Set van Walt

Started by Contour, October 24, 2015, 20:50:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Nee dat hoeft niet, ik ga geen ontwerpen van anderen veranderen. Het werkt, en mogelijk met hun eigen voortrap buitengewoon goed [emoji6]
Omni !

Contour

Mooi, er is altijd wat voor te zeggen om apparatuur zo origineel mogelijk te houden, tenzij echt gevaarlijk natuurlijk.

jossie

#252
Dat gaan we ook doen Walter. Als je weet hoe de pinning van een apparaat is (dat weet jij nu dus bijna) kun je meestal succesvol om het probleem heen werken...

Aan het einde van het aangehaalde topic is een praktijksituatie beschreven van Teejoo's set, daar kun je het kunstje afkijken hoe apparaten op elkaar aan te sluiten [emoji6]
Omni !

jossie

Quote from: Contour on September  8, 2020, 21:44:44
Die 600 ohm noemt Lindemann wel in de manual, ik stuurde hem aan via een aktief crossover dan heb je ee n hoge uitgangsimpedantie toch, dan is die 300 ohm niet echt een probleem toch?

EDIT:

Ik zat die detail foto nog eens te bekijken: is daar echt een component volledig weg gebrand?  :o
Verdampt...
Omni !

Contour

Ik sluit alles ongebalaceerd aan via de tulp ingangen op de Lindemann en tulp uitgangen op het aktieve filter. Heb nergens in de set XLR zitten, is dat verhaal dan nog wel toepasbaar?

Contour

Was de verdampte component een weerstand? Dus zeg maar jouw eerste vermoeden zonder de binnenkant uberhaupt gezien te hebben? Zobel netwerk om oscilleren tegen te gaan had je het over dacht ik...?

Contour

#256
Over het open baffle laag:

Nog steeds hele volksstammen geloven niet dat je diep laag kan weergeven met dit principe, hoogstens tot 50hz als je 2x15 inch woofers per kant inzet zoals de bekende Jamo open baffle versie.

Met aktieve correctie lukt dit echter prima met slechts 2x10 inch per kant, ik schat zo op het gehoor in dat 35Hz er zeker nog goed uitkomt hier, ik hoef geen subwoofer...  ;D

Zelfs als het aardig tekeer gaat hier heb je een paar mm konusuitslag, dus nog voldoende reserve.  De toegepaste woofers zijn de Audio Technology AT 10C77. Aparte units; 200mm magneet en 77mm spoel, dat is eerder de aandrijving voor een 15 inch unit. Wat ook mooi is, deze hebben een zeer stijve sandwich konus, net zoals Eton.

Groetjes Walter

jossie

Quote from: Contour on September  8, 2020, 22:15:55
Ik sluit alles ongebalaceerd aan via de tulp ingangen op de Lindemann en tulp uitgangen op het aktieve filter. Heb nergens in de set XLR zitten, is dat verhaal dan nog wel toepasbaar?
Jazeker wel, dan neem jij namelijk een loopje met een van de basisregels: geaarde apparatuur kun je niet ongebalanceerd op elkaar aansluiten. Lees dat topic een paar keer door, hopenlijk valt dan het kwartje!
Omni !

jossie

Quote from: Contour on September  8, 2020, 22:17:41
Was de verdampte component een weerstand? Dus zeg maar jouw eerste vermoeden zonder de binnenkant uberhaupt gezien te hebben? Zobel netwerk om oscilleren tegen te gaan had je het over dacht ik...?
Njet! Gelukkig niet, dat zou instabiliteit in het versterker circuit betekent hebben. In dit geval is een aardprobleem de oorzaak, het was een smd capaciteitje die zit hier tussen signaalmassa en kast (randaarde).
Omni !

Contour

#259
Qua brom en aardlussen heb ik gelukkig nooit enige issues gehad. Het aktieve filter kastje heeft alleen tulp aansluitingen, dus gebalanceerd aansluiten op de Lindemann is fysiek niet mogelijk hiermee lijkt me.

Wat was de functie van dit smd capaciteitje?

Groetjes Walter

jossie

Quote from: Contour on September  8, 2020, 22:36:49
Qua brom en aardlussen heb ik gelukkig nooit enige issues gehad. Het aktieve filter kastje heeft alleen tulp aansluitingen, dus gebalanceerd aansluiten op de Lindemann is fysiek niet mogelijk hiermee lijkt me.

Wat was de functie van dit smd capaciteitje?

Groetjes Walter
Die heb je wel gehad, daarom is je Lindemann bij mij.

Jij gaat er vanuit dat fabrikanten weten wat ze doen, helaas, onjuist, met name bij de High End dames en heren.

Dat zal ik later beantwoorden, daar moet ik even een paar tekeningetjes voor maken.
Omni !

Contour

#261
Klopt, misschien handig voor de rest als ik uitleg wat er mis ging:

Ik heb een aktief filter, voor het midhoog heb ik de Lindemann. Toen kon ik voor het laag een prototype 4-kanaals hypex UcD versterker krijgen, dit is al flink wat jaren terug, en van wat ik begreep was met name de SMPS voeding van de hypex nog niet zo 'af' als tegenwoordig en redelijk vaag hoe dan alles aan te sluiten qua aarding dan wel isolatie. Deze UcD was in eerste instantie (dacht ik, het is lang geleden) niet geaard.

Bij het aanzetten van de UcD ging het echt direct mis met de Lindemann. Omdat de Lindemann het nog wel deed, heb ik een paar maanden later een tweede poging gedaan maar nu met een geaarde UcD, toen ging het wel goed, heb zeker zo een jaar van muziek kunnen genieten,

Strikvraag aan Jos, maar wil het zelf wel weten, ben ik gevaarlijk bezig geweest dat jaar? Is de beschadeging van de Lindemann zodanig, dat aanzetten simpelweg bloed link is?

EDIT: nu ik dit zo schrijf, zomaar iets doen terwijl je het niet begrijpt, is nooit echt een aanrader natuurlijk...

jossie

Jij niet, je gaat er als consument vanuit dat apparaten elektrisch in orde zijn.

Aangezien de versterkers van toen er niet meer zijn kunnen we niet precies achterhalen wat er gebeurd is. Jij zei dat de eindtrappen niet geaard waren, dat heeft gezien de schade geleid tot een hoge, te grote stoorspanning op de audiomassa die via de koppel c weggevloeid is naar aarde. Dat is een 2 x 1,2 mm SMD capaciteitje, niet bedoelt voor hoge /spanningen en stromen et voila!

Als de eindtrappen smps voedingen hadden met ingangsfilters heeft er mogelijk 115 Volt stoorspanning op audiomassa gestaan, teveel voor een kleine folie smd.
Omni !

Contour

Denk je dat er naast deze smd condensator, ook schade is aan de rest van de eindtrappen? Ik kan op de foto niet goed zien of er nog meer conponenten uitgerookt zijn.

jossie

Quote from: Contour on September  8, 2020, 23:13:27
Denk je dat er naast deze smd condensator, ook schade is aan de rest van de eindtrappen? Ik kan op de foto niet goed zien of er nog meer conponenten uitgerookt zijn.
Ik verwacht nu van niet. Dit onderdeel is in beide printen om zeep, verder optisch geen schade. Past in het beeld dat jij de versterker daarna gebruikt hebt. Maar ik moet dat nog goed bekijken.
Omni !

Contour

In dat geval:

fingers crossed!

Bedankt voor de effort to nu toe! Wordt erg gewaardeerd!

Groetjes Walter

jossie

#266
Zo....



Veel schroefjes....
Omni !

Contour

Het is een schoonheid!

Blauwe ledjes aan en geen rook, goed teken!

Contour

Met zeer grote dank aan jossie, de Lindemann 850 is vakkundig gerepareerd en staat inmiddels aangesloten hier op het midhoog. De eerste klanken zijn Diana Kralls Temptation.

Groetjes Walter

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Contour

Een echte vakman noem ik dat, daar kun je niet anders dan veel respect voor hebben.

Groetjes Walter

Contour

#271
Vandaag is er weer een flinke stap voorwaards gemaakt. Jeroen van Daudio heeft het laag in mijn luisterkamertje opgemeten. Als eerste bleek er een flinke dip in het gebied 80-100Hz te zitten, dit was te verbeteren door de baffles zo'n 40cm naar achteren te schuiven. Ook de niveaus van de Lindemann en Daudio versterker beter op elkaar afgestemd. Na de lunch zijn er op basis van de metingen verschillende parametrische EQ's in Roon ingesteld. Het resultaat is op de luisterplek een schoner en steviger laag, waarbij juist de zware 35Hz kamer resonantie onderdrukt wordt.


Nu lekker luisteren, weer wennen aan de nieuwe luidspreker positie en het nieuwe meer correcte laag.

Fantastisch dat dit mogelijk is met Roon, weliswaar een fors bedrag per jaar of voor een lifetime abonnement maar de DSP meerwaarde is groot, en verpest het geluid niet zoals sommige DSP wel doen. En Roon is machtige streaming software waarmee je veel plezier uit je muziek collectie en eventueel Tidal of Qubuz haalt.

Groetjes Walter

fluissie

Nice 👌 gefeliciteerd met de behaalde resultaten
Altijd leuk als je stappen voorwaarts ervaart ....

Zit zelf ook op zo'n wolk momenteel 

Veel luister plezier!

Lion of Judah

Mooie stap vooruit zo te lezen! Wat doet de DSP in Roon  anders dan de andere DSP's die je geluid verpest hebben?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Contour

Misschien zit de truc dat het allemaal nog in de bron gebeurd, de NUC? Ik weet het ook niet echt, het is een constatering.

Groetjes Walter