[Fotoblog] Bouw dedicated zolder home theater (Hij is af! Zie laatste pagina!)

Started by BasDP, November 5, 2015, 11:28:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Altijd erg leuk om te zien zo'n houtconstructie en elektra! Ben benieuwd naar het eindresultaat. In dit tempo zullen we dat volgende week wel kunnen zien.  ;) De elektra moet ik voor mijn zolder HT nog allemaal bedenken...

Qua extra massa zou ik niet voor OSB kiezen, maar eerder voor Fermacell gipsvezelplaten. Die zijn in verhouding vele malen zwaarder dan OSB.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

BasDP

Quote from: Jep on November 11, 2015, 12:44:23
Qua extra massa zou ik niet voor OSB kiezen, maar eerder voor Fermacell gipsvezelplaten. Die zijn in verhouding vele malen zwaarder dan OSB.
Volgens mij is dat ook precies wat ik heb (laten) bestellen! Is in elk geval zwaar zat, want ik heb er twee dagen over gedaan om die dingen boven te krijgen  :P
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

paupert

Mooi project! Ben me nu al aan het orienteren voor de toekomst en dit komt qua formaat overeen.

Hoe word de muur nu opgebouwt? gips, rockwool, gips en dan fermacell gipsvezelplaat? En word dit gedaan bij alle 4 muren? en plafond?

Succes! ;D


BasDP

Quote from: paupert on November 11, 2015, 13:32:40
Mooi project! Ben me nu al aan het orienteren voor de toekomst en dit komt qua formaat overeen.

Hoe word de muur nu opgebouwt? gips, rockwool, gips en dan fermacell gipsvezelplaat? En word dit gedaan bij alle 4 muren? en plafond?

Succes! ;D

Dubbele gipsplaten (1/2 verspringen om naden niet over naden van laag er onder te laten lopen), dan rockwool (gewoon de meest gangbare) en dan fermacell

Iedereen is welkom om straks het resultaat te bekijken hoor ::)
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

paupert

Wat ga je met de vloer doen dan? aangezien de muren voor aardige demping zorgen.

BasDP

Dag 4

Weer een avond flink geklust! Verder met de wanden en alle kabels zitten er nu in. D'r zit in totaal zo'n 200 meter kabel in een kamer van 5x3 meter, ook veel meer dan verwacht ::)
Ook de plafondplaten zitten er in, en we hebben alle gips en fermacellplaten tegen de muur geschroefd die er nog stonden. Gelijk maar even nieuwe besteld, want we komen wat te kort, en die zijn net geleverd. Vanavond dus weer verder!






Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

Jep

Misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar wat doe je aan ventilatie? Ik heb op de foto's daar nog geen voorbereidingen van gezien.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

gilles0181

En vulling, zit er iets achter je fermacel platen? Glaswol dacht ik maar ik zie het niet op de foto's terug... Verder  :clapping:
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

BasDP

Quote from: Jep on November 12, 2015, 16:18:03
Misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar wat doe je aan ventilatie? Ik heb op de foto's daar nog geen voorbereidingen van gezien.
Ik ben eigenwijs en ik denk dat de deur genoeg ventilatie biedt :P
Ik wil niet te veel gaten en frutsels door de muur heen halen, omdat dan de geluidsisolatie teniet wordt gedaan, en daarnaast zit je er hooguit met drie man een paar uur. Ook zal het niet heel warm worden, want de apparatuur staat apart.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

BasDP

Quote from: gilles0181 on November 12, 2015, 20:33:48
En vulling, zit er iets achter je fermacel platen? Glaswol dacht ik maar ik zie het niet op de foto's terug... Verder  :clapping:
Ik heb inderdaad niet veel foto's van de binnenkant met isolatie, want dat vieze rockwool wil ik zo snel mogelijk dicht hebben zitten. Toch een bewijsstuk kunnen vinden ;)
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

RalphH

Quote from: BasDP on November 13, 2015, 09:28:50
Ik ben eigenwijs en ik denk dat de deur genoeg ventilatie biedt :P
Ik wil niet te veel gaten en frutsels door de muur heen halen, omdat dan de geluidsisolatie teniet wordt gedaan, en daarnaast zit je er hooguit met drie man een paar uur. Ook zal het niet heel warm worden, want de apparatuur staat apart.

Gaat toch wel hard hoor, opwarmen van de ruimte..
Hier geen ventilatie en dat is niet prettig kan ik je zeggen.
Plan om t aan te brengen ligt klaar en ik kan niet wachten tot het is uitgevoerd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mr.crash

Hier een ruimte van 2.90 breed en een meter of
7 lang denk ik.
Het grootste stuk 3 meter hoog.
Als ik met mijn vrouw en dochter er een tijdje zit
wordt ik gek van de warmte ( heb dan wel het raam
een stuk los ).
Per persoon geef je 100 Watt warmte af.
Dan komt de beamer HTPC audio enz er nog bij.

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

BasDP

Dag 5

We zijn weer flink bezig geweest, en weer een eind opgeschoten. De muren zitten nu helemaal dicht, alleen de achterwand moet nog gegipst worden (puur voor de esthetische afwerking). Verder flink wat tijd gestopt in het ophangsysteem voor de projector, aangezien die minimaal op 300cm afstand moet, en dan dus onder de schuine wand terecht komt. Het was een hoop meetwerk, maar het hoekje waar ik de projector aan ga bevestigen zit er op, precies in het midden en helemaal waterpas  ;D (en ik heb er met mijn hele gewicht aan gehangen, dus die max 10 kg van projector + beugel moet makkelijk lukken).
Vanavond weer verder!





Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

paupert

Netjes hoor begint er op te lijken! Grenst de muur waar de radiator op zit aan de buren of is dat een buiten muur?

BasDP

Quote from: paupert on November 16, 2015, 13:34:48
Netjes hoor begint er op te lijken! Grenst de muur waar de radiator op zit aan de buren of is dat een buiten muur?
Die grenst aan de buren. Gelukkig is het goed geisoleerd, scheelt mij weer. Er is bijna niets te horen aan de andere kant ::)
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

Jep

Quote from: BasDP on November 16, 2015, 13:46:19
Die grenst aan de buren. Gelukkig is het goed geisoleerd, scheelt mij weer. Er is bijna niets te horen aan de andere kant ::)

Gewoon interesse: hoe is die muur met de buren opgebouwd?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

BasDP

Quote from: Jep on November 16, 2015, 16:35:34
Gewoon interesse: hoe is die muur met de buren opgebouwd?
Oh, geen idee eigenlijk. Zou ik even na moeten zoeken!
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

BasDP

#42
Dag 6

We hebben gisteren de laatste platen tegen de wand gezet, nu zit hij helemaal dicht! Ook zijn nu alle leidingen gevuld met stroom en speakerkabel, alleen moet het aan de achterkant nog aan elkaar geknoopt worden. Volgende stap is het afsmeren van de platen en dan schilderen!




Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

skank1

Is dat je hdmi kabel langs die houten balk?
Ik hoop van niet..
Wat als je straks een nieuwe moet steken..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

BasDP


Quote from: skank1 on November 17, 2015, 14:39:48
Is dat je hdmi kabel langs die houten balk?
Ik hoop van niet..
Wat als je straks een nieuwe moet steken..
Jazeker wel, en ik heb hem binnen 10 minuten vervangen hoor ;-) er gaat nogal eens wat kapot hier, dus dat is een reëel scenario!
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

mr.crash

Gaat wel super snel bij jou. :clapping:
Wanneer moet hij af zijn?
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

BasDP

Quote from: mr.crash on November 17, 2015, 14:54:28
Gaat wel super snel bij jou. :clapping:
Wanneer moet hij af zijn?
Niks moet... Maar wil volgend weekend wel een filmpje kunnen kijken ;)
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

BasDP

Hier weer een update! Sorry dat jullie er even op hebben moeten wachten!

Dag 7 & 8

We hebben de gipsplaten afgesmeerd en geschuurd, waardoor het nu allemaal vlakke wanden zijn. Geeft erg veel zooi! In het hele huis ligt een laag stof :blink:



Dag 9 & 10

Volgende stap was het schilderen. Ik heb helaas niet zulke goede foto's kunnen maken, maar de muren zijn donkergrijs/antraciet-kleurig. Helemaal zwart leek me misschien wel praktisch, maar niet echt mooi.




Dag 11

Oorspronkelijk was ik van plan om in het plafond een sterrenhemel te maken. Ik heb het met een muurposter van 3x3 meter geprobeerd, maar dat ging echt niet. Toen kwam iemand met een ander idee, waarom span je geen doek voor het plafond. Dat leek me wel gaaf, dus dat hebben we ook geprobeerd, en ik ben enorm tevreden met het resultaat! Ik ben ook wel benieuwd wat dat met de akoestiek doet. Het lijkt in elk geval wel minder te galmen in de ruimte.




Dag 12

Gisteren weer een latertje geworden, maar het resultaat mag er wezen! We hebben de koof gemaakt.







Volgende stap: schoonmaken, hier en daar nog wat klein schilderwerk en wat kleine dingetjes herstellen, en dan de deur er in.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT

Sjaak_Banaan

Nondeju, jij hebt de turbo erop. Chapeau!  :clapping:
Het ziet er al mooi uit, dat doek ik is ook mooi geworden zo, maar ben je niet bang dat het gaat 'hangen' na een tijdje?

Zijn er toevallig ook nog foto's van de bouw van de koof?
Bij mij gebeurt al een tijdje niets omdat ik niet weet hoe ik verder moet.
Misschien denk ik ook wel te moeilijk, maar ik moet er niet aan denken dat de constructie te 'zwak' is en die staks begint te trillen wanneer het volume omhoog gaat. :P


Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

BasDP

Quote from: Sjaak_Banaan on December 10, 2015, 09:43:56
Nondeju, jij hebt de turbo erop. Chapeau!  :clapping:
Het ziet er al mooi uit, dat doek ik is ook mooi geworden zo, maar ben je niet bang dat het gaat 'hangen' na een tijdje?
Thanks!
Maar nee, daar ben ik niet zo bang voor. Het hang nu in het midden een centimeter of 3 onder het plafond, maar het staat heel strak. Ik denk dat het een paar jaar verder wel iets meer zal gaan hangen, maar dat is op zich ook wel een beetje de charme van zo'n plafond.

Quote from: Sjaak_Banaan on December 10, 2015, 09:43:56
Zijn er toevallig ook nog foto's van de bouw van de koof?
Bij mij gebeurt al een tijdje niets omdat ik niet weet hoe ik verder moet.
Misschien denk ik ook wel te moeilijk, maar ik moet er niet aan denken dat de constructie te 'zwak' is en die staks begint te trillen wanneer het volume omhoog gaat. :P
Ik heb helaas niet veel meer foto's van het bouwen van de koof, maar hij is erg stevig. Ik kan er aan gaan hangen zonder dat het een krimp geeft ;D
We hebben per koof twee 7x4 regels (een tegen het plafond, en een tegen de muur) met een heel aantal goede/grote schroeven vastgemaakt, waar dan de onderkant en zijkant tegenaan geschroefd wordt. De onderkant en zijkant natuurlijk ook aan elkaar vast gemaakt. Koof is zelf van 2cm dik multiplex. Afmeting is (even uit mijn hoofd) 20 cm breed en 15 cm hoog. De onderplaat heb ik 2 cm laten oversteken voorbij de zijplaat, zodat er ruimte is om nog een led-strip op te bevestigen.
Epson EH-TW6100, Onkyo TX-NR609, Apple TV 4 Devkit, Mede8er MED800X3D mediaplayer, 4TB NAS storage, Logitech Harmony universal remote, US Draper Flexible HD spanscherm, Jamo 426 HCS 3 5.0 speakers + Jamo SUB210 subwoofer
HT bouwtopic: zolder HT