Gilles' woonkamer setup [W&M stekkerblok gemaakt]

Started by gilles0181, October 19, 2015, 08:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gilles0181

Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Het is een huis uit +/- 1976 met momenteel een estrikken vloer (sjieke naam voor Boeren plavuizen) en een groepenkast uit 1976. De kruipruimte zal voorzien worden van vloerisolatie ivm de verwarming, en de vloer gaat eruit om plaats te maken voor een gietvloer, nadat de vloerverwarming erin is aangelegd. De wandjes worden strak afgestuct en het plafond zal waarschijnlijk verlaagd worden voor inbouwverlichting. Of dit spots worden of indirecte LED verlichting weet ik nog niet. Ook komt er een flinke aanbouw waarin we de keuken en eettafel verwerken. In verband met de keuken moet er een nieuwe groepenkast worden geplaatst en dit zal waarschijnlijk een 3-fase aansluiting worden.

Op het plattegrondje ziet het er dan zo uit, waarbij het rood omlijnde gedeelte de 'nieuwbouw' is. Je komt binnen bij de rode pijl, dat is de voordeur.



Nu kan ik op dit moment natuurlijk de constructieve verbeteringen doen om mijn HT set beter te laten klinken. Denk aan zaken zoals isolatie, akoestiek verbetering, stroomvoorziening, bekabeling etc etc. Nu wil ik het geheel niet al te duur maken, maar tegelijkertijd wel die zaken doen die ik nu al kan doen waar ik later voor zou moeten slopen.


Vragen tbv woonkamer:
Het verlaagde plafond zal uit gipsplaat bestaan met ragelwerk. 'Onze' slaapkamer ligt recht boven de TV en de kinderkamer boven de bank zeg maar. Het wil nog wel eens voorkomen dat ik 's avonds alleen een film kijk en dan liever niet op standje fluister :)  Is het nog aan te raden om tussen gipsplaat en 'oude' plafond isolatie zoals bijv. rockwool te plaatsen met als doel om geluidsoverlast richting slaapkamers te verminderen of zelfs de akoestiek te verbeteren? Of is dat weggegooid geld?


Speaker setup:
Momenteel heb ik een 5.1 setup, maar de overstap naar 7.1 of 9.1 zou misschien nu al een goede keuze zijn. Ik kijk denk ik 95% films en series en luister < 5% naar stereo. De ruimte leent zich ook vrij goed voor een 9.1 setup mijns inziens, want dan zou je zoiets krijgen.



Het raam tussen surround rechts en rechts zal mogelijk vervangen worden door een kunstof exemplaar waardoor ik de positie van de "R" speaker nog wat zou kunnen beinvloeden door deze gelijk te krijgen met "L".

Vragen tbv speaker setup:
Surround L en Surround R; is de ideale positie oorhoogte? Want zoals je ziet staat in ieder geval SL in de loop. Eventueel zou ik ze kunnen monteren op 2m hoogte? Wat zou slim zijn?

Stroomvoorziening:
De afgelopen week heb ik geleerd dat er stroomkabels zijn die 250 euro/stuk kosten en dat er schijnbaar hoorbaar verschil zit tussen een 'standaard' stroomkabel en een duurdere kabel. Met mijn IT achtergrond en ervaring in car audio kan ik alleen maar de conclusie trekken dat dit soort kabels meer stroom beschikbaar geven aan je versterkers waardoor het geluid 'rustiger' klinkt. Ook het aanleggen van een aparte groep en HMS-Wandsteckdose is de revue gepasseerd. Zoals hierboven aangedragen wil ik die zaken doen die ik later niet of moeilijker kan doen. De aanschaf van een aparte voedingskabel laat ik dus nog even voor wat het is, maar één of meerdere aparte groepen voor mijn HT wil ik wel serieus overwegen.

Waar moet ik op letten? Aan de hand van info uit een ander topic en de informatie op SoundScapes.nu betwijfel ik echter of ik aparte groepen wil, of bijvoorbeeld een goede 'netconditioner', of beide...

Stel ik ga voor een nieuwe groep, dan zal ik de installateur in ieder geval instrueren dat hij de nieuwe groep niet parallel schakelt aan de bestaande groepen maar rechtstreeks van de hoofd stroomvoorziening aftakt. Bij een 3-fase aansluiting heb je dan 3 keuzes volgens mij, en dan zal hij dus moeten kiezen voor de fase met de minste 'ruis'. Hoe kom ik hierachter, of mag ik er vanuit gaan dat hij dit zelf weet?

Daarnaast zullen er meerdere groepen op deze zelfde fase zitten, ik denk dat het dan slim is om te kiezen dat groepen van 'boven' erbij zitten, d.w.z. slaapkamer (verlichting etc) die normaliter uit staan als ik audio luister of film kijk, toch?

Dan het aantal groepen...
Apparatuur die nu in mijn kastje zit is als volgt;

Versterkers:
- Marantz versterker
- Rotel eindversterker
- Subwoofer

Verder nog:
- Sonos 'connect'
- Mediaplayer (Intel NUC)
- Ziggo Horizonbox
- Harmony Ultimate
- Telefoonoplader

Een deel van deze apparatuur (afstandsbediening en telefoonoplader) kan ik op de bestaande woonkamer groep aansluiten. De rest (A/V receiver, sub, eindversterker, mediabox van Ziggo, Sonos conncet en de mediaplayer) hebben allen met audio en/of video output te maken en daarvan wil ik dus graag een zo schoon mogelijk signaal richting mijn A/V hebben.

Ik denk dat het het slimst is om 3 groepen te nemen, toch?
Groep 1: Rotel eindversterker
Groep 2: REL T-9 sub
Groep 3: Marantz + rest

Of zouden jullie een ander advies hebben? Bekabeling vanuit meterkast wil ik denk ik dan ook meteen met 4mm2 kabel hebben en mogelijk HMS wandcontacten.

Aangezien ik zelf stopcontacten wil gaan verleggen... Ik las op Soundscapes ook nog iets over het feit dat een installateur de elektrische installatie moet bekijken... Ik neem aan dat dit dan ook geld voor bestaande stopcontacten? d.w.z. dat hij heel het huis moet nalopen?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

Begrijp ik goed dat je voor de extra groep eerst VD draad wil gebruiken en dat later eventuell te vervangen door een betere kabel?
2 extra groepen is het mooiste, 1 voor het analoge deel en 1 voor het digitale deel.
Sluit de Ziggo box als je blieft niet aan op 1 van de extra groepen, dit soort apparaten hebben een zeer slechte voeding die veel storing op het net gooit.
Zo'n box ook alleen via Toslink aansluiten zodat er geen electrische verbinding met de set is.
Bij Kemp kun je meen ik zijn apparaat huren om de schoonste fase te zoeken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

gilles0181

#2
Ehh nee, ik wil geen VD draad gebruiken als je daar onafgeschermde kabel mee bedoeld :) Het idee was om advies te krijgen wat ik het beste zou kunnen doen. Ik neem aan dat ik vanuit de nieuwe groep met goede, afgeschermde kabels naar het stopcontact ga. Dit zijn mijns inziens zaken die ik nu wel kan doen, maar later meer moeite gaan kosten.

Kan electrische storing ook optreden over HDMI kabels? Nu heb ik de ziggo box en de mediaplayer alleen aangesloten via HDMI naar de A/V receiver. Geen SPDIF/Toslink kabels in gebruik. Als er geen storing via HDMI kan optreden kan ik de Mediabox en mediaplayer ook gewoon op de 'woonkamer' groep zetten..
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

Welke kabel je gebruikt hangt natuurlijk ook van je budget af, hoeveel meter is het naar de groepenkast?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

gilles0181

Een metertje of 14 gok ik, de langste wand is 8m, de woonkamer is 6m breed. Stoppenkast ligt rechts langs voordeur (witte blokje). Als je me je telefoonnummer PMt kan ik je wel even bellen om e.e.a. door te spreken?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

gilles0181

#5
Na een telefoontje met Erik de voorlopig volgende conclusie getrokken qua electra: 1 groep zou voldoende moeten zijn, uitgevoerd met de volgende componenten:
1x Cylindric Fuse Cartridge met normale zekeringen (kost +/- 35 euro minder dan hier)
+/-14m kabel; Belden kabel model 19364 (3 maal 2.1mm2)
1x Furutech FP-SWS-D[G] (vind alleen de kleur geel lelijk)

al met al ongeveer 350 euro voor 1 groep, exclusief installatie kosten.

Een dubbel stopcontact dus, vanwaar ik vanuit 1 stopcontact naar de aansluitingen voor versterker(s) en sub ga; en vanuit het andere stopcontact ga ik naar de digitale apparaten zoals de Sonos en mediaplayer. Eventueel kan ik dan nog een netfilter plaatsen tussen de WCD en het digitale deel.

Schematisch zoiets:

AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

Quote from: gilles0181 on October 19, 2015, 09:48:03


Kan electrische storing ook optreden over HDMI kabels? Nu heb ik de ziggo box en de mediaplayer alleen aangesloten via HDMI naar de A/V receiver. Geen SPDIF/Toslink kabels in gebruik. Als er geen storing via HDMI kan optreden kan ik de Mediabox en mediaplayer ook gewoon op de 'woonkamer' groep zetten..
De HDMI zou verwacht ik galvanisch gescheiden moet zijn, durf ik zo niet te zeggen.
De Horizon geeft ook zijn rotzooi af direct naar het net, dus niet op de audiogroep aansluiten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

quattronl

Maar dan zit alles nog steeds op 1 groep. Wel met goede componenten maar nog steeds aan elkaar geknoopt.
Ik zou dan óf inderdaad een goed filter plaatsen óf gewoon 2 groepen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

gilles0181

Qua kosten maakt het denk ik niet veel uit.. Maar dan kan ik ook afvragen waarom ik die rechtste apparatuur niet gewoon op de woonkamer erbij zet, toch?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

quattronl

Quote from: gilles0181 on October 19, 2015, 19:27:15
Qua kosten maakt het denk ik niet veel uit.. Maar dan kan ik ook afvragen waarom ik die rechtste apparatuur niet gewoon op de woonkamer erbij zet, toch?
Klopt, zo heb ik het ook: apparaten met een 'vervuilende' voeding (incl de tv) zitten op de standaard woonkamergroep.
Maar als je de mogelijkheden hebt om 2 groepen aan te leggen, ook al ga je er nu maar 1 gebruiken, waarom niet?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

gilles0181

Tja.. Heb je ook weer gelijk in. Maar wat zou ik dan op de 2e groep aansluiten, ik heb in principe 3 versterkers... Met 1 groep zou ik genoeg hebben en dan ook nog geld "overhebben" voor een goede powerstrip. Die van Kemp zijn vrij aan de prijs. Is er iemand die mij daar ook in advies kan voorzien?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

advr

De laatste 10 jaar heb ik 2 audio groepen gehad.

Een gebruikte ik altijd voor de versterkers en de andere voor de digitale troep.

Het maakte niet heel veel uit maat het was meer dat de versterkers de rest niet in de weg zaten.  ???
Heel veel duurder is dat nu ook weer niet.  :hehe:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

erik s.

Quote from: gilles0181 on October 19, 2015, 19:57:24
Tja.. Heb je ook weer gelijk in. Maar wat zou ik dan op de 2e groep aansluiten, ik heb in principe 3 versterkers... Met 1 groep zou ik genoeg hebben en dan ook nog geld "overhebben" voor een goede powerstrip. Die van Kemp zijn vrij aan de prijs. Is er iemand die mij daar ook in advies kan voorzien?
Als je het blok iets chicer wilt dan mijn blok, ik heb hem ook in de Kemp-versie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Dennis N

Lijkt me ook een goed idee om de eventuele led verlichting in ieder geval op een andere fase te zetten ala je apparatuur. Led verlichting (zeker de goedkopere) is de meest vervuilende troep wat je aan het net kan hangen.
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

gilles0181

#15
Quote from: erik s. on October 19, 2015, 20:08:27
Als je het blok iets chicer wilt dan mijn blok, ik heb hem ook in de Kemp-versie.
Ik hoef niet persé de Kemp versie, ik had nog nooit van Kemp gehoord om eerlijk te zijn :-X in stroomblokken heb ik me nog niet verdiept. Zou het overigens nut hebben om voor 3x4mm2 te gaan vanuit meterkast naar WCD ipv 3x2.5mm2? Of is dat prijs technisch niet interssant?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Staaled

#17
Quote from: Dennis N on October 19, 2015, 22:41:41
Lijkt me ook een goed idee om de eventuele led verlichting in ieder geval op een andere fase te zetten ala je apparatuur. Led verlichting (zeker de goedkopere) is de meest vervuilende troep wat je aan het net kan hangen.
Ik heb dat redelijk uitgebreid vergeleken en kon tussen de betere LED's en gloeilamp geen verschil bemerken.
Daarbij staan die idd wel los van de set die totaal 3 groepen beslaat.
Wel alles op dezelfde fase.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

eduard

kies voor je led verlichting  wel de 230v variant zodat er geen transformator nodig is

erik s.

Een transformator is nog niet zo'n ramp, die filtert zelfs wat rooitzooi er uit, je wilt iig geen schakelende voeding, de adaptor.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Dennis N

Er komt wel meer bij kijken, lees het volgende maar is door... Kom dit probleem wel vaker tegen met led verlichting.
Beter hou je het gescheiden van de versterkers
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

Henrie

Quote from: Dennis N on October 20, 2015, 19:47:36
Er komt wel meer bij kijken, lees het volgende maar is door... Kom dit probleem wel vaker tegen met led verlichting.
Beter hou je het gescheiden van de versterkers
Bij een paar led-lampen in huis is dat nog niet zo'n probleem. In ieder geval niet voor jouw huisinstallatie. Voor een netbeheerder is het veel vervelender, vooral als hele woonwijken vol led-lampen hangen. Zelfs als die netjes over de 3 fasen verdeelt zijn, is het een probleem, want er zitten erg veel harmonischen in de stroom. Met name de 3e, 9e, 15e, 21e, 27e enz. zijn erg vervelend, omdat die elkaar in de nulgeleider niet opheffen, maar juist bij elkaar opgeteld worden. Bij alle andere harmonischen is dat probleem er niet (maar dan kunnen zich weer andere problemen voordoen). Goedkope led-lampen kunnen wel 75% 3e harmonische vervuiling hebben. Dat betekent dat er in de nul meer stroom loopt dan in de fasen (3x 75% = 225% van de grondharmonische). Dat kan serieuze problemen geven voor de netbeheerder. En het vervelende is: zo'n led-lamp hoeft niet aan normen te voldoen, omdat de belasting van zo'n lamp onder de 25W is...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Dennis N

Een paar led lampen of verlaagde plafonds met (waarschijnlijk )een stuk meer led lampen lijkt me niet bevordelijk voor dat soort apparatuur...
Er word hier gesproken om het uiterste uit een set te halen door middel van het aanleggen van aparte groepen enz, dan leek mij het beter om die verlichting gescheiden te houden.
Voor de gemiddelde gebruiker zal het niet zoveel uitmaken maar in dit geval zou het zonde zijn om alles apart aan te leggen maar geen rekening te houden met dit soort zaken.
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

Henrie

Quote from: Dennis N on October 20, 2015, 22:48:43
Een paar led lampen of verlaagde plafonds met (waarschijnlijk )een stuk meer led lampen lijkt me niet bevordelijk voor dat soort apparatuur...
Er word hier gesproken om het uiterste uit een set te halen door middel van het aanleggen van aparte groepen enz, dan leek mij het beter om die verlichting gescheiden te houden.
Dat is sowieso een goed idee. En de impedantie zo laag mogelijk houden. Een beetje (veel) vervorming in de stroom is niet zo'n groot probleem. Als de spanning als gevolg daarvan ook gaat vervormen, kan dat wel vervelend zijn. En de spanning kan alleen vervormen als gevolg van vervormde stroom i.c.m. een (te hoge) impedantie...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

gilles0181

#24
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik serieus zit te overwegen om indirecte LED verlichting aan te brengen...

NIET zoals dit:


Maar eerder zoals hieronder, dus een verlaagd plafond met rondom indirect LED licht vanuit boven:


Dan zou het gaan om een LED strip, gevoed op 12v via een aparte (niet audio-groep), voorzien van hun eigen (Meanwell) transformators, zoals deze:


Om vervuiling van deze jongens tegen te gaan zou ik hier natuurlijk een netfilter kunnen tussen zetten, toch?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1