(Advanced) SubStation Alpha ondertiteling en DUNE mediaspelers

Started by Mr. Anderson, August 17, 2017, 11:47:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr. Anderson

Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig in o.a Aegisub en SubtitleEdit om .ssa en .ass bestanden te leren begrijpen en creëren. Volgens de specificaties op de DUNE site ondersteunen diverse mediaspelers dit soort ondertitels, weliswaar alleen als extern bestand bij videos in mkv-container.

Nu het editen en maken van deze ondertitels goed gaat (denk ik) heb ik ze niet werkend gekregen bij de twee DUNEs die ik heb: HD Smart D1 en HD TV303D.

Uiteraard heb ik ze als extern bestand dezelfde naam gegeven als de mkv in dezelfde map. Tijdens afspelen in het ondertitelmenu kan ik hem kiezen, maar de spelers gedragen zich alsof het een gewoon .srt bestand betreft. Letterypes worden niet herkend en met de kleur- en positioneringsinformatie wordt niets gedaan.

Wat me wel opviel is een verschil tussen het gedrag van de twee spelers met .ttf (lettertype-) bestanden. Bij de Smart D1 kan ik ze niet "openen" of "installeren". Bij de TV303D heb ik de mogelijkheid om ze wel te installeren. Het hielp echter niets.
Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Op het internet heb ik weinig tot niets kunnen vinden hierover. Ik heb een tijd geleden DUNE gecontacteerd (Europa) maar ze hebben niets van zich laten horen.

Heeft één van jullie dit soort ondertitles goed werkend gekregen op (één van) deze spelers of misschien een goed idee? Elke informatie is welkom. Ik ben nu wel zover dat ik ze als SUP kan exporteren maar dat heeft ook zijn eigen issues, zeker als je voor diverse lettertypes andere kleuren, schaduwsterktes en tussenregel-ruimtes (line height) wilt gebruiken. Het zou mooi zijn als de spelers zelf direct dit soort subs zouden kunnen processen.

Alvast bedankt
Mr. Anderson