5Ghz forceren op iphone5 en ipad4

Started by Erik, October 21, 2015, 00:58:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Als ik de specs bekijk van mijn iPad4 en de iPhone 5 zouden ze 5ghz ondersteunen. Ik heb het idee als ik het netwerk bekijk dat ze op 2.4ghz werken kan ik beide dwingen alleen op 5ghz te werken. Qua instellingen zie ik zo niets onder algemeen->wifi staan
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Thnx eens even doorgenomen maar ik moet zo te zien speciaal mijn router daarvoor gaan herconfigureren naar 2 aparte gesplistste netwerken met elk een eigen SSID, dat vind ik een beetje ver gaan. Wie weet wat ik voor problemen daarna ga krijgen met de andere devices die nu wel probleemloos werken op 5ghz.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martinus

Quote from: Erik on October 21, 2015, 01:52:09
Thnx eens even doorgenomen maar ik moet zo te zien speciaal mijn router daarvoor gaan herconfigureren naar 2 aparte gesplistste netwerken met elk een eigen SSID, dat vind ik een beetje ver gaan. Wie weet wat ik voor problemen daarna ga krijgen met de andere devices die nu wel probleemloos werken op 5ghz.

hoe doet je apparatuur dat dan als het hetzelfde id heeft? ik heb juist de splitsing gedaan, zodat ik weet dat op korte afstand inloggen op 5ghz werkt, maar boven bv niet.
btw is natuurlijk 1 actie en dan heb je ook je ipad en iphone op 5 ghz.
............

Dday

Draai hier twee netwerken 2.4GHz en de 5GHz en dat werkt feilloos samen. Bestandsdeling apparatuur bedienen etc...
Voordeel is dat netwerk nu stabiel is. Alle apparatuur dat 5GHz aankan draait daarop en geen last meer van dipjes in het netwerk, omdat de verouderde apparatuur op de 2.4GHz draait. (a/b/g/n standaard) de ac apparaten draaien allemaal op 5GHz.

Het was hier nog geen 5min werk om in te stellen inclusief reboot van de routers.

Etiennevh

Ik vraag me persoonlijk af wat 5Ghz op een telefoon toevoegt. Op mijn Macbook Pro merk ik daadwerkelijk verschil tussen 2.4 en 5, maar alleen als ik bestanden deel of gigabyte's aan foto's verhuis naar een NAS. Die paar apps die ik gebruik op mijn telefoon gaan een router met 2x2 of 3x3:3 MIMO op N echt niet over de zeik helpen. Je hebt dan 300 of 450Mbps aan verkeer/bandbreedte, terwijl de meeste internetverbindingen niet meer dan 100 zijn? Heb je dan echt AC nodig met 867Mbps of 1.3Gbps (afhankelijk van je router)?

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

sj0er-D

Quote from: Etiennevh on October 21, 2015, 09:27:37
Ik vraag me persoonlijk af wat 5Ghz op een telefoon toevoegt. Op mijn Macbook Pro merk ik daadwerkelijk verschil tussen 2.4 en 5, maar alleen als ik bestanden deel of gigabyte's aan foto's verhuis naar een NAS. Die paar apps die ik gebruik op mijn telefoon gaan een router met 2x2 of 3x3:3 MIMO op N echt niet over de zeik helpen. Je hebt dan 300 of 450Mbps aan verkeer/bandbreedte, terwijl de meeste internetverbindingen niet meer dan 100 zijn? Heb je dan echt AC nodig met 867Mbps of 1.3Gbps (afhankelijk van je router)?



Ik dacht dat jij uit de Wi-Fi hoek kwam ;-)

Bijvoorbeeld: Minder interferentie.

Overigens: iOS/OSX devices lijken sinds de laatste paar updates, wanneer een router of accesspoint een SSID op zowel 2,4 als 5Ghz uitzend (dual-band), 5Ghz te prefereren.

In de enterprise markt zijn er Wi-Fi oplossingen die band-steering technologie bevatten, waar een device wanneer 5Ghz capable naar die band gedirigeerd wordt. Reden hierachter is voorgenoemde (minder interferentie), maar ook veel meer totale bandbreedte op 5Ghz.

Groet,
Sjoerd

mijkie

Een ipad en iphone zijn compatible met 5Ghz, als ze automatisch inloggen op je 2,4 netwerk, ff op "vergeet dit netwerk" drukken en dan inloggen op je 5ghz netwerk, dan loggen ze automatisch op dat netwerk in
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jasjenl

Quote from: mijkie on October 21, 2015, 12:06:19
Een ipad en iphone zijn compatible met 5Ghz, als ze automatisch inloggen op je 2,4 netwerk, ff op "vergeet dit netwerk" drukken en dan inloggen op je 5ghz netwerk, dan loggen ze automatisch op dat netwerk in
TS heeft beide netwerken hetzelfde ID gegeven, dus dat gaat niet werken...
Ik zie het voordeel van één SSID voor je 2,4 en 5 ghz netwerk niet in, volgens mij levert dit meer problemen op dan het oplost. Ik zou dus ook gewoon, zoals hierboven aangegeven, ze een verschillende naam geven zodat je zeker weet op welke je inlogt. Je 'splitst' dan niet echt naar 2 netwerken, het blijft gewoon één netwerk met alleen duidelijk gescheiden 'ingangen'.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

sj0er-D

Quote from: jasjenl on October 21, 2015, 12:40:00
TS heeft beide netwerken hetzelfde ID gegeven, dus dat gaat niet werken...
Ik zie het voordeel van één SSID voor je 2,4 en 5 ghz netwerk niet in, volgens mij levert dit meer problemen op dan het oplost. Ik zou dus ook gewoon, zoals hierboven aangegeven, ze een verschillende naam geven zodat je zeker weet op welke je inlogt. Je 'splitst' dan niet echt naar 2 netwerken, het blijft gewoon één netwerk met alleen duidelijk gescheiden 'ingangen'.
Idd, als je geen enterprise oplossing thuis hebt ( ;-) ), dan kun je beter de SSID's anders noemen. Dan weet je zeker dat je device met de juiste band verbind.

Toni71

Ik ben ook voor aparte benamingen voor 2.4 en 5ghz....  :)
Dat werkte hier in huis beter met een Asus router.

Erik

Quote from: Martinus on October 21, 2015, 09:09:13
hoe doet je apparatuur dat dan als het hetzelfde id heeft? ik heb juist de splitsing gedaan, zodat ik weet dat op korte afstand inloggen op 5ghz werkt, maar boven bv niet.
btw is natuurlijk 1 actie en dan heb je ook je ipad en iphone op 5 ghz.
Dat ging eigenlijk vanzelf had is verwacht dat ik twee netwerken zou zien met een eigen ID eindigend op 24 of 5 maar stom genoeg had ik na opgeven naam SSID 1 netwerk met beide frequenties op zich lekker overzichtelijk en alle apparaten doen het prima ze sneppen het blijkbaar prima.
Als ik controller software van WiFi kijk kan ik we, zien op welke band en freq ze zitten.

terugkomend naar Apple ik zie dat als ik dichtbij ben op hij op 5ghz werkt en als je verder weg loopt hij naar 24 schakelt. Mijn telefoon kan ik bv lokken op 5ghz en die blijft daar dan ook. Trek dan ook in andere kamer rustig 120mb per sec over WiFi op de telefoon. Is het noodzakelijk nee dat niet maar wel fijn als het kan heb je in ieder geval nooit last van te weinig data.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

sj0er-D

2,4 is een lagere frequentie dan 5, en reikt daarom een stukje verder.

katwax

2 sid's of niet, persoonlijk zou ik voor het gemak het op 1 houden.
Als je clients modern genoeg zouden ze zelf moeten kunnen kiezen tussen 2,4 of 5 (of beide) of kan je zoals aangeven ook via client enforcen.
Het verschil zit hem echter in de software van de client waarbij je in sommige gevallen puur terugvalt op welk signaal het sterkste is en in dat geval zal 2,4 meestal winnen.

Ik zou 2 sid's enkel aanraden indien je zelf wil bepalen welke devices op welke frequentie zitten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Etiennevh

Quote from: sj0er-D on October 21, 2015, 11:45:21
Ik dacht dat jij uit de Wi-Fi hoek kwam ;-)

Bijvoorbeeld: Minder interferentie.

Overigens: iOS/OSX devices lijken sinds de laatste paar updates, wanneer een router of accesspoint een SSID op zowel 2,4 als 5Ghz uitzend (dual-band), 5Ghz te prefereren.

In de enterprise markt zijn er Wi-Fi oplossingen die band-steering technologie bevatten, waar een device wanneer 5Ghz capable naar die band gedirigeerd wordt. Reden hierachter is voorgenoemde (minder interferentie), maar ook veel meer totale bandbreedte op 5Ghz.

Groet,
Sjoerd
(nog) Niet Sjoerd ;)

Doorgaans is interferentie in een woonhuis niet dermate groot dat het directe gevolgen heeft voor je dekking (dat kan natuurlijk wel als je in een soort betonnen kooi woont of je AP naast de magnetron staat ;) )

Overigens is band steering al een tijdje op de markt. Het zou me niet verbazen als dit inmiddels ook in consumentenproducten te vinden is.

@TS: is er een specifieke reden waarom je iOS devices op 5Ghz wilt? Zitten de kanaalbanden op 2.4Ghz vol, heb je daar een flinke hoeveelheid devices op zitten, stuur je GB's aan bestanden over die frequentie o.i.d.?
Als ik wat rond google lijkt het er op dat Apple probeert de steering door het device te laten doen maar dat dat in de praktijk niet echt fantastisch werkt. Ik zou je inderdaad adviseren een SSID met 5 ghz te maken (desnoods onzichtbaar als je maar 1 SSID wilt zien, je gasten wil je toch niet op je premium netwerk? ;D ) dat werkt doorgaans wel.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

katwax

Voor gasten lijkt het mij beter een gastennetwerk aan te maken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Erik

Quote from: katwax on October 21, 2015, 22:26:15
Voor gasten lijkt het mij beter een gastennetwerk aan te maken :)
Hoe makkelijk cq moeilijk is dat vergeleken met iemand je ww geven.
Ik haakte af toen ik 8 uur licensies afgeven las. En volgens mij als iemand illegaal up of dload maakt dat niet uit van de buitenwereld ik krijg toch de schuld het komt van mijn adres :D
Hoogstens kan je dan eventueel je nas afschermen op een gastnetwerk? Anders zou ik het ook niet weten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

katwax

Quote from: Erik on October 21, 2015, 22:48:38
Hoe makkelijk cq moeilijk is dat vergeleken met iemand je ww geven.
Ik haakte af toen ik 8 uur licensies afgeven las. En volgens mij als iemand illegaal up of dload maakt dat niet uit van de buitenwereld ik krijg toch de schuld het komt van mijn adres :D
Hoogstens kan je dan eventueel je nas afschermen op een gastnetwerk? Anders zou ik het ook niet weten.
Je kan het gastennetwerk gewoon aanmaken zoals je een andere ssid aanmaakt en deze dan een totaal andere ip range geven waardoor deze wel gebruik kunnen maken van bv je internet, maar niets te zien hebben met jouw interne netwerk.
Deze ssid kan je dan voorzien van een ander wachtwoord en alle bijkomende zaken zoals max time etc kan je uit laten.

Dit heeft niet alleen het voordeel dat je gasten niet aan je intern netwerk kunnen, maar indien ze met een virus of dergelijke zitten dat ze niet heel jouw privé netwerk beginnen scannen en/of besmetten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Erik

Quote from: Etiennevh on October 21, 2015, 17:31:19
@TS: is er een specifieke reden waarom je iOS devices op 5Ghz wilt? Zitten de kanaalbanden op 2.4Ghz vol, heb je daar een flinke hoeveelheid devices op zitten, stuur je GB's aan bestanden over die frequentie o.i.d.?
Als ik wat rond google lijkt het er op dat Apple probeert de steering door het device te laten doen maar dat dat in de praktijk niet echt fantastisch werkt. Ik zou je inderdaad adviseren een SSID met 5 ghz te maken (desnoods onzichtbaar als je maar 1 SSID wilt zien, je gasten wil je toch niet op je premium netwerk? ;D ) dat werkt doorgaans wel.
Ach je wilt alvast zoveel mogelijk op de nieuwste standaard hebben, Lijkt me ook dat je een snellere respons krijgt op je apparaten wanneer je ermee werkt en dat werkt ook lekkerder. Liefst ging alles op 5ghz maar om bv 300 extra neer te tellen voor een Bluesound die dat kon ging me wat te ver. Ik heb nu ook uitmuntend staan en nog geen dropouts gehad, even afkloppen. De kabel voor de Bluesound hangt nu aan de AP :D en de BS is weer draadloos en het werkt dus...
Ik heb een nieuwe printer gekocht half jaar terug een Brother L2340LD helaas ook geen 5ghz leeftijd apparaat zegt ook niks qua wifi.

Nieuw SSID netwerk ga ik er echt niet voor aanmaken het kan niet zo zijn dat Apple nu ook mijn eigen netwerk gaat domineren.
Overigens werkt de iPad nu weer op 2.4ghz afstand AP is 2 meter signaal 99% (handig een goede monitor).

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: katwax on October 21, 2015, 22:53:08
Je kan het gastennetwerk gewoon aanmaken zoals je een andere ssid aanmaakt en deze dan een totaal andere ip range geven waardoor deze wel gebruik kunnen maken van bv je internet, maar niets te zien hebben met jouw interne netwerk.
Deze ssid kan je dan voorzien van een ander wachtwoord en alle bijkomende zaken zoals max time etc kan je uit laten.

Dit heeft niet alleen het voordeel dat je gasten niet aan je intern netwerk kunnen, maar indien ze met een virus of dergelijke zitten dat ze niet heel jouw privé netwerk beginnen scannen en/of besmetten.
Ok ik kreeg even het idee dat ik elke 8 uur een nieuwe licensie en ww moest gaan verstrekken daar had ik dus weinig trek in :D

Sterk WW aan te raden op gast netwerk? of beter zo simpel mogelijk houden voor je gasten?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

katwax

Quote from: Erik on October 21, 2015, 23:02:45
Ok ik kreeg even het idee dat ik elke 8 uur een nieuwe licensie en ww moest gaan verstrekken daar had ik dus weinig trek in :D

Sterk WW aan te raden op gast netwerk? of beter zo simpel mogelijk houden voor je gasten?
Niets moet en alles kan, daar komt het een beetje op neer, maar als je het simpel wil houden gewoon gastennetwerk aanmaken met een wachtwoord en al de rest uitgeschakeld laten.

Keuze van ww voor gastennetwerk is altijd vervelend, je wil het niet te moeilijk maken zodat je niet moet spellen en dat je het ook zelf kan onthouden. Natuurlijk te simpel kan men dan weer simpel misbruikt worden.
Langs de ander kant zijn er genoeg open netwerken te vinden waardoor men te lui is om een ww te raden. Het feit dat het om een gastennetwerk gaat (wat je ook duidlijk maakt in de naam) geeft ook al aan dat er niet veel te vinden is omdat je privé data toch op ander netwerk zit, dus is het hacken van een gastennetwerk ook al niet zo leuk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hanky Panky

Voor normaal gebruik op een tablet of telefoon is 10/10 meer dan genoeg. Meer is alleen wenselijk als je bijv. veel content synchroniseert (HQ Spotify files op je device of films opslaan oid) of als je met een laptop werkt.

Ik denk dat veel mensen hier gewoon de inner nerd aan het voeden zijn  :D :D :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

katwax

Quote from: Hanky Panky on October 22, 2015, 00:11:17
Voor normaal gebruik op een tablet of telefoon is 10/10 meer dan genoeg. Meer is alleen wenselijk als je bijv. veel content synchroniseert (HQ Spotify files op je device of films opslaan oid) of als je met een laptop werkt.

Ik denk dat veel mensen hier gewoon de inner nerd aan het voeden zijn  :D :D :D
Je komt al heel ver met een degelijk betrouwbaar draadloos netwerk. Je kan beter een degelijk 2.4Ghz device kopen van een goed fabrikant dan een AC/Streamer,/Video, ... device van bepaalde andere fabrikanten :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Etiennevh

Quote from: Hanky Panky on October 22, 2015, 00:11:17
Voor normaal gebruik op een tablet of telefoon is 10/10 meer dan genoeg. Meer is alleen wenselijk als je bijv. veel content synchroniseert (HQ Spotify files op je device of films opslaan oid) of als je met een laptop werkt.

Ik denk dat veel mensen hier gewoon de inner nerd aan het voeden zijn  :D :D :D
Helemaal mee eens. Daarom zie ik het nut ook niet van 802.11 AC op iPhones en iPads. Response die sneller is is niet echt merkbaar op dit soort devices. Dat ga je pas echt merken als het wat drukker wordt op je AP, als er bijv. 30 man op zitten te werken (MIMO kan dan handig zijn).
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Hanky Panky

Quote from: katwax on October 22, 2015, 09:15:51
Je komt al heel ver met een degelijk betrouwbaar draadloos netwerk. Je kan beter een degelijk 2.4Ghz device kopen van een goed fabrikant dan een AC/Streamer,/Video, ... device van bepaalde andere fabrikanten :)

Klopt, ik heb een 2,4Ghz long range accesspoint van Ubiquiti en daarmee heb ik in elke uithoek van mijn woning (plus de tuin) stabiel en vlot WiFi.

Alle belangrijke devices (kantoor, printer, mediaspeler, TV) zijn bekabeld.   
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000