Microsoft dwingt Windows 7 en 8-pc's nu te upgraden naar Windows 10

Started by Erik, October 16, 2015, 00:17:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

En hierin staat de volgende zin "After July 2017, only the most critical Windows 7 and Windows 8.1 security updates will be released for these devices." dat is het belangrijkste
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Raphie on March 12, 2016, 11:30:40
Hier staan de details

http://www.techrepublic.com/article/microsoft-to-end-support-for-windows-7-and-8-on-new-pc-hardware/

Dat is wel een andere vorm van support, dit betekend enkel dat MS geen moeite meer gaat steken om Windows 7 compatible te houden met de laatste hardware ontwikkelingen (zou er bijv. een USB4 standaard komen, dan gaat MS daar geen standaard Windows 7 drivers meer voor maken (maar zal dat enkel bij de fabrikant liggen, net zoals bijv. bij XP het geval was voor USB2) of ondersteund bijv een nieuwe Intel CPU een nieuwe versie van de AVX (of andere instructie set) dan zal Microsoft niet garanderen dat Windows 7 of applicaties draaiende onder Windows 7 daar ook gebruik van kunnen maken. Security patches e.d. zullen gewoon tot 2020 blijven komen ook voor machines die in principe niet supported zijn omdat ze hardware hebben waar Microsoft de werking niet op kan garanderen, koop je dus over een jaar of wat de meest blitse GPU, of een SSD  met een nieuwe interface dan kan het zijn dat Windows 7 daar niet alle performance van kan benutten.

Dit zie je bijv. ook nu al terug bij DirectX 12, deze komt niet naar Windows 7 / Windows 8.1, dus zodra straks de eerste echte lichting AAA games komen die volledig met DX12 in het achterhoofd zijn gemaakt zal je al verschil gaan zien in performance dan wel grafische pracht en praal tussen games op Windows 10 en Windows 7/8.1 en zo zal het langzaam maar zeker voor alle nieuwe hardware gaan gelden die features hebben die Windows 7/8.1 niet ondersteunen, bij XP kon je ook bijv. al zien dat vanaf +- 2010 de ondersteuning voor nieuwe hardware achteruit ging, tenzij de hardware fabrikant nog volop ontwikkelde voor XP.

Daar Windows 7 ruim een jaar geleden al van Mainstream support naar Extended support status is gegaan was dit ook wel te verwachten en zou eigenlijk niemand er van op moeten kijken dat dit gebeurt.

QuoteWhen mainstream support ends, this is what occurs:

Microsoft no longer supplies non-security hotfixes unless you have an extended support agreement
All warranty claims end
Microsoft no long accepts requests for new features and design changes

Kjelt

Ik kan me nog goed die ellende bij de gemeentes herinneren toen XP support gestopt werd.
Dat is nog niet eens zo lang geleden en waar ik me groen en geel aan ergerde was dat ze toen hele dikke sommen belastinggeld hebben betaald om extra support te krijgen.
Zie de bui nu ook weer hangen  :( .

Kingpin

Tja en zo hebben ze je toch waar ze je willen hebben.

Gisteren de laptop van m'n ouders maar geupgrade naar W10 want die ellende van updaten welke patches nu wel/niet en de irritante weerkomende W10 update die je telkens door de strot wordt geduwd, ook al wil je niet, heeft me doen besluiten om toch maar W10 te updaten.

Moet zeggen dat de layout beter leesbaar is voor ouderen, grotere duidelijker fonts.
Alleen al die privacy dingen die ze van je willen weten kost gewoon erg veel tijd om deze uit te zetten, want het lijkt wel (ze zullen het er wel om doen) of ze het willen verstoppen.

Als je ze leest wat ze allemaal willen weten/opslaan moet je toch niet aan denken wat ze er allemaal mee kunnen op den duur, heel gevaarlijk, zeker niets geleerd uit WWII, informatie is macht.
Tja draaf een bedtje door, voor de rest ziet het er wel mooi uit, en uiteindelijk zal ik er ook wel aan moeten geloven om te gaan updaten naar W10, al gebruik ik nu geen programma's meer als cloud services van google, microsoft etc waar ook belangrijke mail op staat, progs van derden en lokaal opslaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

skoebiedoe

Quote from: flakkees on March 11, 2016, 15:19:45
voor mij blijkbaar te moeilijk  :clapping:

Op die nieuwe startknop rechtsklikken en hij staat er ook tussen.

flakkees

ik heb gelukkig weer w 7 ultimate 64 , draait als een trein
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Erik

ik lees anders dat als je 1 verkeerd klikje geeft je weer op win10 zit :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SpeedyAndré

Bij mij niet hoor, dan crasht de update met een wazige code die niemand kent en ben ik vanzelf weer terug bij W8.1  :hehe:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk


flakkees

Quote from: Erik on March 14, 2016, 08:13:09
ik lees anders dat als je 1 verkeerd klikje geeft je weer op win10 zit :D
zo erg is het nu ook weer niet met me gesteld
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

dennism

Quote from: donaldk on March 14, 2016, 17:16:57
http://tweakers.net/nieuws/109255/windows-installaties-upgraden-zonder-toestemming-naar-windows-10.html

Grootste boosdoeners voor deze keer: KB3035583 en KB3139929.

KB3139929 deinstallaren en verbergen is trouwens niet aan te raden zonder zeer goed te weten wat je doet, deze fixed namelijk ook flink wat security issues die remote code execution toestaan waarvan verwacht wordt dat o.a. Cryptolockers en andere malware deze misbruiken of kunnen gaan misbruiken.

KB3035583 is wel veilig te verwijderen.

Raphie

Nog maar 3mnd "afzien" jongens, dan de de grace period over. Kan je gaan klagen over hoe MS je je gratis upgrade ontnomen heeft.
JBL PRX Power!

dennism

Is het trouwens niet handiger gebruik te maken van de volgende resgistry key's ipv updates te deinstalleren en te blokkeren?

Werken op mijn testopstelling prima:

1. To block the upgrade to Windows 10 through Windows Update, specify the following registry value:

Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1

2. For non-Enterprise versions of Windows, the notification icon can be suppressed through the Windows registry. To do this, set the following registry value:

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1


donaldk

Is geen EHBO bij vernieling van je computer, blijft maar een optie MS zet stante pede een nieuwe computer neer: http://webwereld.nl/software/92688-eerste-hulp-bij-gedwongen-upgrade-naar-windows-10.

Uit de reacties een op het eerste gezicht interessante tip:

"Sinds ik de map "C:\Windows\System32\GWX" leeggemaakt heb, én de rechten van die map aangepast heb zodat "trustedinstaller" er niet meer bij kan, heb ik geen problemen meer met download van die bagger gemerkt op mijn notebook :)"

Ik heb die map ook sinds mid december en vorige week is er nog wat in aangemaakt, heel veel dirs in de download map, totaal is die GWX map 36 megabyte. Maar voordat ik het leegmaak, de bestanden delete en daarna sluit via de rechten (hoe?) eerst de vraag zijn hier nog ongewenste gevolgen bij?

dennism

Als het goed is, kan dat op dit moment geen kwaad de GWX folder wordt voor zover ik kan nu enkel voor de upgrade naar Windows 10 gebruikt. Echt een nette oplossing vind ik het trouwens niet, de registry key oplossing die uit een KB van MS komt is naar mijn mening als systeembeheerder netter, in veel gevallen kan het rommelen met rechten voor builtin accounts als system / trustedinstaller e.d. wel degelijk voor issues zorgen als je niet weet wat je aan het doen bent.

KillerbeeNL

Net voor mijn jongste dochter een 2e hands Dell Inspiron N5030 laptop gekocht.

Prima ding maar doordat er allerlei trojan en virussen op stonden Windows 7 opnieuw er op en de upgrade naar 10 was een feit.

Loopt als een tierelier op 10 alleen Minecraft heeft geen pixel hardware versnelling in de videodriver (orgineel van win10) zitten de OpenGL functie werkt niet meer onder win10.

Helaas weer terug naar Win7 met de originele fabrieks Recovery Partitie.

Loopt nu weer prima dus voor deze laptop is Win7 een betere keus ondanks ik Win10 wel heel soepel en lekker vind lopen.

Nu nog een upgrade voorkomen....

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

Voor nieuw is een nieuw install OS (ongeacht versie) ongetwijfeld soepeler, maar voor oudere met windows degradatie en je belangrijke bestanden en je extra utilities dieje niet meer kan vinden voor herinstall enzovoorts.Plus dta het veel werk is. Een geslaagde fall back kost alleen al drie uur, dus je doet een dag niks.

KillerbeeNL

ik moet even toelichten dat ik de virussen en trojans heb verwijderd en een win7 over de bestaande win7 heb geïnstalleerd heb en na de upgrade naar win10 zijn alle programma's en gegevens meegenomen dus dit was geen schone installatie.

De laptop heeft ondanks zijn leeftijd orgineel 4 gig werkgeheugen dus dat zal ook helpen.

Win10 heb ik weer terug laten draaien naar win7 en vervolgens een schone installatie met win7 alleen dat liep niet lekker en ik moest hem via een telefoonnummer activeren met de orginele win7 code op de sticker.

Uiteindelijk heb ik hem via een recovery programma van Dell terug gezet naar de fabrieks software via de aanwezige Recovery Partitie op de HD.

Een kleine dag bezig inderdaad.....
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Kjelt

Raphie: laatste waarschuwing voor het posten van insinuaties over bepaalde leden zonder onderbouwing of bewijs.
Valt wat mij betreft onder pesten of bashing.

KillerbeeNL

Quote from: dennism on March 15, 2016, 12:10:24

1. To block the upgrade to Windows 10 through Windows Update, specify the following registry value:

Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1

2. For non-Enterprise versions of Windows, the notification icon can be suppressed through the Windows registry. To do this, set the following registry value:

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1

Bedankt voor deze nuttige tip , ik heb de waarden aan het register toegevoegd.

groet
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Henrie

Zojuist, ongeveer een uur geleden, sloot m'n pc zomaar ineens alle programma's af, ging uit, startte opnieuw op en ging Windows 10 installeren, zonder dat ik daar om had gevraagd... :blink: :mad: Bijna een uur later was ie klaar, en moest ik een soort 'introductie' doorlopen. Daarbij moest ik op een gegeven moment 'de voorwaarden' accepteren. Niet gedaan en vervolgens wordt mijn oude Windows-versie (7) teruggezet... :wacko: Met andere woorden, m'n pc heeft een uur lopen ratelen om vervolgens weer terug bij af te zijn. Met dat laatste ben ik overigens wel blij, want ik wil helemaal geen Windows 10, maar waarom wordt dan eerst ongevraagd geüpdatet?

Ja, de afgelopen weken kreeg ik wel steeds de mogelijk om zelf te kiezen. Eerder vanavond kreeg ik ineens een pop-up met de melding dat hij over een uur zou gaan updaten. Dat kon je nog wel uitstellen, maar dat leek me niet handig, dus ik heb maar op 'sluiten' gedrukt, waarna ik verwachtte dat hij dan dus NIET zou updaten. Maar vervolgens deed hij dat dus toch...

Nou ja, ik hoop dat hij nu ophoudt met emmeren over updaten naar Windows 10. Dan ben ik daar in ieder geval van af...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

VlisChris

Ik ben benieuwd of ik nu morgen een paniekerend sms'je van mijn ouders krijg dat hun computer ook opeens ontploft lijkt te zijn :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Dat register aanpassen heb ik niet gedaan (ingewikkeld gedoe;-)) wel die aanpassing van de instellingen van update. Naar aanleiding van dit topic i=even windows update gezocht in het startmenu vakje en ja hoor stond alleen een belangrijke update kb3035583, die word dus opnieuw door de strot geduwd, de nieuwste windows 10 pusher. dus uitgevinkt en verborgen.

GWX map heb ik ook niks meegedaan zag ik net.

Raphie

Dus je klikt OK en vind het raar dat hij doet wat je vraagt :D

Quote from: Henrie on April  9, 2016, 01:38:49
Zojuist, ongeveer een uur geleden, sloot m'n pc zomaar ineens alle programma's af, ging uit, startte opnieuw op en ging Windows 10 installeren, zonder dat ik daar om had gevraagd... :blink: :mad: Bijna een uur later was ie klaar, en moest ik een soort 'introductie' doorlopen. Daarbij moest ik op een gegeven moment 'de voorwaarden' accepteren. Niet gedaan en vervolgens wordt mijn oude Windows-versie (7) teruggezet... :wacko: Met andere woorden, m'n pc heeft een uur lopen ratelen om vervolgens weer terug bij af te zijn. Met dat laatste ben ik overigens wel blij, want ik wil helemaal geen Windows 10, maar waarom wordt dan eerst ongevraagd geüpdatet?

Ja, de afgelopen weken kreeg ik wel steeds de mogelijk om zelf te kiezen. Eerder vanavond kreeg ik ineens een pop-up met de melding dat hij over een uur zou gaan updaten. Dat kon je nog wel uitstellen, maar dat leek me niet handig, dus ik heb maar op 'sluiten' gedrukt, waarna ik verwachtte dat hij dan dus NIET zou updaten. Maar vervolgens deed hij dat dus toch...

Nou ja, ik hoop dat hij nu ophoudt met emmeren over updaten naar Windows 10. Dan ben ik daar in ieder geval van af...
JBL PRX Power!

frits marantz

Als ik een gedwongen upgrade krijg ga ik kijken of ik met 10 toch uit de voeten kan. De eerste keer vrijwillig gedaan maar toen vond ik het niks. Via recovery van de PC weer terug gegaan naar 7. Ik gebruik het amper, maar omdat het op mijn PC stond heb ik het gehouden en er een XFCE Linux distributie naast gezet. Dat gebruik ik dagelijks en ben daar zeer tevreden mee. Altijd even snel en geen last van virussen.

Ik vind het niet kunnen dat het afgedwongen wordt, maar ja: "In het land der blinden is eenoog koning".