Welke impedantie?

Started by Meeuwtje, March 16, 2004, 07:14:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Meeuwtje

Ik heb een vraagje over de impedantie over mijn achter surround boxen.

Ik heb op mijn Denon AVR 1803 6.1 boxen aangesloten, nu heb ik pas gekeken wat voor impedantie de achter surround volgens de beschrijving minimaal moeten hebben en er staat op A + B minimaal 12 ohm, A of B minimaal 6 ohm. Nu zijn mijn 2 back surround 2 mono kanalen, dus ik zou 1 speaker kunnen laten vervallen.

Wat kan er gebeuren als ik ze toch alle 2 laat staan, het staat al een tijdje en er is nog nix in werking getreden, zoals een beveiligings circuit oid.

Bas
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

garmtz

Gewoon laten zoals het is. Af en toe bij films checken of de versterker niet absurd heet wordt en als dat wel zo is, deze iets meer ruimte rondom geven. De specs achter op zo'n versterker zijn vaak erg voorzichtig. Denon heeft stabiele eindversterkers bovendien die wel wat kunnen hebben. Een heel simpele waarschuwing is vervorming. Gaat het vervormen, dan gewoon snel volume lager.

Meeuwtje

Betekend het niet dat ik, omdat het monokanalen zijn, ze allebei mag optellen 6 + 6 = 12 ohm?

Want echt super heet word de reciever niet.

Bas
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

garmtz

Nee, zo werkt het niet. Ieder versterkerkanaal ziet gewoon 6 Ohm. Zet je ze in serie op je versterker op 1 kanaal, dan 'ziet' de versterker 12 Ohm, zet je ze parallel, dan 'ziet' de versterker 3 Ohm.

Meeuwtje

Sorry maar dat begrijp ik niet.

Bas
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

Ettepet

#5
Elementaire electronica:

De weerstand/impedantie neemt toe als je er twee achter elkaar plaatst, en neemt af als de stroom kan "kiezen" omdat de weerstanden parallel staan.  In het eerste geval is de totale weerstand de som van beide weerstanden, in het tweede geval een wat ingewikkeldere formule met breuken (met twee gelijke weerstanden is het simpelweg de helft). :)

Meeuwtje

Niet echt wijzer tot nu toe.

Er zit geen A B schakelaar op de reciever, dus parralel of in serie?

Bedoelen jullie toevallig dat ik de boxen samen in A of aan B moet aansluiten?dus 2 draaden in 1 uitgang( L & R).

Bas 
PS ik ben niet zo vd electronica
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 683 s2 / B&W htm61 s2 / B&W 685 s2 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)