Multi sub optimizer: tool om meerdere subs mee in te regelen

Started by Jag, October 27, 2015, 21:58:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Sjaak_Banaan on November 29, 2021, 01:25:08
Ziet er goed uit Tim, dat wil ik ook wel eens proberen met 4 subs.  :headbanging:
Toevallig vandaag nog zitten 'hannesen' met REW en de MiniDSP en kreeg het lang niet zo mooi op alle 5 zitplaatsen.

Welke opstelling heb jij met 4 subs? Alle vier in de hoek of op 1/4 of random?
Hoe is de akoestiek in jouw ruimte, wat heb je zoal gedaan of is het puur EQ?

2 in de hoeken vooraan, de overige twee links en rechts van me - symmetrische opstellingen lukken niet in deze ruimte. Misschien dat ik binnenkort wel nog eens experimenteer.

Akoestiek valt op zich goed mee, combinatie van demping (8cm schuim van aixfoam) en diffractie (goedkope van Thomann, beter dan kale muren in een ruimte van 4 op 3). Onder de ~400Hz doet dat natuurlijk niets meer in zo'n ruimte, daar is EQ dan wel praktisch voor.

Sjaak_Banaan

Thanks.  Mag ik vragen hoe lang jij hier ongeveer mee bezig bent geweest?

Zojuist begonnen met lezen van de tutorial, maar dat schrikt toch wel een beetje af moet ik zeggen.  :crazy:
Wat een lappen tekst zeg.... vanavond eens kijken of er inmiddels geen goede YouTube tutorials zijn.

In de OP staat trouwens dat de Umik-1 niet geschikt is, maar volgens mij kan dat inmiddels wel, zie deze melding:

Important: Measurement System Requirements
Your measurement system must be capable of using either an acoustic timing reference or a hardware loopback timing reference to achieve time-synchronized measurements. This means that USB microphones can only be used with Room EQ Wizard (REW) version 5.15 or later in conjunction with the acoustic timing reference feature. If you are measuring a two-channel system using a USB microphone, REW 5.15 versions prior to beta 6 had the restriction that the speaker used for the acoustic timing reference could not also be measured without some special workarounds. You must use REW 5.15 beta 6 or later when measuring a two-channel system with a USB microphone. For more information, see the measurements section: https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/reference-manual/measuring.html#taking_meas.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

sandervg

Interessant... ik ben net in een proces om te beoordelen of ik een 2e sub nodig heb. Ik vind het wel lastig om te begrijpen hoe het precies werkt. Ze verwijzen naar MiniDSP, maar de basis uitvoering kan toch juist geen IIR filters hanteren? (dat is toch alleen de DIRAC versie?) Is er ergens een soort 'kookboekrecept' handleiding, iets uitgebreider dan de mini tutorial in het begin van deze post, maar concreter dan de documentatie op de website?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Quote from: sandervg on November 29, 2021, 13:18:37
Interessant... ik ben net in een proces om te beoordelen of ik een 2e sub nodig heb. Ik vind het wel lastig om te begrijpen hoe het precies werkt. Ze verwijzen naar MiniDSP, maar de basis uitvoering kan toch juist geen IIR filters hanteren? (dat is toch alleen de DIRAC versie?) Is er ergens een soort 'kookboekrecept' handleiding, iets uitgebreider dan de mini tutorial in het begin van deze post, maar concreter dan de documentatie op de website?
De HD versie kan dit wel.
Heb ik voor je in de aanbieding ,ik gebruik hem niet meer.

Rob_Dingen

Hoi Tim

Heb je de 4 subs gewoon laten optimaliseren of heb je een double bass array?

Rob

Timvg

Quote from: Sjaak_Banaan on November 29, 2021, 12:34:54
Thanks.  Mag ik vragen hoe lang jij hier ongeveer mee bezig bent geweest?

Zojuist begonnen met lezen van de tutorial, maar dat schrikt toch wel een beetje af moet ik zeggen.  :crazy:
Wat een lappen tekst zeg.... vanavond eens kijken of er inmiddels geen goede YouTube tutorials zijn.

In de OP staat trouwens dat de Umik-1 niet geschikt is, maar volgens mij kan dat inmiddels wel, zie deze melding:

Important: Measurement System Requirements
Your measurement system must be capable of using either an acoustic timing reference or a hardware loopback timing reference to achieve time-synchronized measurements. This means that USB microphones can only be used with Room EQ Wizard (REW) version 5.15 or later in conjunction with the acoustic timing reference feature. If you are measuring a two-channel system using a USB microphone, REW 5.15 versions prior to beta 6 had the restriction that the speaker used for the acoustic timing reference could not also be measured without some special workarounds. You must use REW 5.15 beta 6 or later when measuring a two-channel system with a USB microphone. For more information, see the measurements section: https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/reference-manual/measuring.html#taking_meas.

Ik schat al bij al een goed uurtje? Dat is inclusief opstellen en opruimen..

Hier is een uitgebreide tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=WtMq73BzOIA


Mits gebruik van de acoustic timing reference is het idd mogelijk van een usb microfoon te gebruiken - dus wel zien dat er één speaker meespeelt om de referentie te bepalen. Ikzelf gebruik hiervoor de linkerspeaker, en gebruik dan het rechterkanaal om de subs te isoleren (rechtermain afkoppelen of dempen).

Timvg

Quote from: sandervg on November 29, 2021, 13:18:37
Interessant... ik ben net in een proces om te beoordelen of ik een 2e sub nodig heb. Ik vind het wel lastig om te begrijpen hoe het precies werkt. Ze verwijzen naar MiniDSP, maar de basis uitvoering kan toch juist geen IIR filters hanteren? (dat is toch alleen de DIRAC versie?) Is er ergens een soort 'kookboekrecept' handleiding, iets uitgebreider dan de mini tutorial in het begin van deze post, maar concreter dan de documentatie op de website?

De basisuitvoering kan geen FIR filters implementeren, IIR is wel mogelijk - dus MSO kan je gewoon met de basisversie gebruiken.


Basically ga je elke sub apart meten, op door jou gekozen posities. Elke meting bevat informatie over zowel amplitude als tijd.
De software gaat aan de hand hiervan tonen hoe de subs zich samen gedragen op elk van deze posities. Door bepaalde voorwaarden in te stellen kan de software vervolgens binnen deze beperkingen gaan berekenen welke instellingen er nodig zijn om de variatie in respons tussen de verschillende meetpunten zo beperkt mogelijk te houden, en tegelijkertijd de respons te egaliseren. Resultaat, een egalere respons over een groter gebied.

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on November 29, 2021, 15:43:01
Hoi Tim

Heb je de 4 subs gewoon laten optimaliseren of heb je een double bass array?

Rob

Gewoon laten optimaliseren, DBA is onpraktisch in mijn opstelling.

Hansik

Quote from: sandervg on November 29, 2021, 13:18:37
Interessant... ik ben net in een proces om te beoordelen of ik een 2e sub nodig heb. Ik vind het wel lastig om te begrijpen hoe het precies werkt. Ze verwijzen naar MiniDSP, maar de basis uitvoering kan toch juist geen IIR filters hanteren? (dat is toch alleen de DIRAC versie?) Is er ergens een soort 'kookboekrecept' handleiding, iets uitgebreider dan de mini tutorial in het begin van deze post, maar concreter dan de documentatie op de website?

Ik gebruik de "gewone" minidsp voor verschillende subs in verschillende kamers. Werkt perfect. Geen HD nodig. Enkel beperkt tot 7ms vertraging, dus voor heel grote kamers evt. HD model nodig.