Een splinternieuwe Anti-Mode

Started by R0N, October 8, 2015, 21:01:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Cantodea on May 11, 2016, 20:19:47
Dat doet Dirac dus ook niet helemaal, want als je achteraf meet met REW en Dirac ingeschakeld, dan zie je dat het dal, weliswaar minder, er nog steeds is. Er wordt ook gemeten op verschillende plaatsen. Dirac en ook andere maken een gemiddelde van de luisterplaats. Hoe het allemaal in zijn werk gaat weet ik ook niet, feit is dat het resultaat er is. Ik merk dat de meesten nog steeds zeer huiverachtig staan tegenover elke vorm van dsp in hun set. Dit terwijl in studio's dsp heel gewoon is en de meeste van je favoriete cd's en lp's digitaal zijn bewerkt. Toestellen zoals antimode of minidsp/dirac en Lyngdorf doen in de meeste gevallen je speakers schitteren, zelfs heel gewone budget speakers klinken voortreffelijk goed met akoestiek correctie. Maar ja, de meesten willen er niet eens denken.. Ze besteden liever fortuinen aan kabeltjes en andere goocheldoojes.
Idd.

Quote from: doorofnight on May 11, 2016, 22:18:37
Ik denk te weten dat het niet kan, maar ik leer graag bij. Ik zie weleens onrealistische targetcurves waarbij knopen zijn weggepoetst en het kan zijn dat dure systemen als Trinnov en AntiMode dit wel kunnen. Ik zou dan graag weten hoe dat kan.
Dat zijn target curves ,als je die nameet is nog maar de vraag wat er gebeurd is.
Die target curve word denk ik berekend op een bepaalde manier.
Maar als je dan last hebt van staande golven waar je meet en dat ding corigeert,zal je je target curve niet halen.

Ik had dat hierboven,REW gaf een voorgestelde setting voor mijn akoestisch goede ruimte.
Die setting gaf meteen een vlakke meting die voor bepaalde muziek erg prettig is.

Als ik dan beneden dezelfde set inmeet en die voorgestelde setting van REW overneem klopt er niks van ,nog steeds slecht geluid en pieken en dalen.
Dat komt door de akoestiek die je mee meet.

Dat zie ik een kastje nog niet 1,2,3 oplossen,dan moet je toch de oorzaak,plaatsing of/en akoestiek aanpakken.


Kingpin

Quote from: Cantodea on May 11, 2016, 20:19:47
Dat doet Dirac dus ook niet helemaal, want als je achteraf meet met REW en Dirac ingeschakeld, dan zie je dat het dal, weliswaar minder, er nog steeds is. Er wordt ook gemeten op verschillende plaatsen. Dirac en ook andere maken een gemiddelde van de luisterplaats. Hoe het allemaal in zijn werk gaat weet ik ook niet, feit is dat het resultaat er is. Ik merk dat de meesten nog steeds zeer huiverachtig staan tegenover elke vorm van dsp in hun set. Dit terwijl in studio's dsp heel gewoon is en de meeste van je favoriete cd's en lp's digitaal zijn bewerkt. Toestellen zoals antimode of minidsp/dirac en Lyngdorf doen in de meeste gevallen je speakers schitteren, zelfs heel gewone budget speakers klinken voortreffelijk goed met akoestiek correctie. Maar ja, de meesten willen er niet eens denken.. Ze besteden liever fortuinen aan kabeltjes en andere goocheldoojes.
Dirac maakt gebruik van mixed-phase filters welke volgens mij wel degelijk de fase aanpast door met delays te werken wat in feite een faseverschuiving met zich meebrengt (rePhase):

QuoteInfinitely many different filters can be designed to have the exact same magnitude response. They differ only in their impulse response. Therefore, it is useful to classify filters according to how their impulse responses behave.

Two commonly used filter classes in audio applications are minimum-phase filters and linear-phase filters. They are two special cases that are relatively easy to design, but that come with tightly constrained impulse response characteristics.
A minimum-phase filter, by definition, is constrained to apply only the smallest possible delay to the signal given a desired magnitude response.
A linear-phase filter, by definition, applies a delay which is constant across the whole frequency range. Therefore, neither of these two filter designs can make a desired change to the phase or impulse response, unless the desired change is exactly the particular change they make by definition. Minimum-phase and linear-phase filters may even worsen both the impulse response and the magnitude response of a system, simply by applying their magnitude response corrections at the wrong time.
A more difficult design task is to make a mixed-phase filter that matches a desired magnitude response while also having a customized impulse response. A properly designed mixed-phase filter can make significant improvements to the impulse response of a sound system at the listening position:
 Misaligned drivers in multi-way loudspeakers can be corrected by automatically applying different delays to different frequency ranges.
 Energy from direct wave and early reflections can be optimally combined to arrive as a single wave-front to the listener.
Dirac Live® uses mixed-phase filters to optimize the impulse response while applying a desired magnitude response and its performance is quite unique in that it is so successful in making the system response resemble that of an ideal speaker. This is thanks to robust design of so-called mixed-phase filters and its proprietary algorithm based on multiple measurements.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Manual:


3.5. How does phase correction work above the Schroeder frequency?

Above the Schroeder frequency (or generally, the higher frequencies that you consider) the job of mixed-phase correction becomes trickier. First, you need to have a proper amount of measurements spread out over the listening region. This makes it possible to determine which non-minimum phase behavior that is consistent across measurement positions (and in between) and which behavior is inconsistent (that is, too different from one position to another to be possible to correct for).

Second, you should only correct for the behavior which is consistent across the measurement positions. The higher in frequency you go, the more consistent the behavior has to be to be robustly invertible. In essence, the amount of phase correction that is applied is typically lessened with frequency (as is the level of detail in your magnitude response correction). This is typically the case, but all of this is determined from the actual measurements. The correction is always tailored to what is actually measured in your particular case. The trick is to do the most correction that you can robustly over all the measurement positions, but never more.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Cantodea

Weet je wat grappig is? Als er een hifivriend zit te luisteren bij me, vind hij het allemaal heel mooi klinken en krijg ik alle lof toegeworpen. Ik vertel er nooit bij dat er een systeem op mijn imac draait die de akoestiek compenseert. Moest ik dit wel zeggen, dan zouden er velen onmiddelijk op alles kritiek geven. Ik ben er zeer gelukkig mee en kan niet meer zonder. Wat een ander er van vind trek ik mij niet aan. Ik weet wel, als ik luister bij iemand anders en dat mag dan een set zijn die het veelvoud van de mijne kost, het heel spijtig vind dat zijn dure set maar op 50% van zijn kunnen speelt.
Ik heb het al op andere fora verkondigd, ik begrijp nog steeds niet waarom de meeste liefhebbers akoestiek zo stiefmoederlijk behandelen. Men geeft fortuinen uit aan speakers en die staan dan ondermaats te spelen. Elk zijn ding dan maar zeker?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

chansig

Marketing heeft zijn werk nog niet goed gedaan. Linn en Devialet stoppen nu ook iets van sjoemelsoftware in hun apparaten dus er worden kleine stapjes gezet. De grootste kritiek is dat door het gebruik van DSP het niet meer natuurlijk klinkt.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on May 12, 2016, 08:05:02
Marketing heeft zijn werk nog niet goed gedaan. Linn en Devialet stoppen nu ook iets van sjoemelsoftware in hun apparaten dus er worden kleine stapjes gezet. De grootste kritiek is dat door het gebruik van DSP het niet meer natuurlijk klinkt.

Gr Hans

Sjoemelsoftware klinkt leuk, maar is bij audio geheel buiten de discussie.
Het is moeilijk tussen de oren te krijgen, maar de KAMER is de grootste boosdoener. De luisterrruimte verprutst het geluid zodra het de luidspreker verlaat. De DSP dient er voor dat te corrigeren. Maar voor velen is dat vloeken in de kerk, vooral zolang ze het niet zelf met een goed systeem hebben ervaren. Daarom nodig ik mensen ook uit om dat eens te ervaren, voordat je er over gaat (voor)oordelen.
Ik heb op beurzen nog nooit luidsprekers gedemonstreerd zonder akoestische correctie. Vroeger met Audyssey Pro, later met Anti-Mode 2.0 DC. We hebben altijd goede kritieken, totdat we vertellen dat we een kastje gebruiken. Dan beginnen sommige mensen ineens 'een dsp te horen'.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

Quote from: doorofnight on May 11, 2016, 22:18:37
Ik denk te weten dat het niet kan, maar ik leer graag bij. Ik zie weleens onrealistische targetcurves waarbij knopen zijn weggepoetst en het kan zijn dat dure systemen als Trinnov en AntiMode dit wel kunnen. Ik zou dan graag weten hoe dat kan.

Anti-Mode (€ 879) haalt geen dips weg, Trinnov wel, maar die kost ook € 6k. Wat de nieuwe Anti-Mode X4 doet weet ik nog niet.
Wat beide systemen goed doen, is inzicht geven in de daadwerkelijke akoestische situatie. Een goed meetinstrument. Op basis daarvan kun je de juiste maatregelen nemen en wat niet fysiek opgelost kan worden (plaatsing luidsprekers, panelen, traps), laat je het apparaat doen. Zo kom je tot een optimale situatie.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Kingpin

Quote from: Cantodea on May 12, 2016, 07:53:10
Weet je wat grappig is? Als er een hifivriend zit te luisteren bij me, vind hij het allemaal heel mooi klinken en krijg ik alle lof toegeworpen. Ik vertel er nooit bij dat er een systeem op mijn imac draait die de akoestiek compenseert. Moest ik dit wel zeggen, dan zouden er velen onmiddelijk op alles kritiek geven. Ik ben er zeer gelukkig mee en kan niet meer zonder. Wat een ander er van vind trek ik mij niet aan. Ik weet wel, als ik luister bij iemand anders en dat mag dan een set zijn die het veelvoud van de mijne kost, het heel spijtig vind dat zijn dure set maar op 50% van zijn kunnen speelt.
Ik heb het al op andere fora verkondigd, ik begrijp nog steeds niet waarom de meeste liefhebbers akoestiek zo stiefmoederlijk behandelen. Men geeft fortuinen uit aan speakers en die staan dan ondermaats te spelen. Elk zijn ding dan maar zeker?
Ik was er ook geen fan van, maar noodgedwongen omdat mijn set nu op een kleinere zolder staat heb ik het eens geprobeerd. En idd ik zou ook niet meer zonder kunnen, wat een verademing, ook omdat je heel precies kunt tweaken naar jou smaak.
En geen spoor van dynamiek verlies, integendeel zelfs, alles is pinpoint accuraat en zet een mooi breed spectrum neer.

Moet wel zeggen dat je eerst alles tot in het uiterste zonder dsp moet afregelen en dan pas correctie toepassen.


Quote from: chansig on May 12, 2016, 08:05:02
Marketing heeft zijn werk nog niet goed gedaan. Linn en Devialet stoppen nu ook iets van sjoemelsoftware in hun apparaten dus er worden kleine stapjes gezet. De grootste kritiek is dat door het gebruik van DSP het niet meer natuurlijk klinkt.

Gr Hans
Dat is wel een heel andere benadering als bv Dirac doet, niet te vergelijken. Snap ook niet waarom ze dat ineens zo willen doen bij Linn bijvoorbeeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

#59
Quote from: R0N on May 12, 2016, 08:23:28
Anti-Mode (€ 879) haalt geen dips weg, Trinnov wel, maar die kost ook € 6k. Wat de nieuwe Anti-Mode X4 doet weet ik nog niet.
Wat beide systemen goed doen, is inzicht geven in de daadwerkelijke akoestische situatie. Een goed meetinstrument. Op basis daarvan kun je de juiste maatregelen nemen en wat niet fysiek opgelost kan worden (plaatsing luidsprekers, panelen, traps), laat je het apparaat doen. Zo kom je tot een optimale situatie.

ron

Hoe doet Trinnov dat? Volgens mij zijn dips alleen weg te halen door herplaatsing van de luidsprekers, toepassen van multisubs of door gebruik van fysiek akoestische maatregelen. Als Trinnov dat doet in die samenhang, dan is dat heel mooi, maar dat kan met iedere multikanaals DSP.  Als je zoveel plaatsings mogelijkheden hebt met veel LS-units, is het zelfs mogelijk om knopen weg te halen zonder DSP. Ik heb dat weleens gedaan maar het klonk nergens naar, juist door tijdsfouten. En ik vermoed, maar ik weet niet of ik de juiste term gebruik: groupdelays.
Ik kan niet verzinnen hoe een DSP, ongeacht het prijskaartje, enkel met de DSP zelf, knopen kan wegpoetsen zonder tijdsproblematiek te veroorzaken (daarmee bedoel ik dat de ene unit later of eerder speelt in hetzelfde frequentiegebied als een andere unit in dit systeem).

Ik kan me voorstellen dat een systeem als Trinnov iedere LS-unit afzonderlijk inregelt. Een front kan dan bijvoorbeeld (mits de laagunits afzonderlijk worden aangestuurd dan de mid/hoog units) (deels) uit fase spelen met een subwoofer, met als gevolg een opgeheven knoop. Door alle LS-units (ook subs) op die manier in te regelen kan met heel wat rekenkracht, een vlakke powerresponse worden verkregen, maar de units staan wellicht wel in tijd na elkaar te spelen. En dat klinkt niet lekker. Toch staat Trinnov bekend om zijn prima kwaliteit, dus hoe werkt dit dan?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Heeft dat niet te maken met 'buffering' ipv realtime ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Wat zou je dan moeten bufferen? Een deel van een frequentie in tijd dat eerder/later dan het oorspronkelijke signaal moet worden verzonden?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: R0N on May 12, 2016, 08:23:28
Anti-Mode (€ 879) haalt geen dips weg, Trinnov wel, maar die kost ook € 6k. Wat de nieuwe Anti-Mode X4 doet weet ik nog niet.
Wat beide systemen goed doen, is inzicht geven in de daadwerkelijke akoestische situatie. Een goed meetinstrument. Op basis daarvan kun je de juiste maatregelen nemen en wat niet fysiek opgelost kan worden (plaatsing luidsprekers, panelen, traps), laat je het apparaat doen. Zo kom je tot een optimale situatie.

ron
Wat beweer je nu,dat hij alle staande golven/knopen en akoestsiche problemen oplost.
Onmogelijk imo.

Met de timing op de geregelde banden is misschien wel veel te halen,nog niet getest.

Quote from: doorofnight on May 12, 2016, 13:23:45
Wat zou je dan moeten bufferen? Een deel van een frequentie in tijd dat eerder/later dan het oorspronkelijke signaal moet worden verzonden?

Idd zoiets zou het idee zijn.

Maar helemaal oplossen van dips in elke ruimte vind ik een grote uitspraak.
Niet alle leden hebben een meetmic en rew om de targetcurve na te meten.
Maar die dat wel deden zagen tot nu toe bijna elek dsp wel fouten maken,als de kamer teveel parten speelt in de uitkomst vd meting.

Cantodea

Quote from: morca on May 12, 2016, 13:41:41
Niet alle leden hebben een meetmic en rew om de targetcurve na te meten.
Maar die dat wel deden zagen tot nu toe bijna elek dsp wel fouten maken,als de kamer teveel parten speelt in de uitkomst vd meting.

Ik heb de targetcurve van Dirac nagemeten met REW en FuzzMeasure en beiden tonen aan dat een breedbandige dip nooit helemaal verdwijnt. Hooguit is hij wat vermindert. De targetcurve is ook nooit helemaal vlak zoals Dirac die toont. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit bij Lyngdorf of Trinnov wel het geval zou zijn.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

R0N

Quote from: doorofnight on May 12, 2016, 10:53:37
Hoe doet Trinnov dat? Volgens mij zijn dips alleen weg te halen door herplaatsing van de luidsprekers, toepassen van multisubs of door gebruik van fysiek akoestische maatregelen. Als Trinnov dat doet in die samenhang, dan is dat heel mooi, maar dat kan met iedere multikanaals DSP.  Als je zoveel plaatsings mogelijkheden hebt met veel LS-units, is het zelfs mogelijk om knopen weg te halen zonder DSP. Ik heb dat weleens gedaan maar het klonk nergens naar, juist door tijdsfouten. En ik vermoed, maar ik weet niet of ik de juiste term gebruik: groupdelays.
Ik kan niet verzinnen hoe een DSP, ongeacht het prijskaartje, enkel met de DSP zelf, knopen kan wegpoetsen zonder tijdsproblematiek te veroorzaken (daarmee bedoel ik dat de ene unit later of eerder speelt in hetzelfde frequentiegebied als een andere unit in dit systeem).

Ik kan me voorstellen dat een systeem als Trinnov iedere LS-unit afzonderlijk inregelt. Een front kan dan bijvoorbeeld (mits de laagunits afzonderlijk worden aangestuurd dan de mid/hoog units) (deels) uit fase spelen met een subwoofer, met als gevolg een opgeheven knoop. Door alle LS-units (ook subs) op die manier in te regelen kan met heel wat rekenkracht, een vlakke powerresponse worden verkregen, maar de units staan wellicht wel in tijd na elkaar te spelen. En dat klinkt niet lekker. Toch staat Trinnov bekend om zijn prima kwaliteit, dus hoe werkt dit dan?

Zoals je zegt, Trinnov staat bekend om zijn prima kwaliteit. Het is ook niet zomaar 'n dsp die even de zaak regelt, er komt een heuse pc aan te pas.
Hoe het werkt, ik kan dat onmogelij hier even uitleggen. Je moet het ervaren en dan met het apparaat en de besturingssoftware er bij kan ik het uitleggen.

@iedereen: ga gewoon eens luisteren bij de dealer of kom naar de show waar wij demonstreren. Dan kan je alles vragen en zien en beleven! Ook in mijn luisterruimte ben je welkom om alles te ervaren. Gewoon even een afspraak maken.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

DofN

Misschien dat ik dat in de zomer eens ga doen, ben wel heel benieuwd. Ik zou het wel graag willen horen in een direct vergelijk met een andere DSP, zoals die van Lyngdorf in een 2.2. opstelling :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Heb ff gekeken op je site maar kan helaas geen prijzen vinden van de Trinnov spullen, moet ik schrikken of valt het mee?

Quote from: R0N on May 12, 2016, 21:31:03
Zoals je zegt, Trinnov staat bekend om zijn prima kwaliteit. Het is ook niet zomaar 'n dsp die even de zaak regelt, er komt een heuse pc aan te pas.
Hoe het werkt, ik kan dat onmogelij hier even uitleggen. Je moet het ervaren en dan met het apparaat en de besturingssoftware er bij kan ik het uitleggen.

@iedereen: ga gewoon eens luisteren bij de dealer of kom naar de show waar wij demonstreren. Dan kan je alles vragen en zien en beleven! Ook in mijn luisterruimte ben je welkom om alles te ervaren. Gewoon even een afspraak maken.

ron
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cantodea

Quote from: holco on May 12, 2016, 22:19:45
Heb ff gekeken op je site maar kan helaas geen prijzen vinden van de Trinnov spullen, moet ik schrikken of valt het mee?

Hou je klaar!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

Quote from: holco on May 12, 2016, 22:19:45
Heb ff gekeken op je site maar kan helaas geen prijzen vinden van de Trinnov spullen, moet ik schrikken of valt het mee?
alles is relatief
ga een Trinnov setup eens rustig beluisteren en de mogelijkheden bestuderen, dan ben je mogelijk (net als ik toen) snel overtuigd dat die prijs echt niet zo absurd is als hij misschien op 't eerste zicht lijkt  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

boem

FF vloeken in de kerk, maar misschien is perfectioneren van akoestiek correctie niet de weg naar de beste weergave. In mijn kamer doet de AM dual core 2.0 een heleboel goed, en de weergave is enorm verbeterd, maar in de curve zie je toch nog aardige pieken en dips. En ik vraag me af of het zou kunnen dat onze hersens ook al wat aan roomcorrectie doen.

En als dan meer correctie de kans verhoogt op tijdfouten en faseverschuivingen, dan is misschien maximale correctie niet meer gelijk aan het beste geluid. Wat ik eigenlijk wil zeggen: laten we dit soort  systemen niet alleen afrekenen op de vlakste curve.

O ja,en ik ben ook enorm geïteresseerd in de nieuwe antimode, maar ik hoop op twee zaken
- niet ál te duur en
- graag veel meer aandacht voor de voeding. Want het effect van een Sbooster (volgens sommigen nog niet eens het Nirvana der voedingen) is toch wel erg groot, en dat terwijl door de fabrikant / vertegenwoordigers in meerdere fora wordt aangegeven dat ook de oorspronkelijke voeding best goed is...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

R0N

Quote from: boem on May 13, 2016, 09:41:40
FF vloeken in de kerk, maar misschien is perfectioneren van akoestiek correctie niet de weg naar de beste weergave. In mijn kamer doet de AM dual core 2.0 een heleboel goed, en de weergave is enorm verbeterd, maar in de curve zie je toch nog aardige pieken en dips. En ik vraag me af of het zou kunnen dat onze hersens ook al wat aan roomcorrectie doen.

Onze hersenen passen zich wel enigzins aan. Wij kunnen dingen 'invullen' en 'uitsluiten'. Maar ook onze oren passen zich aan, bijvoorbeeld bij hoog volume of veel bas wordt het geluid gedempt (trommelvlies wordt strak gespannen). De mens is absoluut geen objectieve luisteraar.

Quote from: boem on May 13, 2016, 09:41:40En als dan meer correctie de kans verhoogt op tijdfouten en faseverschuivingen, dan is misschien maximale correctie niet meer gelijk aan het beste geluid. Wat ik eigenlijk wil zeggen: laten we dit soort  systemen niet alleen afrekenen op de vlakste curve.

Correct, de vlakke curve is een grafische presentatie van wat mogelijk is. We willen ook nog steeds levendigheid in de muziek, beleving. Correcties moeten natuurlijk wel weer faseverschuivingen en tijdverschuivingen compenseren. Daarvoor heb je veel rekenkracht en goede software nodig.

Quote from: boem on May 13, 2016, 09:41:40O ja,en ik ben ook enorm geïteresseerd in de nieuwe antimode, maar ik hoop op twee zaken
- niet ál te duur en
- graag veel meer aandacht voor de voeding. Want het effect van een Sbooster (volgens sommigen nog niet eens het Nirvana der voedingen) is toch wel erg groot, en dat terwijl door de fabrikant / vertegenwoordigers in meerdere fora wordt aangegeven dat ook de oorspronkelijke voeding best goed is...

Prijs staat nog niet vast, maar reken tussen de 3500 en 3800. Ja, een heel bedrag maar bedenk dat:
- het een 4-kanaals systeem is (voor 2.2 of actieve x-overs)
- een professionele meetmicrofoon + standaard
- heel veel aansluitingen, zowel analoog als digitaal en DSD direct afspeelbaar, koptelefoonaansluiting
- heel veel geheugen om in de toekomst extra functies te kunnen toevoegen
- maar liefst zeven dsp's
- uiterst precieze werking, incl. temperatuurcompensatie
- 24/192
- en nog veel meer

Voeding: er is nu een ingebouwde voeding, twee eigenlijk. Eentje voor de digital sectie en eentje voor de analoge sectie. Reken maar dat dat dik in orde is. Er is lang aan de ontwikkeling van de X4 gewerkt en DSPeaker komt alleen met het apparaat op de markt als het ook echt goed is. Zo heeft men veel tijd besteed aan het matchen van IC's voor betere preciezie. (zie hun facebookpagina voor een foto van het testboard.)

De X4 is een high end apparaat. Tezamen met een eindversterker en luidsprekers is je set af (en bron(nen) natuurlijk). Of een X4 en actieve luidsprekers.
De X4 wordt het hart van je set. Roomcorrection is de manier om je set optimaal te laten klinken. Iedere kamer bemoeit zich met het geluid uit de luidsprekers voordat het je oor bereikt en dat moet je corrigeren.
Enfin, nog even wachten en dan is tie er en kunnen we volop aan de slag. Ik kan niet wachten...

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

DofN

Quote from: morca on May 11, 2016, 22:47:27
Idd.
Dat zijn target curves ,als je die nameet is nog maar de vraag wat er gebeurd is.
Die target curve word denk ik berekend op een bepaalde manier.
Maar als je dan last hebt van staande golven waar je meet en dat ding corigeert,zal je je target curve niet halen.

Ik had dat hierboven,REW gaf een voorgestelde setting voor mijn akoestisch goede ruimte.
Die setting gaf meteen een vlakke meting die voor bepaalde muziek erg prettig is.

Als ik dan beneden dezelfde set inmeet en die voorgestelde setting van REW overneem klopt er niks van ,nog steeds slecht geluid en pieken en dalen.
Dat komt door de akoestiek die je mee meet.

Dat zie ik een kastje nog niet 1,2,3 oplossen,dan moet je toch de oorzaak,plaatsing of/en akoestiek aanpakken.

In mijn naïviteit had ik bedacht dat een target ook gerealiseerd zou worden, wat is anders het doel van het maken van een target. Is dus niet zo :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cantodea

Quote from: boem on May 13, 2016, 09:41:40
O ja,en ik ben ook enorm geïteresseerd in de nieuwe antimode, maar ik hoop op twee zaken
- niet ál te duur

Als je op geruchten voortgaat dan wordt hij redelijk duur (3000 à 3500 €), voor mij althans is dit te duur.
Dan koop je voor minder geld een Lyngdorf TDAI 2170, dan heb je een versterker, een dac en roomcorrectie in één toestel.

De prijs van de nieuwe AM zal volgens mij de doorslag geven voor al dan niet succes. Een prijs tot maximaal 1500 Euro, maakt het toestel bereikbaar voor een grote groep.

Maar laten we niet te fel vooruit lopen op de feiten en rustig afwachten. Intussen doet Dirac het hier uitstekend.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon