[advies] Goede draadloze koptelefoon

Started by xystus, November 3, 2015, 14:56:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xystus

Ik ben op zoek naar een goede draadloze koptelefoon, over ear.

Ik ga deze vooral gebruiken om voor de Tv op de bank:
1. te gamen (ik wil géén headset, ik speel geen mutiplayer)
2. films / series te bekijken
3. muziek te beluisteren (= minder frequent)

Ik vind het niet relevant door het hele huis goed bereik te hebben, ik zit op de bank, ca. 3m van de receiver af (waarop die aangesloten zal worden).

Ik heb begrepen dat koptelefoons die draadloos bluetooth zijn, in verhouding een slechtere geluidskwaliteit hebben dan radiogestuurd?

Mijn budget is max. 200euro.

Ik heb de volgende koptelefoons gevonden:

- Sony MDR-DS6500
http://tweakers.net/pricewatch/286739/sony-mdr-ds6500-(zwart).html
Voordelen: digitale input, multichannel modes (wellicht leuk voor games/films?), veel positieve reviews te vinden
Nadelen: wisselende verhalen t.a.v. geluidskwaliteit

- Sennheiser RS180
http://tweakers.net/pricewatch/251466/sennheiser-rs-180-(grijs)/specificaties/
Voordelen: licht gewicht, goed geluid (aldus Cnet en verschillende reviews)
Nadelen: geen dig. ingang, relatief duur

- Sony MDR-ZX770BN
http://www.cnet.com/products/sony-mdr-zx770bn/#p=sony-mdr-zx770bn-headset
Voordelen: mooie prijs-kwaliteit verhouding, goede reviews
Nadelen: geen dig. ingang, mindere geluidskwaliteit dan bovenstaande modellen (ook vanwege bluetooth i.p.v. radiogestuurd?)


Hebben jullie tips/adviezen voor mij? Wellicht een ervaring met andere draadloze koptelefoons die je wil delen?

Bij voorbaat dank :)

ps. ik wil overigens draadloos, omdat ik vanwege kleine kinderen geen draden over de vloer wil hebben lopen.
"I have to return some videotapes"

Mokumer45

Ik heb zelf de Sony MDR-RF6500 en die bevalt mij uitstekend, in mijn ogen(oren) een prima geluid.
Even een vraag en waarschuwing: heb je op je TV of receiver/versterker een optisch digitale uitgang zitten? Als dat zo niet zo is, kan je hem niet rechtstreeks digitaal aansluiten. Als je wel een digitale coax uitgang hebt, zal je met een omzetter van coax naar optisch moeten werken. Heb je helemaal geen digitale uitgang, kun je hem dus alleen maar op een analoge uitgang aansluiten. Dat is dan een beetje jammer, gezien de mogelijkheden van de hoofdtelefoon.
Ik heb zelf geen digitale uitgang op mijn AV-receiver, waardoor ik een hele partij trukendozen open heb moeten trekken om mijn apparatuur digitaal aan te sluiten via splitters, omzetters en switches om toch zo veel mogelijk digitaal aan te kunnen sluiten. Het was flink wat uitzoeken, bestellingen doen (ook in Duitsland en Engeland wegens niet-verkrijgbare artikelen hier in Nederland), en denkwerk om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar dan heb je ook wat. 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

xystus

Quote from: Mokumer45 on November  3, 2015, 15:23:05
Ik heb zelf de Sony MDR-RF6500 en die bevalt mij uitstekend, in mijn ogen(oren) een prima geluid.
Even een vraag en waarschuwing: heb je op je TV of receiver/versterker een optisch digitale uitgang zitten? Als dat zo niet zo is, kan je hem niet rechtstreeks digitaal aansluiten. Als je wel een digitale coax uitgang hebt, zal je met een omzetter van coax naar optisch moeten werken. Heb je helemaal geen digitale uitgang, kun je hem dus alleen maar op een analoge uitgang aansluiten. Dat is dan een beetje jammer, gezien de mogelijkheden van de hoofdtelefoon.
Ik heb zelf geen digitale uitgang op mijn AV-receiver, waardoor ik een hele partij trukendozen open heb moeten trekken om mijn apparatuur digitaal aan te sluiten via splitters, omzetters en switches om toch zo veel mogelijk digitaal aan te kunnen sluiten. Het was flink wat uitzoeken, bestellingen doen (ook in Duitsland en Engeland wegens niet-verkrijgbare artikelen hier in Nederland), en denkwerk om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar dan heb je ook wat.

Dank voor je reply!

Yep, ik heb de Denon AVR-2808 en daar zitten 2 digitale optische uitgangen op. Dat is dus geen belemmerende factor.

Heb jij nog andere headphones overwogen? Ik vind het ergens bizar dat een koptelefoon uit 2011 nog steeds de beste is die ik kan vinden, in een prijsklasse tot 200euro.. Is er dan niets uitgekomen de afgelopen 4 jaar wat de moeite waard (lees: beter of vergelijkbaar) is binnen dit segment?

"I have to return some videotapes"

WillyP

Heb je soms rentepunten? De Sennheiser RS 185 is verkrijgbaar in de Rentepunten shop voor het bedrag dat je voor ogen hebt.

Groet,

WillyP


HJ

Als je voor bluetooth gaat kijk dan of het een aptx koptelefoon is. Deze geven een aanzienlijk beter tesultaat dan de "oude" BT techniek.
Zelf gebruik ik dit en imo is de kwaliteit uitstekend. 

xystus

#5
Quote from: WillyP on November  3, 2015, 19:18:33
Heb je soms rentepunten? De Sennheiser RS 185 is verkrijgbaar in de Rentepunten shop voor het bedrag dat je voor ogen hebt.

Groet,

WillyP

Dit is een betere headphone dan de Sony DS6500 in jouw optiek?

De info hieronder klopt niet! De RS185 gaat vanaf 274euro.. dat vind ik te duur  :nopompom:
Ik zie dat de RS185 ook op andere plekken best betaalbaar is:
http://www.redcoon.nl/B600518-Sennheiser-HDR-185_Extra-Headsets?channel_code=544&product_code=101517109&s2m_campaign=&gclid=Cj0KEQiA0-GxBRDWsePx0pPtp4sBEiQACuTLNsctUK6-OlyASmU6ONfRpD9nJMo8AhpHzIeTIyI3I9QaAjcM8P8HAQ
"I have to return some videotapes"

xystus

#6
Quote from: hans. on November  3, 2015, 19:23:41
Als je voor bluetooth gaat kijk dan of het een aptx koptelefoon is. Deze geven een aanzienlijk beter tesultaat dan de "oude" BT techniek.
Zelf gebruik ik dit en imo is de kwaliteit uitstekend.

Dank voor de tip!

Ik heb deze bluetooth koptelefoon gevonden, die me ook zeker interessant lijkt:
Sennheiser Urbanite XL Wireless: http://www.whathifi.com/sennheiser/urbanite-xl/review

Zou dat wat kunnen zijn & hoe verhoudt die zich in jouw optiek tot bijv. de Sennheiser RS 185 en Sony MDR-DS6500?

edit: de prijs is érg gunstig met 123euro..
http://www.wehkamp.nl/elektronica/koptelefoons/over-ear-koptelefoons/sennheiser-urbanite-xl-over-ear-koptelefoon/C26_7F3_F96_454684/
"I have to return some videotapes"

WillyP

Dat durf ik niet te zeggen, ik alleen de link genoemd omdat dan misschien de RS 185 uitkomt op het bedrag dat je in gedachten hebt. Zelf heb ik de RS 220 maar die is geloof ik uit de roulatie.

Als ik op jouw link klik, kom ik uit bij een extra losse telefoon die je kunt gebruiken bij de RS 185. Volgens mij is dat dus niet het hele pakket.

Groet,

WillyP

xystus

Quote from: WillyP on November  3, 2015, 19:33:03
Dat durf ik niet te zeggen, ik alleen de link genoemd omdat dan misschien de RS 185 uitkomt op het bedrag dat je in gedachten hebt. Zelf heb ik de RS 220 maar die is geloof ik uit de roulatie.

Als ik op jouw link klik, kom ik uit bij een extra losse telefoon die je kunt gebruiken bij de RS 185. Volgens mij is dat dus niet het hele pakket.

Groet,

WillyP

Je hebt gelijk, ik heb de info in mijn post aangepast.
"I have to return some videotapes"

WillyP

Kijk uit! De Urbanite staat voor een serie. Volgens mij is de telefoon bij Wehkamp draadgewonden...

Groet,

WillyP

xystus

Quote from: WillyP on November  3, 2015, 19:40:54
Kijk uit! De Urbanite staat voor een serie. Volgens mij is de telefoon bij Wehkamp draadgewonden...

Groet,

WillyP

Dank voor de waarschuwing :)

Er staat echter in de omschrijving:
"De URBANITE  is voorzien van een afneembare kabel met een geïntegreerde afstandsbediening met 3 knoppen en een microfoon. Dankzij de inklapbare zijkanten is de URBANITE On-ear hoofdtelefoon makkelijk om mee te nemen en wordt geleverd met een opberghoes."

Review op WhatHifi en Cnet is goed.. maar geen idee hoe die zich tot bijv. de Sony DS6500 verhoudt.
Cnet review: http://www.cnet.com/products/sennheiser-urbanite-xl/
"I have to return some videotapes"

HJ

Afneembare kabel kan betekenen dat hij simpel te vervangen is indien hij defect oid is.

john2910

Mocht je rond de 100 euro meer kunnen sparen zou ik persoonlijk voor de MDR-HW700DS 9.1ch 3D Digital Surround Headphone System gaan..

Kwa films en games geweldig :)Kwa muziek wel okay maar niet geweldig..
Ik heb er al heel wat geprobeerd o.a de astro a50, de steelseries H wireless,en nog veel meer..

Met films en games vind ik deze echt super!Accu gaat ook lang mee..
Ook heerlijk sublaag in films :headbanging:


xystus

Quote from: hans. on November  3, 2015, 20:05:33
Afneembare kabel kan betekenen dat hij simpel te vervangen is indien hij defect oid is.

Oei... Dat is een goeie inderdaad. Dank voor het advies!
"I have to return some videotapes"

Mokumer45

@ xystus; Je kunt het ook zo bekijken: Sony heeft toentertijd een dusdanig goede wireless headphone op de markt gebracht, dat hij nog steeds niet is ingehaald door de anderen in de markt.
Uit ervaring kan ik je vertellen, dat de accu van deze headphone ook best lang mee gaat. Zodra je hem op het basisstation zet, begint hij meteen met opladen en dat gaat vrij snel.
Persoonlijk zou ik nooit voor een echte Bluetooth headphone gaan, is - voor zo ver ik weet - toch een stuk beperkter in zijn bereik en door o.a. tussenwanden. Vooral bij muziek luisteren ben je dan lang niet zo beperkt qua afstand. Wat betreft de geluidsweergave met Bluetooth of APTX weet ik het echt niet, geen vergelijkingsmateriaal. 
Ik heb er totaal geen ervaring mee met gamen (doe ik niet), maar voor muziek en film vind ik hem prima klinken met ook een stevige en strakke basweergave.
Wat het prijsverschil tussen Sony MDR-RF6500 Digital Surround en de Sony MDR-HW700DS 9.1ch 3D Digital Surround Headphone System betreft, is het verschil wel aanmerkelijk groter dan +/- 100 Euro. De 6500 is verkrijgbaar vanaf zo'n 195 Euro en de 700 vanaf zo'n 429 Euro en dat is toch echt zo'n 234 Euro verschil - nogal een riant verschil.
Maar dit is allemaal mijn persoonlijke mening, uiteindelijk bepaal jij zelf, wat je goed vind klinken, of hij lekker zit, of het binnen je budget valt, enzovoort.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

TopGun2010

#15
MDR-hw700ds, echt een top apparaat voor film en games. Is ook gelijk een 4k switch! 3 in 1 uit.

Ik heb hem direct in Japan besteld en als garantie omruil laten verzenden. Had hem voor rond de 330 euro in huis. Geen garantie dat het goed gaat bij douane! Smartimports
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

garmtz

Ik heb nog een gebruikte RS180 met extra headset zelfs eventueel te koop voor je.

edgnoj

Quote from: TopGun2010 on November  4, 2015, 07:35:24
MDR-hw700ds, echt een top apparaat voor film en games. Is ook gelijk een 4k switch! 3 in 1 uit.

Ik heb hem direct in Japan besteld en als garantie omruil laten verzenden. Had hem voor rond de 330 euro in huis. Geen garantie dat het goed gaat bij douane! Smartimports


375 euro bij Amazon.de, heb je tenminste volledige garantie en kun je hem een poosje uitproberen.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

xystus

Dank voor de info over de MDR-hw700ds, maar ik vind em echt te duur.

@garmtz: dank voor het aanbod, maar ik wil een nieuwe headset aanschaffen.
"I have to return some videotapes"

garmtz

Quote from: xystus on November  4, 2015, 11:01:12
Dank voor de info over de MDR-hw700ds, maar ik vind em echt te duur.

@garmtz: dank voor het aanbod, maar ik wil een nieuwe headset aanschaffen.

Geen probleem! Ik vind de Sennheisers wel erg fijn trouwens... Vooral de RS220. Pas wel op met latency (vertraging) van de meeste draadloze hoofdtelefoons.

xystus

Quote from: garmtz on November  5, 2015, 01:52:27
Geen probleem! Ik vind de Sennheisers wel erg fijn trouwens... Vooral de RS220. Pas wel op met latency (vertraging) van de meeste draadloze hoofdtelefoons.

Goede tip inderdaad! Over de Sony MDR-DS6500 lees ik goede verhalen tav eventuele latency.

UPDATE: ik heb de Sony MDR-DS6500 gekocht voor 179 euro (mediamarkt). Krijg em hopelijk vandaag al binnen, ik zal mijn bevindingen nog posten!

Dank voor het meedenken!  :headbanging:
"I have to return some videotapes"

Mokumer45

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik denk, dat je een prima beslissing hebt genomen. Ben zeer benieuwd naar je belevenis en bevindingen.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

xystus

Quote from: Mokumer45 on November  5, 2015, 15:49:51
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik denk, dat je een prima beslissing hebt genomen. Ben zeer benieuwd naar je belevenis en bevindingen.

Ik kom er zeker nog verder op terug! Vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit & alles werkt (heb nog weinig kunnen testen).

Heb gelijk deze goede kwaliteit 5m kabel besteld, om hem goed in een hoekje neer te kunnen zetten:
https://www.kabeldirect.nl/3-5mm-stereo-jack-tulp-kabel-5m-1.html (nette prijs vond ik)
"I have to return some videotapes"

Mokumer45

Als ik vragen mag, waarom en waarvoor heb je deze kabel gekocht? Om de beste ruisvrije aansluiting te verkrijgen, moet je hem eigenlijk digitaal aansluiten. Ik weet niet of jouw reciver/versterker een (optische) uitgang heeft, maar als dat niet zo is, is dit helaas wel erg lastig. Maar het geluid is dan perfect ruisvrij. Je kan hem dan misschien via wat trukjes toch nog digitaal aansluiten. Ik heb daar diverse splitters, omzetters en switches voor gebruikt om hem op de diverse apparaten van mij aan te sluiten.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

xystus

#24
Quote from: Mokumer45 on November  6, 2015, 22:35:26
Als ik vragen mag, waarom en waarvoor heb je deze kabel gekocht? Om de beste ruisvrije aansluiting te verkrijgen, moet je hem eigenlijk digitaal aansluiten. Ik weet niet of jouw reciver/versterker een (optische) uitgang heeft, maar als dat niet zo is, is dit helaas wel erg lastig. Maar het geluid is dan perfect ruisvrij. Je kan hem dan misschien via wat trukjes toch nog digitaal aansluiten. Ik heb daar diverse splitters, omzetters en switches voor gebruikt om hem op de diverse apparaten van mij aan te sluiten.

Goed punt! Ik heb de koptelefoon op jouw aanraden ook digital via optical-out aangesloten. Tevens analoog, om te kunnen vergelijken. Het geluid is niet altijd door de receiver (Denon 2808) uitgestuurd, ook direct door Pc ter vegelijking & om zaken te kunnen uitsluiten.

MIJN BEVINDINGEN
Ik heb een Sennheiser HD202 II (bedraad: http://tweakers.net/pricewatch/79723/sennheiser-hd-202-ii-(zwart).html) ter vergelijking gebruikt, wat de koptelefoon is die ik hiervoor altijd gebruikt heb. De Sony mdr-ds6500 heb ik aangesloten op mijn Denon AVR-2808 en tevens op mijn Pc; beiden zowel digitaal als analoog.

Ik ben enorm teleurgesteld in de geluidskwaliteit van de Sony.. Kort door de bocht: dof geluid met weinig definitie. Op standaard instellingen stuurt hij véél te veel laag uit, wat te corrigeren is met een EQ - maar zelfs de Sennheiser HD202 II heeft dit niet nodig. De helderheid is nergens te bekennen, hij klinkt nooit "crispy" of fris in de oren. Dit valt met name op als ik em vergelijk met de HD202.

De virtual surround settings (game, cinema enz) zijn niets meer dan een gimmick. Het voegt wat echo toe, maar heeft niet met surroundsound te maken (hier had ik ook weinig van verwacht).

Ik heb de Sony getest met muziek (van metal tot klassiek) uitgestuurd door verschillende bronnen (CD speler, Xbox, Popcorn Hour):
De balans is echt zoek; strijkers zijn bijna niet te horen door de overspoelende lage frequenties. Met een EQ kreeg ik dit meer in verhouding, maar dan valt op hoe vlak de Sony alles uitstuurt; alsof er een enorme compressie wordt toegepast (terwijl deze setting NIET geactiveerd was op het basisstation!).. Wederom is dit stukken beter op de HD202, wat nou niet bepaald een top-of-the-bill koptelefoon is.

Ik heb de Sony getest met films & games uitgestuurd door verschillende bronnen (PC, Popcorn Hour en Xbox):
Ik loop hier tegen dezelfde bevindingen aan; dof geluid met weinig definitie. Niet ruimtelijk, maar vlak en hol. Veel laag is toch juist goed voor actiefilms en games? Jazeker, maar niet dit zompige laag.. weinig punchy.

Het draagcomfort is uitstekend en de bouwkwaliteit ook. Daar heb ik niets op aan te merken. Bij bepaalde soorten muziek is het een prima koptelefoon; lounge-actige tracks bijvoorbeeld met weinig dynamiek en wat "smooth" moet overkomen. Dat doet de koptelefoon goed.

Ik heb ook nog onderzocht of het door de WIFI signalen in huis kan komen.. maar ik ervaar geen enkele storing. Het bereik is uitstekend en ik hoor geen distortion of andere vervorming, clipping of wat dan ook. Dit lijkt dan ook erg onwaarschijnlijk.

Ik heb besloten de koptelefoon te retourneren, aangezien ik hier niet blij van word. Zelden zo teleurgesteld geweest in een aankoop :confused:
"I have to return some videotapes"