Volume regelaar voor hypex

Started by buizesmurf, October 16, 2015, 13:00:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Sinds kort pas ik bi-amping toe.Een buizeeindversterker voor. mid en hoog.
En twee monobloken op basis van hypex.
Nu speelt de hypex net iets te fel,zeker op een hogere volume.
Nu zou ik in elk blok een soort potmeter willen inbouwen om deze te kunnen regelen.
Welke zou ik het beste nemen?Mag zeker van een goede,degelijke kwaliteit zijn zodat het ingangssignaal onaangetast blijft voor zover mogenlijk.
Alles suggesties welkom.....

hifiman

Je kunt ook een goedkope nemen, uitproberen wat de juiste setting is en dan de potmeter opmeten en vervangen door goede kwaliteit vaste weerstanden  :pompom:

Contour


hvlemmi

Je zou daar een stappenpotentiometer moeten willen. Zeker omdat je daarmee de monoblokken los van elkaar juist kan instellen. Van je set uitgaande zou ik tantaalweerstanden gebruiken, naakte Vishays als je helemaal uit je dak wilt. Ik heb als serieweerstand ooit Amtrans gebruikt, op de juiste plek mijn favoriete weerstand.. maar dat is als serieweerstand helaas.

Hier heb je een goede link waar je de waardes kan berekenen voor hoeveel stappen je zou willen:

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/berekening_stapp_schak_nl.php
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

rovinggecko

Ik zou er eerst een 50 of 100k Alps pot tussen duwen. Kan je daarna of:
- vervangen door vaste weerstanden
- een duurdere pot
- een attenuator
- lekker laten zitten als ie bevalt.

Ik ben bij item 4 (in een andere setup) blijven hangen. :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

PaulSQ

Stepped attenuator lijkt me niet praktisch vanwege de grote stappen voor jou doel.

Hypex heeft 100k ingangs impedantie vziw dan zou je een 20k potenter moeten kopen
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS