dCS

Started by buizesmurf, October 12, 2015, 10:47:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Graag had ik in contact gekomen met muziekliefhebbers,die ook dCS aparaat(en)gebruiken in hun set.Welke,hoe ze deze instellen-aansluiten,foto,s ervaringen ed.?
:inlove: :pompom: :wub: :popcorn:

RubenV.

Quote from: buizesmurf on October 12, 2015, 10:47:04
Graag had ik in contact gekomen met muziekliefhebbers,die ook dCS aparaat(en)gebruiken in hun set.Welke,hoe ze deze instellen-aansluiten,foto,s ervaringen ed.?
:inlove: :pompom: :wub: :popcorn:

Hier een zeer tevreden gebruiker van een dCS Paganini DAC. Voor de dac heb ik nog een usb converter zitten die het inkomende usb signaal omzet naar AES. De Paganini heb ik vervolgens ongebalanceerd aangesloten op een Arcam AV9. Dit is niet ideaal, het klinkt gewoonweg minder dan met de Paganini rechtstreeks op de actieve speakers. Voor serieuze luistersessies steek ik dan ook liever de kabeltjes om. Dit verbeterd de onderste regionen aanmerkelijk, maakt het stereobeeld groter, er is meer detail maar vooral de emotie in de muziek valt op. Ik ben best wel tevreden over de voorversterkerfunctie van de dac maar het kan altijd beter.

Ik heb vorig jaar de kans gehad om de pre-amp functie van de Paganini te vergelijken met een ARC REF5SE. Hoewel de Paganini dicht in de buurt komt, gaf de REF5SE een mooiere in-your-face en muzikalere presentatie. Zonder de ARC lag het stereo wat meer naar achteren. Ik ben dan ook benieuwd wat ik nog meer uit de DAC kan halen in mijn eigen set met een mooie preamp erbij.

Ik heb het outputvoltage op 2V. staan, verder valt er eigenlijk weinig aan te passen en doet de Paganini waar die het beste in is. Het omzetten van digitaal naar analoog.

Nog een beetje eye-candy:

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

martin778

#2
Waarschijnlijk niet het model dat je zou verwachten maar ik heb een oude (1997) dCS950 24Bit/48KHz studio DAC in gebruik.
De 950 is de basis van de eerste generatie van de Elgar en juist door dit model is dCS echt bekend geworden onder audiofielen.

Ik heb verder weinig met de settings gespeeld, dithering staat gewoon op 'auto'.

Plaatjes zijn hier te vinden: https://picasaweb.google.com/113866476427071010829/Dcs?authuser=0&feat=directlink
Menu: https://www.youtube.com/watch?v=idRxKPwsc6k

De volgende stap zou voor mij waarschijnlijk de Elgar Plus zijn, of de Scarlatti maar de 950 heeft mij 'peanuts' gekost dus het zou echt een enrome upgrade moeten zijn om de prijs te rechtvaardigen.

RubenV.

Quote from: martin778 on October 12, 2015, 11:36:32


De volgende stap zou voor mij waarschijnlijk de Elgar Plus zijn, of de Scarlatti.

Dat zou een flinke stap zijn in geval van de Scarlatti  :coffee:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie


buizesmurf

Kan men stellen,kort door de bocht,dat de paganani de sucsesor is van de delius en de scarlatti die ven de Elgar...

buizesmurf

Quote from: RubenV. on October 12, 2015, 11:03:32
Hier een zeer tevreden gebruiker van een dCS Paganini DAC. Voor de dac heb ik nog een usb converter zitten die het inkomende usb signaal omzet naar AES. De Paganini heb ik vervolgens ongebalanceerd aangesloten op een Arcam AV9. Dit is niet ideaal, het klinkt gewoonweg minder dan met de Paganini rechtstreeks op de actieve speakers. Voor serieuze luistersessies steek ik dan ook liever de kabeltjes om. Dit verbeterd de onderste regionen aanmerkelijk, maakt het stereobeeld groter, er is meer detail maar vooral de emotie in de muziek valt op. Ik ben best wel tevreden over de voorversterkerfunctie van de dac maar het kan altijd beter.

Ik heb vorig jaar de kans gehad om de pre-amp functie van de Paganini te vergelijken met een ARC REF5SE. Hoewel de Paganini dicht in de buurt komt, gaf de REF5SE een mooiere in-your-face en muzikalere presentatie. Zonder de ARC lag het stereo wat meer naar achteren. Ik ben dan ook benieuwd wat ik nog meer uit de DAC kan halen in mijn eigen set met een mooie preamp erbij.

Ik heb het outputvoltage op 2V. staan, verder valt er eigenlijk weinig aan te passen en doet de Paganini waar die het beste in is. Het omzetten van digitaal naar analoog.

Nog een beetje eye-candy:



Gebruikt u ook een cd-sacd loopwerk van dCS

RubenV.

Quote from: buizesmurf on December 14, 2015, 15:16:28
Gebruikt u ook een cd-sacd loopwerk van dCS

Zeg maar je anders voel ik mij zo oud  ;) Ik gebruik helemaal geen loopwerk, maar heb een dual streamer setup. Voor de Paganini zit nog een DDC die het usb signaal omzet naar AES. Ik heb slechts een handjevol cd's, dus een loopwerk zou hier maar stof staan te happen. Met een clock of upsampeler zou ik wel uit de voeten kunnen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

buizesmurf

Quote from: RubenV. on December 14, 2015, 20:33:55
Zeg maar je anders voel ik mij zo oud  ;) Ik gebruik helemaal geen loopwerk, maar heb een dual streamer setup. Voor de Paganini zit nog een DDC die het usb signaal omzet naar AES. Ik heb slechts een handjevol cd's, dus een loopwerk zou hier maar stof staan te happen. Met een clock of upsampeler zou ik wel uit de voeten kunnen.

Een clock en upsampler gebruik ik ook....clock niet van dCS maar Grimm

Ray.

Ik doe ook even mee. Heb zelf de elgar plus en eigenlijk nog nooit met de filters gespeelt. Overweeg nog wel eens er een purcell bij te kopen of maar direct de paganini (hoi Ruben :) ) de PPA DDC heb ik immers al....

Ik kijk ook nog wel eens naar de Debussy. dit lijkt een betaalbaar alternatief maar waar ik dit kwalitatief moet zoeken ? Datzelfde geldt voor de uclock / puccini combinatie (of alleen de player met de PPA/DDC)

Music >Custom (PPA) music server- PPA DDC - DCS elgar+ - Krell FPB 600 - Avalon Eidolon Diamond (clone). Video > Dune base - Kuro KRP 600M - marantz PM75 - Dynaudio 42

buizesmurf

Quote from: Ray. on January 11, 2016, 19:25:44
Ik doe ook even mee. Heb zelf de elgar plus en eigenlijk nog nooit met de filters gespeelt. Overweeg nog wel eens er een purcell bij te kopen of maar direct de paganini (hoi Ruben :) ) de PPA DDC heb ik immers al....

Ik kijk ook nog wel eens naar de Debussy. dit lijkt een betaalbaar alternatief maar waar ik dit kwalitatief moet zoeken ? Datzelfde geldt voor de uclock / puccini combinatie (of alleen de player met de PPA/DDC)

Dus je maakt geen gebruik van DSD via firewire?

Ray.

Quote from: buizesmurf on January 11, 2016, 20:04:23
Dus je maakt geen gebruik van DSD via firewire?

Nee (helaas) nog niet. Kan jij aangeven in hoeverre je daar winst mee behaald ? De meningen zijn daar nogal verschillend over.

Een firewire purcell kost rond de 1250 euro met een beetje zoeken. powercordje erbij en twee aes ebu en een firewire kabel en je gaat zo naar de 2000 of meer

de elgar+ verkopen en een paganini / debussy / pucinni kopen is dan wel heel dichtbij en weer een generatie jonger.

daar kwam voor mij bij dat ik dan ook ipv ST vanaf mijn streamer met een aes ebu van 8 meter moest gaan werken (nooit een purcell met st tegen gekomen) maar die kabel ligt er nu inmiddels dus die drempel is genomen
Music >Custom (PPA) music server- PPA DDC - DCS elgar+ - Krell FPB 600 - Avalon Eidolon Diamond (clone). Video > Dune base - Kuro KRP 600M - marantz PM75 - Dynaudio 42

buizesmurf

Speel veel sacd,s,dus via firewire van loopwerk rechtstreeks naar dac.Al de andere digitale signalen gaan via de purcell naar dac,ook een elgar+ trouwens,via de firewire.
Het resultaat is verschillend maar in alle gevalle beter dan de andere.Wel verdiende 176 de voorkeur boven de 192kz in dual AES mode.
Zoals dikwijls,hoe beter de kwaliteit van de opname hoe groter (beter) het verschil.
Als ik de foto,s van de elgar+ bekijk,heeft deze toch meer gemeen met de scarletti dan de paganani.Die is eigenlijk de opvolger van de delius,maar dat is een persoonlijke menening.
Ik maak ook wel gebruik van een uitwendige klok.

Ray.

dan heb je die set mooi voor elkaar!

sinds een jaar of 5 alweer stream ik alles. Toen destijds ik geen verschil meer kon horen tussen het loopwerk van mijn KPS25sc en mijn eigen bouw streamer was voor mij het gemak doorslaggevend

bijkomend voordeel van een pc streamer is dat ik dus on the fly kan upsampelen. Dat maakt marginaal verschil maar het kost dan ook niets. Ook gebruik ik Dirac wat wel duidelijk wat uitmaakt.

heb jij wel eens met de filters van de elgar lopen wisselen ?
Music >Custom (PPA) music server- PPA DDC - DCS elgar+ - Krell FPB 600 - Avalon Eidolon Diamond (clone). Video > Dune base - Kuro KRP 600M - marantz PM75 - Dynaudio 42

buizesmurf

In de dual AES heb je inderdaad een aantal filters.Die je sound marginaal kunnen beinvloeden.personlijke smaak.
In DSD mode vervallen de meeste filters...ik speel gewoon flat of filter in 1.
Ik gebruik de elgar ook als vv,dus van de elgar rechstreeks naar de eindtrappen..

pvanderlinden

Heeft iemand de network bridge van DCS al eens gehoord?

https://www.dcsltd.co.uk/products/network-bridge/

Een streamer zonder dac en display met Tidal, Spotify en upnp is eigenlijk precies wat ik zoek. En DCS is een geweldig merk. Alleen die prijs van €4000 houdt me nog een beetje tegen.

De reviews zijn zeer lovend dus ik ben benieuwd of iemand van het forum al ervaring heeft met dit apparaat.
Devialet D1000, Vivid Audio B1, Roon, Cambridge CXUHD, Pioneer 5090

Mordante

Quote from: pvanderlinden on November  8, 2017, 23:02:07
Heeft iemand de network bridge van DCS al eens gehoord?

https://www.dcsltd.co.uk/products/network-bridge/

Een streamer zonder dac en display met Tidal, Spotify en upnp is eigenlijk precies wat ik zoek. En DCS is een geweldig merk. Alleen die prijs van €4000 houdt me nog een beetje tegen.

De reviews zijn zeer lovend dus ik ben benieuwd of iemand van het forum al ervaring heeft met dit apparaat.

De Dcs bridge heb ik een paar keer gehoord bij A10 audio. Of de bridge beter is dat Aurender, ik weet het niet.