Sonus Faber concertino revamp Vifa/Scan speak klaar!

Started by Erik1977, October 13, 2015, 20:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik1977

Gebruik je winisd of iets anders?
Ik heb winisd ook gevonden dus ik ga ook maar eens wat data invullen en kijken hoe dat programma werkt.

dre73

Ik heb even wat gesimuleerd en je poort is veel te kort.
Je zal rond de 180mm lang moeten gaan zitten,dan ziet het er prima uit.
Als je dat kwijt kan tenminste.

Ik zou 'm eerst even verlengen met en w.c. rol of zo,dan kun je een prima indruk krijgen.
Experimenteren met wat meer demping kan ook geen kwaad.



Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on November 20, 2015, 19:10:37
Ik heb even wat gesimuleerd en je poort is veel te kort.
Je zal rond de 180mm lang moeten gaan zitten,dan ziet het er prima uit.
Als je dat kwijt kan tenminste.

Ik zou 'm eerst even verlengen met en w.c. rol of zo,dan kun je een prima indruk krijgen.
Experimenteren met wat meer demping kan ook geen kwaad.

180??? Dat zou net passen maar dan zit de opening van de poort bijna tegen de achterkant. Is dat dan ook weer niet nadelig?
Ik heb de diameter van het br poortje ook even opgemeten en die is bij het vooraanzicht 50mm maar in de kast loopt hij toe tot 30mm.
Met welke diameter had je gesimuleerd?

dre73

50mm.

Dus hij loopt van 50 naar 30mm?
Dan zal ik op 40mm eens simuleren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Ik heb je voorstel gelijk maar even geprobeerd.



Het was even prutsen om alles in het kastje te krijgen maar zo is de poort inderdaad langer en is er meer demping.
Dit klinkt inderdaad een stuk beter!

dre73

Even met de voet aangedrukt zeker? :D


Met de kleinere poort zal 110mm prima voldoen,120mm kan ook nog wel.

Dan zakt de poortafstemming ongeveer 5 hz.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on November 20, 2015, 19:49:36
Even met de voet aangedrukt zeker? :D


Met de kleinere poort zal 110mm prima voldoen,120mm kan ook nog wel.

Dan zakt de poortafstemming ongeveer 5 hz.

:D

Ik zie hier een BR-35 high power:

Inside Ø  29mm
Outside Ø  49.5mm
Length  123mm
Flange Ø  52mm
Area (SV) 6.6cm2

Die zou wel mooi passen.

dre73

Ik zou 'm even verlengen met een stukje karton en tape.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Even serieus, ik heb ze inderdaad net even verlengd met wc-rolletjes en ik heb wat baf in de kastjes gestopt en het klinkt echt een stuk beter!

Denk je dat die BP-35 een optie is of heeft die toch een te kleine diameter?

dre73

Beter...... ::)
Audiofieler of zo? :D

De br35 kan wel......
Op zich kan het verlengen op de juiste manier eigenlijk weinig kwaad.
Ik zou er eerst eens een tijdje naar luisteren en ook eens een cm langer proberen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on November 20, 2015, 20:20:37
Beter...... ::)
Audiofieler of zo? :D

De br35 kan wel......
Op zich kan het verlengen op de juiste manier eigenlijk weinig kwaad.
Ik zou er eerst eens een tijdje naar luisteren en ook eens een cm langer proberen.

Die uitspraak laat ik aan de echte audiofielen  8)
Het klinkt in ieder geval een stuk meer in balans, er zit veel meer body in en minder vermoeiend.
Ze doen nu niet veel onder voor mijn vloerstaanders.

Grappig dat zo'n kleine, simpele, macGyver aanpassing zo'n verschil maakt.
Thx voor de tips!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977


Erik1977

Inmiddels zijn ze af  :pompom:









Op advies van Dré heb ik het andere baspoortje gemonteerd en dat gaf inderdaad een flinke verbetering.
Samen met wat extra demping komt er nu een volwassen geluid uit.
In het signaalpad van het hoog heb ik nog een bypass condensatortje van 0,01uF geplaatst voor wat extra detail.

Jammer dat ik geen apparatuur heb om te meten maar als ik mijn oren mag geloven is dit zoals Troels het bedoeld heeft en begrijp ik waarom hij de scan speak ringradiator als klassieker bestempelt  :music:

@ Dré, thanks voor de tips!


knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

Leuk! Ziet er mooi uit en leuk dat je eea simpel hebt kunnen tweaken naar je zin!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rho

Heel goed gelukt! Tweeter netjes aangepast. :)
Als ze klinken zoals Troels het bedoeld heeft zal het op dat vlak ook wel dik in orde zijn.
Veel plezier ermee.

Erik1977

Thanks voor de reacties!
Ik vind het zelf alleen niet echt een project waar ik veel voldoening uitgehaald heb.
De kastjes waren uiterlijk al in orde, het ontwerp is van Troels en de tweaks zijn op aangeven van het forum.
Ik heb alleen wat schroefjes aangedraaid  :D

Het resultaat is leuk maar het volgende project is wat mij betreft wat meer uitdagend.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeroenGRT

#44
Wauw mooi gelukt hoor!

De vifa premium 11 heb ik ook gehad, erg mooi! De lengte van de baspoort kan inderdaad een hoop uitmaken. Hoe klinken ze trouwens in vergelijking met de vifa vertigo's?

Als je nog een keer een nieuw projectje zoekt, kom maar eens luisteren naar de scan speak vertigo's aangevuld met maxima subwoofers :-)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Erik1977

Ik ben best tevreden met het geluid, ze geven echt een mooi gedetailleerd geluidsbeeld en ze gaan best laag.
Toch klinken de vertigo's beter, zeker op laag volume.
De monitoren zijn blijkbaar iets lastiger aan te sturen.

Ze moeten overigens wel het veld ruimen.. hoe mooi de zwarte pianolak ook is, het past hier niet in het interieur. (waf)
Ik heb nog wel drivers en filtermateriaal over om een PL14 d'Appolito center te maken.



Ik ben zeker benieuwd hoe jouw vertigo's klinken, zeker omdat je een mooi gesloten systeem hebt.
Mocht ik een keer wat in het oosten te doen hebben stuur ik je wel een berichtje.
Mooi om te zien dat je nog steeds tevreden bent, dat zegt toch wel iets.  ;D

JeroenGRT

In ieder geval zien de SF clones er erg goed uit, ik denk dat je die nog wel een keer kwijt bent. Je bent van harte welkom!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)