Sonus Faber concertino revamp Vifa/Scan speak klaar!

Started by Erik1977, October 13, 2015, 20:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik1977

Na mijn vorige project met de vifa's jeukt het om een nieuw project te beginnen, vast niet onbekend op dit forum.
In de marktsectie stonden wat sonus faber concertino behuizingen die er naar mijn mening erg mooi uitzagen.
Ik had het idee om daar wat leuks van te maken met vifa drivers.

Het was me nog niet helemaal duidelijk wat de diameters van de gaten waren tot ik ze vandaag binnenkreeg.
104mm om 150mm dus vrij standaard maten, alleen de tweeter moet deels afgefreesd worden om in de behuizing te passen.



Nu zat ik te zoeken wat de buitendiameter van de Vifa PL14WJ-09-08 was en kwam ik terecht op de site van Troels  ;) http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ-R2604.htm
Hij gebruikt drivers van vifa en een scan speak tweeter.


De originele crossovers zitten er nog in maar aangezien er vrijwel geen data beschikbaar is op het internet over de drivers en het crossover is het gissen of het allemaal een beetje gaat klinken als er andere drivers ingezet worden.

Eigenlijk wilde ik hier een topic starten om wat hulp te vragen om een filter te bouwen maar aangezien Troels al een compleet filter heeft gemaakt denk ik dat ik dat maar overneem.
Wat ik me afvraag is of er wezenlijk verschil tussen de vifa XT25TG-30/04 (die in mijn zuilen ook zitten) en de scan speak R2604/833000  zit?
Qua prijs scheelt het 15 euro per stuk maar het lijkt me dezelfde tweeter.

Verder moet ik nog alle onderdelen van het crossover bestellen dus als mensen op voorhand tweaks weten die ik mee kan nemen zijn tips zeer welkom!



dre73

Je kan ook het filter van de Vifa Premium 11 nemen.
Dat is ook een heel fraai ontwerp.

http://www.audiocomponents.nl/vifa-premiumline.html

Al zou ik zelf ook het ontwerp van Troels nemen. :D
Puur omdat ik de Premium 11 al gehad heb...
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Leuke link, het volgende project wordt waarschijnlijk een centerspeaker dus de premium 11 hou ik in gedachten!
Voor het filterontwerp van deze blijf ik waarschijnlijk wel bij Troels, tenzij de genoemde componenten echt slecht verkrijgbaar zijn.

dre73

Het filter van de Premium 11 is wel een stuk eenvoudiger......

Ik had de vraag nog gesteld voor de maten van de kastjes,nooit antwoord op gekregen helaas. :D
Zeker omdat ik nog 3 setjes pl14 heb liggen..... :-X
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on October 13, 2015, 20:37:26
Het filter van de Premium 11 is wel een stuk eenvoudiger......

Ik had de vraag nog gesteld voor de maten van de kastjes,nooit antwoord op gekregen helaas. :D
Zeker omdat ik nog 3 setjes pl14 heb liggen..... :-X

Ik had een beetje op het net gegoogled en ging er vanuit dat het 150 moest zijn maar het had inderdaad handig geweest als het erbij gestaan had.
Mocht je nou vinden dat 3 setjes teveel ruimte op je zolder innemen moet je maar even een pm sturen  8)
Misschien dat ik de d'Apollito als center ga bouwen en dan heb ik zelfs nog een set nodig.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

Ik weet het....... :lookaround:

Maar 2xpl14 op het laag,1x op het midden en een amt op hoog.......
Mooie smalle kast......

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Quote from: dre73 on October 13, 2015, 21:02:28
Ik weet het....... :lookaround:

Maar 2xpl14 op het laag,1x op het midden en een amt op hoog.......
Mooie smalle kast......

Haha dat klinkt ook goed  :D
Denk er nog maar even over na want ik hou voorlopig mijn opties nog even open.
De pl14 is dus wel een leuke driver?
Ik zat naar de NE-varianten te kijken en dat leken me ook wel interessante drivers om een projectje mee te doen.
Heb je daar ook ervaring mee?

dre73

Nee,helaas.

De pl14 is volgens mij ook door Sonus Faber gebruikt als ik het goed heb.
Een prima driver met balletjes. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on November 10, 2015, 19:56:42
Hebben we al rook? :D

Wat een timing Dré, er komt net sinds een uurtje rook uit  ;)
Ik heb het filter in elkaar gezet en de drivers gemonteerd, ook al zit de tweeter er nog een beetje zielig in.
Om het echt passend te maken moet ik met de bovenfrees aan de gang en dat wordt dit weekend.

Ik was uiteraard benieuwd naar het geluid dus ik heb de tweeters met 1 schroefje vast gezet om in ieder geval te kunnen luisteren.
Morgen zal ik wat foto's plaatsen.
De eerste indruk is dat ze zeer zuiver en helder klinken maar dat het laag toch een beetje te wensen overlaat.
Misschien als de tweeters beter gemonteerd zijn dat de woofers wat meer druk op kunnen bouwen, dat hoop ik maar.  ???
De woofers komen van jou en zijn al ingespeeld als het goed is, zou het nog veel verschil gaan maken als de tweeters en het filter een tijdje hebben staan spelen?
Voorlopig staan ze hier als hoofdspeakers dus ik ga het vanzelf merken..


dre73

Ik heb al een aantal ontwerpen met deze units gemaakt,en ze hebben na een tijdje niet spelen echt wel even de tijd nodig om weer los te komen.
Ze gaan best laag en hebben normaal gesproken een heerlijke punch.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Ik ben benieuwd, de tijd zal het leren.
De tweeters zijn in ieder geval indrukwekkend, ze zetten nu al een mooi beeld neer.
Als de woofers een beetje mee gaan punchen ben ik dik tevreden.

snikkeltje

#15
Klopt de lengte (afstemming) van de poort wel icm deze behuizing (inhoud) en de vifa?
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Erik1977

Quote from: snikkeltje on November 11, 2015, 10:06:30
Klopt de lengte (afstemming) van de poort wel icm deze behuizing (inhoud) en de vifa?

Waarschijnlijk niet.. ik heb de poort even opgemeten en hij is 50*90mm terwijl Troels een poort van 50*130mm gebruikt.
Het kastje van de Sonus is ook iets kleiner, ik had 9 liter berekend terwijl het originele ontwerp 11,3 liter is.

Een andere BR-poort is natuurlijk te doen maar het kleinere volume is wat lastiger aan te pakken lijkt me.

Erik1977

Wat pics van het vernieuwen van de stoffen bekleding van de roosters:







Viel me alles mee.

Erik1977

Leuk als de bestelling eindelijk binnen is:



Een beetje puzzelen om alles op het plankje te laten passen:



En zo zag het er gisteren uiteindelijk uit:



Het eerste plankje paste niet helemaal omdat de ferrocoil in de weg zat toen ik de woofer wilde plaatsen dus ik heb het plankje maar tegen de achterkant van de speaker gemaakt.
Hier zaten echter de uitstekende schroeven van de terminal dus ik heb het plankje wat compacter gemaakt en gaten geboord om het plankje ook direct met de schroeven vast te kunnen zetten.


dre73

Met een beetje extra demping kom je kwa inhoud prima in de buurt.
Ik zal eens een simultie maken van een iets kleiner kastje.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Zo, de tweeters zitten op hun plek.
Alleen nog wat nieuwe schroeven om het netjes te maken.


knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Thx, was best een leuk klusje met de frees.
Ik had zelf maar iets van een cirkelgeleider en een mal geproduceerd en toen ging het vrij makkelijk.

Nu even verder met inspelen en kijken of er nog wat te tweaken valt.
Er mag iets meer laag uitkomen maar de vraag is of het gaat lukken met zo'n klein kastje.

Erik1977

Quote from: dre73 on November 11, 2015, 18:09:08
Met een beetje extra demping kom je kwa inhoud prima in de buurt.
Ik zal eens een simultie maken van een iets kleiner kastje.

Dré,

Had je toevallig nog wat gesimuleerd?
Ik heb net de standaard demping van SF verwijderd om te horen of er verschil te merken is.
Ze lijken nu wel wat lager te gaan maar het klinkt een beetje dof, niet echt warm.

dre73

De boel is een beetje in de soep gelopen..... ::)
Alle drivers weg uit het programma en alleen maar gesputter..... :D

Dus ik moet het even opnieuw installeren...........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.