Gilles' woonkamer setup [W&M stekkerblok gemaakt]

Started by gilles0181, October 19, 2015, 08:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gilles0181

Ok, kleine update.

Vorige week de speakers geupgrade. De fronts zijn van een B&W CM9 naar een B&W CM10 S2 gegaan en de centerspeaker is van een B&W CMC naar een B&W CMC 2 S2 gegaan. Dat was wel ff schrikken toen ik die op de kast zette, want die is wel een stuk groter dan de 1e versie. Daarnaast heb ik een Rotel RB-1582 mkII meegenomen bij audioexpert en wat offertes opgevraagd voor de audiogroep.

Inmiddels ook een Cassiopeia Blackpower X1 aangeschaft met 8 slots van een forumlid en de daarbij behorende stroomkabel is ook gevonden. Vandaag eens een belletje doen naar C&D arnhem om advies te krijgen voor andere kabels. Ik wil beginnen met stroomkabels van stekkerblok naar versterker(s).
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

AlphaMale

Ik zou zeker een extra groep aanleggen, als je toch de kans hebt. Vond het zelf een prettige gedachte om de stereo set en cinema set op aparte groepen te hebben (niet alle cinema apparatuur is 'high end'). Voordat ik een dedicated ruimte had, zat alles op één groep. Als ik de voorversterker en eindbakken vrijwel tegelijk inschakelde, klapte de zekering. Nu zitten die drie nog steeds bij elkaar in een eigen audiogroep en nergens last meer van. Bij mij was de afstand meterkast-garage +/- 18 meter met wat omwegen en heb gewoon 3x2,5 Lapp gebruikt.

De verlichting heb ik op de normale/bestaande huisgroep en dozen aangesloten, dus alsnog gescheiden van de audiogroepen.

Just my €0,02...
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

gilles0181

#27
Is dat deze? Stuurkabel shielded 3 x2.50 mm² shielded Zwart RAL 9005 - 1121340, ÖLFLEX CL 110 CY BLK 0,6/1KV 3G2,5, Lapp
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

iemand nog tips voor welk type isolatiemateriaal ik moet gebruiken bij mijn verlaagd plafond, om geluidsoverlast richting bovenverdieping (lees: vrouw + kind in bed) te verminderen?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

AlphaMale

Quote from: gilles0181 on October 28, 2015, 14:46:05
Is dat deze?
stuurkabel-shielded-x2-50-mm-shielded-zwart-ral-9005-1121340-lapp-oelflex-cl-110-cy-blk-1kv-3g2/p/15581664?q=lapp+%C3%B6lflex+110&filter_Cross-section=2.50+mm%C2%B2&page=1&origPos=56&origPageSize=50&simi=92.63]Stuurkabel shielded 3 x2.50 mm² shielded Zwart RAL 9005 - 1121340, ÖLFLEX CL 110 CY BLK 0,6/1KV 3G2,5, Lapp
directe link verwijderd, zie forumregels

Moest even zoeken, maar heeft een transparante mantel: ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY 3 G 2.5 mm². Conrad levert die per 50m.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

gilles0181

#30
Ook per meter zie ik, bij conrad. Als ik dan kijk naar een shielded versie, kom ik uit op de Stuurstroomleiding Lapp Stuurstr.kabel Classic 110 SY 3G 4MM2 .

Volgens mij past 4mm2 vanuit meterkast naar wcd of is dat overkill? Prijs/m is vrijwel gelijk en kabel gaat via kruipruimte dus makkelijk trekken.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

De Lapp gebruik ik liever voor netsnoeren dan voor een groep, daar wil je een wat neutralere kabel voor gebruiken zoals bv de Belden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

gilles0181

#33
Erik dat snap ik niet (onvoldoende kennis gok ik) wat is het nut van een neutrale snoer (Belden) tussen meterkast en WCD, om vervolgens vanuit WCD via bijv. LAPP naar apparatuur te gaan? Dan kun je toch beter alles neutraal doen? En hoe herken ik 'neutraal'? Stroom is toch stroom zou je denken alhoewel ik weet dat er legio voorbeelden zijn van mensen hier op het forum die echt verschil horen...

Begrijp me niet verkeerd dat ik je advies niet waardeer, ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen en daarbij, of ik het ook daadwerkelijk ga horen.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

Netsnoeren kun je makkelijk wisselen en dus mee tunen.
de kabel van je groep wissel je niet zo makkelijk,  daarom wil je daar een neutrale kabel voor gebruiken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

gilles0181

#35
Ok weer wat verder in mijn zoektocht.. Verlaagd plafond isoleren... Nog geen idee hoe ik de ophanging ga doen aan mijn bestaand plafond van 20cm dik. Ik kan dat met behulp van veerregel doen (1) of spijkerregels (2) doen of zelfs met behulp van kruisbeugels (3) kunnen doen, maar de muur van de woonkamer is nog steeds de scheiding tussen mij en buren en daar wil ik niks aan doen. Mogelijk mijn sub ontkoppelen en mijn speakers op spikes zetten maar veel meer niet in eerste instantie.

Ik weet inmiddels dat ik 60m2 moet gaan 'beplaten' dus qua kosten kom ik ongeveer uit op 880 euro voor isolatie (160 euro) en 2 lagen gipsvezelplaat (2* 360 euro) van 12.5mm.

Nu eens even dit lezen: Wat is de BESTE (grapje) rotswol- c.q. steenwolplaat?

(1) Gyproc Veerregel


(2)


(3) Midi kruisbeugel

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

Update; de sleutel is binnen en ik heb ook mijn Marantz SR7008 nu verkocht. Hiervoor in de plaats is de Denon AVR X7200AW gekomen via h&c Hifi. Ook daar de 4 Atmos speakers gehaald, de Q-acoustics Qi65CP.
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

Eerste foto's :)








Sloop woonkamer (open haard, tegelvloer en betonvloer)












Sloop huidige keuken:










Fundering gestort, nu ff afwachten



Omdat mijn plafond niet zo heel hoog is (+/- 2m55cm) ben ik nu nog aan het twijfelen of ik de woonkamer volledig 9cm ga verlagen ivm de Atmos speakers, of dat ik voor 'koven' ga. Ik denk zelf dat dit laatste mooier is, wat jullie?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

Dat zet lekker zoden aan de dijk. En plek zat in de meterkast voor een audiogroep.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

W.Otter

vet man! je hebt ook een perfecte ruimte voor je HT!

maar zit je meterkast nou buiten?  :eh:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Henrie

Quote from: W.Otter on December  7, 2015, 16:25:42
maar zit je meterkast nou buiten?  :eh:
Naast de voordeur waarschijnlijk. Komt wel vaker voor. Ik heb het althans wel vaker gezien. Het kan nog veel gekker: bij mij staan de wasmachine en de CV-ketel 'buiten'... ;)
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

gilles0181

Volgende probleem dan maar...

Oorspronkelijk had ik de surround & back speakers zo gepland. Daar zijn overigens ook al sleuven voor gefreesd.

Probleem hiermee is echter dat de afstand tussen surround & back speakers dusdanig klein is, dat ik het verschil waarschijnlijk niet ga horen.




Nu zit ik te twijfelen om het zo te gaan plaatsen:



Het voordeel hiervan zou zijn dat het meer in lijn is met de reference setup, maar het nadeel is dan weer dat de SL speaker recht in het looppad zit als ik deze 'iets boven oorhoogte' monteer. Met kleine kinderen is het wachten totdat iemand er tegenaan gaat lopen.

Is optie '2' een betere optie? En zo ja, hoe los ik dan het probleem van looppad op? Dit kan enerzijds door de SL speaker in de muur te monteren (dubbele gipswand van maken) en anderzijds kan ik de speakers hoger monteren onder een hoek, die kan dmv de beugels maximaal 40 graden zijn volgens spec-sheet. Wat is wijsheid?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

Update, er is gekozen voor deze opstelling; voornamelijk door het feit dat de surround back volgens de Atmos guide zo beter gericht zijn;



De bekabeling voor de speakers is klaar en vandaag word de dekvloer gestort  :pompom: :pompom: :clapping:





AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

XtrmB

Luidsprekerkabel straks met een trekveer er doorheen? Ik vond het wel makkelijk om alvast een touwtje er doorheen te halen :)

Mooi werk!!  :headbanging:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VlisChris

Wil je het topic niet liever verzet hebben naar een passender deel van het forum?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

gilles0181

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

Ondertussen is er wat voortgang. De woonkamer is gestuct maar hier de 'voor' foto's:


Achter de TV:


Van links naar rechts:
- dubbel UTP contact (1x UTP voor Mediaplayer + 1x voor de rest van de apparatuur zoals firmwares en spotify streamen)
- dubbel UTP contact (1x UTP voor toekomstig gebruik, bijv. Glasvezel TV + 1x telefoon aansluiting)
- CAI (radio/TV)
- Pijp waar ik mijn HDMI kabels doorheen ga voeren (diameter 40mm)
- Dubbel stopcontact inzake aparte stroomgroep HT
- Stopcontact wat bij woonkamergroep zit


Afbeelding stukje verder in de kamer:


Hierop is de koof al te zien van 30cm bij 9cm waar de Atmos speakers in komen met indirecte LED verlichting rondom.


Speaker aansluiting detail:


Hierop is te zien dat de bekabeling van de speakers weggewerkt is in de muur, met een knie van 90 graden die ik afgezaagd heb.
Deze is vlakgestuct en daaroverheen valt het afdekkapje van de speakers :)


Bekabeling trekken:
Vervolgens wilde ik gisteren de bekabeling leggen in de koof voor de speakers en de stroomkabel, maar ik kwam erachter dat er 6cm water in mijn kruipruimte stond :nopompom:
Gelukkig niet van een lekkende kraan of van de net gelegde vloerverwarming, dus is het hemelwater wat ergens nog niet goed is aangesloten....
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1