelijk door de hond wordt gebruikt.  :crazy:

Anyway, het moge duidelijk zijn dat ik zeer tevreden ben met mijn aankoop. Heb inmiddels ook gezien dat Raidho een zustermerk heeft Scansonic, dat meer gericht is op home theater setups. De meer betaalbare MB serie van Scansonic heeft ook een kleintje (MB-1) die dezelfde ribbon schijnt te gebruiken als de Raidho X-1. Nou hoeft dat ook niet alles te zeggen, maar goed. Op het web wordt de MB-1 ook wel vergeleken met de KEF ls50. Waarbij het enigszins smaak afhankelijk schijnt te zijn welke de voorkeur geniet.

Van Scansonic had ik voor mijn aankoop nog nooit gehoord, maar nu zie ik voor het eerst een grote advertentie in Music Emotion (November). Het zou mij niet verbazen als dit merk in Nederland hoge ogen gaat gooien. Op internationale fora is veel enthousiasme over de MB serie die uitzonderlijk veel bied voor het geld. Net zoals de ls50 van KEF.

Ik heb mijn Raidho's overigens aangesloten met Acoustic Zen Satori luidsprekerkabel. Deze ligt warm klinkende kabel is ook erg goed in het neerzetten van een diep beeld. Hij combineert zeer goed met de Raidho's.

Nog meer enthousiaste gebruikers van Raidho of Scansonic?  :pompom:
Raidho X-1 ► Astin Trew 3500+ Mullard buisje ► Perreaux 200ip ► Naim NAT05xs ► Acoustic Zen Satori ► Furutech Alpha 3 ► Audiomaat ► Lapp 191 ► Iego ► Sonarquest ► ASI phase corrector ► ASI sugarcubes

djoeri

Nu nog een platenspeler met koetsu element en je hebt precies het geluid van de show.

Veel plezier.


paaj

Die Scansonic MB lijn ziet er interessant uit.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

KayaRahnee

Prachtige speakers en prachtige stands ook, vooral die D1, wouw.
Nog maar weinig info te vinden.
Geniet ze RonK.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

paaj

Zijn er al dealers voor de Scansonic lijn?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

djoeri

Ik heb nog een music emotions waar ze in staan, is al uit 2014.

Mordante

Ik ben best bekend met Raidho. Ik heb de X-3, X2, C2, D2 en D3 gehoord als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Het zijn bijzondere speakers.

Mordante


RonK

A10audio/Room4Music in Amsterdam heeft Scansonic luidsprekers staan.

De importeur is volgens mij Dimex, maar de zoek functie op die site levert geen (officiële?) dealers van Scansonic op. Dimex mailen zal wellicht nog een ander verkoop adres opleveren.

Hoorde trouwens vandaag dat de MB lijn een ribbon heeft en de Raidho's een gesloten magnetostraat. Het verschil is me niet duidelijk. Zal er eens op Googlen.  :google:

Groeten,
Ron
Raidho X-1 ► Astin Trew 3500+ Mullard buisje ► Perreaux 200ip ► Naim NAT05xs ► Acoustic Zen Satori ► Furutech Alpha 3 ► Audiomaat ► Lapp 191 ► Iego ► Sonarquest ► ASI phase corrector ► ASI sugarcubes

SmauG

Die Scansonic MB2.5 ziet er wel gelikt uit zeg  :inlove:
-- Speakers N.N.B. - Naim Supernait - Naim CDX2 - Naim Stageline N - Pro-Ject Debut Carbon - Ortofon 2m Red - Scherm N.N.B. - Ziggo Horizon --

paaj

Waanzinnig mooi die X1, duidelijk een hogere klasse dan de MB1. Meer detail, meer dynamiek. De MB1 is echter ook helemaal niet verkeerd, duidelijk meer rust en ruimte dan de LS50, dus die heb ik nu thuis staan met de optie op inruil naar de X1 (snel doorsparen dus :))
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

holco

#11
Even dit topic nieuw leven inblazen ;)

Sinds kort (15 december) in het bezit van een zwart setje Scansonic MB-2.5 speakers die ik bij A10Audio besteld had, dit na een onverwachte luister sessie bij Gydotron (België) waar een wit demo paartje stond te spelen op een Luxman L-505uX versterker met de Luxman D-05u CD speler, na de eerst paar seconden spelen was het mij eigenlijk al duidelijk maar na zo'n uur lang verschillende nummer gedraaid te hebben een bevestiging dat dit de speakers zijn die voor mij alle puntjes op de i zetten met ook nog eens een onverslaanbare WAF  ;D


Ik ben zelf niet zo'n ster in het beschrijven van hoe iets nu klinkt maar het beste vergelijk wat ik kan bedenken is met de Magnepan .7 speakers die ik ook gehad heb, een ieder die een .7 of de 1.7i (goed aangestuurd) heeft gehoord weet waar deze speakers toe in staat zijn, geloof mij dat is niet misselijk!! de MB-2,5 Scansonic's hebben veel van de Magnepan signature in zich maar gaan qua ruimtelijke afbeelding en natuurlijkheid nog een stap verder en dan ook nog eens met een mooi gelaagd strak dynamisch laag wat IMO een gemis is bij een Magnepan, ook kunnen de MB-2.5 een stuk harder waar een Magnepan bij flink hard spelen vervelende impedanties laat zien waar bijna geen versterker tegen opgewassen is, all in all vind ik de Scansonic MB-2.5 een bloed mooie speaker die al mijn wensen aan vinkt voor ook nog eens een relatief gunstige prijs.

Scansonic, een merk wat onder de kenners 80% Raidho is tegen 20% van de Raidho prijs :clapping:


Mijn stereo setup,

Bluesound Node met Magna i2s modificatie media player
Audio-GD Master 11 Singularity Pre/DAC
MiniDSP DDRC-88A / Dirac live + BM upgrade
Audio-GD Master-3 Power Amp
DIY dual opposed 15" Subwoofer met 1500W Crown Amp


<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Timvg

Was onlangs al eens op de scansonic website gaan kijken na bericht van Holco in een showtopic, maar deze serie toch totaal gemist. Was terechtgekomen bij kleine actieve draadloze speakers en bluetooth spul  :) Vond het al raar dat er zo lovend over gedaan werd  :turn:

holco

Ja helaas valt er ook een hoop prularia onder de zelfde naam, niet echt handig van hun :(

Maar hier de directe link naar de Scansonic MB series   http://scansonichd.dk/


Quote from: Timvg on January 20, 2018, 15:02:53
Was onlangs al eens op de scansonic website gaan kijken na bericht van Holco in een showtopic, maar deze serie toch totaal gemist. Was terechtgekomen bij kleine actieve draadloze speakers en bluetooth spul  :) Vond het al raar dat er zo lovend over gedaan werd  :turn:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

koosnaampje-audiofiel

Klipsch, Denon.

fasteddie

Inderdaad ziet er allemaal erg strak uit, vooral die monitoren op de stand....

paaj

Bizar wat voor geluid uit dat kleine ding komt ook, al heeft A10 de akoestiek ook goed voor elkaar daar.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

holco

Laatst bij A10 de Raidho XT-2 in de luister ruimte boven gehoord en dat klonk verdomd goed,  vond het zelfs beter klinken dan hun referentie Raidho set (type weet ik niet) beneden,  vermoed dat ze daar toch wat te dicht bij elkaar stonden tov de Raidho XT-2 die veel verder uit elkaar stonden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cobraatje

Ik speel sinds kort met een Scansonic set: MB-3.5, MB-center en MB-1's.

Mits goed geplaatst en met behoorlijke versterking, klinken ze zeer fraai.
Vooral de natuurlijkheid, hoe het geluid je omringt en timing vallen op.
Ik ken meerdere goede luidsprekers met ribbon, o.a. Aurum Cantus Volla, Dali Opticon 8, GoldenEar Triton Five, en de ribbon van Scansonic vind ik het fraaist klinken.

Mordante

Ik speel zelf sinds kort met Raidho X-3 speakers. Vandaag een Scansonic S12 opgehaald voor mijn surround set in aanbouw.

vik

Heel fraai Cobraatje.  ^^

Gefeliciteerd en hoop ze binnenkort zelf eens te horen  ;)



Quote from: Cobraatje on January 21, 2018, 08:56:08
Ik speel sinds kort met een Scansonic set: MB-3.5, MB-center en MB-1's.

Mits goed geplaatst en met behoorlijke versterking, klinken ze zeer fraai.
Vooral de natuurlijkheid, hoe het geluid je omringt en timing vallen op.
Ik ken meerdere goede luidsprekers met ribbon, o.a. Aurum Cantus Volla, Dali Opticon 8, GoldenEar Triton Five, en de ribbon van Scansonic vind ik het fraaist klinken.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Cobraatje

Quote from: vik on February 21, 2018, 07:34:35
Heel fraai Cobraatje.  ^^

Gefeliciteerd en hoop ze binnenkort zelf eens te horen  ;)

Altijd welkom, zelfs zonder dat je CineMikespullekes meebrengt  ;D 8)

Cobraatje

#22
Ik las toevallig een test met precies dezelfde opstelling als ik heb, Scansonic MB-3.5, MB center en MB-1: https://allesoverfilm.nl/hardware/scansonic-mb-serie-speakers-review/

Pluspunten
•Oogstrelend design
•Heerlijke timing
•Veel detaillering
•Groot bereik (MB-3.5)
•Natuurgetrouwe stemmen (MB-Center)

Minpunten
•Prijzig
•Erg lastig te plaatsen
•Matching met versterker luistert nauw
•Geen bi-wiring of bi-amping mogelijk

holco

Mooi review en heel herkenbaar,  hoewel de prijs best wel meevalt als je een beetje shopt ;)

Quote from: Cobraatje on April 30, 2018, 09:42:49
Ik las toevallig een test met precies dezelfde opstelling als ik heb, Scansonic MB-3.5, MB center en MB-1: https://allesoverfilm.nl/hardware/scansonic-mb-serie-speakers-review/

Pluspunten
•Oogstrelend design
•Heerlijke timing
•Veel detaillering
•Groot bereik (MB-3.5)
•Natuurgetrouwe stemmen (MB-Center)

Minpunten
•Prijzig
•Erg lastig te plaatsen
•Matching met versterker luistert nauw
•Geen bi-wiring of bi-amping mogelijk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

german

Ik heb sinds een paar maand de MB 2.5 staan. Als versterking 2 klasse D mono's en als VV/DAC/Streamer de Cambridge CXN. Deze combi speelt ongeloofeloos strak en snel. Daarbij zijn de MB's ook nog eens prachtig om te zien. :pompom:
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.