Scansonic & Raidho onbekend en onbemind?

Started by RonK, November 8, 2015, 19:03:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 19, 2020, 11:22:31
Wat een domme test alle kabels meten vlak. Ook inductie en capaciteit is een belangrijke parameter voor kabels.
Als de inductie of capaciteit van een kabel van dusdanig orde zijn dat ze effect hebben op audiofrequenties dan uit dat zich in een niet vlakke meting.

Quote from: Rob_Dingen on July 19, 2020, 11:22:31
Als je een kabel met een puls meet zie je pas wat er gebeurd en of er reflectie is.  Dat is bij een standaard van 50 Ohm of 75 Ohm zeer makkelijk te meten bij audio niet omdat de uitgangs en ingang impedantie altijd anders is bij audio, er is geen standaard
Reflectie in audiokabels? Transmissielijn theorie geld niet voor audio, de frequenties zijn daarvoor veel te laag en de kabels te kort.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: gvc on July 20, 2020, 14:00:48

Als de inductie of capaciteit van een kabel van dusdanig orde zijn dat ze effect hebben op audiofrequenties dan uit dat zich in een niet vlakke meting.
Als dat gemeten is met een AP analizer die 50 Ohm uit is is dat zeker niet het geval.
Ook is het niet interessant om tot 20Khz te meten als het kantelpunt hoger ligt kun je al fase draaiing krijgen in het hoorbare gebied.

Quote from: gvc on July 20, 2020, 14:00:48
Reflectie in audiokabels? Transmissielijn theorie geld niet voor audio, de frequenties zijn daarvoor veel te laag en de kabels te kort.
Kijk maar eens wat er met een audio kabel gebeurt met een puls op 100Hz en bijv Spdif draait ook op 44,1Khz dus het gebeurt eerder dan je denkt.
Maar hier is nooit echt onderzoek naar gedaan dat er uiteindelijk een norm uit is gerold.

De vraag is of al bovenstaande parameters wel of niet hoorbaar zijn, geen idee nooit onderzoek naar gedaan.
Ben zelf niet zo veel bezig met kabels.
Maar blijf bij mijn standpunt dat het een domme test is om een kabel op frequentie karakteristiek van 20Hz tot 20Khz te meten.
Overigens met hoge resolutie audio hebben we al 80Khz bandtbreedte nodig.

Rob

Geert (gvc)

Quote from: Dura on July 19, 2020, 09:30:56Wat voor DB test je ook doet, het is altijd een andere setting dan hoe mensen echt naar muziek luisteren, bijvoorbeeld de hersenen zijn bij een DB test in Beta terwijl ze bij muziek beluisteren in Alpha staan
Moest men altijd in Alpha zijn tijdens het beluisteren van muziek dan zou dit forum niet eens bestaan. Vanaf bepaalde aspecten van het geluid onze aandacht trekken zijn we in Bèta. In Alpha van muziek genieten kan trouwens ook met een setje van 100€.

Er zijn trouwens ook al blind testen gebeurd waar mensen in hun eigen omgeving en eigen set alle tijd kregen die ze nodig dachten te hebben,, en nog konden ze geen verschil horen. Zeker tegenwoordig gebeuren er tal van test online, via het downloaden van muziekfragmenten die je thuis kan beluisteren onder je eigen voorwaarden. Het is niet dat daar plots wereldschokkende nieuwe inzichten uitkomen. Integendeel, zelfverklaarde 'gouden oortjes' gaan daar vaak publiekelijk op hun bek.

Waarmee ik enkel wil zeggen dat proberen te leren uit blindtesten zinvoller is dan ze weg te lachen. Voor mijn eigen gemoedsrust en financieel welzijn hanteer ik de regel; als het een blindtest niet overleeft dan steek ik mijn geld liever in andere zaken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: gvc on July 20, 2020, 15:29:10
Er zijn trouwens ook al blind testen gebeurd waar mensen in hun eigen omgeving en eigen set alle tijd kregen die ze nodig dachten te hebben,, en nog konden ze geen verschil horen.
Maar dat is toch prima dat je geen verschil hoort, het hoeft toch ook niet altijd iets uit te maken.

Quote from: gvc on July 20, 2020, 15:29:10
Waarmee ik enkel wil zeggen dat proberen te leren uit blindtesten zinvoller is dan ze weg te lachen. Voor mijn eigen gemoedsrust en financieel welzijn hanteer ik de regel; als het een blindtest niet overleeft dan steek ik mijn geld liever in andere zaken.

Ben ik het zeker mee eens maar dat geld voor mij persoonlijk ook zonder blind test.
Alleen thuis een blind test is ook erg moeilijk.

Rob

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 15:19:42
Als dat gemeten is met een AP analizer die 50 Ohm uit is is dat zeker niet het geval.
Logisch want het potentiële effect van de betreffende kabelparameters is verwaarloosbaar tegenover die uitgangsweerstand. Maar niemand die zegt dat je het met zo'n weerstand moet meten. De typische uitgangsimpedantie van bvb een eindversterker is lager dan 0,1ohm.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 15:19:42
Ook is het niet interessant om tot 20Khz te meten als het kantelpunt hoger ligt kun je al fase draaiing krijgen in het hoorbare gebied.
Ook hier in een ordegroote die als onhoorbaar aanzien wordt. Als je ziet welke fasedraaiingen speakers maken, dat is van een heel andere orde.

Je kan er een hele welles-nietes discusie over voeren, maar in het algemeen denk ik dat wie in kabels gelooft weinig boodschap heeft aan doorsnee metingen.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 15:19:42
Kijk maar eens wat er met een audio kabel gebeurt met een puls op 100Hz en bijv Spdif draait ook op 44,1Khz dus het gebeurt eerder dan je denkt..
Wat gebeurd er met een zo'n blokgolf? Anyway, audio zijn geen blokgolven. Beperk de blokgolf inhoudelijk tot de  20kHz gehoorslimiet (fourier analyse) en het ziet er sowieso al helemaal anders uit.

SPDIF is digitaal dus een ander verhaal. De bit rate loopt in de MHz-en (de clock frequency het dubbel), dus wel een transmissielijn en bijgevolg ook een gestandaardiseerde nominale impedantie voor de kabels (75ohm).

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 15:19:42
Overigens met hoge resolutie audio hebben we al 80Khz bandtbreedte nodig.
Of high res. audio verschil maakt is een aparte discussie. In elk geval gaat dat verschil niet spelen in het analoge domein, eerder in de DAC. Ook hier dus weinig af te leiden uit de karakteristieken van analoge kabels.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 15:46:09
Maar dat is toch prima dat je geen verschil hoort, het hoeft toch ook niet altijd iets uit te maken.
Voor de duidelijkheid, dat ging over mensen die vooraf beweerden dat ze het verschil heel zeker gingen horen. Dat bleek dus ook onder hun voorwaarden niet te lukken. Doet je toch wat twijfelen over het menselijk waarnemingsvermogen. De thresholds die algemeen gehanteerd worden zijn niet zo eenvoudig te ontkrachten.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: gvc on July 20, 2020, 16:14:39
Logisch want het potentiële effect van de betreffende kabelparameters is verwaarloosbaar tegenover die uitgangsweerstand. Maar niemand die zegt dat je het met zo'n weerstand moet meten. De typische uitgangsimpedantie van bvb een eindversterker is lager dan 0,1ohm.
Ook hier in een ordegroote die als onhoorbaar aanzien wordt. Als je ziet welke fasedraaiingen speakers maken, dat is van een heel andere orde.

Dat zegt inderdaad niemand maar zo hebben ze wel gedaan.
Niet alle eindversterkers hebben zo'n lage uitgangs impedantie, pak een buizen versterker of een mono triode die kan zelfs 4 Ohm zijn ook zijn er commercieel transistors versterkers met een hogere uitgangs impedantie.
Dat fase onhoorbaar is is een aanname we weten niet waar we het hier over hebben.
Er zijn overigens ook speakers met een nette fase karakteristiek zoals de ontwerpen van Wilson.
En waarom zou je dan een versterker willen met een super lage vervorming, een speaker is vele malen erger dat is dezelfde discussie.

Quote from: gvc on July 20, 2020, 16:14:39
Je kan er een hele welles-nietes discusie over voeren, maar in het algemeen denk ik dat wie in kabels gelooft weinig boodschap heeft aan doorsnee metingen.
Wat gebeurd er met een zo'n blokgolf? Anyway, audio zijn geen blokgolven. Beperk de blokgolf inhoudelijk tot de  20kHz gehoorslimiet (fourier analyse) en het ziet er sowieso al helemaal anders uit.
Die welles nietes discussie zal altijd blijven bestaan.
Probeer het eens uit met je eigen kabels en pak een puls en sluit de kabel af met een potmeter.
Een blokgolf word gebruikt om de stijgtijd te meten en om te kijken of de electronica opslingeringen heeft en bijv de stabiliteit van eindversterkers te meten.
Gehoorslimiet 20Khz waarom dan hoge resolutie audio.

Quote from: gvc on July 20, 2020, 16:14:39

SPDIF is digitaal dus een ander verhaal. De bit rate loopt in de MHz-en (de clock frequency het dubbel), dus wel een transmissielijn en bijgevolg ook een gestandaardiseerde nominale impedantie voor de kabels (75ohm).
Of high res. audio verschil maakt is een aparte discussie. In elk geval gaat dat verschil niet spelen in het analoge domein, eerder in de DAC. Ook hier dus weinig af te leiden uit de karakteristieken van analoge kabels.
Er is geen verschil in die kabel zitten ook lage frequenties en wat er in gaat moet er ook uitkomen dat geld voor alle kabels.
Waar het mij om ging is dat daar wel een norm voor is 75 Ohm en voor audio niet.
Hi res maakt voor de DAC niets uit maar voor het analoge deel erachter wel.
En een kabel moet doorgeven wat er in komt en als de bandbreedte naar 80Khz gaat en je wil daar geen fase draaiing of andere ellende spelen er weer hele andere zaken.
Dat dat allemaal weinig met analoge kabels te maken heeft is een aanname.

High end kabels (laten we het zo maar even noemen)
Bestaan al meer dan 40 jaar en vele bekende merken bestaan al een zeer lange tijd.
Als het allemaal zo is als jij omschrijft zou die business allang dood zijn.
Of schaar jij heel die groep kopers als mensen die zich inbeelden iets te horen.

Wel wil ik ook melden dat ik ooit bij mensen kom waar een kapitaal aan kabels ligt en niet helemaal tevreden zijn en ik hun kabels vervang door mijn gebruikte kabels (75 Ohm coax met goede plug)
En standaard speaker kabel met voldoende dikte het ineens beter klinkt.
Ook ik vind verschillen in kabels moeilijk te horen en dan moet je ook nog kunnen zeggen of het slechter of beter is, bijna niet te doen.
Maar ik wil ook niet zeggen dat ze er niet zijn.

Verder is er genoeg over gezegd het word alleen maar technisch waar de meeste denk ik niet op zitten te wachten, dit topic gaat over speakers en zijn we ver van af gedwaald.
Ik zeg ondanks de getoonde metingen of die wel of niet kloppen kan die speaker zeker goed klinken.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: gvc on July 20, 2020, 16:22:57
Voor de duidelijkheid, dat ging over mensen die vooraf beweerden dat ze het verschil heel zeker gingen horen. Dat bleek dus ook onder hun voorwaarden niet te lukken. Doet je toch wat twijfelen over het menselijk waarnemingsvermogen. De thresholds die algemeen gehanteerd worden zijn niet zo eenvoudig te ontkrachten.
Je hebt altijd zwetsers.

Rob

Geert (gvc)

#208
Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Niet alle eindversterkers hebben zo'n lage uitgangs impedantie, pak een buizen versterker of een mono triode die kan zelfs 4 Ohm zijn ook zijn er commercieel transistors versterkers met een hogere uitgangs impedantie.
Nu haal je er uitzonderingen bij, zo kan je alles proberen te ontkrachten. Als je een gebruikelijke uitgangsimpedantie hanteert zijn verschillen tussen algemeen verkrijgbare luidsprekerskabels met gebruikelijke lengtes meetbaar (zeer kleine afname van de hoogste frequenties).

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49Dat fase onhoorbaar is is een aanname we weten niet waar we het hier over hebben.
Die aanname heb ik niet gemaakt. In elk geval is de mogelijke fasedraaiing van een normale kabel binnen het audiospectrum zeeeeer beperkt.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Er zijn overigens ook speakers met een nette fase karakteristiek zoals de ontwerpen van Wilson.
Opnieuw uitzondering. En zet die speakers in een kamer en veel kans dat de akoestiek zorgt dat de fase nog alle kanten uitgaat.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
En waarom zou je dan een versterker willen met een super lage vervorming, een speaker is vele malen erger dat is dezelfde discussie.
Niet hetzelfde; fase is fase, maar de ene vervorming is de andere niet. En in hoeverre vervorming van versterkers bij normale (doorsnee huiskamer) volumes hoorbaar is is ook maar de vraag.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Probeer het eens uit met je eigen kabels en pak een puls en sluit de kabel af met een potmeter.
Een blokgolf word gebruikt om de stijgtijd te meten en om te kijken of de electronica opslingeringen heeft en bijv de stabiliteit van eindversterkers te meten.
Ja, maar dat heeft niets meer te maken met mijn reactie op reflecties in kabels.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Gehoorslimiet 20Khz waarom dan hoge resolutie audio.
Zeg jij het maar, daar zijn al even lange discussies over gevoerd als over kabels. Ook de nodige blindtesten uitgevoerd, maar iedereen denkt sowieso bij wijze van spreken bij de 1%-ers te zijn die het duidelijk horen.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Waar het mij om ging is dat daar wel een norm voor is 75 Ohm en voor audio niet.
Dat heb ik beantwoord; het is niet nodig want de transmissie lijn theorie is hier niet op van toepassing. Wel voor SPDIF, en daar is dan wel een norm voor.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
Hi res maakt voor de DAC niets uit maar voor het analoge deel erachter wel.
Terwijl veel versterkers en de meeste speakers niet eens high res frequenties kunnen weergeven? In het digitale domein (DAC en DSP) kan men daarentegen wel iets met high res.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
En een kabel moet doorgeven wat er in komt en als de bandbreedte naar 80Khz gaat en je wil daar geen fase draaiing of andere ellende spelen er weer hele andere zaken. Dat dat allemaal weinig met analoge kabels te maken heeft is een aanname.
Frequenties die niet verwerkt kunnen worden door je apparatuur, niet aanwezig zijn in de opname en die niet hoorbaar zijn volgens de aangemeten geldende normen. Als er al een 'aanname' is dan is dat eerder dat het allemaal wel iets uitmaakt. Wat van mij gerust iedereen mag denken.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 17:39:49
High end kabels (laten we het zo maar even noemen). Bestaan al meer dan 40 jaar en vele bekende merken bestaan al een zeer lange tijd. Als het allemaal zo is als jij omschrijft zou die business allang dood zijn. Of schaar jij heel die groep kopers als mensen die zich inbeelden iets te horen..
Waar heb ik beweert dat je geen verschillen in kabels kan horen?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

#209
Audio zit vol uitzonderingen maar als je alles alleen aan jou parameters wil hangen prima.
Inderdaad fase is anders als vervorming maar als je leest schrijf ik dat het dezelfde soort discussie is.
Zal nog een merk noemen Dynaudio meeste ontwerpen hebben vlakke fase.
De meeste fatsoenlijke versterkers kunnen makkelijk 100Khz weergeven behalve Klasse D en de meeste DSP's juist niet die zijn meestal beperkt tot 96Khz.
Maar ik laat het hierbij ik heb er verder geen bal verstand van en het voegt niets meer toe aan dit topic en de puf is op.

Rob

Geert (gvc)

#210
Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 19:01:22
Audio zit vol uitzonderingen maar als je alles alleen aan jou parameters wil hangen prima.
Het zijn niet "mijn parameters", wat ik vertel is algemeen aanvaard en geld voor de meeste apparatuur. Jij komt met  uitzonderingen waar je enkel verwarring mee zaait.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 19:01:22
De meeste fatsoenlijke versterkers kunnen makkelijk 100Khz weergeven behalve Klasse D en de meeste DSP's juist niet die zijn meestal beperkt tot 96Khz.'.
Google op "stereophile amplifier measurement". Ik heb de eerste 5 resultaten open geklikt, geen enkele versterker haalt 100kHz zonder behoorlijke verzwakking.

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 19:01:22
Maar ik laat het hierbij ik heb er verder geen bal verstand van en het voegt niets meer toe...
Zoals je zelf al aanhaalde in dit topic, altijd bereidt tot een inhoudelijke discussie.

En om dit topic niet verder af te laten glijden heb ik een apart topic over high res audio geopend: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176483.0
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

#211
Ik kom niet met uitzonderingen maar dat past niet meer in je verhaal.
Als ik naar de site van Steriophile ga en voor reviews kies en Solid power amp zijn dit de eerste 4 die ik aan klik halen allemaal 100Khz.
Kun je ook meteen zien waarom ze een blokgolf gebruiken om te meten.
Maar het is maar net waar je naar op zoek gaat en wat het best bij jou verhaaltje past.
Alle zaken die ik deel op het forum is eigen ervaring niet uitgezocht op het internet maar zelf getest of beluisterd.

Mark Levinson
https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no333-power-amplifier-measurements
Pass Labs
https://www.stereophile.com/content/pass-labs-xa305-power-amplifier-measurements
Classe
https://www.stereophile.com/content/classé-delta-mono-monoblock-power-amplifier-measurements
Pass Labs
https://www.stereophile.com/content/pass-laboratories-aleph-0-monoblock-power-amplifier-measurements

Rob

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 23:56:03
Ik kom niet met uitzonderingen maar dat past niet meer in je verhaal.
Als je begint over buizenversterkers met een uitgangsimpedantie van 4ohm dan heb je het niet over uitzonderingen? Een buizenversterker is dat sowieso al, en een versterker met een uitgangsimpedantie van 4 ohm (zijnde een damping factor van  1) is praktisch nauwelijks bruikbaar (als full range versterker). In het algemeen hanteert men een dampingsfactor van 50 als minimum. Voor het Stereophile review lijstje dat je zelf aanhaalde geld dat bvb voor 4 van de eerste 5 die ik bekeken heb (en die 5de haalt het ook maar net niet) .

Verder heb ik geen "verhaal", ik heb enkel gezegd dat transmissielijn theorie niet van toepassing is op (analoge) audio connecties, en die stelling staat nog altijd. De rest heb jij er bijgehaald, dus misschien moet jij een verhaal kwijt?

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2020, 23:56:03
Als ik naar de site van Steriophile ga en voor reviews kies en Solid power amp zijn dit de eerste 4 die ik aan klik halen allemaal 100kHz. Maar het is maar net waar je naar op zoek gaat en wat het best bij jou verhaaltje past.
Ik heb niets gezocht dat bij mijn verhaal past dus hou zulke beschuldigingen maar voor jezelf. De eerste versterker in je lijstje komt bij 100kHz in de problemen, ik quote "due to a minor problem with the feedback circuit". De andere beginnen bij 20kHz al af te vallen, dus dat bevestigt gewoon mijn uitspraak. De Purify versterker waar het tegenwoordig storm voor loopt zit bij 100kHz op - 9dB. Nog van niemand klachten over gehoord.

En het doet er ook allemaal niet toe in verband met high res audio, want de doorsnee speaker haalt niet eens de helft van die bandbreedte.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

mijkie

Hey Guys, ik heb ff de laatste paar Posts doorgelezen maar, nergens Scansonic of Raidho te bekennen .......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Cobraatje

Zal nogmaals een poging doen om het weer on topic te krijgen.

Mijn nieuwe Raidho's, de Raidho's X1 moeten uit Denemarken komen (mijn tip van de week koop luidsprekers in het land waar het merk zit, scheelt vaak behoorlijk geld :)) en laten nog even op zich wachten.
Daarom mijn Scansonic M10's, gebruik ik als surrounds, tijdelijk als fronts in gebruik(zie foto's).
Klinken zeker niet verkeerd en de afwerking is voor de adviesprijs van €649,- per set, zeer goed.

Ik heb nu de Scansonics; M10, MB-1, MB-center, MB-3.5 en de Raido's; C Centric, S Centric, S2 gehad.
De Raidho C-Centric in mijn ruimte vergeleken met de Scansonic MB-3.5 en MB-1.
De kleine geluidsverschillen tussen beide merken die in sommige reviews worden aangegeven, herken ik niet.
Hoewel ik zeer goed kan leven met Scansonics klinken Raidho's wel beter.
Fraaier hoog en een betere 3D bubble.
De prijsverschillen qua nieuwprijs tussen Scansonic en Raidho zijn veel groter dan het kwaliteitsverschil.
Maar als je niet het nieuwste van het nieuwste wilt, dan is ook Raidho voor redelijke prijzen te verkrijgen.
B.v de C Centric(één van de eerste series) had ik voor 1/6 van de nieuwprijs en de S2 voor rond 1/3 van de nieuwprijs.

Of het nu mijn ruimte, luidspreker of een combinatie van beiden is, mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar monitoren van deze merken.
Deze klinken uitgewogener.

Rob_Dingen

Quote from: gvc on July 21, 2020, 01:50:22
Verder heb ik geen "verhaal", ik heb enkel gezegd dat transmissielijn theorie niet van toepassing is op (analoge) audio connecties, en die stelling staat nog altijd.

daar heb jij gelijk in daarvoor zijn de golflengtes te lang in audio bereik.

Quote from: gvc on July 21, 2020, 01:50:22
De eerste versterker in je lijstje komt bij 100kHz in de problemen, ik quote "due to a minor problem with the feedback circuit". De andere beginnen bij 20kHz al af te vallen, dus dat bevestigt gewoon mijn uitspraak. De Purify versterker waar het tegenwoordig storm voor loopt zit bij 100kHz op - 9dB. Nog van niemand klachten over gehoord.
Dat maakt verder niets uit jij hebt er 5 gezocht die het niet halen terwijl ik de eerste uit het lijstje bekijk allemaal 100Khz halen.
Dan is de norm -3dB punt
De Purifi is 60Khz -3dB
En als je kijkt naar de schaalverdeling bij Stereophile zie je dat de schaalverdeling 0,25dB of 0,5dB per divisie.
Bij de Purifi is dat 3dB per divisie.
Als je die fijne schaalverdeling gebruikt bij de Purifi valt hij ook al bij 20Khz af.
Sorry alle voor de topic vervuiling zal nu echt stoppen.

Cobra de speakers zien er goed uit.

Rob

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 21, 2020, 15:19:17
Dat maakt verder niets uit jij hebt er 5 gezocht die het niet halen terwijl ik de eerste uit het lijstje bekijk allemaal 100Khz halen. Dan is de norm -3dB punt
Aangezien je op de man blijft spelen kan ik helaas niet anders dan reageren. Voor de laatste keer, Google heeft er willekeurig 5 uitgezocht, screenshot hieronder (echt triestig dat ik me hier moet gaan bewijzen). Ik heb gezegd dat ze bij 100kHz verwakken en geen uitspraken gedaan over hoeveel dB, dus stop met deze discussie.

Quote from: Rob_Dingen on July 21, 2020, 15:19:17
De Purifi is 60Khz -3dB. En als je kijkt naar de schaalverdeling bij Stereophile zie je dat de schaalverdeling 0,25dB of 0,5dB per divisie. Bij de Purifi is dat 3dB per divisie. Als je die fijne schaalverdeling gebruikt bij de Purifi valt hij ook al bij 20Khz af.
Ik heb gezegd dat de Purify versterker op -9dB zit bij 100kHz en basseer me daarvoor op onderstaande datasheet van Purify zelf. Wat klopt daar niet mee of wil je daar aan toevoegen?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Omdat de norm van frequentie response met -3dB aangegeven word niet met -9dB.
Dus appels met appels vergelijken.

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on July 21, 2020, 21:57:53
Dus appels met appels vergelijken.
Inderdaad, dus omdat we over 100kHz bezig waren (heb je zelf aangehaald) heb ik ook voor deze versterker de prestatie bij die frequentie vermeld.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Cobraatje

De X1's zijn binnen, moet nog aan de gang met de juiste plaatsing, maar het klinkt al erg fijn.
Ik heb het idee, niet direct met elkaar vergeleken dus enig voorbehoud, dat de nieuwere ribbon en woofer nog wat verfijnder klinken t.a.v. de C Centric en de S2 die ik ook heb gehad.
Overgang van het hoog naar mid is beter dan bij de C Centric en S2.

holco

Mooi man :thumbs-up:

Quote from: Cobraatje on July 22, 2020, 13:41:25
De X1's zijn binnen, moet nog aan de gang met de juiste plaatsing, maar het klinkt al erg fijn.
Ik heb het idee, niet direct met elkaar vergeleken dus enig voorbehoud, dat de nieuwere ribbon en woofer nog wat verfijnder klinken t.a.v. de C Centric en de S2 die ik ook heb gehad.
Overgang van het hoog naar mid is beter dan bij de C Centric en S2.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jahtari

Wow, ziet er strak uit!

Bijzondere stofkappen ook.

Heb je de Piega Coax 311 ook overwogen, aangezien je graag een ribbon hebt?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

Gaaf zo'n grote ribbon. Mooie LS. Zijn er metingen van bekend?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

#223
Quote from: Cobraatje on July 22, 2020, 13:41:25
De X1's zijn binnen, moet nog aan de gang met de juiste plaatsing, maar het klinkt al erg fijn.
Ik heb het idee, niet direct met elkaar vergeleken dus enig voorbehoud, dat de nieuwere ribbon en woofer nog wat verfijnder klinken t.a.v. de C Centric en de S2 die ik ook heb gehad.
Overgang van het hoog naar mid is beter dan bij de C Centric en S2.
Zou de speakers niet te veel naar buiten richten dan zul je te weinig hoog krijgen.
Mooi speakertje om te zien.

Quote from: doorofnight on July 22, 2020, 16:57:10
Gaaf zo'n grote ribbon. Mooie LS. Zijn er metingen van bekend?
Kan geen meting snel vinden maar weet haast zeker dat de ribben oploopt on axis.
Dat kan verder geen kwaad omdat hij zo breed is.
Denk dat het hoog op 10 a 15 graden wel redelijk vlak is.
Fabrikant geeft 80Hz op als ondergrens ga er vanuit dat dat -3dB.

Rob

Cobraatje

Ze staan inmiddels een stuk beter opgesteld :)
De enorme sound stage en 3D bubble die Raidho en Scansonic kan geven, komt het beste naar voren, met de luidsprekers zeker 3 meter uit elkaar, vrij nearfield luisteren en met veel toe in.

Ik denk na met en zonder sub en verschillende crossovers geluisterd te hebben, dat de X1 rond de 60-65Hz hun -3dB punt hebben.

Quote from: jahtari on July 22, 2020, 15:53:03
Wow, ziet er strak uit!

Bijzondere stofkappen ook.

Heb je de Piega Coax 311 ook overwogen, aangezien je graag een ribbon hebt?

Ik kom inderdaad altijd weer bij een ribbon uit.
Wel eens wat anders geprobeerd, b.v. de uit 1 stuk gesneden walnoothout de zeer fraaie chario academy millennium 2's, Kefs, B&W, maar ik vond toch een ribbon meer mijn smaak.

Inmiddels heel veel ribbons gehoord, o.a. Dali, Aurum Cantus, Elac, Monitor Audio, Martin Logan, Piega, Scansonic.
Maar Raidho vind ik het fraaiste geluid geven.
Niet alleen is de ribbon imo het fraaist, geen enkele scherpte in het hoog zoals ik b.v. bij Elac, Monitor Audio wel ervaar, maar ook de fraaiste soundstage.
Piega heb ik niet aan gedacht, misschien wel onterecht, vroegere serie gehoord en ik vond Piega een mindere soundstage en mindere overgang van hoog naar mid hebben.