Gezoncht: ontwerp center met SEAS Prestige drivers

Started by rho, November 1, 2015, 14:03:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik was oorspronkelijk van plan om een setje speakers te kopen, maar het begint weer te kriebelen en overweeg ondertussen toch weer om zelf een setje te bouwen.
Omdat ik nog een set speakers heb staan met SEAS prestige drivers zou ik willen beginnen met een center uit dezelfde reeks. Dat maakt veel kans op een goeie match. En ik ben wel fan van die drivers. Prijs kwaliteit zijn ze super. :)
Mijn budget is niet super groot. Een echt vast bedrag heb ik nog niet, maar ik denk dat ik toch best niet boven de 300euro voor de onderdelen ga.

Nu heb ik zelf al wat naar ontwerpen gezocht, maar er is eigenlijk niet zo heel veel te vinden.
- Dappo 4 center van Intertechnik
- MS 4 Kompact van Intertechnik (kan ik die als center gebruiken?)
- Troels Gravesen Center-641 (valt boven budget, maar lijkt me wel een super ontwerp)

Ik zoek nog alternatieven. Een beetje ruimere keuzemogelijkheden hebben is altijd leuk.

rho

Ondertussen heb ik nog wat gezocht en eens bekeken wat in mijn situatie nu eigenlijk ideaal zou zijn.
De ruimte waar het eerst in komt te staan is erg klein (~9m²) en de ruilte waar het uiteindelijk allemaal in komt te staan is maar een beetje groter (~12m²).
Dan vraag ik me af of ik wel zo'n forse center als die MS4 Kompact of die Troels Center641 nodig heb.

Ik denk dat ik net zo goed 5 dezelfde compacte speakers kan bouwen. En 5" laag-mid + een tweeter op alle 5 kanalen. Of zelfs een 6(1/2)" laag-mid zouook nog kunnen.
De center zou dan gewoon de laag-mid onder de tweeter hebben, wat erg goed uitkomt voor het afstraalgedrag.
Ik kantel de center iets naar achteren dan, zoals wel vaker met een center wordt gedaan.
Een bedenking die ik maar dan weer bij maak: In zo'n kleine ruimte kan je bezwaarlijk ver off-axis gaan zitten luisteren. Moet ik me dan wel zorgen maken om dat afstraalgedrag? Of heeft dat vooral on-axis nadelen?
Ik ga er volgend artikel eens op nalezen: http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/center-channel-speaker

rho

De keuze is ondertussen gevallen op speakers met SB Acoustics drivers.
Dan bouw ik gewoon 5 nieuwe speakers. :)

Maikel_audionerd

#3
Zeker goed plan om 5 dezelfde speakers te bouwen. Krijg je een onwijs mooie surround-bubble mee.
Ga je hier het bouwproces ook een beetje bijhouden?
Edit:
Even opgezocht maar die speakers zien er erg mooi uit. Mag ik vragen welk merk en type speaker je nu gebruikt en welke midwoofer en tweeter je nu hebt gekozen?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

knubbe

Bestaand ontwerp? Heb je een linkje?

Mooie plannen iig, succes met de bouw !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rho

Omdat ik maar een beperkt budget heb ga ik het stapje voorstapje doen.
Eerst de center. Daarna de rears, die dan voorlopig als fronts kunnne dienen en dan de uiteindelijke front speakers.

Tot nu toe zit ik met volgende ontwerpen in mijn hoofd:
Acoustic Design Wohlgemuth SB30 (center en FR + FL)
Acoustic Design Wohlgemuth SB15 (rear)

Beide kits zijn ook bij Intertechnik te krijgen, maar bij Udo Wohlgemuth krijg je zeer goeie support. Dus dan vind ik het niet meer dan juist dat ik de kits ook bij hem ga aanschaffen.
De moeilijkheid is dat de kits beiden met 2 types tweeter te krijgen zijn. De ADW versie met een ring-radiator en kleine upgrades in het filter en de STC versie met een dome tweeter. Er zit een klein prijsverschil in de 2 versies.
De ringradioator heb ik ooit gehoord en is eigenlijk 1 van de redenen dat ik aangetrokken ben tot het merk SB Acoustics.
Volgens Udo hoor je het verschil met de dome tweeter niet. Vandaar dat hij die tegenwoordig toepast. De tweeter is goedkoper en klinkt zo'n beetje identiek.
Maar de ringradiator geeft mooiere metingen en heb ik al enkele keren met volle tevredenheid kunnen beluisteren in DIY speakers.
Die keuze rest me dus nog.

Nu heb ik speakers met SEAS 27TFFC tweeters en G17-RE/XP laag-mid.
Die laatste is niet meer te krijgen.

In de woonkamer heb ik speakers met Wavecor units (zie signature). Daar ben ik ook heel erg tevreden over. Maar die zijn wat duurder en ondanks hun compact formaat iets te fors in het laag. Ze vallen moeilijk te combineren met een subwoofer in een kleine ruimte. Ik heb ze ooit in dat kleine kamertje gehad en dat klonk vooral erg bonkerig. In de woonkamer hebben ze dat niet. Je zou echt versteld staan wat voor een laag er uit komt.

Die kits van SB Acoustics zijn qua formaat en budget redelijk ideaal voor wat ik wens.
De kits van Seas en Wavecor waar je netjes een 5.1 set mee kan bouwen zijn zowel wat fors en wat duur voor dit project.
Er zijn kitjes met kleine speakertjes van beide merken, maar die spreken me dan weer minder aan. Misschien wat schrik om toch tegen een gebrek aan dynamiek aan te lopen?

Ik ga iig foto's nemen van de bouw. Er zal dus waarschijnlijk wel een verslagje volgen. :)

Maikel_audionerd

Heb alle speakers, zelfbouwkit en je huidige speakers en verhaal op zelfbouw eens gelezen, knap setje heb je nu staan zeg! En wat betreft je keus voor de AD Wohlgemuth (wat een naam) een goed uitgedachte keus volgens mij. Het betreffen basreflex design toch?
Succes met bouwen  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

rho

Ja het zijn BR speakers. De 15cm laag-mid heeft een redelijk grote x-max, dus geen gevaar daar om ze ook wat lager te laten doorlopen.

De front speakers ga ik in een vloorstaander gieten met zand gevulde voet. Dat ziet mooier uit dan zo'n slanke korte speaker op een redelijk lage stand.